Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ukko22
    Newbiemmer
    • Mar 2021
    • 17
    • Tampere Suomi

    Moro,
    potilaana e61 lci 535d. Antaa vikakoodia
    3FF0 (air mass meter, signal or value above threshold)
    Uusi IMM uusittu ja mutta vikakoodi ilmaantuu hetken ajon jälkeen uudestaan vaikka kuinka koodin nollaa. Aiemmin tuli koodia myös kaasuläpältä ja sen vaihdon myötä kaasuläpän koodi hävisi. Pitäisikö IMM tai kaasulappä ohjelmoida/adaptiot nollata? Myös alakierroksilla tehot kateissa. Lieneekö yhteys IMM vikakoodiin…

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2667
      • Tampere

      Originally posted by Ukko22 View Post
      Moro,
      potilaana e61 lci 535d. Antaa vikakoodia
      3FF0 (air mass meter, signal or value above threshold)
      Uusi IMM uusittu ja mutta vikakoodi ilmaantuu hetken ajon jälkeen uudestaan vaikka kuinka koodin nollaa. Aiemmin tuli koodia myös kaasuläpältä ja sen vaihdon myötä kaasuläpän koodi hävisi. Pitäisikö IMM tai kaasulappä ohjelmoida/adaptiot nollata? Myös alakierroksilla tehot kateissa. Lieneekö yhteys IMM vikakoodiin…
      LCI-koneeseen on MAF-adaptaatioiden resetointiin oma protokolla testerillä toteutettuna, mutta kyllä se ne oppii periaatteessa vähitellen itsekin. Tuo kyseinen MAF-vikakoodi on hyvin yleinen ja saattaa olla seurausta muualta, kuten MAP-anturin toiminnasta tai ahtoputkien vuodosta. Testerillä live-dataa seuraamalla voisi päästä nopeammin jäljille. Onko DDE räpelletty vai vakio-ohjelmalla?
      B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • Ukko22
        Newbiemmer
        • Mar 2021
        • 17
        • Tampere Suomi

        Originally posted by JaniLap View Post

        LCI-koneeseen on MAF-adaptaatioiden resetointiin oma protokolla testerillä toteutettuna, mutta kyllä se ne oppii periaatteessa vähitellen itsekin. Tuo kyseinen MAF-vikakoodi on hyvin yleinen ja saattaa olla seurausta muualta, kuten MAP-anturin toiminnasta tai ahtoputkien vuodosta. Testerillä live-dataa seuraamalla voisi päästä nopeammin jäljille. Onko DDE räpelletty vai vakio-ohjelmalla?
        Omalla inpalla en päässyt moottorinohjaukseen käsiksi. Joten kunnon livedataa en päässyt lukemaan. Mutta tänään hieman vilkaisin kännykällä bimmertoolilla arvojen käyttäytymistä mutta kunnon testerin vaatisi. Auto itelle uus tuttavuus, mutta vakio pitäisi olla. Ahtovuotoja ei välijäähyyn meneviltä ahtoputkilta löytynyt kun tutkin.

        Comment

        • Maki1
          Bimmer Rookie
          • May 2011
          • 151
          • Kuopio

          Ja paineanturin vaihdolla tuli ilmastointi kuntoon. 9C7C: kylmäainekompressorin tarkastusventtiili signaali tai arvo alle kynnysarvon. Kyseinen vikakoodi korjautui siis tällä ja ilmastointi rupesi pelittämään.


          Tästä ei pitkä ilo ollut. Välillä toimii ja yleensä ei, sama koodi. Pitääkö tässä rueta nuita johtoja perkamaan tarkemmin, vai vaihdellaanko seuraavaksi jotain muuta? Ikävä vikakohde kun ei selkeää vikaa löydy mitä korjata. Piuhat kävin sitä myöten läpi kun sukeltavat palkin sisään. Siltä osin kaikki pitäisi olla kunnossa. Ja kun anturilta nyppäsee johdon irti, niin rupeaa flekti huutamaan tauotta, eli oletettavasti siinä ei ole vikaa?
          Atm:

          E61 530d Black Sapphire Metallic
          Ex:

          Vw Passat 1,9Tdi B6 eka ja vika Vw
          E32 740iaL Sterlingsilber
          E36 323 Touring
          E39 523 Touring
          Farkku Omega Ekotekki
          Farkku Omega 2,5Td
          BMW
          E32 730i Alpinweiß II
          Honda Accord
          Sunny N13
          Mazda 323 1.3 "50hp"

          Comment

          • Ukko22
            Newbiemmer
            • Mar 2021
            • 17
            • Tampere Suomi

