Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    Niin, en sen kummemmin ole jaksanut laavata tätä topikkia läpi, että mitä on tullut kirjoitettua ja mitä ei. Katselin itsekin tuota testiä tässä yks päivä ja nuo huonot ABS-tulokset liukkaalla pisti silmään. Renkaissa on erilaisia ominaisuuksia, e39:ssä pitää minusta olla sellaiset renkaat joitten sivuttais- ja pitkittäispito ovat järkevässä suhteessa toisiinsa. Oikeastaan kaikki renkaat tulisi olla tällaisia.

    Itse ostin joulukuussa e46(318Ci) Coupeen Bridgestonen 16 tuuman kumit, kierroksen hinta oli siinä 400 euron huitteilla. Haaparannasta löytyi tuohon hintaan veroineen ja asennuksineen. Perheessämme oleva e46 on noilla renkailla minusta tosi hauska talviauto. Kovemmissa vauhdeissa e39:n(530d touring 10/98) vakaus on aivan eri luokkaa, vaikka alla on usemman talven pyörineet Pirelli VinterCarvingit. Kokemusta on myös näistä VinterCarvingeista e46:n alla(jos kohta eri kokoluokassa!). Edelleenkin perusero e39:n eduksi maantiellä on huomattava.

    Mutta edelleenkin. Kaikissa näissä autoissa tehon puute ja viimeistään terve järki estää vakavampien vaaratilanteiden syntymisen, oli luistonesto päällä tai pois. Jäisellä motarilla tuli yksi päivä kokeiltua että miten tuon e39:n voisi saada pois lapasesta. Luistonesto pois päältä, neloselta turbonpotkusta heitossa perä irti, sen jälkeen jätin tekemättä vastaohjauksen ihan piruuttaan, tekisi mieli sanoa että pitkästyttävien sekuntien jälkeen, kun auto eteni luisussa sitä piti korjailla niin että tarvittiin vasentakin kaistaa.

    Jos on tutustunut Tshernobylin ydinvoimalan tuhon syntyyn, niin havaitsee pitkälti samankaltaisuuksia: Tshernobylin räjähdyshän johtui siitä, että laitoksella alettiin tehdä koetta, johon kukaan ydinvoimala-insinööri ei olisi suostunut, koetta varten kytkettiin kaikki mahdolliset turvallisuusjärjestelmät pois, sen jälkeen laitosta ajettiin laitoksen tekniikasta täysin ulalla olevan sähköinsinöörin toimesta kaikkien ohjeiden vastaisesti eikä toteutettu edes manuaalisesti niitä keinoja millä laitos olisi saatu vielä hallintaan. Sitten posahti. E39:nkin voi ajovirheen seurauksena tuhota liukkaissa olosuhteissa, mutta se edellyttää vähän vastaavanlaista sarjaa uskomattomia ryssimisiä.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      Originally posted by BeamR View Post
      E90 alustan suunnittelussa on jo otettu huomioon se, että sitä myydään vain runflateilla.
      Huonostipa siinä on onnistuttu. E90 run-flateilla on ajettavuudeltaan ala-arvoinen verrattuna samaan yksilöön perinteisellä rengastekniikalla. Alkuperäisellä rengastuksella se ei mene hetkeäkään suoraan muualla kuin lentokentällä.. Jopa suojatiemaalaukset muuttavat kulkusuuntaa.
      ---

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        Originally posted by -Tapi View Post
        Huonostipa siinä on onnistuttu. E90 run-flateilla on ajettavuudeltaan ala-arvoinen verrattuna samaan yksilöön perinteisellä rengastekniikalla. Alkuperäisellä rengastuksella se ei mene hetkeäkään suoraan muualla kuin lentokentällä.. Jopa suojatiemaalaukset muuttavat kulkusuuntaa.
        jees, tiedetään, siksi omassakin on tavalliset hakkis 5 alla. Varsinkin talvirenkaissa sen huomaa tosi hyvin.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • 174000
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2008
          • 1178
          • Tuusula

