Niin tuossa operaatiossa saa raidetangon pään tai tukivarren mutkalle mutta rattiakselin nivelen ja ohjausvaihteen välinen osa taisi olla tuossa kuvattuna?
No eniveis, annoin rattiakselin ristikkonivelelle kunnon öljykylvyn ja ongelma hävisi noin 95%, tarvinnee mennä kiristämään se jeesuspultti takaisin alkuperäiseen kohtaan... Ehkä jollain sprayvaseliinilla voisi hieman parantua mutta uuden nivelenhän tuo tarvii ennemmin tai myöhemmin.
Näytti olevan erikseen niveliä tarjolla, hintakaan ei päätä huimaa.
Saako tuon irti purkamatta mitään? Ylhäältä näytti ainakin olevan varsin vittumaisesti, liekö alhaalta helpompi? Tai ylhäältä jos purkaa imutorvet pois.
Onko kukaan irroittanut?
Oon vaihtanu rattiakselin ristikkonivelen. Oli todella tiukassa hammastangon boorissa, yläpäästä irtos helpommin. Dieselissä jäähdytystorvi pois edestä niin tulee hyvin tilaa. Bensakoneista en niin osaa sanoa. Vanha nivel oli pelkkää ruosteista mössöä (ne neulalaakerit) ja oli alkavaa välystä. Uudella tuli hyvä ja notkea, ja tosiaan kympin vika.
Vaihdettu iskarit/jouset ja painettu napaa voimalla alaspäin jotta tolppa mahtuu tulemaan ulos.
Niin tuossa operaatiossa saa raidetangon pään tai tukivarren mutkalle mutta rattiakselin nivelen ja ohjausvaihteen välinen osa taisi olla tuossa kuvattuna?
No eniveis, annoin rattiakselin ristikkonivelelle kunnon öljykylvyn ja ongelma hävisi noin 95%, tarvinnee mennä kiristämään se jeesuspultti takaisin alkuperäiseen kohtaan... Ehkä jollain sprayvaseliinilla voisi hieman parantua mutta uuden nivelenhän tuo tarvii ennemmin tai myöhemmin.
Näytti olevan erikseen niveliä tarjolla, hintakaan ei päätä huimaa.
Saako tuon irti purkamatta mitään? Ylhäältä näytti ainakin olevan varsin vittumaisesti, liekö alhaalta helpompi? Tai ylhäältä jos purkaa imutorvet pois.
Onko pre-facen ja facen penkkien (sähkö) liittimissä jotain eroja.
Eli siis käykö suoraan sähköliittimet + bagin liittimet facelifti penkeistä pre-facelifti autoon,vai pitäskö rueta omia kytköksiä tekeen.?
Mulla tuli faceliftin penkit prefaceliftiin ja jotain pieniä eroja sielä oli (esim turvavyönkiristimien aukot sivumuoveissa taisi olla hieman erilaiset) mutta jos vanhat penkit toimii luovuttajina että saat siitä tarvittavat osat niin mitään ongelmaa ei ainakaan itselle tullut kun käytin vanhoja turvavyön kiristimiä, faceliftin liittimet saataa erota?
Onko pre-facen ja facen penkkien (sähkö) liittimissä jotain eroja.
Eli siis käykö suoraan sähköliittimet + bagin liittimet facelifti penkeistä pre-facelifti autoon,vai pitäskö rueta omia kytköksiä tekeen.?
Eli tuon tietyissä ratin asennoissa jäykistyvän ohjauksen metsästys jatkuu, ohjausvaihteen jeesuspultin löysäys auttoi hieman mutta jäykistyminen on edelleen niin suurta että ongelma tuskin on raidetangon sisässä.
Ulkomaan forumilta löytyi threadi jossa jollakulla oli 100% samat oireet (ohjaus jäykistyy molempiin suuntiin täysin samassa kohdassa rattiakseliin nähden siitä riippumatta monesko kierros on menossa) ja ohjaus ei palauta. Täsmäävät omiin täysin.
Ongelma oli tuossa tapauksessa "bent lower steering column shaft."
Onko kukaan koskaan törmännyt vastaavaan ja mistä hemmetistä tuo voi mennä mutkalle? Tarkoittaa siis nivelen ja ohjausvaihteen välistä osaa?
Toinen vastaava tarina johtui jumittuneesta/kuluneesta nivelestä kyseisessä osassa.
"Just to clarify the symptoms, the steering felt as if it had soft "stops" which needed a pretty hard shove to get past. These "stops" were roughly every quarter of a turn which equates to the quadrants of the steering shaft universal joint.
To confirm the UJ was the problem (and to be able to drive the car safely), I soaked the UJ with WD40, left it overnight then gave it a bath in motor oil and left it for a few more hours. The problem disappeared but I know that the UJ still needs changing because the needle bearings are probably shot and the UJ is moving just on the oil I put on it."
Voisi tuon nyppästä irti ja ihmetellä, mitenkäs toi lähtee, pultti ohjausvaihteen päästä auki ja vetoa, sitten toiseen suuntaan toinen pää irti?
Kokeiltu on. Pitää yöks wd-40 ruiskuttaa siihen kunnolla, jos auttais ja huomenna paukuttaa lisää sitä.
Ihan turha sitä on ruveta liottelemaan varsinkin jollain wd-40:llä (todella huono irroitusöljyksi, koska se on suunniteltu syrjäyttämään kosteus sähköliitoksista). Kunnon moska tai leka niin ei tarvitse montaa kopautusta, kun lyö kunnolla.. Olethan irroittanut koiranluun?
Jep. Ongelmana myös se, että tolpan kiristyspultti on jumissa siellä vaikka mutteri lähti nätisti pois. Koko päivän sitä koittanut pois saada eikä lähde mihinkään.
Mutteri kierteiden suojaksi ja moskalla pultti liikkeelle.
Helpottaa kummasti, kun lyöt sievästi vaikka lyöntitampin sinne helpottamaan tolpan asennusta.
Jep. Ongelmana myös se, että tolpan kiristyspultti on jumissa siellä vaikka mutteri lähti nätisti pois. Koko päivän sitä koittanut pois saada eikä lähde mihinkään.
Leave a comment: