Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HC-Tuning
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 267
    • Itärajalla

    Originally posted by Bertram View Post
    Yksi mahdollinen kohde on laturiin integroitu jännitteensäädin. Samanlaisia oireita oli noin vuosi sitten ja ajon aikana jännite putosi ajoittain jonnekin 12 paikkeille tai jopa sen alle. Välillä taas kaikki oli täysin ok. Lopulta syyllinen siis oli jännitteensäädin. Osa noin 80-100€ ja vaihto tehtävissä itse. Aloittaisin siis jännitteen seuraamisella.
    Tuossa työmatkalla seurailin salavalikosta jännitettä niin 14.8 paikkeilla pyöri kokoajan. Päivällä latailin akkua ja nyt ei ainakaan pudotellu sähkölaitteita pois. Pakkanen huiteli -32 ja tuntui nyt ainakin toistaiseksi pelittävän. Carlylla ei ainakaan mitään lataukseen/ibs viittaavaa vikakoodia löytynyt. Pitää katsoa aamulla töihin mennessä vielä salavalikosta latausta.

    Edit:
    Latausta edelleen seuraillut ja pyörii siinä 14,5-14,9 paikkeilla. Lisävalot sulakkeen nappasin pois ja carlyn mokkulan (on-off napilla) pois pistokkeesta. Pakkanen on nyt laskenut reilusti kylläkin että liekkö ollut edellämainituista toimenpiteillä mitään vaikutusta.

    Edelleen epäselvä tuo ibs pois kytkentä. Miinuksella lähtevä ohuempi johto vaan irti?
    Last edited by HC-Tuning; 30-01-2019, 08:26.

    Comment

    • Rale34
      Newbiemmer
      • Dec 2013
      • 15
      • Jyväskylä

      Mites semmonen, 535d seissy viimekesätä asti, akku sökö ja ollu tyhjänä muutaman kuukauden eli auto virrattomana. Toissapäivänä vaihoin uuden akun, fiiliksissä käyttelin ehkä kolme varttia, eilen vartin verran ja tänään ei enää lähteny käyntiin. Avaimesta vääntää ni naksuu vaan eli tyhjä.......? Akkuu ei siis oo koodattu, voiko olla jos vanha akku on kuollu, ei oo ladannu, nyt uus akku paikoillaan ni ei lataa koska vanha oli paska ja siks tyhjenny tuo uusiki?

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17854
        • PKS

        Originally posted by Rale34 View Post
        Mites semmonen, 535d seissy viimekesätä asti, akku sökö ja ollu tyhjänä muutaman kuukauden eli auto virrattomana. Toissapäivänä vaihoin uuden akun, fiiliksissä käyttelin ehkä kolme varttia, eilen vartin verran ja tänään ei enää lähteny käyntiin. Avaimesta vääntää ni naksuu vaan eli tyhjä.......? Akkuu ei siis oo koodattu, voiko olla jos vanha akku on kuollu, ei oo ladannu, nyt uus akku paikoillaan ni ei lataa koska vanha oli paska ja siks tyhjenny tuo uusiki?
        Koodaus / kuittaus ei noin dramaattisia vaikutuksia saa aikaan, vaikka olisi syytä toki tehdä kuntoon. Joku syö virtaa siellä.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Rale34
          Newbiemmer
          • Dec 2013
          • 15
          • Jyväskylä

          Ketäs jkl alueella tekee noita softauksii? Itelläki inpa ja ncs, pitäs vaan saaha toi kaapeli toimii ni pääsis tutkimaan ja harjottelemaan.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by Rale34 View Post
            Ketäs jkl alueella tekee noita softauksii? Itelläki inpa ja ncs, pitäs vaan saaha toi kaapeli toimii ni pääsis tutkimaan ja harjottelemaan.
            Kuten tuossa todettiin, niin ei johdu kyllä tuosta että uutta akkua ei ole koodattu. Joku vie virtaa reippaasti jos tuossa ajassa uuden akun tyhjentää.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Rale34
              Newbiemmer
              • Dec 2013
              • 15
              • Jyväskylä

              Originally posted by HTK12 View Post
              Kuten tuossa todettiin, niin ei johdu kyllä tuosta että uutta akkua ei ole koodattu. Joku vie virtaa reippaasti jos tuossa ajassa uuden akun tyhjentää.
              Tosiaan tuli mieleen jossain välin ku oireita mietin et vikahan voi olla startissaki ku valot ei hiivu merkittävästi ja akussa oli 10v jännitettä.. täytyy koittaa apuvirralla ja jos ei herää ni ruveta koputtelemaan starttii...

