N53-kokemuksia ja vinkkejä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torppa47523
    Bimmer Rookie
    • Feb 2013
    • 76
    • Helsinki

    #241
    Originally posted by TheRipper View Post

    Ei kovin vaikea homma tuo kalvon vaihto. Minä sen tein tuohon omaan (ei tosin korjannut koko ongelmaa koska myös se sisempi kalvo oli rikki) tarinaa löytyy tuolta signaturen ketjusta.
    Mikä on ”sisempi kalvo?
    Mikä on signature ketju?

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 5280
      • Paimio

      #242
      Originally posted by torppa47523 View Post

      Mikä on ”sisempi kalvo?
      Mikä on signature ketju?
      Venttiilikopassa on kaksi kalvoa, se ylimmäinen siinä kannen alla ja sitten sisällä kopassa on toinen, joka ei näy kuin alapuolelta, sitä ei voi vaihtaa, eli jos se on mennyt niin sitten joutuu kopan uusimaan. Sen huomaa sitten kun on vaihtanut tuon ulomman kalvon ja alkaa vieno vihellys.

      Omassa signaturessa olevan ketju...jos ei sigu näy niin tämä:
      https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...o-beige/page17
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • torppa47523
        Bimmer Rookie
        • Feb 2013
        • 76
        • Helsinki

        #243
        Hups, että E60LCI N53 moottorin venakopassa on sisällä toinen kalvo, joka rikkoutuessaan aiheuttaa käyntiongelmia on minulle uusi juttu. Olen vaihtanut kopan päällä olevan kalvon, joka oli rikki ”venäläiseen” kalvoon ja alu kanteen. Ennen vaihtoa kone tukehtui öljyntäyttökorkin avaukseen, mutta vaihdon jälkeen korkin avaus ei vaikuta rauhalliseen joutokäyntiin. Kalvohan sulkee virtauksen moottorista imusarjaan, kun kaasuläppä on vain raollaan. Jos kopan sisällä on toinen kalvo, mikä sen toiminnan tarkoitus on? Eihän moottoriin tule ilmaa muualta kuin imusarjan kautta.

        Eihän alu kannen tiivistäminen mikään ongelma pitäisi olla. Siihen riittää lämpöä kestävä liima tai massa, kuudella pienellä kuusiokoloruuvilla sitten vaan tiukasti kiinni — kone hyrrää ja kukkuu. Vaatiihan se hieman sorminäppäryyttä, mutta sitähän meillä kaikilla riittää.

        Kannattaa todellakin varmistaa, että se uusi kalvo, mitä mallia onkaan, varmasti pääsee liikkumaan vapaasti ja todella sulkee öljykaasun virtauksen, eikä jää vain viheltelemään.
        Last edited by torppa47523; 21-10-2025, 22:49.

        Comment

        • azlakki
          Bimmer Rookie
          • Oct 2015
          • 139
          • Tampere

          #244
          Avasin rautasahalla hiljakkoin E60LCI N53 venakopasta huohottimen kannen, ei siellä ole kuin se yksi punainen kuminen kalvo. Onko sitten F10 N53 kopassa tuplakalvot, epäilen.

          Comment

          • TheRipper
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 5280
            • Paimio

            #245
            Originally posted by azlakki View Post
            Avasin rautasahalla hiljakkoin E60LCI N53 venakopasta huohottimen kannen, ei siellä ole kuin se yksi punainen kuminen kalvo. Onko sitten F10 N53 kopassa tuplakalvot, epäilen.
            On siellä. Näkyy venttiilikopan alapuolelta.Kaksi punaista kalvoa, se toinen ei näy päältä päin, vain sisältä. Voin vaikka ottaa kuvan jos et muuten usko!

            En tiedä mikä tuon tuplakalvon tarkoitus on.

