E39 kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    #346
    Originally posted by jkan View Post
    Pitäisi 4-puolaisen ratti vaihtaa M-sport rattiin niin onko jotain erityistä mitä pitää huomioida. Molemmat ratit on 2 vaihe bägilla niin sen suhteen ei ole ongelmaa.

    Mutta meneekö periaatteessa niin että takaa kaksi torxia auki bägi pois, liittimet irti, keskipultti auki ja ratti lähtee pois? Ja uusi päinvastaisessa järjestyksessä takaisin.
    Juurikin näin, itse ottaisin akun irti n.20min ennen operaatiota jenkeissä tosin hoitavat samoja hommia ihan akku paikallaankin.
    M550d

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10946
      • Joensuu

      #347
      Originally posted by jumbo View Post
      Juurikin näin, itse ottaisin akun irti n.20min ennen operaatiota jenkeissä tosin hoitavat samoja hommia ihan akku paikallaankin.
      Ihan turha noin pitkään odotella. Bentley E39 korjausopas sanoo 5 sekunttia ja TIS 1 minuutti. Eli nappaa akunkengän irti ja etsii käsiinsä sopivat työkalut niin voi jo aloittaa.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • marcus_108
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2012
        • 578
        • Hyllykallio

        #348
        Originally posted by schwarze View Post

        Marcus pääsee ilmeisesti asentamaan penkkeihin lämppärielementit: http://forum.bmw5.co.uk/topic/71108-...-seat-retrofit

        Lisäksi tietysti WDS:ää kannattaa ehdottomasti lueskella ohessa, koska penkkien liittimissä on muistaakseni pinnijärjestyksessä eroa 09/-98 eteenpäin. Huomatkaa, että ensimmäisessä linkissä on EBA:n ohje ladattavissa...
        Olipas taas helppo homma! Onneks on ens talveen pitkä matka niin ehti hommata suosista käytetyt lämppärilliset penkit ja johdot..
        Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
        Ford Mondeo 1.8 Stw -01

        Ex:
        E39 523i touring -99
        Opel kadett E 1.6 -89
        Seat Toledo 1.8 -92
        Toyota corolla Lb 1.6 -87
        Vw passat farkku 1.8 -99

        Comment

        • Kems
          Bimmer Rookie
          • May 2012
          • 151
          • Pirkanmaa

          #349
          Taitaa sittenkin olla kytkimessä vikaa. CDV on nyt poistettu eikä luistaminen loppunut. Edelleenkään ei luista lainkaan tavallisesti ajaessa isoillakaan vaihteilla kaasu pohjassa. Vain jos korkeammilla kierroksilla päästää kytkimen nopeasti ylös.

          Halvin keino olisi varmaankin tilata kytkinpaketti ulkomailta? Osaisiko joku suositella jotain kauppaa ja kytkinpakettia? Mahdollisimman halvalla pitäisi päästä
          Olisiko lisäksi jotain muita kulutusosia, jotka kannattaisi uusia samalla vaivalla kytkinremontin yhteydessä?

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            #350
            Sattuisko kellään olemaan irrallaan e39:n etupään tukilaakeria? Tartteisin mitan tuosta uloimmasta halkaisijasta, mikä tulee koria vasten. Oon tekemässä korotusrinkuloita etupäähän ja olis hyvä että ne olis just saman kokoset.
            Last edited by Bomb5; 14-08-2013, 20:03.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #351
              Originally posted by Bomb5 View Post
              Sattuisko kellään olemaan irrallaan e39:n etupään tukilaakeria? Tartteisin mitan tuosta uloimmasta halkaisijasta, mikä tulee koria vasten. Oon tekemässä korotusrinkuloita etupäähän ja olis hyvä että ne olis just saman kokoset.
              n. 13,7 cm näyttää olevan, tosin Topranin laakeri ja siinä on reunat pyöristetty. Jos mittaa sen koria vasten tulevan tasaisen osuuden osan, on se 13 cm.
              E39 528iA

              Comment

              • Fastpiksu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2010
                • 1571
                • Kajaani-Paltamo

                #352
                Originally posted by Kems View Post
                Taitaa sittenkin olla kytkimessä vikaa. CDV on nyt poistettu eikä luistaminen loppunut. Edelleenkään ei luista lainkaan tavallisesti ajaessa isoillakaan vaihteilla kaasu pohjassa. Vain jos korkeammilla kierroksilla päästää kytkimen nopeasti ylös.

