Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53-kokemuksia ja vinkkejä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    #46
    Originally posted by kp21121 View Post
    Meille on viikon sisään tulossa tuollainen N53-moottorinen. Tarkentaisitteko vielä, millä kilometreillä öljyä yleensä on lisättävä esim tuo puoli litraa/litra? Että tietäisi vähän, milloin kulutus on normaalin rajoissa ja milloin katastrofi :think
    Mulla piti lisätä kerran tai pari (litra) 15tkm öljynvaihtovälillä. Huomasin myös, että maantieajossa kuumalla kelillä öljyä kuluu enemmän kuin kaupunkipyörityksessä.

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1961
      • Hki

      #47
      Originally posted by kp21121 View Post
      Meille on viikon sisään tulossa tuollainen N53-moottorinen. Tarkentaisitteko vielä, millä kilometreillä öljyä yleensä on lisättävä esim tuo puoli litraa/litra? Että tietäisi vähän, milloin kulutus on normaalin rajoissa ja milloin katastrofi :think
      0.7l / 1000km on sallittu maksimi. Suorasuihkutusmoottorit vie vähän muita enemmän ja kierrosten käyttö lisää kulutusta. Riippuu enemmänkin minne öljy kuluu.

      Comment

      • kp21121
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 240
        • Tampere

        #48
        Kiitos! Todella hyvä tietää suuruusluokkaa, sillä muuten olisin luultavasti täyspaniikissa pienestäkin öljynkulutuksesta.

        Comment

        • Maili
          BTCF Member
          • Aug 2011
          • 446
          • E-pohjanmaa

          #49
          Riippuu vähän mitä öljyä käyttää ja missä ajaa. 5-40 öljyä käytettäessä on mennyt vähiten. Viime kesän Norjan reissulla n. reipas 3000km jouduin lisäämään 2 litraa. Mäkinen maasto ja maksimi/yli kuorma. Normaalisti täällä lakeuksilla ajellessa voi 10tkm päästä litran lisäyksellä tai ei ollenkaan. Riippuen öljyn merkistä.
          Last edited by Maili; 04-11-2020, 09:31.
          E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
          Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

          Comment

          • MikaSS
            BTCF Member
            • Sep 2010
            • 202
            • Kokkola

            #50
            Originally posted by Maili View Post
            Riippuu vähän mitä öljyä käyttää ja missä ajaa. 5-40 öljyä käytettäessä on mennyt vähiten. Viime kesän Norjan reissulla n. reipas 3000km jouduin lisäämään 2 litraa. Mäkinen maasto ja maksimi/yli kuorma. Normaalisti täällä lakeuksilla ajellessa voi 10tkm päästä litran lisäyksellä tai ei ollenkaan. Riippuen öljyn merkistä.

            Itellä ollu käytössä GM:n dexos2 5W-30 öljyt nyt ja tuntunu et vähempi tarvinu lisätä mitä esim. Mobilin 0W-40 :think

            Mut joo huomannut saman että riippuen paljon ulkolämpötilasta sekä et minkälaista ajoa autolla ollut.

            Ei oo tosiaan nyt 2vuoden omistuksen aikana mielestäni yhtään lisääntynyt tuo kulutus
            nyk. E60 523iA LCI M-sport & kakkosauto E34 520i -89
            Ex: E34 525i M-Tech, E36 316i, E39 523iA touring, E39 528iA, E39 520i

            Comment

            • vppv
              BTCF Member
              • May 2014
              • 19
              • Joensuu

              #51
              Onko kellään kokemuksia näistä n53 suuttimien huollossa käyttämisestä (esim. Finjector)? Uudet suuttimet on niin tolkuttoman kalliita näissä.
              Omassa 530i -07 kylmänä kierrokset humppaa hieman ja aika vahva bensan katku tulee. Vikakoodeja ei ole, tulpat vaihdettu, puolia vaihdettu, lambda anturia vaihdettu. Lämpimänä kehrää nätisti.
              F30 335i xDrive "M-Sport" Melbournerot -12
              ex: E60 LCI 530iX M-sport -07 | E91 330xd M-Sport -08 | E91 318d -10 | E39 528i -96

