Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 webaston sielunelämästä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa81
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2015
    • 445
    • Helsinki

    #61
    Suosittelen käyttämään piuhan päässä. Itse aloitin omien ongelmien selvittelyn sillä että käytin webaston vian paikallistuksessa Laakkosella. Sain kasan paskaa käteen ja parin sadan euron laskun. Ehkä joku foorumilainen omistaisi tarvittavat softat ja piuhat?

    Kysymys: Hommasin gsm ohjaimen tuolle weballe enkä kuollaksenikaan muista onko siitä 6 pinnisessä liittimessä joku piuha kiinni. Jos ei, niin ykkösnastaan ohjaimelta piuha liittimellä, no problem. Mutta jos on, niin meneekö koko maailma sekaisin jos rosvoliittimellä otan suoraan piuhasta ohjaimellekin kytkennän? Ja oliko se edes tuo 6 pinninen jonka ykköseen se piuha kytkettiin?
    Jokaisessa liittimessä on merkattu 1 ja 2 pinnit.

    Comment

    • mie
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 219

      #62
      Originally posted by Jamppa81 View Post
      Suosittelen käyttämään piuhan päässä. Itse aloitin omien ongelmien selvittelyn sillä että käytin webaston vian paikallistuksessa Laakkosella. Sain kasan paskaa käteen ja parin sadan euron laskun. Ehkä joku foorumilainen omistaisi tarvittavat softat ja piuhat?

      Kysymys: Hommasin gsm ohjaimen tuolle weballe enkä kuollaksenikaan muista onko siitä 6 pinnisessä liittimessä joku piuha kiinni. Jos ei, niin ykkösnastaan ohjaimelta piuha liittimellä, no problem. Mutta jos on, niin meneekö koko maailma sekaisin jos rosvoliittimellä otan suoraan piuhasta ohjaimellekin kytkennän? Ja oliko se edes tuo 6 pinninen jonka ykköseen se piuha kytkettiin?
      Jokaisessa liittimessä on merkattu 1 ja 2 pinnit.
      Mulla ainakin on juurikin 6pin. liittimessä 1 pinnissä vanha nokialainen kiinni.
      Ja jos oon oikeen ymmärtäny nii siihen liittimeen tulee alunperin vain 2 johtoa 2pinniin väylä ja 6 lähtee pa.pumpulle.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #63
        Originally posted by mie View Post
        Mulla ainakin on juurikin 6pin. liittimessä 1 pinnissä vanha nokialainen kiinni.
        Ja jos oon oikeen ymmärtäny nii siihen liittimeen tulee alunperin vain 2 johtoa 2pinniin väylä ja 6 lähtee pa.pumpulle.
        Juurikin näin, ellei jo tehtaalta ole esilämmitysominaisuutta ja sille kaukkaria, joka kytketty siihen 1-pinniin. Jännite siihen orkkissysteemissäkin tulee, eli voi vaikka rosvolla liittää samaan kaapeliin, jos on jo valmiiksi kytketty. Jos haluaisi hifistellä, niin voisi laittaa vielä diodit, mutta ei liene tässä tapauksessa tarvetta.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Jamppa81
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2015
          • 445
          • Helsinki

          #64
          Originally posted by Clavurion View Post
          Juurikin näin, ellei jo tehtaalta ole esilämmitysominaisuutta ja sille kaukkaria, joka kytketty siihen 1-pinniin. Jännite siihen orkkissysteemissäkin tulee, eli voi vaikka rosvolla liittää samaan kaapeliin, jos on jo valmiiksi kytketty. Jos haluaisi hifistellä, niin voisi laittaa vielä diodit, mutta ei liene tässä tapauksessa tarvetta.
          Ei tässä mitään hifistellä, mutta ihan mielenkiinnosta, miksi diodi väliin? Onko siitä jotain haittaa jos gsm ohjaus käynnistyessään antaa impulssia myös navisoittimen tai kaukosäätimen suuntaan? :think

