Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Jamppa81 View Post
    Vaihtelin tuossa keulaan kaikkia tukivarsia ja tankoja, joten käytin autoni AD Vaurioturva nimisessä putiikissa rengaskulmien suoristuksessa. Autoni on 530d ei suinkaan 540i, kuten lapussa lukee. Kysyin asentajalta, että vaikuttaako se tieto jotenkin heidän säätöarvoihin ja vastaus oli että on lähimpänä totuutta noilla. Okei, no tässä raportti säädöstä:
    http://oi65.tinypic.com/k9cphy.jpg
    Maksoin laskun ja lähdin kohti kotia. Matkalla huomasin että eihän se ratti ole suorassa. Kuva -> http://oi63.tinypic.com/nmndbm.jpg

    Menikö niillä siellä nyt joku pieleen?
    Pielessähän se.
    Eli mm.takapään camberarvot toleranssialueiden ulkopuolella ja aika reippaasti.
    Ratti kuulaa AINA olla säädön jälkeen suorassa mikäli säätö on tehty oikein(+alusta tarkastettu ennen säätöä).
    Aika amatöörimäiseltä lapulta näyttää tämäkin.

    Comment

    • Jamppa81
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2015
      • 445
      • Helsinki

      Soitan huomenna sinne, pahoin kuitenkin pelkään että tulos ei tule paljon paremmaksi muuttumaan. Nytkin meni 1h 30min kaikkineen vaikka keulassa on uudet osat. Takana on kuulemma jotkin epäkeskot jotka on jo nyt ihan tapissa. En tiedä mitä se mahtoi tarkoittaa sillä.

      Comment

      • jakeluvesimies
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2010
        • 2726
        • On the road @ Laplandia

        Originally posted by Hemi View Post
        Pielessähän se.
        Eli mm.takapään camberarvot toleranssialueiden ulkopuolella ja aika reippaasti.
        Ratti kuulaa AINA olla säädön jälkeen suorassa mikäli säätö on tehty oikein(+alusta tarkastettu ennen säätöä).
        Aika amatöörimäiseltä lapulta näyttää tämäkin.
        Käypä Hemi heittää vinkit tuonne e38 puolelle

        Comment

        • tansju
          Bimmer Rookie
          • Apr 2015
          • 96
          • Nokian perämettällä

          Originally posted by Jamppa81 View Post
          Soitan huomenna sinne, pahoin kuitenkin pelkään että tulos ei tule paljon paremmaksi muuttumaan. Nytkin meni 1h 30min kaikkineen vaikka keulassa on uudet osat. Takana on kuulemma jotkin epäkeskot jotka on jo nyt ihan tapissa. En tiedä mitä se mahtoi tarkoittaa sillä.
          Jos takapään epäkeskopultti on jo tapissaan niin se tarkoittaa noilla arvoilla sitä että uutta palikkaa tarvitaan myös taakse, jos en ihan väärin muista niin tuohon takacamberiin vaikuttaa pirusti yhdystangon pusla, mikä ainakin omassa toukassa oli aivan kypsä vaikka katsastuksesta läpi menikin

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            Originally posted by tansju View Post
            Jos takapään epäkeskopultti on jo tapissaan niin se tarkoittaa noilla arvoilla sitä että uutta palikkaa tarvitaan myös taakse, jos en ihan väärin muista niin tuohon takacamberiin vaikuttaa pirusti yhdystangon pusla, mikä ainakin omassa toukassa oli aivan kypsä vaikka katsastuksesta läpi menikin
            Eli, narinahelat vaikuttaa eniten taka-cambereihin. Mutta jos haluaa varmistua siitä että päästään jotenkin suurella vannehalkaisijalla toleransseihin, niin uusia kannattaa tukivarret myöskin, sekä uudet epäkeskopultit. Sitten oman kokemuksen mukaan jos iskareiden alpään puslat ovat kuoleentuneet eli ovat kokoajan vinnossa kiinnikkeisiin nähden niin nämä vaikuttaa myös cambereihin.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              Originally posted by Bringer00 View Post
              moro. Eli uusin alustaan kaikki tukivarret ja puslat. Meylen hd 18 osainen satsi. Ja Bc racing br alusta. Kesäksi tulee 19" vanteet 235/35 ja 265/30 renkailla.

              Nyt pitäisi käydä suuntaamassa. Olisiko nämä hyvät arvot:

              Taka auraus: 0.05
              camber: -1.25

              Etu auraus: 0.02
              camber: -0.10 - -0.25

              br sarjassahan on nuo säädettävät yläpäät joten etucamberit luulis saavan pystyyn. Tarviiko muille säädöille tehdä mitään että menisi nuihin arvoihin?
              Jos noihin antamiisi arvoihin saat kerralla suunnattua niin liian hyvältä kuullostaisi.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Bringer00
                Bimmer Rookie
                • Sep 2012
                • 132
                • Siikalatva

                Originally posted by janke View Post
                Jos noihin antamiisi arvoihin saat kerralla suunnattua niin liian hyvältä kuullostaisi.
                Toivotaan

                Comment

                • Jamppa81
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2015
                  • 445
                  • Helsinki

                  Originally posted by janke View Post
                  Kyllä suuntausfirman kuuluu saada ratti suoraksi, jos se oli suorassa ennen suuntaustakin. Tääläpäin suuntaaja käy itse ajamassa autoa ennen asiakkaalle luovuttamista. Joten vie auto takaisin ja sanot että korjatkaa ratti suoraksi.
                  Originally posted by Jamppa81 View Post
                  sen teen. ratti tosin ei ollut suorassa koska olin juuri vaihtanut kaikki kilut sinne keulaan.
                  Originally posted by Jamppa81 View Post
                  Soitan huomenna sinne, pahoin kuitenkin pelkään että tulos ei tule paljon paremmaksi muuttumaan. Nytkin meni 1h 30min kaikkineen vaikka keulassa on uudet osat. Takana on kuulemma jotkin epäkeskot jotka on jo nyt ihan tapissa. En tiedä mitä se mahtoi tarkoittaa sillä.
                  Tänään auto kävi uudestaan siellä ja ihan asiallisesti hoitui tämä homma. Ei mitään veloitusta ja kertoivat vielä renkaani olevan huonot. No sen tiesin kyllä kertomattakin

