E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juha_s
    Alueaktiivi
    • May 2008
    • 446
    • Lappeenranta

    #241
    Käytin tänään auton säädätyksessä. Hommahan jäi kesken koska takakelkan kaikki puslat loppu. Pelkääjän puolella niinkin finaalissa ettei säätöä saanut kuin -3,50 asteeseen parhaimmillaan. kuskin puolella olikin ihan arvossaan -1,35. Tilasin sinne strongflexit ja niitten asennuksen jälkeen katsellaan uudestaan. Reilu firma/säätäjä kun ei velottanut tästä häsläyksestä mitään.
    F11 535d xDrive M-Sport -13

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      #242
      Originally posted by juha_s View Post
      Käytin tänään auton säädätyksessä. Hommahan jäi kesken koska takakelkan kaikki puslat loppu. Pelkääjän puolella niinkin finaalissa ettei säätöä saanut kuin -3,50 asteeseen parhaimmillaan. kuskin puolella olikin ihan arvossaan -1,35. Tilasin sinne strongflexit ja niitten asennuksen jälkeen katsellaan uudestaan. Reilu firma/säätäjä kun ei velottanut tästä häsläyksestä mitään.
      Ok. Mihin tarkalleen tilasit noi storngflexit? Kuinkas ne narinahelat, että oliko ne miten väleytyneet?
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • juha_s
        Alueaktiivi
        • May 2008
        • 446
        • Lappeenranta

        #243
        Originally posted by janke View Post
        Ok. Mihin tarkalleen tilasit noi storngflexit? Kuinkas ne narinahelat, että oliko ne miten väleytyneet?
        Juuri ne jotka ovat rungon ja kelkan välissä. Muualla ei huomattu väljyyttä koska nämä olivat aivan loppu. Nuokin vain sen takia polyuretaaniset että helpot laittaa paikalleen ja kestävät pidempään, hintakin oli aikalailla sama kumisten kanssa.
        F11 535d xDrive M-Sport -13

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10121
          • KVLA

          #244
          Originally posted by juha_s View Post
          Nuokin vain sen takia polyuretaaniset että helpot laittaa paikalleen ja kestävät pidempään.
          Tuskin saat OEM-laatuisia kumisiakaan ajettua loppuun tuossa autossasi enää.Menee kyllä tuon ikäinen auto paaliin ennen uusien puslien loppumista.

          Comment

          • juha_s
            Alueaktiivi
            • May 2008
            • 446
            • Lappeenranta

            #245
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Tuskin saat OEM-laatuisia kumisiakaan ajettua loppuun tuossa autossasi enää.Menee kyllä tuon ikäinen auto paaliin ennen uusien puslien loppumista.
            Nii meinaat ettei kestäisi toista 400tkm? Joo helppouden takia en edes kumisia harkinnutkaan, mukavuus varmaan kärsii kun voimansiirron äänet jurisee helpommin koriin mutta sallittakoon se
            F11 535d xDrive M-Sport -13

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              #246
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Tuskin saat OEM-laatuisia kumisiakaan ajettua loppuun tuossa autossasi enää.Menee kyllä tuon ikäinen auto paaliin ennen uusien puslien loppumista.
              Noh,noh... Mitä väliä sillä sitten on jos menee paaliin? Ei voida tietää vaikka juha_s ajelee tuolla autollansa hautaan asti. Meneehän uudempiakin autoja lunastukseen tms. Annettaan kaikkien harrastaa ja laitella osia niin paljon kun rahkeet riittää eikä ajatella loppu tulemaa
              Kyllä minä ainakin tulen laittamaan paljon vielä uusia osia autooni jos ei se räjähdä tuohon pihaan joku kaunis päivä
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10121
                • KVLA

                #247
                Originally posted by janke View Post
                Noh,noh... Mitä väliä sillä sitten on jos menee paaliin? Ei voida tietää vaikka juha_s ajelee tuolla autollansa hautaan asti. Meneehän uudempiakin autoja lunastukseen tms. Annettaan kaikkien harrastaa ja laitella osia niin paljon kun rahkeet riittää eikä ajatella loppu tulemaa
                Kyllä minä ainakin tulen laittamaan paljon vielä uusia osia autooni jos ei se räjähdä tuohon pihaan joku kaunis päivä
                Tuolla heitollani tarkoitinkin sitä,että ne uudet kumipuslat kestää varmaan seuraavat 200tkm-400tkm.Eli siinä mielessä sama laittaako kumia vai jotain sportimpaa.Tottakai jokainen saa laittaa autoonsa vaikka alumiinista teetetyt puslat.Siitähän ei ollutkaan kyse.

                Comment

                • spyke
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2006
                  • 125
                  • Helsinki

                  #248
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Kuten sanoin...”kun käyttää mielikuvitusta, aina tapauskohtaisesti”.
                  Eli katsoo nyt vähän mistä helpoiten saa niin ettei tarvitse mitään pitkiä holkkeja kairata sisältä soikeiksi.
                  Ihan ensimmäisenä katsoisin miten sitä varsinaista cambersäätöä saisi modifioimalla muutettua jotta suurempi säätöalue mahdollistuisi (mm.poistamalla sen epäkeskon ko.säädöstä ja vinguttamalla lisää säätöä).
                  Ja kyllä, kaikki tuennat pysyy kiinni jopa törmäystilanteissa ilman että säätö itsekseen muuttuu (eli kakki tukivarret saa mennä täysin solmuun ilman että säätö muuttuu kun pultit on kunnolla kiristetty).
                  Päädyttiin kuitenkin vaihtamaan napa ja sillä kulmat asettuivatkin kohdilleen. Kiitos vianmäärityksestä Hemi.
                  Napaa vaihtaessa kannattaa ottaa mukaan myös uusi ABS-anturi, vanha kun oli siihen malliin kiinni ettei kyllä ehjänä lähtenyt.
                  E38 728 -99