          Comment

          • Jamppa81
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2015
            • 445
            • Helsinki

            #65
            Vietin viikonlopun tallissa kaikkea puuhaillessa ja siinä samalla sitten tutkin tarkemmin webaston sielunelämää. Webastolta tuleva letku, se samainen jossa on ilmaruuvi, lämpenee letkun päältä mitattuna reippaaseen 40 asteeseen. Se on varmaankin riittävä lämpötila. Lämmin vesi tulee vesiventtiilille asti ja jatkaa matkaansa hieman viileämpänä kohti kennoa. Kennolle menevä vesi on about 30 asteista. Ehkä enemmänkin, muttei kuitenkaan enää niin kuumaa kuin heti webastolta tullessaan. Webastolle palaava letku ei lämpene missään vaiheessa. Onko vesiventtiilin ja kennon välissä tai jossain heti kennon jälkeen jotain joka voisi estää vettä kiertämästä?
            Webasto lopettaa polton aika tiuhaan tahtiin. Vahva mutu on, että se tunnistaa jostain veden lämpötilan ja polttaa sen mukaan mitä tarvii. Ja nyt kun vesi ei kunnolla kierrä, niin se katkoo sen takia polttoakin.
            Ilmaruuvista tuli hetken ilmaa, ei mitenkään kamalasti ja voi olla etten saanut kaikkea ilmaa vieläkään pois. Onko tuohon jotain parempaa keinoa olemassa kuin vaan ruuvailla auki ja kiinni?
            Mittasin myös vesiventtiilille tulevan johdon, mutten saanut mitään arvoja sieltä webaston ollessa käynnissä. Se ei varmaankaan anna sinne mitään komentoja. Vesiventtiilin käytin pöydällä ja sisällä oli kaikki kunnossa. Letkumuutoksia en myöskään tehnyt koska en ollut aivan varma mitä pitää muuttaa ja mihin.
            Yhteenvetona tulin siihen tulokseen, että webasto toimii aivan oikein, mutta joku muu estää veden kiertämisen.

            Comment

            • -Markus-
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1463
              • Ihan Savossa

              #66


              Meneeks toi 520d 2001 orkkis webaston tilalle ihan plug and play?

              Ford Mondeo Mk3 STW
              VW E-Golf 2015
              BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

              Comment

              • Jamppa81
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2015
                • 445
                • Helsinki

                #67
                Eikö tuo ole bensawebasto?

                Comment

                • -Markus-
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1463
                  • Ihan Savossa

                  #68
                  Originally posted by Jamppa81 View Post
                  Eikö tuo ole bensawebasto?
                  "ZUHEIZER VW T5 WEBASTO TAUSCHGERÄT DIESEL THERMO TOP C / Z"

                  Lukee otsakkeessa. Niin kuvittelisin että kyseessä diesel webasto.

                  Ford Mondeo Mk3 STW
                  VW E-Golf 2015
                  BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                  Comment

                  • Jamppa81
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2015
                    • 445
                    • Helsinki

                    #69
                    No sit se varmaan on

                    Comment

                    • jarno j
                      BTCF Member
                      • May 2010
                      • 293
                      • oulainen/ylivieska

                      #70
                      Webasto ongelmaa (yllättäen)
                      Autona 540 e39 1996v webasto lähtee päälle käy hetken ja rupeaa keittämään sen jälkeen monta jäähdytys käyttöä.kiertovesi pumppu ei pelaa eikä sinne kyllä tulekkaan mitään johtoja joten ei yllätyksenä tuo tullut.mistä sinne kuuluisi tulla virta?
                      Autoon vaihettu soitin ja webaston ohjaus ilmeisesti alkuperäisen soittimen takana? Autoon laitettu ulkopuolinen kytkettynä 1 pinniin. Millälailla saan sisällä puhaltimen lähtemään päälle webaston kans? Vai onko mahdollista ilman sitä orkkis soitinta? Raitisilma suodattimen alta löytyy joku kiertovesipumppu joka lähtee pyörimään kun Virrat kytkee päälle kuuluuko siellä olla sellaista?virta vedetty tosta lämmönsäätimien vierestä kulkevasta johtonipusta,epäilen että ei ole alkuperäinen.
                      Minkälaisen työmaa saada tuo sisätila puhallin pelaamaan?
                      E38 740