                Halvin keino olisi varmaankin tilata kytkinpaketti ulkomailta? Osaisiko joku suositella jotain kauppaa ja kytkinpakettia? Mahdollisimman halvalla pitäisi päästä
                Olisiko lisäksi jotain muita kulutusosia, jotka kannattaisi uusia samalla vaivalla kytkinremontin yhteydessä?
                Jos sulla on kaksoismassa vauhtipyörä niin sen kunto pitää tutkia tarkkaan ja miettiä, laittaako uuden.. Jos vauhtipyörän vaihtaa niin kannattaa samalla vaihtaa kampiakselin takastefa koska se ei ole kun markan osa ja minua ainakin vituttasi jos se alkas hetikohta tippasemaan.
                Kannattaa mainita autosta jotain tietoja niin joku osannee helpommin linkitellä sulle kytkinpakettia.


                Originally posted by Kems View Post
                Pitääkö cdv:n poistossa yksinkertaisesti taivuttaa hieman sitä metalliputkea, jotta se ylettyy sinne reikään sen venttiilin poistamisen jälkeen?
                EDIT: Eipä siinä muita vaihtoehtoja ollutkaan, jos ei mitään porattua venttiiliä halua laittaa.
                Ite porasin reijän sen kuristimen läpi, niin ei tarvinnu väännellä putkea.
                Chevrolet Express van
                Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                E36 325i group F

                Ex:
                e34 525i
                e34 525tds "superturbo"
                e39 530d M-Sport

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  #353
                  Originally posted by TJJ View Post
                  n. 13,7 cm näyttää olevan, tosin Topranin laakeri ja siinä on reunat pyöristetty. Jos mittaa sen koria vasten tulevan tasaisen osuuden osan, on se 13 cm.
                  Tänks! Kattelen ton pohjalta.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • Kems
                    Bimmer Rookie
                    • May 2012
                    • 151
                    • Pirkanmaa

                    #354
                    Originally posted by Fastpiksu View Post
                    Jos sulla on kaksoismassa vauhtipyörä niin sen kunto pitää tutkia tarkkaan ja miettiä, laittaako uuden.. Jos vauhtipyörän vaihtaa niin kannattaa samalla vaihtaa kampiakselin takastefa koska se ei ole kun markan osa ja minua ainakin vituttasi jos se alkas hetikohta tippasemaan.
                    Kannattaa mainita autosta jotain tietoja niin joku osannee helpommin linkitellä sulle kytkinpakettia.
                    Jaa sigussa ei näkynytkään vielä. E39 528i -97 kyseessä. Ajattelin tehdä niin, että tilailen osat valmiiksi ja käyn asennuttamassa ne jossain. Näin varmaankin pääsee halvemmalla? Itse tuskin sitä avaan, joten mitenkäs tuon vauhtipyörän kanssa? Olisi ehdoton tilata sekin ulkomailta, mutta siihen ei oikein nyt olisi varaa siltikään ja sitten kun se kytkin on auki, niin on myöhäistä enää tilata.

                    Niitä kytkinpaketteja voisi linkkailla, jos joku tietää.

                    Comment

                    • Oqz
                      Bimmer Rookie
                      • May 2011
                      • 139
                      • Espoo

                      #355
                      Originally posted by Oqz
                      Tyhmä tarvitsee apua mäessä.

                      Autona e39 540i -7/98

                      Eli eilen huomasin ruuhkassa jumitellessani, että tyhjäkäynti seilaa jonkun verran ja käy välillä alle viidessäsadassa. Tänään ongelma paheni heti aamusta sen verran, että töihin ajaessa parissa ensimmäisessä risteyksessä auto nyki selkeästi, tuntui kuin osa sylintereistä olisi startannut liikkeellelähdettäessä. Hetken ajamisen jälkeen moottori toimi normaalisti.

                      Iltapäivällä kotiinpäin ajellessa kaikki toimi aluksi ihan normaalisti, mutta yhtäkkiä liikennevaloissa seisottaessa kierrokset putosivat reilusti alle viiteensataan ja käynti kakisteli sen verran, että hetken luulin moottorin sammuvan kokonaan. Poikkesin kaupassa ja auto toimi taas jonkun matkaa normaalisti, kunnes seuraavalla etapilla pysäköidessä moottori alkoi kakistelemaan selkeästi ja siirrettyäni vaihteen P-asentoon kierrokset putosivat lähes nollaan. Ehdin kuitenkin sammuttaa auton ennen kuin se sammui itsestään. Tämän jälkeen ajoin testilenkin, jonka aikana kierrokset heittelivät tyhjäkäynnillä jonkin verran ja pariin otteeseen moottori meinasi sammua kokonaan (en antanut sammua, vaan annoin hieman kaasua tilanteen korjaamiseksi).