                  Comment

                  • kemppimotors
                    Newbiemmer
                    • Mar 2016
                    • 3
                    • akaa

                    alusta ja ne vtun säädöt

                    laittakaas ideoita taikka vaikka toimivia arvoja.

                    eli potilaana -98 e30 johon asenneltu nyt kw v2 alusta + powerit joka
                    koloon minne saa. ongelma ilmeni pyöränkulmien säädössä tai vahvimmin sen
                    jälkeen, eli suomeksi helvetin huono ajaa, hyokkäilee jne jne

                    rengastuksena 235/35/19
                    e39 540 -98 holysmoke

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by kemppimotors View Post
                      laittakaas ideoita taikka vaikka toimivia arvoja.

                      eli potilaana -98 e30 johon asenneltu nyt kw v2 alusta + powerit joka
                      koloon minne saa. ongelma ilmeni pyöränkulmien säädössä tai vahvimmin sen
                      jälkeen, eli suomeksi helvetin huono ajaa, hyokkäilee jne jne

                      rengastuksena 235/35/19
                      Mikähän rengasmerkki/malli?
                      Onko laittaa näytille nyt otettua suuntaustodistusta?

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10082
                        • KVLA

                        ED.Ei enää mitään...
                        Last edited by Heguli 31; 30-03-2016, 14:57.

                        Comment

                        • Jamppa81
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2015
                          • 445
                          • Helsinki

                          Originally posted by tansju View Post
                          Jos takapään epäkeskopultti on jo tapissaan niin se tarkoittaa noilla arvoilla sitä että uutta palikkaa tarvitaan myös taakse, jos en ihan väärin muista niin tuohon takacamberiin vaikuttaa pirusti yhdystangon pusla, mikä ainakin omassa toukassa oli aivan kypsä vaikka katsastuksesta läpi menikin
                          Originally posted by janke View Post
                          Eli, narinahelat vaikuttaa eniten taka-cambereihin. Mutta jos haluaa varmistua siitä että päästään jotenkin suurella vannehalkaisijalla toleransseihin, niin uusia kannattaa tukivarret myöskin, sekä uudet epäkeskopultit. Sitten oman kokemuksen mukaan jos iskareiden alpään puslat ovat kuoleentuneet eli ovat kokoajan vinnossa kiinnikkeisiin nähden niin nämä vaikuttaa myös cambereihin.
                          Tutkiskelin hieman tätä ja löysin noiden isompien puslien vaihtotyökalun piirustuksen täältä foorumilta. Oliko joku toinenkin työkalu noihin muihin pusliin? Jos tarkastellaan näitä kahta (1 ja 2), niin mitkä kaikki olisi syytä vaihtaa jotta saan tuon takapään camberit oikeisiin säätöihin? Ekasta sivusta 2, 4 ja 7? Toisesta 2, 4, 6 ja 9? Ja tietysti sitten nuo tukivarret jos on väljää nivelissä? Eli kaikki osat
                          Last edited by Jamppa81; 07-04-2016, 05:44.

                          Comment

                          • tansju
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2015
                            • 96
                            • Nokian perämettällä

                            Originally posted by Jamppa81 View Post
                            Tutkiskelin hieman tätä ja löysin noiden isompien puslien vaihtotyökalun piirustuksen täältä foorumilta. Oliko joku toinenkin työkalu noihin muihin pusliin? Jos tarkastellaan näitä kahta (1 ja 2), niin mitkä kaikki olisi syytä vaihtaa jotta saan tuon takapään camberit oikeisiin säätöihin? Ekasta sivusta 2, 4 ja 7? Toisesta 2, 4, 6 ja 9? Ja tietysti sitten nuo tukivarret jos on väljää nivelissä? Eli kaikki osat
                            Siinähän nuo tuli listattua hyvinkin kattavasti :p, ja tosiaan kuten totesitkin niin alatukivarret joutuu vaihtamaan kokonaisena, kun puslia ei saa mistään erikseen

                            Comment

                            • Hezman
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2012
                              • 708
                              • Jyväskylä

                              Siinähän nuo tuli listattua hyvinkin kattavasti :p, ja tosiaan kuten totesitkin niin alatukivarret joutuu vaihtamaan kokonaisena, kun puslia ei saa mistään erikseen
                              Pari tuntia sitten olin itekkin siinä uskossa että noita alatukivarren puslia ei saisi mistään, mutta en enää. Netin syövereistä löytyi tietoa, sellainen valmistaja kuin Febest, osanumerot BMAB-010 ja BMAB-011.

                              Comment

                              • cape
                                Newbiemmer
                                • Aug 2012
                                • 25
                                • Riihimäki

                                Tere, potilaana tollanen madallettu toukka 19" vanteilla. Mitat navasta kaareen edessä 315mn ja takana 320mm. Takana camberia ainakin pari astetta ja pystympään ei voi laittaa koska muuten alkaa raapimaan, eteen säädetään camberit takapään mukaan asteen erolla. Kysymys kuuluu että millasilla arvoilla noi auraukset kannattaisi säätää? Ilmeisesti aika lähelle 0 arvot? Vai? Vinkkiä kaivataan, torstaina aika suuntaukseen. Kiitos. :think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