Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Mielestäni on vaarallista antaa kysyjälle neuvoja, jotka perustuvat ex-ex-ex-auton kokemuksiin monen vuoden takaa ja varsinkin jos ne vaikuttavat olevan fysiikan lakien vastaisia.
    Mun vanha auto oli E39 siinä missä tämä aloittajankin auto. Ja samaa korimallia ajelen yhä edelleen.

    On tiedetty tosiasia, että leveällä renkaalla saadaan renkaaseen lisää jäykkyyttä, ja samalla lailla se on minulle henk koht tiedetty tosiasia, että 15" talvirenkaalla E39 on kaamea ajettava (minun mielestä, olen kahta sellaista eri yksilöä eri nastalla ajanut).

    Minun kaameasti 15":lla menevä yksilö parani ihan eri autoksi, kun laitoin 17" renkaat. Varmaan kapealla renkaalla pintapaine ja pito paranee, kuten jo sanoin aiemmin, mutta kannattaa huomioida myös renkaan kantavuus ja jäykkyyss suhteessa alustaan. Jos alla luiruaa liian löysä rengas (jossa vielä mahdollisesti matalat paineet, jotka ei ainakaan auta asiaa), niin alusta ei voi toimia oikein, vaan heikoin lenkki on rengas.

    Se on sanottu jo moneen moneen kertaan täällä, ties kuinka monen toimesta, että renkaat on se tärkein komponentti niin näissä bemareissa kuin kaikissa muissakin autoissa. Jos TJJ:n kokemukset on niin ristiriitaiset verrattuna muihin, niin uskallan ja hyvinkin uskallan antaa neuvon hankkia matalaprofiilisemmat renkaat ja tarkistaa kulmat. Paskoilla renkailla homma ei toimi, ja mitä ilmeisimmin E39 DSC/ASC on myöskin viritysasteeltaan sellainen, että tietty määrä pitoa antaa optimi lopputuloksen.

    En lähde arvailemaan sitä, paljonko TJJ:llä on ongelmia maantieajon, jarruttelun tai liikkellelähdön kanssa. Pointti on se, että joka osa-alueella tulee ongelmia jos rengas on paska.

    Nämä on mielipiteitä vain, ja jos epäilee toisen neuvoa, niin sitten ei kannata tehdä yhtään mitään. Ja sen varmaan ihan jokainen täällä kirjoitteleva kyllä tietää.

    Tero

    ps> tossa vuodatus jossain vanhassa tredissä: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=357
    Last edited by teropa; 02-02-2009, 11:41.
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      Originally posted by -Tapi View Post
      Puhuttiin kansanmalleista.. M5 etenee varmasti parhaiten ilman DSC:n jarruttelua, osittain johtuen lukkoperästä ja osittain siitä ettei tehon tiputus ole niin pieni kuin esim tällaisessa traktorimallissa. Senkin lapasessapysyminen yllättävässä paniikkitilanteessa tosin helpottuu DSC:n kanssa.
      Ymmärsin kyllä pointin ja itse ajan mielummin DSC päällä talviolosuhteissa, vaikka lukkoperä löytyykin ihan vain siitä syystä, että pääsee liikkeelle paremmin. Radalla taas DSC pois päältä jos haluaa nopeasti ajaa mutkissa, toki Ahvenistolla ajelin ens alkuun DSC päällä kun oli niin prkl liukasta vesisateella ja rata oli uusi. DSC kun leikkaa aika rankalla kädellä tehoja jos systeemi huomaa renkaiden pyörivän eri tahtia..
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • pmv
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2032
        • tornio

        Originally posted by -Tapi View Post
        Moni näyttää olevan sitä mieltä että ASC ja DSC ovat hitaampia kuin vastaava auto ilman niitä..? Voisin vahvasti väittää päinvastoin. Ilman luistonestoa E39 sutii yhdellä pyörällä eikä paikaltaan liikkeellelähtö oikein liukkaalla ole tosiaankaan herkkua. Lukkoperää kun noihin kansanmalleihin ei edelleenkään ole saatavilla. Yleensäkin E39:n kanssa voisin lähteä vaikkapa radalle todistelemaan itseni nopeammaksi DSC päällä kuin haastaja vastaavalla autolla ilman apuelektroniikkaa. Ei se "vauhdin tuntu" vaan eteneminen.
        Eikö tässä topikissa ole jo mainittu tuo TM:n talvitesti jossa e39 520i kiersi lumisen radan huomattavasti nopeammin ilman luistonestoa ja ajohallintajärjestelmää. Siis jopa TM:N toimittajien käsissä.Tämä testi on julkaistu joskus 2001 tms. Sama havainto oli likimain kaikissa muissakin autoissa, joissa oli ajohallintajärjestelmiä. Eli nopeampaa mentiin ilman sutimisenestoa tms. Oli sitten etu- tai takavetoinen.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          On teillä jutut...