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by Rale34 View Post
                Tosiaan tuli mieleen jossain välin ku oireita mietin et vikahan voi olla startissaki ku valot ei hiivu merkittävästi ja akussa oli 10v jännitettä.. täytyy koittaa apuvirralla ja jos ei herää ni ruveta koputtelemaan starttii...
                Jos akun jännite 10v, on se täysin valmis.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Rale34
                  Newbiemmer
                  • Dec 2013
                  • 15
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by jannmann View Post
                  Jos akun jännite 10v, on se täysin valmis.
                  Meinaat valmiilla mitä?

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    Originally posted by Rale34 View Post
                    Meinaat valmiilla mitä?
                    Täysin tyhjä. Ettei ihme jos ei starttaa. Tai muuten toimii oudosti.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Rale34
                      Newbiemmer
                      • Dec 2013
                      • 15
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by jannmann View Post
                      Täysin tyhjä. Ettei ihme jos ei starttaa. Tai muuten toimii oudosti.
                      Okei. No sitte täytyy koittaa apuvirralla tässä ku ehtii. Jos lähtee ni sitte se vois ollakki se latausvika...

                      Comment

                      • Niemikko
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2013
                        • 32
                        • vilppula

                        Originally posted by Rale34 View Post
                        Okei. No sitte täytyy koittaa apuvirralla tässä ku ehtii. Jos lähtee ni sitte se vois ollakki se latausvika...
                        Ei se tossa ajassa latauksella oo väliä se syö sitä akkua nyt seisoessa, napa irti ja lataukseen akku ja ladatulla akulla sitten melki koittaisin ilman ibssää jättää virrat yöksi päälle tyhjeneekö jälleen?

                        Itsellä söi akun ihan tyhjäksi viallinen ibs muutamassa päivässä vaikka autolla ajettiin päivittän, herjas parina aamuna virranpurkausta ja kolmantena oli mykkä ibs irti loppui purkaminen jos näin kannattaa silti uusia se ibs silti sinne.

                        On siellä muitakin monia mahdollisia purkajia mut vanhana vedonlyöjänä rahani menisi ibssälle.
                        Last edited by Niemikko; 26-03-2019, 14:59.

                        Comment

                        • Basillicus
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2010
                          • 153
                          • Turku

                          Mullakin on nyt ilmennyt satunnaisia jouluvaloja ratin asentotunnistimeen liittyen, lähinnä talvikeleillä. Alkaa vaikuttaa todennäköiseltä että homma liittyy akkuun.

                          Tähän mennessä tehtyä:
                          - Akku vaihdettu uuteen viime talvena, Vartan 95Ah AGM muistaakseni, ja asianmukaisesti koodattu.
                          - Akun jännite salavalikon kautta mitattuna 11.7-11.9V kun auto on ollut ajamatta muutaman päivän => selvästi liian vähän.
                          - Ajossa jänniteet tasaisesti 14.8V => laturi ja jännitteensäädin kai toimii tämän perusteella?
                          - Jonkun 20min ajon jälkeen akun jännite auton sammutuksen jälkeen on jossain niukasti 12V tienoilla, eli on ladannut ehkä ainakin vähän.

                          Seuraavaksi vissiin kannattaisi kokeilla nypätä IBS irti (sininen kaapeli?). Mitenköhän pitkä lenkki pitäisi ajaa että akku latautuisi suunnilleen täyteen, vai pitäisikö hommata vaan laturi suosiolla ja vetäistä sillä täyteen?

                          Esim. tollanen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4555...-MXS-50-12V5A?

