Osa nro 6
Mites tuollainen vaikuttaa ajoon? esim jos sattuu olemaan molemmilta puolilta riekaleina kumi? :P
Entä onko mahdollista että tuon väljyys aiheuttaisi ääntelyä?
Osa nro 6
Mites tuollainen vaikuttaa ajoon? esim jos sattuu olemaan molemmilta puolilta riekaleina kumi? :P
Entä onko mahdollista että tuon väljyys aiheuttaisi ääntelyä?
Kolisee montuissa vietävästi, varsinkin pienemmissä.
Enemmäkin semmonen lievä kolina, yleensä alamäkeen jarrutaessa kolisee kumeasti, pienet epätaisuudet pienessä vauhissa kuuluu kans selvästi(kolkattaa). Jyrinää en ole vielä sigun autoissa huomannu, jokaiseen kuitenkin nuo koiranluut saanu vaihtaa..
Enemmäkin semmonen lievä kolina, yleensä alamäkeen jarrutaessa kolisee kumeasti, pienet epätaisuudet pienessä vauhissa kuuluu kans selvästi(kolkattaa). Jyrinää en ole vielä sigun autoissa huomannu, jokaiseen kuitenkin nuo koiranluut saanu vaihtaa..
mjees, mikähän sitten mahtais aiheuttaa semmoisen jyrinän/resonanssin mikä kuuluu paljon kovempaa kun kaarretaan oikealle?
Ja kokoajan ajaessa kuuluu semmonen vaimea stuputus ihan ku joku renkaan osa hankais johonkin.
pitääkö sitä prkl käydä uudet jarrulevytki hankkimassa :F
ja välillä hiljempaa ajaessa ikkunat auki kuuluu selkeästi et joku metalli kahnuttaisi tietyssä kohdassa jonkin pyöriessä ja se ääni taas vaihtaa puolta sen mukaan miten rattia kääntää.
Ei viittis kaikkia kesätyörahoja käyttää autoon :P
Minulla on "harrastepelinä" ja kakkosautona huippuhienossa kunnossa oleva E39 523i vm 96.
Auto on aina toiminut kuin enkeli, mutta eilen tapahtui jotain todella erikoista.
Auto oli seisonut kolmisen päivää, ja ajoin sillä pienen matkan kaverilleni (n. 6 kilometriä). Se toimi täysin moitteetta. Tällä tuskin on mitään merkitystä, mutta pysäköin auton suht. jyrkkään mäkeen noin viideksi minuutiksi.
Kun yritin startata autoa, se pyörittää (akussa runsaasti virtaa), mutta ei käynnisty.
Ensimmäisenä mieleen tuli bensapumppu, ja katsoin sulakerasiasta sulakkeet sekä hanskalokerosta että takakontista. Otin releet irti ja laitoin takaisin paikoilleen. Kaikki näyttäisi olevan ok. Sulakkeet ovat ehjiä, ja kun käännän avaimen kakkosasentoon, bensapumppu pitää sellaisen parin sekunnin mittaisen äännähdyksen, niinkuin kai? pitääkin.
Auto siis pyörittää, mutta ei starttaa. Ja tankki on täynnä. Autossa ei ole käynnistyksenestoa, eivätkä mitkään kojelaudan vikavalot pala. Kaikki näyttäisi olevan ok.
Voisiko olla mahdollista, että tulpat olisivat kastuneet, ja miten kauan auton pitää seisoa, että ne kuivuisivat? Ainakaan 3:n tunnin jälkeen mikään ei olllut muuttunut, ei starttaa.
Mitä muita potentiaalisia vikoja voisi tulla mieleen? Käynnistymättömyys oli todella outoa, koska auto on aina lähtenyt käymään ilman mitään ongelmia.
Monta kysymystä. Olisin todella kiitollinen vastauksista.
JiiPee
Sen verran lisäisin, että kun auto oli seisonut vuorokauden se lähti käyntiin ilman mitään ongelmia.
Sitten ajoin moottorin lämpimäksi ja auto tukehtui, eikä lähtenyt enää lämpimänä käymään. Hinattiin auto korjaamon pihalle. Eli kylmänä starttaa, lämpimänä ei.