            Originally posted by JaniLap View Post

            LCI-koneeseen on MAF-adaptaatioiden resetointiin oma protokolla testerillä toteutettuna, mutta kyllä se ne oppii periaatteessa vähitellen itsekin. Tuo kyseinen MAF-vikakoodi on hyvin yleinen ja saattaa olla seurausta muualta, kuten MAP-anturin toiminnasta tai ahtoputkien vuodosta. Testerillä live-dataa seuraamalla voisi päästä nopeammin jäljille. Onko DDE räpelletty vai vakio-ohjelmalla?
            Tähän vielä viitaten tiedätkö JaniLap tai joku muu pystyykö MAP-anturin toimivuuden testaamaan jotenkin yksinkertaisesti? Livedatan mukaan ahdot jää alakierroksilla pyynnistä mutta noin 3000rpm jälkeen ahdot pyynnin luokkaa. Eli voisiko kuvitella MAP-anturin olevan ehjä. Vai kuinka nuo yleensä sekoilee jos on rikki?

            Comment

            • Gize
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 548
              • Tampere

              Paljonkos muilla e61 535d kulutukset olleet ohjelmoituna? Minusta tuo on liian janoinen, kun nätisti ajamalla sellainen 7,45L/100km meni viimeksi, nyt meni 7,2L/100km Valtaosa matkaa, keskinopeus jossain 55+ paikkeilla.
              Kulkineet:
              BMW 730dA -03
              BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
              BMW 323i -95
              Honda CBR600Fighter
              EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

              3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17500
                • Turku

                Originally posted by Gize View Post
                Paljonkos muilla e61 535d kulutukset olleet ohjelmoituna? Minusta tuo on liian janoinen, kun nätisti ajamalla sellainen 7,45L/100km meni viimeksi, nyt meni 7,2L/100km Valtaosa matkaa, keskinopeus jossain 55+ paikkeilla.
                Kyllä se minulla kevyellä jallalla oli lähemmäs 6 kuin 7l/100km. Auto oli 535d E61 LCI
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1985
                  • Tampere

                  Originally posted by Ukko22 View Post

                  Tähän vielä viitaten tiedätkö JaniLap tai joku muu pystyykö MAP-anturin toimivuuden testaamaan jotenkin yksinkertaisesti? Livedatan mukaan ahdot jää alakierroksilla pyynnistä mutta noin 3000rpm jälkeen ahdot pyynnin luokkaa. Eli voisiko kuvitella MAP-anturin olevan ehjä. Vai kuinka nuo yleensä sekoilee jos on rikki?
                  Mulla sama koodi tällä hetkellä, tulee tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä MAF pyynti ja todellinen arvossa heittoa, jonka arvasin tähän syyksi. Heti kun nostaa kierroksia 800-900rpm niin MAF arvot (pyynti/todellinen) on ok.

                  Voisin ottaa kunnon logit jos esim JaniLap osaisit sanoa niistä jotain tarkemmin?

                  Tyhjäkäynnillä MAP anturi näyttää noin 1060 bar ja sammuksissa 1020. Eli mielestäni ok. En osaa sanoa kuinka voi testata.

                  Otin sen MAP:in taannoin irti ja putsailin. Oli jonkun verran töhnaa kertynyt.

                  Comment

                  • Ukko22
                    Newbiemmer
                    • Mar 2021
                    • 17
                    • Tampere Suomi

                    Originally posted by pheno View Post

                    Mulla sama koodi tällä hetkellä, tulee tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä MAF pyynti ja todellinen arvossa heittoa, jonka arvasin tähän syyksi. Heti kun nostaa kierroksia 800-900rpm niin MAF arvot (pyynti/todellinen) on ok.

                    Voisin ottaa kunnon logit jos esim JaniLap osaisit sanoa niistä jotain tarkemmin?

                    Tyhjäkäynnillä MAP anturi näyttää noin 1060 bar ja sammuksissa 1020. Eli mielestäni ok. En osaa sanoa kuinka voi testata.

                    Otin sen MAP:in taannoin irti ja putsailin. Oli jonkun verran töhnaa kertynyt.
                    Onko sulla pheno aiheuttanut tuo koodi mitään muita ongelmia? Vai onko vedot ja kulkupuoli normaali

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 588
                      • Espoon haja-asutus

                      Onko tuolla M57T2:n EGR paineohjaimella jotain adaptaatioita, joita nollata?

