Kun on tarkoituksena ostaa korkeus/jäykkyys säädettävä alusta, mitä ei saa ihan siihen hintaan mitä olisi nyt saatavilla(eli rahatilanne ei aina anna periksi). Pääasiana on saada katsastuksesta läpi. Rupesin vain miettimään että minkä takia sit noita madallus settejä ja korkeussäädettäviä sarjoja myydään mallitarkennuksilla: Ei V8 tai M-alustaiseen? :think
Iskarithan taitaa olla samoja koneen koosta ja käyttövoimasta riippuen, toki 6, v8, M erikseen, mutta muuten keskenään. (eli kaikilla 6 koneisilla sama iskari.) Jousen jäykkyyshän se on se tärkeä asia, ja jos on jäykkyyssäädettävä setti, 6 koneisiin tarkoitettu, luulis käyvän myös 530d:hen, jousta vaan pitää säätää tietenkin jäykemmäksi kuin esim 523...?
BMW 520d Touring '06 314tkm BMW 530D Touring '99 552tkm BMW 320da Touring '02 427tkm Volvo V70 D5 '02 Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Iskarithan taitaa olla samoja koneen koosta ja käyttövoimasta riippuen, toki 6, v8, M erikseen, mutta muuten keskenään. (eli kaikilla 6 koneisilla sama iskari.) Jousen jäykkyyshän se on se tärkeä asia, ja jos on jäykkyyssäädettävä setti, 6 koneisiin tarkoitettu, luulis käyvän myös 530d:hen, jousta vaan pitää säätää tietenkin jäykemmäksi kuin esim 523...?
Nii no M-sportin iskareihin ei käy orkkiksen jouset, se tuli todettua jokunen aika sitten. Löytyykö kellään ylimääräisenä jonkinlaista sopivaa settiä 530d:hen? Keulaan siis lähtökohtaisesti.
Nii no M-sportin iskareihin ei käy orkkiksen jouset, se tuli todettua jokunen aika sitten. Löytyykö kellään ylimääräisenä jonkinlaista sopivaa settiä 530d:hen? Keulaan siis lähtökohtaisesti.
Ite laitoin vasta keulille -30mm tai -35mm (ei muista kumpi) Eibach Pro kit jouset, -10mm tiputtavat jousilautaset ja Sachsin Advantage pumput, tuli hyvä ajaa, joustaa muttei lyö pohjaan ja sopiva korkeus. En ees muutoskatsastanu erikseen koska autossa oli valmiiksi tehtaan sport alusta.
Löytyiskö e39 "kusilook" kuvia keltää?
Haulla ei löydy mitää ja oon tääl foorumeil ainaki yhen nätin kuvan nähny mustasta bemmistä missä oli pitkien heijastuspinta maalattu keltaseks ja oli pirun nätti
Kiitos etukäteen
Kuuluuko näiden kahden osan väliin jotain tilpehööriä, joka pitää nappulaa kiinni ? Tippui yllättäen penkistä tuo nappula, enkä saa sitä nyt jostain syystä mitenkään järkevästi enää siihen takaisin kiinni.. :think
Kuuluuko näiden kahden osan väliin jotain tilpehööriä, joka pitää nappulaa kiinni ? Tippui yllättäen penkistä tuo nappula, enkä saa sitä nyt jostain syystä mitenkään järkevästi enää siihen takaisin kiinni.. :think
siellä nappulan reijässä pitäisi olla pieni sokka :think
Kuuluuko näiden kahden osan väliin jotain tilpehööriä, joka pitää nappulaa kiinni ? Tippui yllättäen penkistä tuo nappula, enkä saa sitä nyt jostain syystä mitenkään järkevästi enää siihen takaisin kiinni.. :think
Joo kyllä sinne jotain romua väliin kuuluu että tulee timmi sovitus. Kannattaa katella penkinaluset kunnolla jos sieltä uupuvat osat löytyisi.
Kuuluuko näiden kahden osan väliin jotain tilpehööriä, joka pitää nappulaa kiinni ?
