Originally posted by 205/65-15H
View Post
On tiedetty tosiasia, että leveällä renkaalla saadaan renkaaseen lisää jäykkyyttä, ja samalla lailla se on minulle henk koht tiedetty tosiasia, että 15" talvirenkaalla E39 on kaamea ajettava (minun mielestä, olen kahta sellaista eri yksilöä eri nastalla ajanut).
Minun kaameasti 15":lla menevä yksilö parani ihan eri autoksi, kun laitoin 17" renkaat. Varmaan kapealla renkaalla pintapaine ja pito paranee, kuten jo sanoin aiemmin, mutta kannattaa huomioida myös renkaan kantavuus ja jäykkyyss suhteessa alustaan. Jos alla luiruaa liian löysä rengas (jossa vielä mahdollisesti matalat paineet, jotka ei ainakaan auta asiaa), niin alusta ei voi toimia oikein, vaan heikoin lenkki on rengas.
Se on sanottu jo moneen moneen kertaan täällä, ties kuinka monen toimesta, että renkaat on se tärkein komponentti niin näissä bemareissa kuin kaikissa muissakin autoissa. Jos TJJ:n kokemukset on niin ristiriitaiset verrattuna muihin, niin uskallan ja hyvinkin uskallan antaa neuvon hankkia matalaprofiilisemmat renkaat ja tarkistaa kulmat. Paskoilla renkailla homma ei toimi, ja mitä ilmeisimmin E39 DSC/ASC on myöskin viritysasteeltaan sellainen, että tietty määrä pitoa antaa optimi lopputuloksen.
En lähde arvailemaan sitä, paljonko TJJ:llä on ongelmia maantieajon, jarruttelun tai liikkellelähdön kanssa. Pointti on se, että joka osa-alueella tulee ongelmia jos rengas on paska.
Nämä on mielipiteitä vain, ja jos epäilee toisen neuvoa, niin sitten ei kannata tehdä yhtään mitään. Ja sen varmaan ihan jokainen täällä kirjoitteleva kyllä tietää.
Tero
ps> tossa vuodatus jossain vanhassa tredissä: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=357
Comment