memebuy23buy

E39 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zuppe
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 60
    • Ireland

    Originally posted by Tomppa80 View Post
    Löysin kohtuu hintaan katalysaattorin autooni, mutta lisätiedoissa lukee "ei autom". Eli saako sitä edes lähellekkään muokattua paikoilleen automaattivaihteiseen?. Ja jokuhan voisi kertoa poikkeamat ulkonäössä.
    Mulla siis autona 523iA -96

    Ulkonäöstä en tiedä, mutta Autoservice Intrio tuollaisen modasi mun autoon kiinni. Pari tuntia olivat kuulemma säätäneet, että saivat kiinni.

    Nyt autosta kuuluu kiihdytettäessä sellainen rallattava ääni (mitenhän tuota kuvailisi oikein, sanotaan vaikka niin, että kuullostaa siltä kuin olisi "teho"putki kiinni). Lisäksi tyhjäkäynnissä on selkeästi enemmän desibelejä, mutta ei tuo enää häiritse. Paitsi silloin, jos ajelee jollain hiljaisemmalla vehkeellä (V70 -07 / 728 -97) ensin ja hyppää sitten omaan vessaan takaisin.

    Itse sain tuon kuitenkin niin halvalla, että kelpaa mulle. Jos vertaa kl-varaosan 600 vs. merteilin 870 hintaa, niin jälkikäteen ajatellen maksaisin kyllä orkkis osasta. Laakkosella hinta oli muuten 1440. Hintoja tutkailin vuosi sitten.

    EDIT: leimasta meni kuitenkin läpi heittämällä, joten toimii ainakin sinnepäin.
    Last edited by Zuppe; 04-06-2010, 18:01.

    Comment

    • aripaa
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 520
      • Kuhmo

      Kysymys ns."separaattorin kalvosta" e39 540 -99 esim. puhallan ilmaa sinisen nuolen kuva1 osoittamasta kohdasta ja suljen punaisen nuolen kohdasta putkenpään niin ilma tulee keltaisen nuolen osoittamasta kohdasta kuva2, onko kalvo rikki? minun logiikalla arvelen sen olevan kaputt , ilma kulkee molempiin suuntiin.
      Last edited by aripaa; 19-06-2011, 09:17.
      Ext. bmw:t
      e28 518i -87
      e34 518i -92
      e39 540ia sedan 7/98
      e39 540ia sedan 9/98
      e39 540ia tour. 12/98
      E34 525i Touring 7/92

      Vikakoodien lukua/nollausta.

      e39 540 ia sedan 7/96

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7035
        • Uusikaupunki

        Originally posted by aripaa View Post
        onko kalvo rikki?
        Onhan se.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • aripaa
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 520
          • Kuhmo

          Originally posted by Cell View Post
          Onhan se.
          Kiitos varmistuksesta
          Ext. bmw:t
          e28 518i -87
          e34 518i -92
          e39 540ia sedan 7/98
          e39 540ia sedan 9/98
          e39 540ia tour. 12/98
          E34 525i Touring 7/92

          Vikakoodien lukua/nollausta.

          e39 540 ia sedan 7/96

          Comment

          • Tomppa_11
            Newbiemmer
            • May 2010
            • 22
            • P-Pohjanmaa

            SUPAlta aijemmin sain hyviä ohjeita tuohon mun radio-ongelmaan. Eli radio oli täysin mykkä ja eilen vedin uuden väyläyhteyspiuhan koska piiperillä mittasin eikä mitään puhunut. Vedin piuhan suoraan midistä radiolle. No radio alko toimiin moitteetta mutta cd:tä ei löydä ollenkaan ku painaa mode-nappia ja puhelin on myös edelleen mykkä.

            Eli onko nyt niin että hanskalokeron takaa pitää saada yhteys radiolle jotta homma pelaa normaalisti?

            Mistä pääsen käsiksi parhaiten sinne väyläyhteysrimalle?...ei jaksais purkaa koko autoa.
            E91 325i M-sport touring -07

            Ex.:
            E39 530d M-sport -02
            E39 530d M-sport -00

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Originally posted by Tomppa_11 View Post
              SUPAlta aijemmin sain hyviä ohjeita tuohon mun radio-ongelmaan. Eli radio oli täysin mykkä ja eilen vedin uuden väyläyhteyspiuhan koska piiperillä mittasin eikä mitään puhunut. Vedin piuhan suoraan midistä radiolle. No radio alko toimiin moitteetta mutta cd:tä ei löydä ollenkaan ku painaa mode-nappia ja puhelin on myös edelleen mykkä.

              Eli onko nyt niin että hanskalokeron takaa pitää saada yhteys radiolle jotta homma pelaa normaalisti?

