Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    Originally posted by jumbo View Post
    Joo kyllä niiden listojen alt vettä tulee aina pesun jälkeen kun ovien välejä kuivaa, en olekkaan ennen ajatellut että sitä kautta vesi menee helmakoteloihin. Pitää ottaa listat irti ja kurkkia rei'istä onko sinne vettä päässyt kertymään.
    Noista ovien kosteussuluista on täällä ollut ihan oma threadi. Ite laitoin viime kesänä takaovet kuntoon (puhdistus, butyyliliimaa, jesaria), eikä oo sen jälkeen sateen tai pesun jälkeen ollu yhtään vettä listojen päällä, eli ei tartte stressata enää, jos auto on sateella taivasalla. Ennen joutu käydä aukomassa ovia ja kuivaamassa paperilla kynnykset.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

    Comment

    • Sekottaja
      Bimmer Rookie
      • May 2007
      • 73
      • kuopio

      Originally posted by TJJ View Post
      Eikös niissä reiät pitäisi olla, nehän kuulemma menee tukkoon jos tuota ruostesuojaa. Mutta missä ne reiät ovat? Pitäisi tutkia onko ne auki ja muutenkin tutkia noiden muovien alle. E39 on ikuinen ja tuo on vain normaalia sinkin reagointia...
      Kyllä siellä vedenpoisto reiät on helman takapäässä sen irtonaisen kahdella pultilla olevan muovin ja sisäloksun välissä. Tukossa luultavasti kaikissa jo ensimmäisen kymppitonnin ajon jälkeen. Tutustuin aiheeseen kun viime syksynä hutkahti tunkki helmasta läpi. Piti vaihtaa noin 40 senttiä helmaa kummallekin puolelle. No ylimaalaus oli jo muutenkin suunnitelmissa ovien ja luukkujen ruosteitten takia. Siellä helman sisällä on tehty muovinpalalla ja uretaanilla osastointi noin 40 senttiä helman takapäästä joten jos reiät tukossa ja vettä takapäähän pääsee se ei pääse pois. Revin ne muovit helman auki ollessa pois niin vesi valuu pääsee valumaan helman etupään reistä pois.
      530dat -01, 325ix -90, Mini -65, Hayabusa -03

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        Originally posted by rizzo View Post
        Bomb5 itselläkin on tarkotus kyllä nakata sitten kerralla kaikki, mutta ihmetellään - jospa sitä huomenna olisi viisaampi!
        Suosittelen kyllä kaikkien uusiksi laittoa! Katoppa muuten hinnat vielä eurocarpartsilta, sieltä sai muistaakseni LUKin kytkinpaketteja n. 170 euron hintaan ja noita kaksoismassoja siinä 400 euron paikkeilla vuosi sitten. Saisit molemmat LUKkia (orkkis) samaan hintaan kuin tuon Valeon setin. http://www.eurocarparts.com/
        Huomasin ite muuten, kun hommasin Sachsin kytkinpaketin, niin siinä ainoa Sachs oli se painelaakeri, levy ja asetelma oli LUKit, mutta hintaa vähä enemmän ku samalla LUKin setillä, no onpahan nyt kunnossa kuitenkin.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • KimmoKoo
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2012
          • 206
          • Oulu / Suomussalmi

          Originally posted by rizzo View Post
          Pakko vielä lisätä kun tuossa kävin ajamassa vähän kovempaa maantiellä. Huomasin että vedättäessä noi kierrokset hyppii kokoajan isoilla vaihteilla :think Oireilisiko se viallinen vauhtipyörä muka noin... luulis että se kerran "luistaisi"? Huomenna testerin päähän ihmettelemään jos siellä näkyisi jotain. Ekaa kertaa toivon että nimenomaan näkyisi
          Itse vaihdatin viime syksynä omaan autoon tuon kaksoismassavauhtipyörän.
          Tosin mulla tuo on manuaalilaatikolla ja vian huomasi kun "ryömitti" autoa.
          Pieneen vastamäkeen ryömittäessä tärisi koko laitos niin, ettei paikat pysyneet hampaissa.. Toki tärinää ilmeni myös hieman lievemmin aina liikkeelle lähdettäessä.
          E39 530d M-sport Touring, IMOLAROT 2 -02 Showroom
          E39 523i -00 ANTHRAZIT METALLIC
          Ex:
          E39 523iA -00 Touring
          E39 520i
          E38 728i
          E39 523i

          Comment

          • rizzo
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2007
            • 5418
            • Oulu

            Originally posted by Bomb5 View Post
            Suosittelen kyllä kaikkien uusiksi laittoa! Katoppa muuten hinnat vielä eurocarpartsilta, sieltä sai muistaakseni LUKin kytkinpaketteja n. 170 euron hintaan ja noita kaksoismassoja siinä 400 euron paikkeilla vuosi sitten. Saisit molemmat LUKkia (orkkis) samaan hintaan kuin tuon Valeon setin. http://www.eurocarparts.com/
            Huomasin ite muuten, kun hommasin Sachsin kytkinpaketin, niin siinä ainoa Sachs oli se painelaakeri, levy ja asetelma oli LUKit, mutta hintaa vähä enemmän ku samalla LUKin setillä, no onpahan nyt kunnossa kuitenkin.
            Joo tuolta löytyykin samaan hintaan, kiitos!!

