E39 kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Joo, yläpäät vaihtuu samalla. Tuossa irroittamassani ekassa perssonissa on yläpään laakerissa selvästi väljää ja on kolissut varsinkin ulosjoustoissa!
    Itseasiassa kaikki muut paitsi ylemmät jousilautaset vaihtuu. Mentävä yrittämään nyt unien jälkeen uudestaan. Ostin semmosen isomman jousenpuristimen (salkku ebaysta), missä on semmonen kierretankopötikkä ja päissä semmoset lautaset/käpälät (3 eri kokoa). Näyttää tosin siltä, että noita e39 etujousia ei iskarin "negatiivisen kaasun" takia saa puristettua tarpeeksi, ellei toista puristimen käpälää laita alemman jousilautasen (iskarin) taakse, koska on niin harvassa noita jousen kierteitä. Kai sen niinkin voi puristaa? :think
    Ite jouduin puristaa siitä ylälautasen päältä, mutta samahan se on kummasta päästä lautasta sitä puristaa. Mietin tässä sitä ylälaakerin vaihtoa, että koitan laittaa jonkun vanhan kumimaton palasen kanssa lukkopihdit tuohon iskariin, ettei se menis kasaan, jottei tarvis puristaa niin paljoa. Tuntu aika pommilta puristaa jousi johonkin 3/4 kasaan siitä mitä se on vapaana, että sai iskarin pultin kiinni, kun se menee tosiaan sen jonkun ulosjouston vaimennusjousen tms takia sinne "puoleen väliin"...

    Leave a comment:


  • ADiJA
    replied
    Kysytäänpäs täällä. Elkkäsi auton alustasta, lähinnä etupäästä, kuuluu kevyttä metallista helinää aina kun auto tärähtää? :think

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Joo, yläpäät vaihtuu samalla. Tuossa irroittamassani ekassa perssonissa on yläpään laakerissa selvästi väljää ja on kolissut varsinkin ulosjoustoissa!
    Itseasiassa kaikki muut paitsi ylemmät jousilautaset vaihtuu. Mentävä yrittämään nyt unien jälkeen uudestaan. Ostin semmosen isomman jousenpuristimen (salkku ebaysta), missä on semmonen kierretankopötikkä ja päissä semmoset lautaset/käpälät (3 eri kokoa). Näyttää tosin siltä, että noita e39 etujousia ei iskarin "negatiivisen kaasun" takia saa puristettua tarpeeksi, ellei toista puristimen käpälää laita alemman jousilautasen (iskarin) taakse, koska on niin harvassa noita jousen kierteitä. Kai sen niinkin voi puristaa? :think

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Jos on yläpäissä vähänkään "käytön jälkiä", niin suosittelisin samalla vaivalla vaihtamaan ne uusiin.

    nim. Kolisee ja motivaatiota keräilen...

    Ja ne jouset ON jännityksessä, eli älä avaa pulttia ilman että puristat jousia kasaan. Jousen lentely pitkin tallia ei paljoa kiinnosta siinä vaiheessa ku toinen pää on poskessa
    Last edited by Bmw Dreamer; 25-06-2013, 00:45.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Ei vaikuta jousen uusiokäyttöön miten sen yläpään avaa, mutta ellei jousi aivan hölsky siinä tolpassa niin suosittelen sitä puristamaan kasaan jousipuristimilla ennen mutterin avaamista. Muuten osat lentelee takuulla ympäri tallia.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Olen vaihtamassa iskareita ja jousia eteen. Tarkoitus olisi ottaa vanhoista perssoneista vain yläpään jousilautaset uusintakäyttöön. Muut osat tulee uutta. Mulla on nyt eka perssoni pöydällä. Voinko vain avata siitä iskarin pään ilman vaaraa, että jousi lentelee pitkin tallia? En siis käytä jousta (eibach pro kit) uudestaan, vaan otan vain yläpään jousilautasen käyttöön. Iskari (sach orkkis super touring) varmasti vetäytyy, kun mutterin avaa, mutta kysymys on, että onko jousi perssonin ollessa pöydällä normaalimitassa, vai jännittyneenä, eli onko mitään hyötyä jännittää jousta ensin jousipuristimella ennen iskarin mutterin avaamista, jos en jousta käytä uusiksi kuitenkaan? Uudet jouset on bmw:n omat, niin ei voi verrata mittoja rinnakkain.
    Last edited by Bomb5; 24-06-2013, 23:56.

    Leave a comment:


  • tmth
    replied
    Originally posted by zener View Post
    En oo kyllä muutenkaan ymmärtänyt tuota muovisiipisyyden boikotointia. Paremminhan se tosiaan orggis muovsiipinen kestää mitä nuo halpis metallisiipi ripulipumput.

    Joku smiidin vahvistetun laitto on kans melko ranteen sahausta...
    Joo, omaan 525i:n vaihdoin syylärin vaihdon yhteydessä samalla vesipumpun. Paikallaan oli alkuperäinen -01 vuodelta, 300tkm ajettu. Ihan ehjältä sekin vielä vaikutti.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by zener View Post
    En oo kyllä muutenkaan ymmärtänyt tuota muovisiipisyyden boikotointia. Paremminhan se tosiaan orggis muovsiipinen kestää mitä nuo halpis metallisiipi ripulipumput.

