Niin, en sen kummemmin ole jaksanut laavata tätä topikkia läpi, että mitä on tullut kirjoitettua ja mitä ei. Katselin itsekin tuota testiä tässä yks päivä ja nuo huonot ABS-tulokset liukkaalla pisti silmään. Renkaissa on erilaisia ominaisuuksia, e39:ssä pitää minusta olla sellaiset renkaat joitten sivuttais- ja pitkittäispito ovat järkevässä suhteessa toisiinsa. Oikeastaan kaikki renkaat tulisi olla tällaisia.
Itse ostin joulukuussa e46(318Ci) Coupeen Bridgestonen 16 tuuman kumit, kierroksen hinta oli siinä 400 euron huitteilla. Haaparannasta löytyi tuohon hintaan veroineen ja asennuksineen. Perheessämme oleva e46 on noilla renkailla minusta tosi hauska talviauto. Kovemmissa vauhdeissa e39:n(530d touring 10/98) vakaus on aivan eri luokkaa, vaikka alla on usemman talven pyörineet Pirelli VinterCarvingit. Kokemusta on myös näistä VinterCarvingeista e46:n alla(jos kohta eri kokoluokassa!). Edelleenkin perusero e39:n eduksi maantiellä on huomattava.
Mutta edelleenkin. Kaikissa näissä autoissa tehon puute ja viimeistään terve järki estää vakavampien vaaratilanteiden syntymisen, oli luistonesto päällä tai pois. Jäisellä motarilla tuli yksi päivä kokeiltua että miten tuon e39:n voisi saada pois lapasesta. Luistonesto pois päältä, neloselta turbonpotkusta heitossa perä irti, sen jälkeen jätin tekemättä vastaohjauksen ihan piruuttaan, tekisi mieli sanoa että pitkästyttävien sekuntien jälkeen, kun auto eteni luisussa sitä piti korjailla niin että tarvittiin vasentakin kaistaa.
Jos on tutustunut Tshernobylin ydinvoimalan tuhon syntyyn, niin havaitsee pitkälti samankaltaisuuksia: Tshernobylin räjähdyshän johtui siitä, että laitoksella alettiin tehdä koetta, johon kukaan ydinvoimala-insinööri ei olisi suostunut, koetta varten kytkettiin kaikki mahdolliset turvallisuusjärjestelmät pois, sen jälkeen laitosta ajettiin laitoksen tekniikasta täysin ulalla olevan sähköinsinöörin toimesta kaikkien ohjeiden vastaisesti eikä toteutettu edes manuaalisesti niitä keinoja millä laitos olisi saatu vielä hallintaan. Sitten posahti. E39:nkin voi ajovirheen seurauksena tuhota liukkaissa olosuhteissa, mutta se edellyttää vähän vastaavanlaista sarjaa uskomattomia ryssimisiä.
Itse ostin joulukuussa e46(318Ci) Coupeen Bridgestonen 16 tuuman kumit, kierroksen hinta oli siinä 400 euron huitteilla. Haaparannasta löytyi tuohon hintaan veroineen ja asennuksineen. Perheessämme oleva e46 on noilla renkailla minusta tosi hauska talviauto. Kovemmissa vauhdeissa e39:n(530d touring 10/98) vakaus on aivan eri luokkaa, vaikka alla on usemman talven pyörineet Pirelli VinterCarvingit. Kokemusta on myös näistä VinterCarvingeista e46:n alla(jos kohta eri kokoluokassa!). Edelleenkin perusero e39:n eduksi maantiellä on huomattava.
Mutta edelleenkin. Kaikissa näissä autoissa tehon puute ja viimeistään terve järki estää vakavampien vaaratilanteiden syntymisen, oli luistonesto päällä tai pois. Jäisellä motarilla tuli yksi päivä kokeiltua että miten tuon e39:n voisi saada pois lapasesta. Luistonesto pois päältä, neloselta turbonpotkusta heitossa perä irti, sen jälkeen jätin tekemättä vastaohjauksen ihan piruuttaan, tekisi mieli sanoa että pitkästyttävien sekuntien jälkeen, kun auto eteni luisussa sitä piti korjailla niin että tarvittiin vasentakin kaistaa.
Jos on tutustunut Tshernobylin ydinvoimalan tuhon syntyyn, niin havaitsee pitkälti samankaltaisuuksia: Tshernobylin räjähdyshän johtui siitä, että laitoksella alettiin tehdä koetta, johon kukaan ydinvoimala-insinööri ei olisi suostunut, koetta varten kytkettiin kaikki mahdolliset turvallisuusjärjestelmät pois, sen jälkeen laitosta ajettiin laitoksen tekniikasta täysin ulalla olevan sähköinsinöörin toimesta kaikkien ohjeiden vastaisesti eikä toteutettu edes manuaalisesti niitä keinoja millä laitos olisi saatu vielä hallintaan. Sitten posahti. E39:nkin voi ajovirheen seurauksena tuhota liukkaissa olosuhteissa, mutta se edellyttää vähän vastaavanlaista sarjaa uskomattomia ryssimisiä.
Comment