Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    Originally posted by markok View Post
    Onkohan näissä M52TU ja M54 moottoreissa ollut enää juurikaan päästöongelmia verrattuna vanhempiin ja varsinkin M50 koneisiin? Tähän asti olen käyttänyt auton aina ennen katsastusta muualla päästömittauksessa, mutta onkohan se turhaa vaivannäköä näillä uudemmilla koneilla jos ei sen halvemmalla saa muualla teetettyä?
    Kyllä mulle on kehittynyt näitten kanssa (uudempia ollut -96,-99, ja nytten -02, ja vanhempi paljon) vahvasti uskomus että lambda-, jne. ongelmat on m50-koneisten juttuja. Näitä uudempia ei tarvi edes polkea motarilla kuumaksi ennen leimaa, koneen kyljessä katit kyllä lämpiää.

    Uudemmissakin tuplavanos-koneisissa voi tulla päästöistä hylkyjä, mutta valtavan imuvuodon, tai katin josta sisukset irti, huomaa kyllä tekemättä päästötestiäkin.
    Vikavalo jos ei pala, edes satunnaisesti, melko varmasti menee läpi.
    Sitä vartenhan se on, kertoo koneessa olevan päästöihin vaikuttavan vian...

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      Originally posted by Risto113 View Post
      Kyllä mulle on kehittynyt näitten kanssa (uudempia ollut -96,-99, ja nytten -02, ja vanhempi paljon) vahvasti uskomus että lambda-, jne. ongelmat on m50-koneisten juttuja. Näitä uudempia ei tarvi edes polkea motarilla kuumaksi ennen leimaa, koneen kyljessä katit kyllä lämpiää.

      Uudemmissakin tuplavanos-koneisissa voi tulla päästöistä hylkyjä, mutta valtavan imuvuodon, tai katin josta sisukset irti, huomaa kyllä tekemättä päästötestiäkin.
      Vikavalo jos ei pala, edes satunnaisesti, melko varmasti menee läpi.
      Sitä vartenhan se on, kertoo koneessa olevan päästöihin vaikuttavan vian...
      Tällainen kuva myös minulle on jäänyt. Sen takiahan nuo KAT:in jälkeiset lambda anturit tuolla taitaa olla, että moottorin ohjaus itse huomaa jos päästöissä jotain vikaa. Näitä antureitahan ei ollut M50 koneissa ja onko edes vanhemmissa M52:ssakaan? Taitaa nuo KAT:n sisuskalujen irtoamiset ja tukkeutumisetkin olla aika harvinaisia M52TU ja M54 koneissa.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        Originally posted by Risto113 View Post
        Kyllä mulle on kehittynyt näitten kanssa (uudempia ollut -96,-99, ja nytten -02, ja vanhempi paljon) vahvasti uskomus että lambda-, jne. ongelmat on m50-koneisten juttuja. Näitä uudempia ei tarvi edes polkea motarilla kuumaksi ennen leimaa, koneen kyljessä katit kyllä lämpiää.

        Uudemmissakin tuplavanos-koneisissa voi tulla päästöistä hylkyjä, mutta valtavan imuvuodon, tai katin josta sisukset irti, huomaa kyllä tekemättä päästötestiäkin.
        Vikavalo jos ei pala, edes satunnaisesti, melko varmasti menee läpi.
        Sitä vartenhan se on, kertoo koneessa olevan päästöihin vaikuttavan vian...
        Oma 97 M52B25 (single vanos) on aina mennyt päästömittauksesta läpi mutta on kyllä pitänyt usein polkea pitkäänkin, jonka jälkeen olen oppinut ajamaan katsastukseen pikkuvaihteella korkeilla kierroksilla niin mittaus sujuu nopeammin. Ei ole moottorin vikavalo kytketty näissä euro-malleissa, on varmaan tuoreemmissa OBD-liitännällä varustetuissa vehkeissä...
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Originally posted by Kentsu View Post
          Oma 97 M52B25 (single vanos) on aina mennyt päästömittauksesta läpi mutta on kyllä pitänyt usein polkea pitkäänkin, jonka jälkeen olen oppinut ajamaan katsastukseen pikkuvaihteella korkeilla kierroksilla niin mittaus sujuu nopeammin. Ei ole moottorin vikavalo kytketty näissä euro-malleissa, on varmaan tuoreemmissa OBD-liitännällä varustetuissa vehkeissä...
          Näissähän KAT:t on vielä pakoputkessa kaukana moottorista toisin kuin M52TU ja M54 koneissa joissa KAT:t on pakosarjassa jolloin lämpenevät paljon paremmin.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            Originally posted by markok View Post
            Näissähän KAT:t on vielä pakoputkessa kaukana moottorista toisin kuin M52TU ja M54 koneissa joissa KAT:t on pakosarjassa jolloin lämpenevät paljon paremmin.
            Joo no näin on, katsoin vaan että Risto113 puhui myös 96-vuosimallista...
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • teme[[
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2009
              • 269
              • Lake Worth, FL