          Onko mahdollista saada E39:n perää millään normaaleissa ajotilanteissa irti kun luistonesto (ASC+T) on päällä? Esim jäisessä risteyksessä kääntyessään vähän reippaammalla vauhdilla ja kaasulla? Olettaen tietysti ettei auto lähde nelipyöräluisuun.
          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
          '02 VW Golf 1.4i
          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by 174000 View Post
            Onko mahdollista saada E39:n perää millään normaaleissa ajotilanteissa irti kun luistonesto (ASC+T) on päällä? Esim jäisessä risteyksessä kääntyessään vähän reippaammalla vauhdilla ja kaasulla? Olettaen tietysti ettei auto lähde nelipyöräluisuun.
            Kyllä kun vauhtia on liikaa ja keli sopiva. Pienestä vauhdista se ei lähde, ehtii asc löysäämään kaasua ennenkuin luisto alkaa.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Sietämätön liukkaus palasi taas ja nyt on uudestaan koeajettu -Tapin 530dAT ja myös E61 535dAT.

              Kovasti samanlaisia luistelijoita oli molemmat. Kyllä minusta nyt tuntuu, että minun autossa ei ole mitään vikaa ja 5-sarjan bemarit vaan ovat tuollaisia.

              Tuossa E61:ssä perä luisti/heitteli kiihdytyksissä jo hiukan liikaa, siis selvästi levottomampi kuin E39. Eikä jäiset mutkat/liikenneympyrät todellakaan mene mitenkään vauhdilla vaan runsaassa luistossa.

              Valitettavasti hiekka-auto oli jo pilannut muutaman testikohdan, mutta yhdessä suosikkikohdassa (jäinen hyvin loiva mäki) edellä kulkenut Megane eteni vaivattoman näköisesti (ja kisaili nelivetoisen maasturin kanssa) ja E39:llä oli kova homma pysyä perässä. E61:llä sentään päästiin samassa kohdassa etuvetoisen pakettiauton ohi. Mutta edeltävässä mutkassa se pakettiauto meni ihan sujuvasti ilman luistoja kun taas E61:ssä perä kävi reippaasti sivulla. Kuskina noissa tilanteissa oli tuo keskimääräistä kuskia parempi -Tapi, joten turha syyttää minua...

              Sitten kommentteja E61 vs. E39: E61:n aktiiviohjaus on tosi kiva keksintö, meni ostoslistalle jos E60:n joskus hankin. E61:n jarrut toimii paremmin kuin E39:ssä, ne on herkemmät/kevyemmät ja minä ainakin pidin kovasti niiden tuntumasta E39:iin verrattuna. Myös ABS:ien toiminta on E61:ssä paljon huomaamattomampi ja jarrupulssit nopeita E39:iin verrattuna. Luistonesto ja ajovakautus ei tuntunut paljon eroavan, E61:ssä se tosin tuntui sallivan selvästi enemmän luistoja (mikä oli minun mielestä huono ja hermostuttava juttu, -Tapi oli eri mieltä). Ajotuntuma E61:ssä oli kyllä jotenkin korkea, tuntui kuin maasturissa istuisi, mutta kai siihen tottuu. Jos penkin laskee alas, ei jalkatila riitä (polvi ottaa kojelautaan) tai ratti jää liian kauas. Rattia ei siis saa täysin kohdalleen eikä vasenta kyynärpäätä tuettua (käsi ratissa) koska ovessa oleva tuki on liian alhaalla.
              E39 528iA

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by 174000 View Post
                Onko mahdollista saada E39:n perää millään normaaleissa ajotilanteissa irti kun luistonesto (ASC+T) on päällä? Esim jäisessä risteyksessä kääntyessään vähän reippaammalla vauhdilla ja kaasulla? Olettaen tietysti ettei auto lähde nelipyöräluisuun.
                Kyllä on eikä tarvitse reipasta vauhtia. Lähtö risteyksestä jossa oli kohtalainen pito mutta risteävä tie olikin jäiseksi kiillottunutta lunta niin perä tuli sivulle, nopeus 10-20km/h. Toinen tilanne: sade ja jäinen urainen piha, vauhtia 10km/h, perä lähti urien mukana sivulle. Sama on meinannut tapahtua myös muutaman kerran liikennevaloista lähtiessä mutta sen tajuaa ja ehtii korjata. Kaikissa noissa tilanteissa tien pitää olla todella liukas, muuten ASC+T kyllä ehtii mukaan.
                E39 528iA