Siitä puuttuu musta osa/holkki tuon valkoisen tapin ympäriltä. Näkyykö se tuon nupin sisällä, siis onkohan se revennyt irti tuolta säätömodulin sisäosasta? Siellä modulin sisällä on laippa joka on alunperin samaa osaa tuon ulospäin tulevan holkkimaisen osuuden kanssa.
ostin tänäpä tommotteen 530d e39 -01 tomaatilla ajettu 280tkm ja kyselisin nyt että mitä huoltoa kannattaa tehdä? Öljyt vaihdettu 10tkm sitten+ jarrupalat ja levyt. Pienen vian spottasin koe ajolla eli kartaaniakseli täristää kiihdytyksissä eli tukilaakeri varmaan entinen, eli sen vaihto edessä vkl ku saan auton nosturille... eli mitä muuta suosittelette kun öljyjen vaihto, tod näk tuo tukilaakeri. laatikon öljyt kannatais varmaan vaihtaa kun edellinen omistaja sano ettei ole vaihtanut.
ostin tänäpä tommotteen 530d e39 -01 tomaatilla ajettu 280tkm ja kyselisin nyt että mitä huoltoa kannattaa tehdä? Öljyt vaihdettu 10tkm sitten+ jarrupalat ja levyt. Pienen vian spottasin koe ajolla eli kartaaniakseli täristää kiihdytyksissä eli tukilaakeri varmaan entinen, eli sen vaihto edessä vkl ku saan auton nosturille... eli mitä muuta suosittelette kun öljyjen vaihto, tod näk tuo tukilaakeri. laatikon öljyt kannatais varmaan vaihtaa kun edellinen omistaja sano ettei ole vaihtanut.
Ihan ensiksi etsisin käsiini kunnon diagnostiikkavehkeet (foorumilla myytävänä useita) tai sitten pyytäisin jotakuta foorumilaista tsekkaamaan autosi esimerkiksi inpan avulla. Näin saat paremmin kokonaiskuvaa autosi kunnosta. Paras tapa olisi tietysti nollata ensiksi kaikki vikakoodit, ajaa hetki ja tsekata sitten uudestaan, jos edellisestä vikakoodinluvusta on aikaa.
Seuraava vaihe on ottaa auto tarkempaan syyniin ja erityisesti huomioida ne seikat, mitä mahdollisesti vikakoodinluvussa tuli esille. Käytännössä on siis hyvä käydä koko auto huolella läpi kaikki huomioiden. Alustaa tsekatessa on tärkeää huomata se, etteivät pienet välykset näy välttämättä helposti ja vaatii sen vuoksi enemmän syventymistä hommaan. Joidenkin tukivarsien kuntoa ei oikeastaan kunnolla näe muuten kuin purkamalla, elleivät ole täysin entiset.
Mutta jos auto olisi minun oma, nämä ainakin huoltaisin/vaihtaisin:
- Jäähdytinnesteet
- Jarrunesteet
- Tehostinnesteet (yksinkertainen huuhtelu uudella nesteellä yleensä riittää)
Jos ilmastoinnin huollosta ei ole tietoa, tai siitä on kulunut useampi vuosi, huollattaisin myös ilmastoinnin.
Kun siirrytään astetta haastavampiin toimenpiteisiin, niin ensimmäisenä listallani olisi imusarjan läppien poisto (mikäli ei ole tehty jo). Myös jarruille olisi hyvä tehdä normaali perushuolto (putsaus, herkistely ja voitelu).
Tuossa yllä olisi kaikki perus huoltotoimenpiteet, jota itse "uudelle" autolle tekisin.
Automaatin öljynvaihtoon en alkaisi, ellei kokemusta oikeaoppisesta huuhteluöljynvaihdosta ole ennestään. Kokematon rikkoo laatikon tekemällä öljynvaihdon väärällä tavalla, tai toteuttaa sen vajavaisesti, kuten vaihtamalla vain ne öljyt, mitä propusta ulos tulee. Jos laatikon öljyjä pitää vaihtaa, teettäisin homman ammattilaisella.
Comment