            Originally posted by KimmoKoo View Post
            Itse vaihdatin viime syksynä omaan autoon tuon kaksoismassavauhtipyörän.
            Tosin mulla tuo on manuaalilaatikolla ja vian huomasi kun "ryömitti" autoa.
            Pieneen vastamäkeen ryömittäessä tärisi koko laitos niin, ettei paikat pysyneet hampaissa.. Toki tärinää ilmeni myös hieman lievemmin aina liikkeelle lähdettäessä.
            Joo manuaalihan se on mullakin, ei täryytä tai mitään muutakaan. Testailin myös tänään että luistaako kytkin -> ei luista!

            Comment

            • sonikk
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 1664
              • Kerava

              Originally posted by Bomb5 View Post
              Noista ovien kosteussuluista on täällä ollut ihan oma threadi. Ite laitoin viime kesänä takaovet kuntoon (puhdistus, butyyliliimaa, jesaria), eikä oo sen jälkeen sateen tai pesun jälkeen ollu yhtään vettä listojen päällä, eli ei tartte stressata enää, jos auto on sateella taivasalla. Ennen joutu käydä aukomassa ovia ja kuivaamassa paperilla kynnykset.
              Kerrotko tarkemmin mihin vetelit jesaria? Mulla pesun tai sateen jälkeen vas takaoven kynnyksen päältä tippuu aina litra vettä maahan kun oven avaa.

              Comment

              • Bomb5
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 726
                • Kivijärvi

                Originally posted by sonikk View Post
                Kerrotko tarkemmin mihin vetelit jesaria? Mulla pesun tai sateen jälkeen vas takaoven kynnyksen päältä tippuu aina litra vettä maahan kun oven avaa.
                Lerpatti alareunasta toi kosteussulkumuovi, kun otin ovipaneelin irti. Puhdistelin ensin bräkleenillä kaikki noi peltipinnat. En koskenu vanhaan sulaneeseen butyyliteippiin, vaan työnsin vaan irronneisiin kohtiin permatexin blackiä ja painelin kiinni. Sitten perään puhtaille pinnoille mustaa jesaria aika ylös asti, mikä jäi tonne alle niin ettei näy tietty minnekään muutenkaan. Se jäi siis puristamaan sitä liimausta ja tukemaan muutenkin tota kosteussulkua.
                Attached Files
                Last edited by Bomb5; 14-08-2013, 21:03.
                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                Comment

                • Fastpiksu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2010
                  • 1571
                  • Kajaani-Paltamo

                  Vielä kytkinhommaa: Jos jollakulla tuntuu että luistaa, muttei tiedä luistaako vauhtipyörä vai kytkinlevy, niin tässä pikku vinkki:
                  Kytkinlevy kun luistaa, siitä lähtee kohtalaisen kitkerä haju, kun taas omien kokemusten perusteella vauhtipyörän luistossa moista ei tapahdu.

                  Rikkinäinen kaksoismassa-vauhtipyörä myös useimmiten kolahtaa kun auton sammuttaa.
                  Chevrolet Express van
                  Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                  E36 325i group F

                  Ex:
                  e34 525i
                  e34 525tds "superturbo"
                  e39 530d M-Sport

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by Fastpiksu View Post
                    Vielä kytkinhommaa: Jos jollakulla tuntuu että luistaa, muttei tiedä luistaako vauhtipyörä vai kytkinlevy, niin tässä pikku vinkki:
                    Kytkinlevy kun luistaa, siitä lähtee kohtalaisen kitkerä haju, kun taas omien kokemusten perusteella vauhtipyörän luistossa moista ei tapahdu.

                    Rikkinäinen kaksoismassa-vauhtipyörä myös useimmiten kolahtaa kun auton sammuttaa.
                    Tuntuu kovin halvalta tuollaisen manuaalin remppaaminen...

                    Ja kaikki aina pelkää niitä automaatteja.

                    Comment

                    • kmn
                      Moderator
                      • May 2009
                      • 6022
                      • Sipoo

                      Originally posted by rizzo View Post
                      Joo tuolta löytyykin samaan hintaan, kiitos!! :jep
                      Toi vauhtis onkin tosiaan hyvä pointti.. Eikö tuo kaksoismassa kannattaisi dumpata ja heittää sinne joku muu paketti tilalle? :think Ravistaakos auto, jos tyhjäkäynnillä varovasti nostaa kykää? Tuntuis oudolta, että kaksoimassa antautuis vain tuolla tavalla.. Eikö se yleensä ravista sitten paikaltaan lähdössä? Mites vanha kunnon kytkinpommi?