              Comment

              • Maili
                BTCF Member
                • Aug 2011
                • 446
                • E-pohjanmaa

                #52
                RVS Gip 3 kannattaa koettaa käyttää läpi, ennenkä alkaa suuttimia vaihtaa.
                Voi olla apua tai sitten ei. Mutta ei korkeasta sijoituksesta ole kysymys, eikä suurta vaivaa ole.
                E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5265
                  • Pirkkala

                  #53
                  Originally posted by vppv View Post
                  Onko kellään kokemuksia näistä n53 suuttimien huollossa käyttämisestä (esim. Finjector)? Uudet suuttimet on niin tolkuttoman kalliita näissä.
                  Omassa 530i -07 kylmänä kierrokset humppaa hieman ja aika vahva bensan katku tulee. Vikakoodeja ei ole, tulpat vaihdettu, puolia vaihdettu, lambda anturia vaihdettu. Lämpimänä kehrää nätisti.
                  On. Ihan hyvin hoitui. Tosin ne oli n43 mutta eiköhän ne oo pitkälti samat
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • rizzo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2007
                    • 5418
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by vppv View Post
                    Onko kellään kokemuksia näistä n53 suuttimien huollossa käyttämisestä (esim. Finjector)? Uudet suuttimet on niin tolkuttoman kalliita näissä.
                    Omassa 530i -07 kylmänä kierrokset humppaa hieman ja aika vahva bensan katku tulee. Vikakoodeja ei ole, tulpat vaihdettu, puolia vaihdettu, lambda anturia vaihdettu. Lämpimänä kehrää nätisti.
                    Onko korkeapainepumppu vaihdettu? Mulla oli nimittäin edellisessä autossa täysin samat oireet, paitsi että kylmäkäynnistys oli vähän pitkänpuoleinen.

                    Comment

                    • vppv
                      BTCF Member
                      • May 2014
                      • 19
                      • Joensuu

                      #55
                      Originally posted by Maili View Post
                      RVS Gip 3 kannattaa koettaa käyttää läpi, ennenkä alkaa suuttimia vaihtaa.
                      Voi olla apua tai sitten ei. Mutta ei korkeasta sijoituksesta ole kysymys, eikä suurta vaivaa ole.
                      Ok, kokeilen tätä ensimmäisenä ja taidanpa myös suuttimien huoltoon lähettämistä sen jälkeen harkita.

                      Originally posted by rizzo View Post
                      Onko korkeapainepumppu vaihdettu? Mulla oli nimittäin edellisessä autossa täysin samat oireet, paitsi että kylmäkäynnistys oli vähän pitkänpuoleinen.
                      Vaihdettu historian mukaan uutena takuuseen eli todennäköisesti jonkun 180tkm on rullailtu nykyisellä, tosin luulisi tuon aiheuttavan ongelmaa myös lämpimällä koneella?
                      F30 335i xDrive "M-Sport" Melbournerot -12
                      ex: E60 LCI 530iX M-sport -07 | E91 330xd M-Sport -08 | E91 318d -10 | E39 528i -96

                      Comment

                      • rizzo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2007
                        • 5418
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by vppv View Post
                        Vaihdettu historian mukaan uutena takuuseen eli todennäköisesti jonkun 180tkm on rullailtu nykyisellä, tosin luulisi tuon aiheuttavan ongelmaa myös lämpimällä koneella?
                        Joo mun autossa (vm 2008) oli vaihdettu v. 2009 ja callbackiin vaihdettu alkoi 150-160tkm kohdilla oireilla pahasti.

                        Ei aiheuttanut minulla mitään lämpimällä koneella, toimi ihan täysin normaalisti eikä tullut vikakoodeja. Kylmillä keleillä alkoi sitten starttaaminen olla hankalaa ja kierrokset heitteli ekan minuutin (tai ennenkun antoi kunnolla kaasua).