Ilmeisesti siis kampiakselin asentotunnistin? Tuskin bensapumpun toimintaan moottorin käyntilämpötila vaikuttaa?
mjees, mikähän sitten mahtais aiheuttaa semmoisen jyrinän/resonanssin mikä kuuluu paljon kovempaa kun kaarretaan oikealle?
Ja kokoajan ajaessa kuuluu semmonen vaimea stuputus ihan ku joku renkaan osa hankais johonkin.
pitääkö sitä prkl käydä uudet jarrulevytki hankkimassa :F
ja välillä hiljempaa ajaessa ikkunat auki kuuluu selkeästi et joku metalli kahnuttaisi tietyssä kohdassa jonkin pyöriessä ja se ääni taas vaihtaa puolta sen mukaan miten rattia kääntää.
Ei viittis kaikkia kesätyörahoja käyttää autoon :P
Pyöränlaakerin rikkoontuminen aiheuttaa kuvatunlaista jyrinää.
Sen verran lisäisin, että kun auto oli seisonut vuorokauden se lähti käyntiin ilman mitään ongelmia.
Sitten ajoin moottorin lämpimäksi ja auto tukehtui, eikä lähtenyt enää lämpimänä käymään. Hinattiin auto korjaamon pihalle. Eli kylmänä starttaa, lämpimänä ei.
Ilmeisesti siis kampiakselin asentotunnistin? Tuskin bensapumpun toimintaan moottorin käyntilämpötila vaikuttaa?
Voi olla pa-pumppu vieläkin, oireili juuri kuvailemallasi tavalla. Odottelun lisäksi nyrkin kopautus pumpun päällä herätti sen taas eloon joksikin aikaa, kunnes sama homma uudestaan.
Mikä sen aiheutti tuossa m52 koneessa että se yläkerta tyhjenee seisoessaan öljystä, oliko se suodatin vai kannessa joku venttiili? Häiritsee kun on alkanut käynnistyksen yhteydessä naputtamaan jo lämmälläkin koneella jos jättää mäkeen.
Öljyt + suodatin(orkkis) vaihdettu noin 5tkm sitten ja samalla ajettu motor flushit läpi. Öljynä castrol magnatec 5w40. Yläkerran tsekkasin ja nostajat sekä nokka ok.
Pyöränlaakerin rikkoontuminen aiheuttaa kuvatunlaista jyrinää.
Uskallanko tuolla toteamuksella vaihtaa nyt vasemman etupyörän, takapyörään vaihdoin ja mitään vaikutusta ei ollut :P,
pyörä kyllä pyörii iloseen kun nostaa ylös eikä rohinoita tule.
Uskallanko tuolla toteamuksella vaihtaa nyt vasemman etupyörän, takapyörään vaihdoin ja mitään vaikutusta ei ollut :P,
pyörä kyllä pyörii iloseen kun nostaa ylös eikä rohinoita tule.
Ei tartte olla ees rohinoita, riittää semmonen lähes olematon napsahtelu kun kuuntelee oikein tarkasti pyörä ilmassa pyörittäen.
Uskallanko tuolla toteamuksella vaihtaa nyt vasemman etupyörän, takapyörään vaihdoin ja mitään vaikutusta ei ollut :P,
pyörä kyllä pyörii iloseen kun nostaa ylös eikä rohinoita tule.
En ihan sen perusteella vielä vaihtas, jos kerta hyvin pyörii eikä ole napsumisia tai mitään takeltelua.
En ihan sen perusteella vielä vaihtas, jos kerta hyvin pyörii eikä ole napsumisia tai mitään takeltelua.
Kyl tuol semmoi napsunta tulee niinku kuulat liikkus epätasasesti, renkaat kyl pyörii iloseen. kokeilin tuossa ilman renkaita ja levyjä ni oikean puolen laakeri piti paljon pahempaa ääntä kuin vasemman puolen. silti ajaessa kuulostaa kuin vasemmalta puolelta ääni tulis
Comment