                      Syy miksi kyselen, niin aikoinaan mulla oli helvetisti ongelmia tuon kykän pitämisen kanssa ja oli mitä kummallisempia oireita.. Mm. kykä pohjassa pidettäessä yhtäkkiä valoissa auto lähti valumaan eteenpäin ja kohta irrottikin kokonaan.

                      Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                      Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                      --
                      Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                      Comment

                      • rizzo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2007
                        • 5418
                        • Oulu

                        Originally posted by kmn View Post
                        Toi vauhtis onkin tosiaan hyvä pointti.. Eikö tuo kaksoismassa kannattaisi dumpata ja heittää sinne joku muu paketti tilalle? :think Ravistaakos auto, jos tyhjäkäynnillä varovasti nostaa kykää? Tuntuis oudolta, että kaksoimassa antautuis vain tuolla tavalla.. Eikö se yleensä ravista sitten paikaltaan lähdössä? Mites vanha kunnon kytkinpommi?

                        Syy miksi kyselen, niin aikoinaan mulla oli helvetisti ongelmia tuon kykän pitämisen kanssa ja oli mitä kummallisempia oireita.. Mm. kykä pohjassa pidettäessä yhtäkkiä valoissa auto lähti valumaan eteenpäin ja kohta irrottikin kokonaan.
                        Ei ravista, ei äännä, ei mitään hajuja. Vanhalla kunnon kytkinpommilla kumi haisee, nastat lentää ja auto lähtee vetämään ihan normaalisti Itseäni nyt häiritsee tosiaan se, että ne kierrokset nousevat pykältäen kokoajan kun esim. vitosella kiihdyttää täyskaasulla. Ykkösellä ja kakkosella kunnolle polettaessa tuota effektiä ei ole tai se on niin minimaalinen ettei sitä erota. Ja korostan vielä, että liikennevaloissa, ryömittäessä tai ihan mitä vaan tehtäessä auto ja kytkin toimii täysin normaalisti.

                        Koetin tuossa vielä illan päälle jyrryyttää käsijarru päällä kytkintä vasten paikallaan -> silloin tuota kierrosten hyppäystä EI tule! Ja mielestäni käyttäytyy kuten ehjä auto muutenkin, eli sammuu.

                        Mystistä :think Noh tänään katsomaan ne koodit, jatketaan sitten tarinointia Täällähän oli samanlaisia kokemuksia parilla tyypillä jota jatkettiin privassa, mutta heilläkään viallinen vauhtis ei ihan tuolla tavalla käyttäytynyt.

                        EDIT: Enemmänkin tuota vikaa voisi kuvata paremmin "aaltoileva kiihtyvyys"
                        Last edited by rizzo; 09-04-2013, 10:35.

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          Kohta sulla ainakin se kytkin on finito ku kokoajan sitä "testaat"...

                          edit:
                          Helvetti, mullahan muuten kolahtaa aina sammutettaessa... No, muita ongelmia ei ole, joten koliskoot ainakin vielä
                          Last edited by Bmw Dreamer; 09-04-2013, 11:19.
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • m5bimmeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 250
                            • Suomi

                            Bensat pois ?

                            Miten saa helpoimmin bensaa tankista -98 528i:stä ? Lappoaminen ei onnistu kun ohutkaan letku ei mene sihdin ohi, vai mikä siellä on esteenä... Olen kuullut että siihen konehuoneessa olevan bensatukin päähän nipalla letku ja pumppu pyörimään. Mutta miten sen pumpun saa pyörimään ellei autoa käynnistä, ja onnistuuko auton käydessä ?
                            Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by m5bimmeri View Post
                              Miten saa helpoimmin bensaa tankista -98 528i:stä ? Lappoaminen ei onnistu kun ohutkaan letku ei mene sihdin ohi, vai mikä siellä on esteenä... Olen kuullut että siihen konehuoneessa olevan bensatukin päähän nipalla letku ja pumppu pyörimään. Mutta miten sen pumpun saa pyörimään ellei autoa käynnistä, ja onnistuuko auton käydessä ?
                              Tuosta bensatukin päästä minä sitä otin. Pumpun saa Inpalla käyntiin. Pumppu käy myös jonkin aikaa (n. 10sek) jos laittaa vain virrat päälle, siis siihen 2. asentoon, mutta ei starttaa. Eli silläkin keinolla tuo onnistuu, jos kärsivällisyys riittää kytkeä virrat päälle ja pois tarpeeksi monta kertaa...
                              E39 528iA

                              Comment

                              • m.luukkonen
                                BTCF Member
                                • Feb 2011
                                • 337
                                • Oulu

                                Mitä osia pitää vaihtaa, kun ongelmana on se että kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa menee helposti vitonen silmään eikä kolmonen? kyseessä siis tietenkin manuaaliloota ja auto 525tds
                                Volvo V60 D4 AWD -13 (käyttis)
                                E30 316i M40B16 4d -89 (projekti)
                                E36 320 M52B20 Cabriolet -95 (kesäpirssi)
                                Ex:
                                E39 525tds Sedan -99
                                E36 318iS Coupe -93
                                E60 530DA -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