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17841
                          • PKS

                          #57
                          Pumput on kyl aika heikko kohta noissa N53. 100tkm kohdalla voi olla jo 3. pumppu menossa, tuossa oli yksi moinen keissi ihan kaveripiirissä. Pitkä käynnistys kylmänä ja puolimoottorivalo kovemmassa ajossa on sen tyypilliset oireet.
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36
                          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                          Muut talouden vehkeet:
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • torppa47523
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2013
                            • 60
                            • Helsinki

                            #58
                            Originally posted by Dualfun View Post
                            Pumput on kyl aika heikko kohta noissa N53. 100tkm kohdalla voi olla jo 3. pumppu menossa, tuossa oli yksi moinen keissi ihan kaveripiirissä. Pitkä käynnistys kylmänä ja puolimoottorivalo kovemmassa ajossa on sen tyypilliset oireet.
                            Senvuoksihan testiohjelmat on olemassa, että kerätään online dataa oikeiden johtopäätöksien tekemiseksi. INPA- läppäri kiinni autoon, kone käyntiin ja baanalle. Seurataan LPFP ja HPFP pumppujen tuottamaa painetta ja sen tasaisuutta järjestelmään. Matalapaineen pitää nousta 5 000 hPa ja korkeapaineen joutokäynillä hetkessä vähintään 150 000 hPa ja liikkeelle lähdettäessä 200 000 hPa (200 bar) +/- 5 000. Jos näin ei tapahdu, järjestelmässä on vikaa. Toiminnan pitää aktivoitua heti kun ovi avataa.

                            Comment

                            • MikaSS
                              BTCF Member
                              • Sep 2010
                              • 202
                              • Kokkola

                              #59
                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Pumput on kyl aika heikko kohta noissa N53. 100tkm kohdalla voi olla jo 3. pumppu menossa, tuossa oli yksi moinen keissi ihan kaveripiirissä. Pitkä käynnistys kylmänä ja puolimoottorivalo kovemmassa ajossa on sen tyypilliset oireet.
                              Juuri nämä edellä mainitut oireet kyllä pitävät paikkansa. Itellä myös kylmänä kun käynnisti niin saattoi käydä todella epätasaisesti hetken aikaa ja myös sytytti moottorivikavaloa välillä.

                              Omalla pirssillä nyt 240tkm ajettu ja ainakin toinen pumppu menossa kun itse vaihdoin viime kesänä ja näytti siinä kun vanhaa irroitti että ei ollut tehtaan jäljiltä asenneltu.
                              nyk. E60 523iA LCI M-sport & kakkosauto E34 520i -89
                              Ex: E34 525i M-Tech, E36 316i, E39 523iA touring, E39 528iA, E39 520i

                              Comment

                              • vppv
                                BTCF Member
                                • May 2014
                                • 19
                                • Joensuu

                                #60
                                Originally posted by torppa47523 View Post
                                Senvuoksihan testiohjelmat on olemassa, että kerätään online dataa oikeiden johtopäätöksien tekemiseksi. INPA- läppäri kiinni autoon, kone käyntiin ja baanalle. Seurataan LPFP ja HPFP pumppujen tuottamaa painetta ja sen tasaisuutta järjestelmään. Matalapaineen pitää nousta 5 000 hPa ja korkeapaineen joutokäynillä hetkessä vähintään 150 000 hPa ja liikkeelle lähdettäessä 200 000 hPa (200 bar) +/- 5 000. Jos näin ei tapahdu, järjestelmässä on vikaa. Toiminnan pitää aktivoitua heti kun ovi avataa.
                                Kattelin Inpalla tossa nyt noita paineita niin ei kertaakaan laskenut paine alle 150 000hPa ja matalapainekin oli 6000hPa jos oikein ymmärsin. Edelleen uskon, että suuttimissa on jotain. Kakkos ja kolmospytty näytti käyvän vähän epätasaisesti. Ja tämä siis tuossa muutaman asteen pakkasessa kylmänä käynnistettynä.
                                F30 335i xDrive "M-Sport" Melbournerot -12
                                ex: E60 LCI 530iX M-sport -07 | E91 330xd M-Sport -08 | E91 318d -10 | E39 528i -96

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