                      Kokeilin yhteen tuommoiseen vaihtaa Hellan (sinänsä ihan sopivuuksien puolesta oikeaa) uutta paineohjainta ja se käyttäytyi todella oudosti. Kytkennät oli oikein olettaen, että Hella ei ole kääntänyt alipaineen tuloa ja lähtöä Egr-venttiilille. Ystävällisesti yhteitä ei ollut merkitty kuin vihreä-sinisellä täpällä ja sinisellä rinkulalla. (Pierburgissa lukee tyhmemmällekin VAC ja OUT). Ohjain ajoi koko ajan Egr-venttiiliä edestakaisin juuri hiukan auki ja kiinni. Ajon aikana tai vaikka paikallaan tyhjäkäynnillä livedatassa heilui siten koko ajan EGR duty cycle, venttiilille menevä alipaine ja myös tietysti MAFin ilmamäärä edestakaisin. Ajossa tuo niinkään tuntunut, mutta outo käytös. Kun laitoin (nurkista löytyneen ehjän) Pierburgin sinne, niin sillä säätö on ihan stabiili, duty cycle pysyy nätisti (tietysti ajotilanteessa muuttuu) ja ilmamäärät ei sahaa. Ilmeisesti tuohon paikkaan ei muuta kuin Pierburgia kannata laittaa? Hellan paineohjain olikin ihan Made in China. Aina ennen ainakin tuollaisen vaihdossa ole mitään sen enempää nollannut.

                      E

                      Comment

                      • Gize
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 548
                        • Tampere

                        Originally posted by Laku View Post

                        Kyllä se minulla kevyellä jallalla oli lähemmäs 6 kuin 7l/100km. Auto oli 535d E61 LCI
                        Niin minustakin pitäisi olla tuolla lukemissa. Tuo 730D meni kesäkelissä mun normiajossa 5,9L, talvikelissä 6,9L kun paljon webastokäyttöä ja tyhjäkäyntiä, kun muksu nukkui autossa talvella. Liian janoinen tuo on siis selvästi, mutta mikä sen tekee, auton mukana tuli toki vain kitkat jotka mulla vielä alla pyörii, voisiko ne noin paljon nostaa kulutusta Eikä ole edes kovin läskit, olikohan 205/55/17.
                        Kulkineet:
                        BMW 730dA -03
                        BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                        BMW 323i -95
                        Honda CBR600Fighter
                        EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                        3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          Originally posted by Gize View Post

                          Niin minustakin pitäisi olla tuolla lukemissa. Tuo 730D meni kesäkelissä mun normiajossa 5,9L, talvikelissä 6,9L kun paljon webastokäyttöä ja tyhjäkäyntiä, kun muksu nukkui autossa talvella. Liian janoinen tuo on siis selvästi, mutta mikä sen tekee, auton mukana tuli toki vain kitkat jotka mulla vielä alla pyörii, voisiko ne noin paljon nostaa kulutusta Eikä ole edes kovin läskit, olikohan 205/55/17.
                          Kenen ohjelma? Osassa on todella huonoja ohjelmia ollut.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 9983
                            • KVLA

                            Originally posted by Gize View Post
                            Paljonkos muilla e61 535d kulutukset olleet ohjelmoituna? Minusta tuo on liian janoinen, kun nätisti ajamalla sellainen 7,45L/100km meni viimeksi, nyt meni 7,2L/100km Valtaosa matkaa, keskinopeus jossain 55+ paikkeilla.
                            Onko tämä mitattua kulutusta vai ajotietokoneen kulutuslukemia?

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1985
                              • Tampere

                              Originally posted by Ukko22 View Post

                              Onko sulla pheno aiheuttanut tuo koodi mitään muita ongelmia? Vai onko vedot ja kulkupuoli normaali
                              Mielestäni kulkupuoli on normaali.

                              Comment

                              • Gize
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 548
                                • Tampere

                                Originally posted by HTK12 View Post

                                Kenen ohjelma? Osassa on todella huonoja ohjelmia ollut.
                                Ei mitään tietoa, kun ei myyjän sanaankaan voinut luottaa, valehteli täysin päin naamaa muutamat asiat



                                Onko tämä mitattua kulutusta vai ajotietokoneen kulutuslukemia?
                                Mitattua, ajotietokone näyttää pari desiä enemmän. Nyt tietokone näyttää 7,2L, eli voinee olla seiskan pintaan, mutta silti minusta liikaa, kun suurin osa ajosta on vakkari päällä 9-tietä Orivesi-Tampere-Orivesi.


                                Kulkupuoli tuntuu toki kivan rivakalta 730D verrattuna, onhan tämä kevyempi ja enemmän tehoa, mutta ei sitä tule ulosmitattua oikein kuin harvoin. Saman verran ohittelin siis seiskallakin eli monoa saa kummatkin saman verran.​
                                Kulkineet:
                                BMW 730dA -03
                                BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                                BMW 323i -95
                                Honda CBR600Fighter
                                EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                                3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