              Mistä pääsen käsiksi parhaiten sinne väyläyhteysrimalle?...ei jaksais purkaa koko autoa.
              Hmm, siis mitenkä se puhelin on pimeenä? Toimiiko itse puhelin keskikonsolissa vai etkö pääse vain midiltä siihen käsiksi?
              Nyt kun olet yhdistänyt midin+radion niin jätitkö ne vanhat piuhat sinne vai korvasitko kokonaan? Meinaan että luulisi sen nyt jompaakumpaa kautta pääsevän väylään kiinni jos vanhat johdot on paikallaan ja tämä "hyppylanka" on vain siinä rinnalla. Tuskin kummatkin, midin ja radion väyläpiuhat olisivat poikki.

              Sitten mitä cd vaihtajaan tulee niin se kyllä keskustelee ihan oman piuhan välityksellä radion kanssa...MUTTA vaihtajalta näkyy kytkentäkaavion mukaan menevän kyllä myös väyläyhteys muihin väylän laitteisiin.
              En osaa nyt suoraan sanoa mihin se tuota väyläyhteyttä käyttää mutta en oikein jaksa uskoa että sen mahdollinen puuttuminen estäisi toiminnan.

              Jos lähistöllä olisi joku kaveri kuka pystyisi tekemään autolle vikakoodienluennan niin että katsoisi mihin laitteisiin ei saa yhteyttä niin pystyisi hieman rajaamaan onko siinä koko väylä jumissa vai mitä ihmettä.
              Pistätkö vielä tähän vähän listausta varusteista niin voidaan miettiä vikaa tarkemmin. Eli mitä seuraavista löytyy:

              - Onko jonkinsortin hifipakettia, vahvistin, subia? Sedani vai touring?
              - Minkälainen mittaristo? IKE = mittariston alareunassa on leveä tekstikenttä ajotietokoneen ilmotuksille jne. vaiko sitten KOM = pieni noin 5cm pituinen näyttö.
              - Tarkka vuosimalli ja kuukausi (tai jos annat runkonumeron 7 viimesintä)

              Ja toimiiko kaikki muut sähkölaitteet? Korin toiminnot, sisävalaistukset jne jne keskulukot yms?
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Niin ja väyläyhteysrima (I-Bus tässätapauksessa, viihdelaiteväylä) löytyy hanskalokeron takaa (kuten muutkin väyläyhteyrimat=päätepisteet).
                Purkaminen tapahtuu seuraavasti:
                - Hanskalokeron alla on peitelevy joka lähtee penkkiinpäin vetämällä irti koukuistaan
                - Sen alta paljastuu hanskalokeron "saranoiden" kiinitysruuvit, näitä pitää hieman löysätä, ei tarvi kokonaan irrottaa
                - Hanskalokero auki ja toisella sivulla on avauksen rajoitin ja toisella avauksen vaimennusjousi, kummastakin kiinikkeet irti.
                - Nyt kun hanskalokero on muuten käsissä niin taskulampun latauspistokkeen liitin lähtee irti puristamalla päistä ja vetämällä.

                Nyt pitäisi näkyä sitten korimoduulia ja erinäisiä yhdyspisteitä eri väylille ja liitännöille.
                Se (muistaakseni valkoinen) laatikko lähtee alareunasta lukitusklipsiä vääntämällä ja ulos kampeemalla näkösälle. Sieltä ettii liitäntäriman missä oli saman väristä piuhaa kun aiemmin oli puhetta. Siinä sulla on sitten käsissä I-bussin väyläliitäntärima. Siitä voi mitata erikseen vaikka radion, midin, cd-vaihtajan yhteyden.
                Siinä on melkeen saman värinen (yksi väri eroa muistaakseni) liitäntärima missä on todennäköisesti enemmän piuhoja. Tämä on K-bus väyläliitäntärima.
                K-bus on korin muille moduuleille ja tämä vika ei ole silläpuolella joten älä sekoita piuhoja kyseisen välyän kanssa.


                EDIT1: HUOM! Tämä väyläjuttu riippuu mittaristosta! Jos sulla on pienempi ns. KOMBI (KOM) mittaristo niin siellä ei ole erikseen I ja K väylää vaan kaikki kulkee samassa väylässä.
                IKEn kanssa on nuo väylät erikseen. Mutta etsi tuo X939 käsiin niin ollaan lähellä ainakin.