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #71
                        Originally posted by jarno j View Post
                        Webasto ongelmaa (yllättäen)
                        Autona 540 e39 1996v webasto lähtee päälle käy hetken ja rupeaa keittämään sen jälkeen monta jäähdytys käyttöä.kiertovesi pumppu ei pelaa eikä sinne kyllä tulekkaan mitään johtoja joten ei yllätyksenä tuo tullut.mistä sinne kuuluisi tulla virta?
                        Autoon vaihettu soitin ja webaston ohjaus ilmeisesti alkuperäisen soittimen takana? Autoon laitettu ulkopuolinen kytkettynä 1 pinniin. Millälailla saan sisällä puhaltimen lähtemään päälle webaston kans? Vai onko mahdollista ilman sitä orkkis soitinta? Raitisilma suodattimen alta löytyy joku kiertovesipumppu joka lähtee pyörimään kun Virrat kytkee päälle kuuluuko siellä olla sellaista?virta vedetty tosta lämmönsäätimien vierestä kulkevasta johtonipusta,epäilen että ei ole alkuperäinen.
                        Minkälaisen työmaa saada tuo sisätila puhallin pelaamaan?
                        Webalta tulee normaalissa tapauksessa johdot sen omalle kv pumpulle weban päätyyn, raikkarin alla oleva ei ole originaali, sille on vedetty johdot ehkä webalta jos se ei anna vikakoodia taikka sitten (toimimattomalta) auton orkkis lisäpumpulta lämmitysventtiilien alta, toinen mahdollisuus vikakoodittomuudelle on se että webaan on laitettu Z kortti (vikakoodittomuus siksi koska weba lähtee polttamaan, tapahtuma ei etene siihen jos yksikään vika on päällä). Webassa voi olla myös bemarin oma kortti tai yleismallin kortti, bemarin oman kyseessä ollen ei tarvikemankka haittaa, puhaltimen ohjaus toimii kuitenkin väylän kautta. Weban yleiskortille pitää rakentaa erikseen ohjaus virroittamalla lämmönsäätöpaneeli releen kautta, jos webaan on laitettu yleis z lisälämmitinkortti, jossa ei ole vesipumpun lähtöä, ei puhaltimen ohjausta tai veden kiertoa saa toimimaan muuten kuin ohjaamalla pumppua ja paneelin virroitusta samasta pinnistä releen kautta kuin mistä itse weballekin tulee käsky.

                        Comment

                        • jarno j
                          BTCF Member
                          • May 2010
                          • 293
                          • oulainen/ylivieska