          17" pohjolankitkat maksaa yli tonnin kierros, saksankitkat n.700€ ja kiinalaiset 400€. 15" huippu pohjolankitkat n.550€.

          Kummatkohan on turvallisemmat, 15" pohjolankitkat vai kiinalaiset 17"?

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7457
            • Oulu

            Originally posted by Bmw Master View Post
            17" pohjolankitkat maksaa yli tonnin kierros...




            Originally posted by Bmw Master View Post
            Kummatkohan on turvallisemmat, 15" pohjolankitkat vai kiinalaiset 17"?
            17" nastat tietenkin, eikä maksa nekään tonnia kierros: http://www.lonsinkumi.com/www/popupcard.php?id=8987
            Last edited by Petri.Kekkonen; 02-02-2009, 12:54.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by pmv View Post
              Eikö tässä topikissa ole jo mainittu tuo TM:n talvitesti jossa e39 520i kiersi lumisen radan huomattavasti nopeammin ilman luistonestoa ja ajohallintajärjestelmää. Siis jopa TM:N toimittajien käsissä.Tämä testi on julkaistu joskus 2001 tms. Sama havainto oli likimain kaikissa muissakin autoissa, joissa oli ajohallintajärjestelmiä. Eli nopeampaa mentiin ilman sutimisenestoa tms. Oli sitten etu- tai takavetoinen.
              Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, siinä TM:n testissä huonon etenemiskyvyn lisäksi E39 pysähtyi jäällä tehdyssä jarrutuksessa kaikista huonoimmin (ABS-jarrullisista). Silti kun asiasta täällä valittaa, onkin vikaa renkaissa/alustassa/jarruissa/kuskissa. Oliko nuo vikana tuossa TM:n testissäkin? Vai voisiko E39 oikeasti ollakin monia muita autoja huonompi pysähtymään jäisellä pinnalla?

              TM-talvitestissä E39 pysähtyi 60km/h nopeudesta jäällä 47 metrissä. Kun taas testin paras Chrysler PT Cruiser 39 metriä, Audi A4 40 metriä. E39 oli jarrutustestissä huonoin ABS-jarrullinen auto. Ainoastaan ilman ABS:ia olevat Opel (50m), Skoda (53m) ja Lada (54m) olivat vielä huonompia.
              E39 528iA

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19178
                • -

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Kummatkohan on turvallisemmat, 15" pohjolankitkat vai kiinalaiset 17"?
                Ensin ostetaan 10000 - 30000 euron (käytettynä) hintainen auto ja sitten ei ole varaa sijoittaa 700-1000 euroa kunnollisiin talvirenkaisiin? Mitä v*****? Kunnon zippinetto meininkiä..

                Eihän sillä, olen itsekin joskus paskoilla talvirenkailla ajellut. Mutta se on ollut ihan tietoinen valinta ja en todellakaan ole silloin syyttänyt, että auton ajettavuudessa olisi ollut jotain vikaa, jos en ole itse viitsinyt hankkia kunnon renkaita.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7457
                  • Oulu

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Vai voisiko E39 oikeasti ollakin monia muita autoja huonompi pysähtymään jäisellä pinnalla?
                  Varmaankin voisi, mutta kiinnostais kyllä tietää miksi. Onko vika vain ABS-systeemissä? Ja toisaalta ois hauska järjestää joku epätieteellinen tee-se-itse-vertailu tästä. Harmi vain kun en omista muita autoja E39:n lisäksi.

                  Mitähän painonjakautuma vaikuttaa pysähtymiseen? Onko etupainoisella autolla jarrutuksessa etua? Painohan pyrkii siirtymään jarrutuksessa muutenkin eteen, paitsi jäisellä pinnalla tuolla painonsiirtymällä tuskin on paljoakaan merkitystä.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19178
                    • -

                    Kiinnostaisi tietää, mitkä renkaat tuossa kuuluisassa TM:n talvitestissä mahtoi olla E39:n alla.
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Varmaankin voisi, mutta kiinnostais kyllä tietää miksi. Onko vika vain ABS-systeemissä? Ja toisaalta ois hauska järjestää joku epätieteellinen tee-se-itse-vertailu tästä. Harmi vain kun en omista muita autoja E39:n lisäksi.
                      TM:n mukaanhan ABS:ien toiminta aiheuttaa tuon, tiedä sitten onko vika vain elektroninen. Pitäisi olla joku sopiva kenttä/suljettu alue missä voisi testata miten tuo pysähtyy kun ABS on kytketty pois päältä.