                EDIT2: Tossa vielä kuva mikä hahmottaa hieman väylärakennetta. Eri väylät on eri värillä.
                Kyseinen kaavio pätee tuohon IKE-tapaukseen eli ns. High mittaristoon (rakkaalla lapsella monta nimeä )

                Last edited by Supa; 05-06-2010, 13:17.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Menipä sekavaksi, no mutta kytkennät riippuvat paljolti tosiaan varusteista.
                  Jos itse haluaa tutkia kytkentäkaavioita niin löytyy täältä!
                  Kyseinen sivu vaatii toimiakseen adobe svg pluginin sekä javan. Ja ainakin omalla kohdalla pitää käyttää IE:tä jotta toimii 100%
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Tomppa_11
                    Newbiemmer
                    • May 2010
                    • 22
                    • P-Pohjanmaa

                    Originally posted by Supa View Post
                    Hmm, siis mitenkä se puhelin on pimeenä? Toimiiko itse puhelin keskikonsolissa vai etkö pääse vain midiltä siihen käsiksi?
                    Nyt kun olet yhdistänyt midin+radion niin jätitkö ne vanhat piuhat sinne vai korvasitko kokonaan? Meinaan että luulisi sen nyt jompaakumpaa kautta pääsevän väylään kiinni jos vanhat johdot on paikallaan ja tämä "hyppylanka" on vain siinä rinnalla. Tuskin kummatkin, midin ja radion väyläpiuhat olisivat poikki.

                    Sitten mitä cd vaihtajaan tulee niin se kyllä keskustelee ihan oman piuhan välityksellä radion kanssa...MUTTA vaihtajalta näkyy kytkentäkaavion mukaan menevän kyllä myös väyläyhteys muihin väylän laitteisiin.
                    En osaa nyt suoraan sanoa mihin se tuota väyläyhteyttä käyttää mutta en oikein jaksa uskoa että sen mahdollinen puuttuminen estäisi toiminnan.

                    Jos lähistöllä olisi joku kaveri kuka pystyisi tekemään autolle vikakoodienluennan niin että katsoisi mihin laitteisiin ei saa yhteyttä niin pystyisi hieman rajaamaan onko siinä koko väylä jumissa vai mitä ihmettä.
                    Pistätkö vielä tähän vähän listausta varusteista niin voidaan miettiä vikaa tarkemmin. Eli mitä seuraavista löytyy:

                    - Onko jonkinsortin hifipakettia, vahvistin, subia? Sedani vai touring?
                    - Minkälainen mittaristo? IKE = mittariston alareunassa on leveä tekstikenttä ajotietokoneen ilmotuksille jne. vaiko sitten KOM = pieni noin 5cm pituinen näyttö.
                    - Tarkka vuosimalli ja kuukausi (tai jos annat runkonumeron 7 viimesintä)

                    Ja toimiiko kaikki muut sähkölaitteet? Korin toiminnot, sisävalaistukset jne jne keskulukot yms?
                    Eiku nyt kaikki pelaa täysin moitteetta...en ollu liittäny sitä vanhaa hanskalokeron takaa radiolle tulevaa väyläjohtoa radioon ollenkaa eli midiltä radiolle meni vain se uusi hyppyjohto...sillon näköjään toimi radiokanavat.

                    Kiitos Supalle vielä neuvoista!

                    Ja kyllähän tollasen yllä olevan selvityksen jälkeen on tällanen asiaan perehtymätönki jo paljo viisaampi näistä tämän vehkeen sähköistä...kiitos!
                    Last edited by Tomppa_11; 05-06-2010, 14:10.
                    E91 325i M-sport touring -07

                    Ex.:
                    E39 530d M-sport -02
                    E39 530d M-sport -00

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by Tomppa_11 View Post
                      Eiku nyt kaikki pelaa täysin moitteetta...en ollu liittäny sitä vanhaa hanskalokeron takaa radiolle tulevaa väyläjohtoa radioon ollenkaa eli midiltä radiolle meni vain se uusi hyppyjohto...sillon näköjään toimi radiokanavat.

                      Kiitos Supalle vielä neuvoista!

                      Ja kyllähän tollasen yllä olevan selvityksen jälkeen on tällanen asiaan perehtymätönki jo paljo viisaampi näistä tämän vehkeen sähköistä...kiitos!
                      Jaha, no hyvä että tuli kuntoon eikä tieto mennyt ihan harakoille
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Juipe
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 125
                        • Vimpeli

                        Originally posted by Juipe View Post
                        Voiko E39 -99 etupenkit irroittaa ilman että tulee ongelmia airbag-valon kanssa? Siis jos ei laita avainta virtalukkoon ollenkaan kun ottaa penkit + laittaa ne takaisin?

                        Onkos hommassa jotain muuta ihmeellistä kuin torxit auki ja liitin penkin alta irti?
                        Originally posted by kaol View Post
                        Ei ole pakko irroittaa akkua. Riittää, kun virrat on pois virtalukosta (avaimet taskussa).
                        Hyvin onnistui juurikin näin. Olipa sen verran helppo napata penkit irti että olisi pitänyt ottaa aiemmin; oli sen verta reilusti pölyä/ruuantähteitä/kiviä tuolla alla.