                      Viimeistään tuossa vaiheessa vakuutuin, että nyt ei ole kaikki kohdillaan ja automaattilaatikkokin tuntui toimivan hieman levottomammin (vaihtoi herkemmin pienemmälle ylämäessä), eikä autossa tuntunut olevan pintakaasulla samanlaista potkua kuin normaalisti pitäisi. Täyskiihdytystä en edes uskaltanut kokeilla. Kotipihaan päästyäni hain sisältä läppärin ja nakkasin sen piuhalla kiinni autoon, vikakoodinluku tuotti seuraavanlaisen tuloksen:

                      26 Multiplicative Mixture Adaptation Part Load Bank 1
                      34 Camshaft Inlet Bank 2

                      Meneekö diagnoosi ihan metsään, jos näiden oireiden ja koodien perusteella lähtisi hakemaan uusia nokka-akselin antureita, vai onko homma niin selvä, että koko kysymys hipää idiotismin multihuipentumaa?

                      Toinen kysymys on, että jos lähden huomenissa Merteiliin aturiostoksille, niin minkä näistä useammasta anturista tarvitsen? http://www.merteil.fi/verkkokauppa/client/index/51/17

                      Vai kannattaako anturit ostaa jostain muualta?

                      Kiitos kaikille, jotka jaksoivat lukea tämän "kirjan".
                      Siirretääs tämä meikäläisen kysymys tuolta vanhasta ketjusta tähän uuteen, niin saadaan kysymys ja ongelman ratkaisu samaan paikkaan mahdollisia tulevia kohtalotovereita varten.

                      Syypää tähän oli viallinen MAF-anturi. Tarkemmin testailtaessa auto sammui itsekseen käytyään epätasaista tyhjäkäyntiä jonkun aikaa ja meno oli ajossakin suhteellisen tukkoista. Autocomilla reaaliaikaista dataa seuratessa ei selvinnyt oikeastaan muuta kuin se, että juuri ennen sammumista polttoaineensyötössä tapahtui älytön piikki. Tosin allekirjoittanut ei ole näissä asioissa se kaikista harjaantunein, joten kaikkea ei varmasti osaa tulkita oikein.

                      Irottelin ilmansuodatinkotelon ja kävin siitä lähtevät putket läpi. Putket olivat kunnossa, joten paketti kasaan ja pähkäilemään, että mitäs sitten. Päätin napata maffin puihan irti ja kokeilla olisiko sillä vaikutusta käyntiin. Ensimmäisellä startilla tietenkin sammui saman tien, mutta toisella hörähti mukavasti käyntiin ja kävi kuin unelma. Ei muuta kuin ajelemaan testilenkkiä ja muutaman varmistuksen jälkeen uutta maffia tilaukseen KL-varaosasta. Pari viikkoa joutui odottelemaan ja ajamaan pakolliset ajot ilman maffia, mutta nyt on uusi kiinni ja kaikki toimii täydellisesti.

                      Koska en nollannut tilannetta käyttämällä akunkenkää irti oli käynti uudella maffilla aluksi hieman epätasaista, mutta noin kymmenen kilometrin ajamisen jälkeen kaikki lähti toimimaan täydellisesti.

                      Ihan hyvä, että tuli kysäistyä ja varmisteltua ennen kuin kävi hakemassa uuden nokka-akselin asentoanturin. Meikäläisen ilme olisi varmasti ollut näkemisen arvoinen, kun asentoanturin vaihtamisen jälkeen kone olisi edelleen käynyt miten sattuu ja simahdellut ajoittain.