                      Teillähän on sielläpäin suuri määrä E39:ejä, siitä vaan kokeilemaan. Kiinnostaisi myös tietää pysähtyykö DSC:llä varustettu E39 paremmin tai onko siinä ABS:ien toiminta nopeampaa/pehmeämpää.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7457
                        • Oulu

                        Originally posted by Juhis View Post
                        Kiinnostaisi tietää, mitkä renkaat tuossa kuuluisassa TM:n talvitestissä mahtoi olla E39:n alla.
                        TM kertoo näin:
                        Kaikissa testiautoissa renkaina olivat nastattomat Nokian Hakkapeliitta Q:t. Tosin Suzukiin sopivaa kokoa ei valikoimista löytynyt, joten sen alla pyörivät Michelin Maxi-Icet.
                        Ja E39:n rengaskoko oli 205/65R15.

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Pitäisi olla joku sopiva kenttä/suljettu alue missä voisi testata miten tuo pysähtyy kun ABS on kytketty pois päältä.
                        Tuossa ois kyllä ideaa että testais myös ilman ABS:ia. Sehän kai häviää helposti sulakkeella tai nykäisemällä ABS-boksille menevä piuha irti.
                        Last edited by Petri.Kekkonen; 02-02-2009, 13:14.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • reekoon
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 3436
                          • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                          Eiköhän tuon suurin ongelma nyt kuitenkin ole se, ettei siinä ole lukkoperää vakiona.
                          E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                          JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                          E36 316i Compact Hellrot

                          Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                          Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Varmaankin voisi, mutta kiinnostais kyllä tietää miksi. Onko vika vain ABS-systeemissä? Ja toisaalta ois hauska järjestää joku epätieteellinen tee-se-itse-vertailu tästä. Harmi vain kun en omista muita autoja E39:n lisäksi.

                            Mitähän painonjakautuma vaikuttaa pysähtymiseen? Onko etupainoisella autolla jarrutuksessa etua? Painohan pyrkii siirtymään jarrutuksessa muutenkin eteen, paitsi jäisellä pinnalla tuolla painonsiirtymällä tuskin on paljoakaan merkitystä.
                            Originally posted by TJJ View Post
                            TM:n mukaanhan ABS:ien toiminta aiheuttaa tuon, tiedä sitten onko vika vain elektroninen. Pitäisi olla joku sopiva kenttä/suljettu alue missä voisi testata miten tuo pysähtyy kun ABS on kytketty pois päältä.

                            Teillähän on sielläpäin suuri määrä E39:ejä, siitä vaan kokeilemaan. Kiinnostaisi myös tietää pysähtyykö DSC:llä varustettu E39 paremmin tai onko siinä ABS:ien toiminta nopeampaa/pehmeämpää.
                            Tarttis vaan saada autoja joissa on saman merkkiset/malliset renkaat, muuten päädytään taas jossittelemaan "pohjoismaat 15" vs aasia 17"", eli nopea polli pystyyn kuka ajaa milläkin.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Kappas, hinnat laskeneet syksystä jolloin viimeksi renkaita kyselin.

                              Et kai tosissasi meinaa nastarenkaita? Autoon? Speedway pyörään ehkä, mutta...


                              Originally posted by Juhis View Post
                              Ensin ostetaan 10000 - 30000 euron (käytettynä) hintainen auto ja sitten ei ole varaa sijoittaa 700-1000 euroa kunnollisiin talvirenkaisiin? Mitä v*****? Kunnon zippinetto meininkiä..

                              Niinpä, laittaa 10% auton hinnasta renkaisiin, pre facelift e39:sit maksaa nykyään alta 10k€...

                              Pointti tässä oli se, että jos Korolla kulkee 300€ renkailla hyvin talvella, miksi e39 tarvitsee tonnin renkaat? Miksei orggis 15" pärjää talvella? Omasta mielestäni e39 oli todella mukava ja hiljainen ajaa 15", pitoakin oli riittävästi eikä ajettavuuskaan huono ollut.

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Omasta mielestäni e39 oli todella mukava ja hiljainen ajaa 15", pitoakin oli riittävästi eikä ajettavuuskaan huono ollut.
                                Komppaan tätä, ainakin tällaisessa "rauhallisessa" perheessä. Kikkailut tehdään sitten muilla autoilla. Mutta täähän on todellakin subjektiivinen asia, eli varmasti on eriäviäkin mielipiteitä.

                                Tuli muuten mieleen sellainen juttu, että mun muistiin E90 alustan suunnittelussa on jo otettu huomioon se, että sitä myydään vain runflateilla. Eli onko mahdollista, että nahkahousu on suunnitellut E39 alustarakenteen jotain tiettyä rengastyyppiä ajatellen? Voisiko sillä olla vaikutusta asiaan? En tiedä, kunhan tuli mieleen.
                                Last edited by BeamR; 02-02-2009, 13:46.
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