                          #72
                          Originally posted by WSE1 View Post
                          Webalta tulee normaalissa tapauksessa johdot sen omalle kv pumpulle weban päätyyn, raikkarin alla oleva ei ole originaali, sille on vedetty johdot ehkä webalta jos se ei anna vikakoodia taikka sitten (toimimattomalta) auton orkkis lisäpumpulta lämmitysventtiilien alta, toinen mahdollisuus vikakoodittomuudelle on se että webaan on laitettu Z kortti (vikakoodittomuus siksi koska weba lähtee polttamaan, tapahtuma ei etene siihen jos yksikään vika on päällä). Webassa voi olla myös bemarin oma kortti tai yleismallin kortti, bemarin oman kyseessä ollen ei tarvikemankka haittaa, puhaltimen ohjaus toimii kuitenkin väylän kautta. Weban yleiskortille pitää rakentaa erikseen ohjaus virroittamalla lämmönsäätöpaneeli releen kautta, jos webaan on laitettu yleis z lisälämmitinkortti, jossa ei ole vesipumpun lähtöä, ei puhaltimen ohjausta tai veden kiertoa saa toimimaan muuten kuin ohjaamalla pumppua ja paneelin virroitusta samasta pinnistä releen kautta kuin mistä itse weballekin tulee käsky.
                          millä sen saa selville mikä kortti siel on? Ilmeisesti koneella?
                          Luetun ymmärtäminen taas joutuu tyhmältä koetukselle :think
                          Virta vedetty tolle ylimääräiselle pumpulle siitä johtonipusta joka tulee sinne alkup.pumpun viereen vois olettaa että se johto on joskus mennyt sille orkkis pumpulle,virtaa siihen ei tule muulloin kun laittamalla Virrat päälle.
                          Puhaltimelle siis pitäisi etsiä virta että lähtee pyörimään nopeutta x?laittaa releen ohjaus sit tosta kellon herätteeltä? Ja sama homma tolle kv pumpulle ymmärsinkö oikein?
                          Toimiiko tuo webasto pelkästään moottorin lämmittimenä jos ei tuota sisäpuhallusta laita pelaamaan,se olis kummiskin se päätarkoitus
                          Last edited by jarno j; 22-12-2015, 16:54.
                          E38 740

                          Comment

                          • Jamppa81
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2015
                            • 445
                            • Helsinki

                            #73
                            Auto kävi tänään tutkittavana (ei webastoihin erikoistuneessa, mutta bemareihin erikoistuneessa) liikkeessä. Siellä diagnosoitiin että vesipumppu ei saisi ohjaussignaalia. Webaston kortti on täältä foorumilta ostettu kunnostettuna ja testattuna. Pumpun testasin jo asentaessa että se pyörii suoralla virralla, enkä usko että se hajoaisi ihan noin vain. Alunperin webasto kävi juuri sen 2 min ja sammui. Vanhan pumpun testasin samalla kun vaihdoin uuden, jonka ostin Laakkosen diagnoosin perusteella. Se oli rikki, ei toiminut lainkaan.
                            Uuden pumpun ja kortin vaihdon jälkeen webasto lähti pyörimään ja puhalsi sitä nykyisin tuttua hyvin haaleaa ilmaa, joten luulin että webasto toimii.
                            Webastoa ilmaillessa ilmaruuvista tuli pari räkäisyä ilmaa ja nestettä, muttei kyllä tarkemmin asiaa muisteltuna ruikannut vettä yhtäjaksoisesti, sillai miten sitä tulisi jos pumppu puskisi jatkuvasti. Eli, aloitan alusta tuon korttijumpan ja pumpun testailun. Kertokaas nyt vielä viisaat, että millä ihmeellä Thermo test saa yhteyden webastoon? Vaatiiko se jonkin oman laitteen joka liitetään siihen 2. pinniin siinä 6 pinnisessä liittimessä?

                            Comment

                            • Jamppa81
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2015
                              • 445
                              • Helsinki

                              #74
                              Mä vaihdoin nyt webaston vesipumpulle uuden piuhan. En tiedä oliko vanhassa vikaa, mutta nyt ei ainakaan enää ole. Samalla asensin gsm ohjaimen webastolle. Nyt on se tilanne että webasto lähtee päälle, lämmittää vettä ja vesi kiertää. Samalla sisälle puhaltaa lämmintä ilmaa. Eli se tekee kaikki ne jutut mitä sen kuuluukin tehdä. MUTTA se toimii noin 10min. Eli edelleen jotain mätää jossain. En usko enää vesipumppuun koska vettä tulee ilmausruuvista ihan solkenaan. Vesi varmaan pysähtyy johonkin ja joku kuumenee liikaa ja weba sammuu. Sisään puhaltimelle menevät letkut on kyllä lämpimiä muttei mitenkään kuumia. Ehkä max 40 asteisia.

                              Comment

                              • Muumi
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 1702
                                • Rovaniemi

                                #75
                                Eikös se sammu jos akun jännite tipahtaa tarpeeksi alas?
                                E24 635csi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