                        Comment

                        • -JMV-
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 840
                          • Etelä-Pirkanmaa

                          Originally posted by -JMV- View Post
                          Ääni ei välillä kuulu orkkis mankalta, mutta huomasin kun ajaa vaikka hesan mukulakivillä, niin tärinästä alkaa taas toimimaan, eli jossain kontissa ilmeisesti johto huonosti kiinni, Äänet myös palaa kun täräyttää varapyörä koteloa, eli mistä voisi alkaa vikaa tutkimaan?

                          Otin varapyörän pois, niin siinä oikealla puolella oli joku musta boksi johon meni nippu johtoja, mutta vaikka niitä siinä vääntelin, niin ei tullut ääni takas, eli mistä voisi vika löytyä?

                          Auto E39 540 touring -99
                          HJELP... Eilen tutkiskelin asiaan ja kun kädellä kopauttaa varapyörän alla olevaa "kantta" niin äänet katoaa ja palaa hetken päästä. Sama jos vaikka aamulla äänet on kateissa, niin pamautat, niin äänet palaa.

                          Käsittääkseni tuon "kannen" alla on kompura ilmapalkeille, yritin irrotella kantta, mutta pyöri vaan pultti tyhjää... NEUVOJA?
                          F82 harraste

                          Comment

                          • asdf1
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2009
                            • 162
                            • interweb

                            Minkä kokosilla renkailla pääsis eroon tosta "vetelystä" nykyset 235/40/18 on ihan karmeet urissa. Alusta on vakio ja sitä en oo uusimassa ku just laitettu uudet iskarit ja muitakin alustan osia.

                            Nyt oon kattellu 235/45(50)/17 tai 225/45(50)/17. Täs autossa on ollu kahet 18" vanteet ja molemmat perseestä. Tarvii varmaa laittaa talvirenkaat takas ku niillä kulkee sen verran mukavasti

                            Kokemuksia kaivattas. Kulkupeli on siis perus 99 520ia
                            Last edited by asdf1; 06-06-2010, 13:12.
                            -05 e61 530d msport

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              Originally posted by asdf1 View Post
                              Minkä kokosilla renkailla pääsis eroon tosta "vetelystä" nykyset 235/40/18 on ihan karmeet urissa. Alusta on vakio ja sitä en oo uusimassa ku just laitettu uudet iskarit ja muitakin alustan osia.

                              Nyt oon kattellu 235/45(50)/17. Täs autossa on ollu kahet 18" vanteet ja molemmat perseestä. Tarvii varmaa laittaa talvirenkaat takas ku niillä kulkee sen verran mukavasti

                              Kokemuksia kaivattas. Kulkupeli on siis perus 99 520ia
                              Näin sitä taas syytetään renkaita, kyllä e39:sin saa melkeempä millä vaan rengastuksella kulkemaan siististi kunhan kulmat ja alusta on kunnossa. Ja 18" on kuitenkin vielä senverran maltillinen koko ettei pitäisi olla mitään ongelmaa. Vaikka tukivarsien pallonivelissä ei olisi mitään väljää niin puslapään kumi löystyy ajan myötä ja kulmat pääsevät elämään ajossa.

                              Eli ensimmäisenä alustan osat kuntoon, kaikki tukivarret ja niiden puslat tarkkaan syyniin, takapäässä mm. apunrungon puslat vaihtoon jos on samoilla puslilla jo se 200tkm ajettu. Ns. narinhelojen mahdollinen välys tulisi myös tutkia takana. Etupäässä reaktiotangot on aika tyypillinen vikakohde. Jos autoon ei ole tehty kummempia alustaremontteja ja kilometrejä alkaa olla lähellä 200 tuhatta niin suosiolla kaikki osat vaihtoon jonka jälkeen suuntaus asiansa osaavalla kaverille niin voidaan ruveta puhumaan siitä ajamisen ilosta
                              Ja näissä ei paljoa kannata säästellä alustan osissa, eli siis kannattaa käyttää merkkiosia kuten Lemförder, Febi/bilstein, boge jne
                              Myös Meylen aftermarket osat on osoittautuneet ok laatuisiksi jos hieman halvempia osia etsitään.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • asdf1
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2009
                                • 162
                                • interweb

                                Originally posted by Supa View Post
                                Näin sitä taas syytetään renkaita, kyllä e39:sin saa melkeempä millä vaan rengastuksella kulkemaan siististi kunhan kulmat ja alusta on kunnossa.
                                Niitä on sit vissii helppo syyttää

                                Autoon on ny vaihdettu iskarit, takavakaajantankot, etutukivarret + jotai muuta mitä nyt just ei muista. Täytyy tutkia noi antamas vinkit

                                edit, vast 150tkm kohdalla mennään.
                                -05 e61 530d msport

                                Comment

                                Working...
                                X