Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hebbu ///M3
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 1627
    • Dallas

    tulleepi kuumaa muttei tulikuumaa, elikkäs ajelee vaikkapa satasta ja lämmöt puolessa välin, nii puhaltaa sellasta että sormenpäitä pikkasen polttelee. Sitten nappaa lämmittimen pumpun päälle niin hetken päästä alkaa tulemaan kuumaa tosissaan.

    Silleen huomaa kans että puhallin puolessa välin ja pyynti 32c ajelee n.60km niin alkaa olla kuuma, sitten pumppu päällä niin 20km ja tulloo poppa.

    Näin ennakkoon nollakeleillä pitäisi tuo pumppu homma selvitellä että tarkenee taas 30c pakkasissa.

    Ilmaa voisi olla kun tuon lämmittimen asennuksen jälkeen oli ongelmia että puhaltelee tyhjäkäynnillä lämmintä, mutta pullolla tuota oon ilmaillu ja puolisen tuhatta kilsaa on tyhjäkäynnilläkin lämmintä puhallellu nytten.

    Myyjä kehu keski Suomen korkeudella kuumaksi talviautoksi, mutta alkaa tuntua ettei tosi pakkasilla ehkä kuumaksi voi kehua.

    Voipi tuossa omassa pumpussa joku häiriö olla.
    Sotkamo Connection

    Comment

    • Hebbu ///M3
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 1627
      • Dallas

      Nii ja nyt on vaikee puhua kuumasta ja tulikuumasta kun on nämä nolla kelit, Sitten kunnon pakkasilla huomaa tuon eron helposti.

      Sitä tässä hain että kuuluuko auton oman pumpun toimia ajaessa, jos näin on omassani voi olla vikaa, elikkäs laitan hyppy virralla lämmittimen pumpun toimintaan napista.
      Sotkamo Connection

      Comment

      • Ripattila
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2007
        • 389
        • Wonderland

        Tämä nyt ei varsinaisesti ole ongelma (ainakaan vielä), mutta mikä voisi olla kyseessä jos e39:n valot (halogenit ja sisävalot) vilkkuu tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla ajettaessa?

        Vasta kun autolla on ajettu pidempään vikutus lakkaa. Vilkutus lakkaa koneen lämmettyä, jos sulkee radion, ilmastoinnin ja penkinlämmittimet. Myös liikkeelle lähdettäessä ja juuri lämmennellä koneella kierrosmittari "elää" valojen vilkkumisen tahdissa.

        Kyse on ilmeisesti latauspuolesta? Auto on 05/03 ja otettu käyttöön 10/2004. Voiko kyse olla laturin hiilistä tai laturista itsestään? Kontissakin näkyi olevan pikkuinen exiden akku, eikä isompaa akkua mitä olen aiemmin e39:ssä nähnyt. Vikakoodit on luettu, eikä siellä ollut mitään tähän viittaavaa.

        Heikki
        E39 523iA Touring
        E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

        Comment

        • Haju69
          Administrator
          • Nov 2005
          • 16364
          • Leppävirta

          Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
          Nii ja nyt on vaikee puhua kuumasta ja tulikuumasta kun on nämä nolla kelit, Sitten kunnon pakkasilla huomaa tuon eron helposti.

          Sitä tässä hain että kuuluuko auton oman pumpun toimia ajaessa, jos näin on omassani voi olla vikaa, elikkäs laitan hyppy virralla lämmittimen pumpun toimintaan napista.
          Siis kuuluu kiertovesipumpun toimia ihan koko ajan kun auto pyörii. Minkä pumpun sinä laitat päälle sitten lisäksi? Nyt ei ihan pysy kärryillä. Ja mikä auto kyseessä?
          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

          Comment

          • Enliz
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 1503
            • Espoo

            Originally posted by Rios View Post
            Tämä nyt ei varsinaisesti ole ongelma (ainakaan vielä), mutta mikä voisi olla kyseessä jos e39:n valot (halogenit ja sisävalot) vilkkuu tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla ajettaessa?

            Vasta kun autolla on ajettu pidempään vikutus lakkaa. Vilkutus lakkaa koneen lämmettyä, jos sulkee radion, ilmastoinnin ja penkinlämmittimet. Myös liikkeelle lähdettäessä ja juuri lämmennellä koneella kierrosmittari "elää" valojen vilkkumisen tahdissa.

            Kyse on ilmeisesti latauspuolesta? Auto on 05/03 ja otettu käyttöön 10/2004. Voiko kyse olla laturin hiilistä tai laturista itsestään? Kontissakin näkyi olevan pikkuinen exiden akku, eikä isompaa akkua mitä olen aiemmin e39:ssä nähnyt. Vikakoodit on luettu, eikä siellä ollut mitään tähän viittaavaa.