              Mulla on semmonen ongelma e39:ssä että matkustajan puoleisesta takarenkaasta kuuluu semmonen "tikitys" "kilkatus" koko ajan, ääni kuuluu nopeampaan tahtiin nopeuden kasvaessa ja ääni häviää kun painaa jarrua? Nostin tuon kulman ilmaan ja käytin renkaankin pois, mutta en siinä nyt mitään erikoista vikaa ainakaan tajunnut. Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaan ja mikähän tuohon auttais? Jarruista tuo ääni vissiin tulee kun häviää jarrutettaessa? Paineilmalla on puhalettu palojen ja levyn välit eli ei ole mistään kivistä ym. siellä välissä kysymys.

              Comment

              • superb
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2827

                Lähtee käsijarrusta toi ääni.. ota levy pois ja ihmettele lisää.

                Comment

                • Driver22
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 2098
                  • *

                  Originally posted by teme[[ View Post
                  Mulla on semmonen ongelma e39:ssä että matkustajan puoleisesta takarenkaasta kuuluu semmonen "tikitys" "kilkatus" koko ajan, ääni kuuluu nopeampaan tahtiin nopeuden kasvaessa ja ääni häviää kun painaa jarrua? Nostin tuon kulman ilmaan ja käytin renkaankin pois, mutta en siinä nyt mitään erikoista vikaa ainakaan tajunnut. Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaan ja mikähän tuohon auttais? Jarruista tuo ääni vissiin tulee kun häviää jarrutettaessa? Paineilmalla on puhalettu palojen ja levyn välit eli ei ole mistään kivistä ym. siellä välissä kysymys.
                  Liian pitkät rengaspultit? Jolloin ottaa käsijarrun osiin kiinni...
                  F31 330D Xdrive M-Sport

                  Comment

                  • -JMV-
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 840
                    • Etelä-Pirkanmaa

                    Autosta löytyy himmentyvä taustapeili, mutta ei toimi, mistä vois lähteä vikaa etsimään?
                    F82 harraste

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9158
                      • Oulu

                      Originally posted by -JMV- View Post
                      Autosta löytyy himmentyvä taustapeili, mutta ei toimi, mistä vois lähteä vikaa etsimään?
                      Peilistä.

                      Sulake F21 kunnossa? Toimiiko himmennys sivupeileissä? Myös sivupeilit toimivat taustapeilin ohjaamina. Kokeile peittää peilin taustasta se valoa mittaava täppä ja valaise peiliä vaikka taskulampulla, onko himmennyksessä mitään eloa.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Toimiiko himmennys sivupeileissä? Myös sivupeilit toimivat taustapeilin ohjaamina.
                        Nuo ovat erillinen lisävaruste joten autossa voi olla pelkkä sisäpeili himmenevää mallia.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • -JMV-
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 840
                          • Etelä-Pirkanmaa

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Peilistä.

                          Sulake F21 kunnossa? Toimiiko himmennys sivupeileissä? Myös sivupeilit toimivat taustapeilin ohjaamina. Kokeile peittää peilin taustasta se valoa mittaava täppä ja valaise peiliä vaikka taskulampulla, onko himmennyksessä mitään eloa.
                          Itseasiassa ei ole himmentyviä sivupeilejä mitä vähän ihmettelin, pelkästään himmentyvä taustapeili, mikä myös on varustelistaan merkitty.

                          Täytyy tsekata tuo sulake ja tuo fikkari testi.
                          F82 harraste

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9158
                            • Oulu

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Nuo ovat erillinen lisävaruste joten autossa voi olla pelkkä sisäpeili himmenevää mallia.
                            Jep! Pointti olikin siinä, jos myös sivupeilit ovat himmentyvät, niin niiden toimintaa/toimimattomuutta voi käyttää apuna vianhaussa.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Kentsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1397
                              • Tuusula

                              Ainakin mulla tuossa peilissä on silmä myös etupuolella. Toiminta lienee jokseenkin sillviisiin että jos on pimeyttä edessä ja valoa tulee takaa niin himmennys alkaa. Päivällähän himmenystä ei tarvitse. Tämäkin voi olla hyvä tietää ennen kuin fikkarilla testailee.
                              Ex: 523iA '97, 520iA '89
                              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                              Comment

                              • jukkae
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3506
                                • 70800

                                Mites nuissa ensimmäisissä 96--> olevissa e39:issä niin onko 523 steppilaatikkoa?
                                Ja onko 528 steppilaatikko kestävää kaliberia? 230tkm ajettu 528iA -96 ois tyrkyllä steppilaatikolla.¨

                                -jukka

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