    Joku smiidin vahvistetun laitto on kans melko ranteen sahausta...
    Niin ja jos se orggismuovinen on kestänyt 10vuotta, moniko meinaa vielä ajaa yli 10v samalla autolla...

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Uusi orggispumppu paras ratkaisu vaikka onkin muovia. Muovilaatua on parannettu ja kestää vähintään saman mitä se laakerikin.
    En oo kyllä muutenkaan ymmärtänyt tuota muovisiipisyyden boikotointia. Paremminhan se tosiaan orggis muovsiipinen kestää mitä nuo halpis metallisiipi ripulipumput.

    Joku smiidin vahvistetun laitto on kans melko ranteen sahausta...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Tome View Post
    smiidin "vahvistettu" pumppu kesti alle 30tkm. Ois saattanu kestää enemmänkin mut ei uskaltanu ajaa. Laakeri meni ihan saatanan väljäks. Alkuperänen pumppu oli metallisiivillä (peltisiivillä, ei valetuilla) ja 170tkm kohdalla vielä uudenveroisessa kunnossa.
    Uusi orggispumppu paras ratkaisu vaikka onkin muovia. Muovilaatua on parannettu ja kestää vähintään saman mitä se laakerikin.

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by rizzo View Post
    Korjailee sitä mukaa mitä vikaa tulee. Mutta katsohan ainakin milloin vesipumppu on vaihdettu (Kai se on tuossa 525:ssakin muovisiivillä?). Itse vaihdoin ihan vaan ettei yöunet mene - ja kannattikin kun muovisiipinen mallihan sieltä löytyi Tilalle Schmiedmannin vahvistettu.
    smiidin "vahvistettu" pumppu kesti alle 30tkm. Ois saattanu kestää enemmänkin mut ei uskaltanu ajaa. Laakeri meni ihan saatanan väljäks. Alkuperänen pumppu oli metallisiivillä (peltisiivillä, ei valetuilla) ja 170tkm kohdalla vielä uudenveroisessa kunnossa.

    Leave a comment:


  • rizzo
    replied
    Originally posted by Joe Coyote View Post
    Moro.

    Vähän ehkä turhan lavea kysymys mutta mitä laittoa voi odottaa (vanoksen tiivisteen lisäksi) lähivuosina 185tkm ajetulle Touringille? -01 525i, manuaali. Täydellinen huoltokirja merkkiliikkeistä mikäli se nyt merkkaa yhtään mitään.. Tekniikka pitäis olla iskussa.
    Sekalaista ajoa kertyy alle 10tkm vuodessa. Turhaa repiä stressiä vai häh
    Korjailee sitä mukaa mitä vikaa tulee. Mutta katsohan ainakin milloin vesipumppu on vaihdettu (Kai se on tuossa 525:ssakin muovisiivillä?). Itse vaihdoin ihan vaan ettei yöunet mene - ja kannattikin kun muovisiipinen mallihan sieltä löytyi Tilalle Schmiedmannin vahvistettu.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Joe Coyote View Post
    Moro.

    Vähän ehkä turhan lavea kysymys mutta mitä laittoa voi odottaa (vanoksen tiivisteen lisäksi) lähivuosina 185tkm ajetulle Touringille? -01 525i, manuaali. Täydellinen huoltokirja merkkiliikkeistä mikäli se nyt merkkaa yhtään mitään.. Tekniikka pitäis olla iskussa.
    Sekalaista ajoa kertyy alle 10tkm vuodessa. Turhaa repiä stressiä vai häh
    No ihan mitä vaan maan ja taivaan väliltä.

    Ei ole uusi mutta ei nyt paljonkaan ajettu. En itse tuota stressaisi ollenkaan.

    Leave a comment:


  • Joe Coyote
    replied
    Moro.

    Vähän ehkä turhan lavea kysymys mutta mitä laittoa voi odottaa (vanoksen tiivisteen lisäksi) lähivuosina 185tkm ajetulle Touringille? -01 525i, manuaali. Täydellinen huoltokirja merkkiliikkeistä mikäli se nyt merkkaa yhtään mitään.. Tekniikka pitäis olla iskussa.
    Sekalaista ajoa kertyy alle 10tkm vuodessa. Turhaa repiä stressiä vai häh
    Last edited by Joe Coyote; 23-06-2013, 23:00.

    Leave a comment:


  • Heksa76
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Huijaa termaria avautumaan aiemmin kuormitustilanteissa. Voidaan käyttää korkeammassa lämpötilassa avautuvaa termostaattia ja siten korkeampaa käyntilämpötilaa osakuormalla. KLIK
    Mielenkiintoinen systeemi, mutta kuulostaa kalliilta. Mitä termari kustantaa marmorilla?

    Leave a comment:

Working...
X