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7456
                  • Oulu

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Luistonesto ja ajovakautus ei tuntunut paljon eroavan, E61:ssä se tosin tuntui sallivan selvästi enemmän luistoja (mikä oli minun mielestä huono ja hermostuttava juttu, -Tapi oli eri mieltä).
                  Teknikens Värld -lehti kommentoi DSC:n eroja kuivalla asfaltilla numeron 14/2003 E39 vs. E60 530iA-vertailussaan (http://www.teknikensvarld.se/documen...530i/index.xml) ja toteaa E39:n DSC:n olevan hyvin defensiivinen eli se kuulemma jarruttaa enemmän kuin E60:ssä aiheuttaen aliohjautumista. E60:ssä DSC kuulemma toimii jouhevammin.

                  Lisäksi vielä erikseen moittivat (ymmärtääkseni molemmissa) että tehojen saanti takaisin DSC:n puuttumisen jälkeen vie joskus liian kauan.

                  Jarrutuksessa kuivalla 100 km/h nopeudesta E60 pysähtyi 2,3 metriä lyhyemmällä matkalla.

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Kaikissa noissa tilanteissa tien pitää olla todella liukas, muuten ASC+T kyllä ehtii mukaan.
                  Jos risteyksessä tai tiukassa kaarteessa samanaikaisesti polkaisee äkkinäisesti lisää kaasua ja kääntää ratista nopeasti sisäkurviin päin niin perän saa kyllä liukkaalla sivulle, koska jo se pieni sutaisu, mikä ehtii tapahtua ennen kuin ASC+T herää, riittää sivuttaispidon hukkaamiseen takaa ja nopea ohjausliike saa luiston jatkumaan vaikka tehot leikataan. Tämä kuitenkin vaatii melko tahallista yritystä.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 03-02-2009, 11:34.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Tänä aamuna saakelin liukasta. E39 meni kuin juna, abs ei rutissut, asc vilkkui toisinaan muttei sentään sladittanut. Joku etuveto volvo oli mennyt risteyksestä suoraan, avensis suti hullun lailla nastat rapisten eikä meinannut liikkunut minnekkään. Mulla ei mitään ongelmia ja ajoin ihan normaali vauhtia. Ehkä ne saksankitkan onkin paremmat kuin nastarenkaat...

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Kyllä on eikä tarvitse reipasta vauhtia. Lähtö risteyksestä jossa oli kohtalainen pito mutta risteävä tie olikin jäiseksi kiillottunutta lunta niin perä tuli sivulle, nopeus 10-20km/h. Toinen tilanne: sade ja jäinen urainen piha, vauhtia 10km/h, perä lähti urien mukana sivulle. Sama on meinannut tapahtua myös muutaman kerran liikennevaloista lähtiessä mutta sen tajuaa ja ehtii korjata. Kaikissa noissa tilanteissa tien pitää olla todella liukas, muuten ASC+T kyllä ehtii mukaan.
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post


                      Jos risteyksessä tai tiukassa kaarteessa samanaikaisesti polkaisee äkkinäisesti lisää kaasua ja kääntää ratista nopeasti sisäkurviin päin niin perän saa kyllä liukkaalla sivulle, koska jo se pieni sutaisu, mikä ehtii tapahtua ennen kuin ASC+T herää, riittää sivuttaispidon hukkaamiseen takaa ja nopea ohjausliike saa luiston jatkumaan vaikka tehot leikataan. Tämä kuitenkin vaatii melko tahallista yritystä.

                      Teillä molemmilla uudempi malli sähköisellä asc:llä? Eli ei vaijerivetoinen? Onko tuo sitten hitaampi reagoimaan kuin vaijeri toiminen? Vaijerin kun säätää kireälle niin asc ei anna sladittaa juuri yhtään, paitsi jos oikein tahallaan yrittää.