            Mutta jos tuon ulomman kalvon vaihto auttoi niin sittenhän ei mitään hätää ole ja sisempi kalvo on kunnossa.
            F10 523iA 2010

            Ex: E39 528iA 1997
            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
            Ex: E65 745iA 2003
            Ex: E46 318i 1998
            Ex: E34 525iA 1989

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2899
              • Tampere

              #246
              Onko orggiskoppa kyseessä, jossa kaksi kalvoa? Aiemmin ei ole kuin yksikalvoisia tullut vastaan. Mikähän toisen kalvon tarkoitus on verrattuna yksikalvoiseen?
              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • torppa47523
                Bimmer Rookie
                • Feb 2013
                • 76
                • Helsinki

                #247
                Schmiedmann myy tarviketta, mutta OE laatua. Ei ainakaan näissä kuvissa mikään sisäinen kalvo silmille hyppää,

                Comment

                • Robbani_
                  Newbiemmer
                  • Apr 2024
                  • 8
                  • Tammela

                  #248
                  Nyt on venakoppa uusittu, edelleen korkkia avatessa meinaa tukehtua, mistähän lähtis seuraavaks etsimään vikaa, alipainepumppu?

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3917
                    • Raisio

                    #249
                    Jos toimii muuten normaalisti, onko sitä korkkia pakko availla?

                    Comment

                    • Robbani_
                      Newbiemmer
                      • Apr 2024
                      • 8
                      • Tammela

                      #250
                      Originally posted by ritariässä View Post
                      Jos toimii muuten normaalisti, onko sitä korkkia pakko availla?
                      Nokun ei toimi, tuntuu tukehtuvan matka ajossa kun tulee pienikin ylämäki, ja sen jälkee täytyy vähän härnätä että rupeaa toimimaan. Joskus syttyy vikavalo ja ainoo on missfire jossain sylkässä. Suuttimet vaihettu kaikki uusiin index 11 n 25tkm sitten samalla uudet tulpat yms.

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2899
                        • Tampere

                        #251
                        Jaksaako HPFP ylläpitää riittävää ajopainetta kuormitettaessa ja onko kaasuläppäkotelo varmasti kunnossa?
                        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • Robbani_
                          Newbiemmer
                          • Apr 2024
                          • 8
                          • Tammela

                          #252
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Jaksaako HPFP ylläpitää riittävää ajopainetta kuormitettaessa ja onko kaasuläppäkotelo varmasti kunnossa?
                          Täytyy tutkia tuo kaasuläppäkotelo, inpalla varmaan sit näkis tuon hpfp paineen eli siihen tarvis hommatta ilmeisesti se kaapeli auton ja läppärin väliin.

                          Comment

                          • azlakki
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2015
                            • 139
                            • Tampere

                            #253
                            Originally posted by Robbani_ View Post

                            Täytyy tutkia tuo kaasuläppäkotelo, inpalla varmaan sit näkis tuon hpfp paineen eli siihen tarvis hommatta ilmeisesti se kaapeli auton ja läppärin väliin.
                            Tuossa oli N53 tapaus jossa samantapaista ongelmaa, alkoi rötäämään pienessäkin kiihdytyksessä. Livedatalla kiihdytyksessä HPFP putosi 135bar ja LPFP puolestaan nousi 9bar.
                            HPFP vaihto korjasi ongelman, nyt antaa optimaalista ja tasaista 200/6bar.

                            Comment

                            • Robbani_
                              Newbiemmer
                              • Apr 2024
                              • 8
                              • Tammela

                              #254
                              Originally posted by azlakki View Post

                              Tuossa oli N53 tapaus jossa samantapaista ongelmaa, alkoi rötäämään pienessäkin kiihdytyksessä. Livedatalla kiihdytyksessä HPFP putosi 135bar ja LPFP puolestaan nousi 9bar.
                              HPFP vaihto korjasi ongelman, nyt antaa optimaalista ja tasaista 200/6bar.
                              Oliko kokoaikaista vaiko satunnaista? Tuntuu välillä tän koslan kanssa et olis päivästä kiinne mikä toimii ja mikä ei mut rahat se vie

                              Comment

                              Working...
                              X