                      Täytyy taas nostaa hattua tälle foorumille ja sille kuinka paljon täältä löytyy tietoa, vaikka tämä olikin siinä mielessä pirullinen vika, että mahdollisia ongelman aiheuttajia oli suhteellisen paljon.
                      BMW 540iA Touring e39 -98

                      Comment

                      • Fastpiksu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2010
                        • 1571
                        • Kajaani-Paltamo

                        #356
                        Originally posted by Kems View Post
                        Jaa sigussa ei näkynytkään vielä. E39 528i -97 kyseessä. Ajattelin tehdä niin, että tilailen osat valmiiksi ja käyn asennuttamassa ne jossain. Näin varmaankin pääsee halvemmalla? Itse tuskin sitä avaan, joten mitenkäs tuon vauhtipyörän kanssa? Olisi ehdoton tilata sekin ulkomailta, mutta siihen ei oikein nyt olisi varaa siltikään ja sitten kun se kytkin on auki, niin on myöhäistä enää tilata.

                        Niitä kytkinpaketteja voisi linkkailla, jos joku tietää.
                        Harvemmin niitä vauhtipyöriä bensakoneisista menee. Lähinnä dieseleiden "ongelmia" kun on paljon vääntöä ja hieman epätasaisempi käynti (onko se sitten ongelma vai ei, jos se 300-400tkm kestää..)

                        Kyllä ne siellä pajalla sen kattoo jos sen vaihdolle on tarvetta. Tilaat vaan kytkinpaketin ja varaat ajan korjaamolle.
                        Chevrolet Express van
                        Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                        E36 325i group F

                        Ex:
                        e34 525i
                        e34 525tds "superturbo"
                        e39 530d M-Sport

                        Comment

                        • asis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1142
                          • Joensuu

                          #357
                          Nyt kaivattas apuja konepellin avaukseen!

                          Alunperin konepellin vaijeri katkesi avauskahvasta. Otin kahvan pois, ja availin peltiä jonkin aikaa pihdeillä vaijeria vetämällä. Nyt ei vaijeria vetämällä tapahdu mitään ja pelti on ja pysyy kiinni.

                          Irrotin munuaiset, ja sain siitä näkyvillä olevasta vaijerista avattua apparin puolen lukituksen. Kuskin puoleinen ei siitä aukea, vaan on ja pysyy kiinni. Tökin ja vääntelin ruuvimeisselillä kuskin puoleista lukitusta, mutta mitään ei tapahdu. Irrotin jo puskurinkin, mutta näyttää olevan niin paljon muovia edessä ettei sieltä mitään näy.

                          Kaikki vaijerin kolme osaa odottaa asennusta. Searchilla löysin sen verran, että puukkosahalla joku oli sahannut tuon kuskin puolen tapin poikki Mutta voisiko tätä mitenkään hoitaa mitään särkemättä?

                          Alfamerin korjausopas neuvoo kääntymään BMW-liikkeen puoleen
                          Last edited by asis; 09-05-2013, 14:23.
                          E39 540iA M-Sport Imolarot II
                          E36 323i touring
                          Volvo V70 2.4D mk3
                          Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                          Honda Civic 1.4 4d ES
                          Chevy Caprice Classic
                          ex:
                          E32 730iA
                          E39 528i Calypsorot metallic
                          E36 325i x2

                          Comment

                          • Kems
                            Bimmer Rookie
                            • May 2012
                            • 151
                            • Pirkanmaa

                            #358
                            Originally posted by Fastpiksu View Post
                            Harvemmin niitä vauhtipyöriä bensakoneisista menee. Lähinnä dieseleiden "ongelmia" kun on paljon vääntöä ja hieman epätasaisempi käynti (onko se sitten ongelma vai ei, jos se 300-400tkm kestää..)

                            Kyllä ne siellä pajalla sen kattoo jos sen vaihdolle on tarvetta. Tilaat vaan kytkinpaketin ja varaat ajan korjaamolle.
                            Jooh. Kiitoksia avusta. Täytyy toivoa, että pelkällä kytkinpaketilla selvitään

                            Vielä kun joku suosittelisi kytkinpakettia jostain. Muistelisin, että LUK olisi ollut ainakin laadukas? Mihin hintaan niitä paketteja halvimmillaan saa? Etten nyt ylihintaista tai eipäilyttävän halpaa mene tilaamaan.

                            Comment

                            • Olapade
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2007
                              • 262
                              • Häslinki

                              #359
                              Onko -00 vuoden sedanin taka/etu puskureissa eroja pre faceliftin vastaaviin?
                              M20B20/E34 osaa myynnissä-->http://www.btcf.fi/forum/showthread....36#post3147936

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #360
                                Originally posted by Olapade View Post
                                Onko -00 vuoden sedanin taka/etu puskureissa eroja pre faceliftin vastaaviin?
                                Ei.
                                ..

                                Comment

                                Working...
                                X