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7456
                        • Oulu

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Teillä molemmilla uudempi malli sähköisellä asc:llä?
                        Vaijerihan mulla pitäisi olla. En ole kyllä sen kireyttä koskaan tutkinut. Ei se anna normaalisti sladittaa yhtään, mutta jos tahallaan äkkinäisesti yrittää sekä kaasulla että ohjauksella yhtäaikaisesti ja on tarpeeksi liukasta jotta luisto jatkuu tehojen leikkaamisen jälkeeknkin niin silloin onnistuu.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Teillä molemmilla uudempi malli sähköisellä asc:llä? Eli ei vaijerivetoinen? Onko tuo sitten hitaampi reagoimaan kuin vaijeri toiminen? Vaijerin kun säätää kireälle niin asc ei anna sladittaa juuri yhtään, paitsi jos oikein tahallaan yrittää.
                          Sähköinen on (ja niin on Petrilläkin). Kyllähän se on nopea, mutta ainakin noissa minun tilanteissa se vaan ei voi kumota jo liikkeelle lähtenyttä perää.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Vaijerihan mulla pitäisi olla. En ole kyllä sen kireyttä koskaan tutkinut. Ei se anna normaalisti sladittaa yhtään, mutta jos tahallaan äkkinäisesti yrittää sekä kaasulla että ohjauksella yhtäaikaisesti ja on tarpeeksi liukasta jotta luisto jatkuu tehojen leikkaamisen jälkeeknkin niin silloin onnistuu.
                            Kyllä sinulla on ihan sähköinen, vaikka kaasuvaijeri vielä onkin vaijerilla.

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19178
                              • -

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Luistonesto ja ajovakautus ei tuntunut paljon eroavan, E61:ssä se tosin tuntui sallivan selvästi enemmän luistoja (mikä oli minun mielestä huono ja hermostuttava juttu, -Tapi oli eri mieltä).
                              Juuri tätä samaa asiaa yritin selittää tässä topicissa aikaisemmin. E60/E61 mallien luistonesto ja ajonvakautus sallii huomattavasti suuremman luiston kuin E39:n vastaavat. Eli osaavissa käsissä E60/E61 on nopeampi kuin E39 ajettaessa luistonesto päällä. Toisaalta E39 voi taas olla tietyissä tilanteissa "turvallisempi" tai ainakin turvallisemman tuntuinen, koska luistonesto rajoittaa enemmän menoa.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • KirsiH
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2007
                                • 35

                                Kyllä mua ainakin ahdistaa enemmän etuvetoisten kyydissä, vetelee sivulle ja kuskista riippuen etupyörät sutii niin vimmatusti.
                                Kun taas omalla autolla ajaessa, ASC vilkkuu lähtiessä, ABS:t ropisee harvoin ja risteyksissä avitan tarvittaessa kääntymistä pienellä kaasun hipaisulla. Mielestäni etuvetoisella autolla talviajo on aika tuskaista, vaikka risteyksestä pääsikin vähän äkäisemmin liikkeelle.
                                Toki ensimmäiset talveni ajoin kitkarenkaisella W124:lla ilman luistonestoa, ja se vasta oli millin tarkkaa kaasun annostelua... (luisut oli helpompia ja tarkempia toteuttaa sillä kuin E39:llä), että se ehkä vaikuttaa mielipiteeseeni. E39:lla pääsee liikkeelle mielestäni melkoisen hyvin, sellainenkin joka ei ks. autolla ole ennen ajanut. Kunnon liukkailla pääse liikkeelle jopa nopeammin kuin mummot etuvetoisilla, jotka ei ole tottuneet kaasua annostelemaan liukkauden mukaan.
                                Kaiken kaikkiaan pidän autoani hyvänä talviautona, vaikka siinä on vanhat HP4:set ja alusta uusia osia vailla. Liikenneympyristäkin selviytyy kunnialla... että ihmetellen ole keskustelua lukenut.
                                nyk.Volvo S60 2,4T -02 ex.E39 523iA -96

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