            Heikki
            Luulisin että laturin hiilet on hiukan jumissa, pikku napautus laturiin niin homma taas toimii. Itelläni alkoi laturin valo satunnaisesti vilkkumaan (kun laittoi auton käyntiin). Pieni napautus, nyt taas toimii. Seuraavaksi kyllä päivitän laturin jos jatkaa oireilua.
            Last edited by Enliz; 12-01-2011, 22:16.
            now: Mercedes Benz 350e AMG
            ex: f30 320i M-Sport
            ex: e46 320i M-Sport II
            ex: e46 330Ci Cabriolet M-Sport II
            ex: e36 316i Compact
            ex: e39 530i M-Sport
            ex: e46 320Cd M-Sport II

            Comment

            • Ripattila
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2007
              • 389
              • Wonderland

              Originally posted by Enliz View Post
              Luulisin että laturin hiilet on hiukan jumissa, pikku napautus laturiin niin homma taas toimii. Itelläni alkoi laturin valo satunnaisesti vilkkumaan (kun laittoi auton käyntiin). Pieni napautus, nyt taas toimii. Seuraavaksi kyllä päivitän laturin jos jatkaa oireilua.
              Pitääpä koputella sitä, jos se heräis. Muuten sit laturia päivittämään.
              E39 523iA Touring
              E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

              Comment

              • Hebbu ///M3
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 1627
                • Dallas

                Ei taida olla tämä tekstuurinen ulosanti olla kovin selkeää näin illalla..

                Elikkäs 528i vm97 on pirssi ja webaston pumppu on tarkotus laittaa hyppy virralla toimintaan. Voipihan se tuo omansakki toimia mutta ilma kuitenkin lämpenee kun laittaa weban pumpun päälle. Pittää kattoo tuo oma pumppu toimiiko se kun auto käynnissä. Tokihan tässä voi ilmavaivojakin olla, muttei tämä järin kuuma ollut ennen lämmittimen asennustakaan näillä keleillä. Lämmitin on asennettu aika korkealle niin voihan se olla ettei auton pumppu jaksa kierrättää nesteitä täysin.

                Ja tämäkin lämmin ilma/lämmin auto on varmaan niin erilainen käsite eri ihmisille, nii ei siihen kannata takertua, pittää nyt tuo auton pumppu homma kattoo, jotta jos se ei toimikkaan niin voipi ilmavaivat ehkä sulkee pois ja perehtyä ite pumppuun sitten kesä helteellä.
                Sotkamo Connection

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  Tarkoitus olisi vaihtaa 80A orkkis akku 100A Exideen. Nähtävästi takimmaista akkukiinikettä voi siirtää taaksepäin, tyhjää tilaa näyttää olevan. Vai onko nuo akkukiinikkeet hitsattu tehtaalla paikalleen eli ei onnistuisikaan laittaa isompaa akkua?
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • -KK-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 265

                    Originally posted by 205/65-15H View Post
                    Tarkoitus olisi vaihtaa 80A orkkis akku 100A Exideen. Nähtävästi takimmaista akkukiinikettä voi siirtää taaksepäin, tyhjää tilaa näyttää olevan. Vai onko nuo akkukiinikkeet hitsattu tehtaalla paikalleen eli ei onnistuisikaan laittaa isompaa akkua?
                    Kyllä E39 :iin pitäisi mahtua 100Ah akku. Omaankin laitoin ja meni heittämällä. Selviää kun tarkistaa fyysiset mitat ja vertaa. Monet 100 ampeeriset on samaa kokoa kuin pienemmät esim. 90 ampeeriset akut. Kiinnikkeistä en tiedä, kun ei tarttenu alkaa säätämään.

                    Comment

                    • Ripattila
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2007
                      • 389
                      • Wonderland

                      Originally posted by 205/65-15H View Post
                      Tarkoitus olisi vaihtaa 80A orkkis akku 100A Exideen. Nähtävästi takimmaista akkukiinikettä voi siirtää taaksepäin, tyhjää tilaa näyttää olevan. Vai onko nuo akkukiinikkeet hitsattu tehtaalla paikalleen eli ei onnistuisikaan laittaa isompaa akkua?

                      Minä olin katsovinani, että sitä takimmaista kiinnikettä voi säätää ainakin 3 pykälää. Mulla on pikkuakku siinä, ja reijät näyttää olevan vielä 2 isommalle. Tarkoitus itekin hankkiutua eroon tuosta pikkuakusta.

                      Millainen akku siellä lienee alunperin ollut?
                      E39 523iA Touring
                      E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

                      Comment

                      • Haju69
                        Administrator
                        • Nov 2005
                        • 16364
                        • Leppävirta

                        Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                        Ei taida olla tämä tekstuurinen ulosanti olla kovin selkeää näin illalla..

                        Elikkäs 528i vm97 on pirssi ja webaston pumppu on tarkotus laittaa hyppy virralla toimintaan. Voipihan se tuo omansakki toimia mutta ilma kuitenkin lämpenee kun laittaa weban pumpun päälle. Pittää kattoo tuo oma pumppu toimiiko se kun auto käynnissä. Tokihan tässä voi ilmavaivojakin olla, muttei tämä järin kuuma ollut ennen lämmittimen asennustakaan näillä keleillä. Lämmitin on asennettu aika korkealle niin voihan se olla ettei auton pumppu jaksa kierrättää nesteitä täysin.