                  Comment

                  • Jamppa81
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2015
                    • 445
                    • Helsinki

                    #249
                    Vaihtelin tuossa keulaan kaikkia tukivarsia ja tankoja, joten käytin autoni AD Vaurioturva nimisessä putiikissa rengaskulmien suoristuksessa. Autoni on 530d ei suinkaan 540i, kuten lapussa lukee. Kysyin asentajalta, että vaikuttaako se tieto jotenkin heidän säätöarvoihin ja vastaus oli että on lähimpänä totuutta noilla. Okei, no tässä raportti säädöstä:

                    Maksoin laskun ja lähdin kohti kotia. Matkalla huomasin että eihän se ratti ole suorassa. Kuva -> http://oi63.tinypic.com/nmndbm.jpg

                    Menikö niillä siellä nyt joku pieleen?

                    Comment

                    • ts18056
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2010
                      • 276
                      • Joroinen

                      #250
                      Kyllähän toi ratti pitäisi suorassa olla. Saattaapi vaikuttaa esim. laatikon toimintaan, jos ratin asentoanturi kertoo DSC:lle että ajetaan kaarteessa.
                      Ainakin toi anturi pitäisi kalibroida, jos tyytyy vinoon rattiin.
                      E39 525i -01
                      ex 750iL -96

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3665
                        • seinäjoki

                        #251
                        Originally posted by Jamppa81 View Post
                        Vaihtelin tuossa keulaan kaikkia tukivarsia ja tankoja, joten käytin autoni AD Vaurioturva nimisessä putiikissa rengaskulmien suoristuksessa. Autoni on 530d ei suinkaan 540i, kuten lapussa lukee. Kysyin asentajalta, että vaikuttaako se tieto jotenkin heidän säätöarvoihin ja vastaus oli että on lähimpänä totuutta noilla. Okei, no tässä raportti säädöstä:

                        Maksoin laskun ja lähdin kohti kotia. Matkalla huomasin että eihän se ratti ole suorassa. Kuva -> http://oi63.tinypic.com/nmndbm.jpg

                        Menikö niillä siellä nyt joku pieleen?
                        Minkä kokoiset renkaat ja vanteet tässä on kysymyksessä? Jos on väsyneet taka-apurungon puslat niin ratti on vaikea saada suoraan.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Jamppa81
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2015
                          • 445
                          • Helsinki

                          #252
                          Originally posted by ts18056 View Post
                          Kyllähän toi ratti pitäisi suorassa olla. Saattaapi vaikuttaa esim. laatikon toimintaan, jos ratin asentoanturi kertoo DSC:lle että ajetaan kaarteessa.
                          Ainakin toi anturi pitäisi kalibroida, jos tyytyy vinoon rattiin.
                          En halua vinoa rattia, mutta veikkaan ettei tuossa putiikissa osata kalibroida antureita.

                          Originally posted by janke View Post
                          Minkä kokoiset renkaat ja vanteet tässä on kysymyksessä? Jos on väsyneet taka-apurungon puslat niin ratti on vaikea saada suoraan.
                          Renkaat on 225/55/16. Puslia ei ole kyllä vaihdettu minun aikana, joten ne voi olla kyllä väsyneetkin. Mihinkäs tätä nyt kannattaisi tarjota vai vienkö vain takaisin?

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            #253
                            Originally posted by Jamppa81 View Post
                            En halua vinoa rattia, mutta veikkaan ettei tuossa putiikissa osata kalibroida antureita.



                            Renkaat on 225/55/16. Puslia ei ole kyllä vaihdettu minun aikana, joten ne voi olla kyllä väsyneetkin. Mihinkäs tätä nyt kannattaisi tarjota vai vienkö vain takaisin?
                            Kyllä suuntausfirman kuuluu saada ratti suoraksi, jos se oli suorassa ennen suuntaustakin. Tääläpäin suuntaaja käy itse ajamassa autoa ennen asiakkaalle luovuttamista. Joten vie auto takaisin ja sanot että korjatkaa ratti suoraksi.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Jamppa81
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2015
                              • 445
                              • Helsinki

                              #254
                              Originally posted by janke View Post
                              Kyllä suuntausfirman kuuluu saada ratti suoraksi, jos se oli suorassa ennen suuntaustakin. Tääläpäin suuntaaja käy itse ajamassa autoa ennen asiakkaalle luovuttamista. Joten vie auto takaisin ja sanot että korjatkaa ratti suoraksi.
                              sen teen. ratti tosin ei ollut suorassa koska olin juuri vaihtanut kaikki kilut sinne keulaan.

                              Comment

                              • Bringer00
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2012
                                • 132
                                • Siikalatva

                                #255
                                moro. Eli uusin alustaan kaikki tukivarret ja puslat. Meylen hd 18 osainen satsi. Ja Bc racing br alusta. Kesäksi tulee 19" vanteet 235/35 ja 265/30 renkailla.

                                Nyt pitäisi käydä suuntaamassa. Olisiko nämä hyvät arvot:

                                Taka auraus: 0.05
                                camber: -1.25

                                Etu auraus: 0.02
                                camber: -0.10 - -0.25

                                br sarjassahan on nuo säädettävät yläpäät joten etucamberit luulis saavan pystyyn. Tarviiko muille säädöille tehdä mitään että menisi nuihin arvoihin?

                                Comment

                                Working...
                                X