                        Ja tämäkin lämmin ilma/lämmin auto on varmaan niin erilainen käsite eri ihmisille, nii ei siihen kannata takertua, pittää nyt tuo auton pumppu homma kattoo, jotta jos se ei toimikkaan niin voipi ilmavaivat ehkä sulkee pois ja perehtyä ite pumppuun sitten kesä helteellä.
                        Kyllä tuollaisella tarkenee ja kuumaa tulee kovillakin pakkasilla. Viime talvena mulla vielä oli -97 528iA Touring. Tuossa oli myös alkuun kun se tuli niin noita lämmitys ongelmia eli ei lämmintä antanut sisälle. Mutta vika oli tosiaan termostaatissa. Jos olet siis webaston laittanut siihen vasta niin voisin kuvitella että siellä on vaan ilmaa. Mutta voin olla väärässäkin.

                        Voit myös kokeilla vesiventtiiliä että kopsautat siihen auton pyöriessä, jos antaa sen jälkeen lämpimämpää niin vika on mahdollisesti silloin vesiventtiilissä. Se taisi olla ikävän hintainen vaihtaa tuollaiseen. Vai olikohan se niin että siellä on kaksi niitä venttiileitä...:think
                        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                        Comment

                        • kaikkone
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 933
                          • Villähde

                          Originally posted by Haju69 View Post
                          Kyllä tuollaisella tarkenee ja kuumaa tulee kovillakin pakkasilla. Viime talvena mulla vielä oli -97 528iA Touring. Tuossa oli myös alkuun kun se tuli niin noita lämmitys ongelmia eli ei lämmintä antanut sisälle. Mutta vika oli tosiaan termostaatissa. Jos olet siis webaston laittanut siihen vasta niin voisin kuvitella että siellä on vaan ilmaa. Mutta voin olla väärässäkin.

                          Voit myös kokeilla vesiventtiiliä että kopsautat siihen auton pyöriessä, jos antaa sen jälkeen lämpimämpää niin vika on mahdollisesti silloin vesiventtiilissä. Se taisi olla ikävän hintainen vaihtaa tuollaiseen. Vai olikohan se niin että siellä on kaksi niitä venttiileitä...:think
                          jos aikaa löytynee niin itse ottaisin sen venttiilipumppu paketin irti ja purkaisin kotona ja putsaisin. näin tein tuossa syksynä. venttiilit lopsahteli kun antoi virtaa ja näki itse sen toiminnan samalla. vesipumppuakin kokeilin ja kyllä se hörisi. silti auto tahtoo antaa vikakoodia pumpusta, en sit tiedä onko joku piuhahäiriö mulla.

                          Comment

                          • KuPa
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2010
                            • 282
                            • suomi

                            Originally posted by Thuppu View Post
                            Joskus tommosen pienimuotoisen howto ohjeen värkkäsin aiheesta: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/hu...oljyerotin.htm
                            Äsken vaihdoin ton vortexin tilalle ja oli tosiaan aika iisi homma. Suuret kiitokset Thuppulle erittäin hyvästä ohjeesa, tälläisillä me amatööritkin pystytään ropaileen noita menopelejä, hienoa että jengi jaksaa laitella yksityiskohtaisia ohjeita (ja vieläpä kuvilla)!! Toivotaan tosiaan että tuo vortex nyt estäisi sen mahdollisen tukkeutumisen/jäätymisen!
                            "530da touring -00"

                            Comment

                            • saulgoltz
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2010
                              • 87
                              • Mäntsälä

                              e39 radion toiminnasta...

                              Kun nyt sitten vihdoin radio yms. I-Bus vermeet on saatu pelittämään, niin kysymys radiosta...: Radio siis navi/kasetti, e39 -00...

                              Kanavia löytyy enemmän kuin laki sallii, ja äänenlaatu hyvä, mutta pätkii epäsäännöllisesti sillointällöin, vaihtelevin välein...

                              Hakeekohan se kokoajan parempaa signaalia, esim. Suomipop välillä 98.1 ja 103.4...?

                              Ja jos näin, niin mitä tehdä, jottei se "pomppisi" noiden taajuuksien välillä, ääni siis häviää aina hetkeksi kokonaan....? :think

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3018
                                • Kuopio

                                Originally posted by markok View Post
                                Miten e39:stä saa irrotettua ajovalojen valokatkaisimen? Pitäisikö kuoren lähteä irti ihan vetämällä? Minulla ei ainakaan sormivoimat riittänyt vetämään tarpeeksi kovaa. Onko vain tiukassa vai enkä osaa?
                                Tähän kaipaisin edelleen kovasti neuvoa. Onko tuossa joku lukitus vai millä ihmeellä tuon saa irti?
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