                          Laturi käsittääkseni pitää kytkeä konehuoneen liittimien kautta. En jaksaisi repiä sitä turhaan tuolta ulos kun näyttää olevan vähän työlästä.

                          Itsellä ajo on vähän sellaista, että en tiedä pysyykö tuo latingissa muutenkaan vaikka kaikki toimisikin. Auto on kyllä lämpimässä (+10) tallissa, mutta ajelen sillä noin kerran viikossa-kahdessa ja silloinkin yleensä noin 10km pätkiä. Joskus harvemmin sitten pidempiä reissuja, ehkä kerran kuussa tai harvemmin.
                          BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
                          ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

                          Comment

                          • Tipe
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2005
                            • 112
                            • Turku

                            Originally posted by Basillicus View Post
                            - Akun jännite salavalikon kautta mitattuna 11.7-11.9V kun auto on ollut ajamatta muutaman päivän => selvästi liian vähän.
                            En muista tarkkoja lukemia enää, mutta tein samankaltaisia havaintoja ja päätelmiä autoni alkuperäisen akun kanssa ja päädyin vaihtamaan sen ennakoivasti. Vasta vaihdon jälkeen huomasin, että akku autosta irrallaan antoikin paljon terveempiä lukemia.

                            Kaiketi erinäiset ohjainlaatikot yms kilkkeet syövät auton hereillä ollessa sen verran, että jännite näyttää todellista akun tilannetta alhaisemmalta. Kannattanee ainakin ennen lopullista tuomiota mitata lepojännite suoraan akulta niin, että auto "nukkuu" tai irrottaa miinusnapa mittausta varten.

                            Comment

                            • Joker
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2016
                              • 31
                              • suomi

                              Elikkäs e61 530d -04, hain uuden akun kyseiseen kapistukseen, paikalla ollut oli 110ah ja tämä uusi 95ah. Akunvaihto ilmoitettiin muttei koodinikkari saanut vaihdettua akun mallin muutosta autolle. Onko mahdollista muuttaa ylipäänsä sitä vai kuinka olennaista tuo on?

                              Comment

                              • Basillicus
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2010
                                • 153
                                • Turku

                                Originally posted by Tipe View Post
                                En muista tarkkoja lukemia enää, mutta tein samankaltaisia havaintoja ja päätelmiä autoni alkuperäisen akun kanssa ja päädyin vaihtamaan sen ennakoivasti. Vasta vaihdon jälkeen huomasin, että akku autosta irrallaan antoikin paljon terveempiä lukemia.

                                Kaiketi erinäiset ohjainlaatikot yms kilkkeet syövät auton hereillä ollessa sen verran, että jännite näyttää todellista akun tilannetta alhaisemmalta. Kannattanee ainakin ennen lopullista tuomiota mitata lepojännite suoraan akulta niin, että auto "nukkuu" tai irrottaa miinusnapa mittausta varten.

                                Vähän pääsin taas edistämään tätä hommaa. Hommasin CTEKin ylläpitolaturin, vetäisin akun täyteen, sen jälkeen jännite moottoritilasta mitattuna n. 12,7V. Ajelin pari viikkoa sekalaista ajoa (~joka päivä 10-40km) ja mittasin uusiksi. Nyt jännitteet oli 12,16V samalla tavalla mitattuna. Mittaustapana oli sellainen, että auto on seisonut ajamatta muutaman tunnin, sitten lukot auki ja konepelti auki, ovet kiinni, ja odotellaan että sisävalot sammuu ja sitten mittaus. Ei eli ihan täysin unessa mutta ei kai pitäisi suurempia syöppöjä olla päällä.

                                Latasin nyt taas akun uusiksi, nyt konetilasta saa taas mitattua 12,7V ja akun navoista 12,65V (ainakin luukun valo palaa eli varmaan siksi vähän matalampi tulos).

                                Eli ehkä tosta voisi nyt päätellä, että akku on luultavasti OK kun täyteen ladattuna saa tuollaiset jännitteet mitattua ei-lepotilassa noin 4-7 asteen lämpötilassa. Mutta akku ei ajossa lataudu kunnolla, tai sitten joku syö virtaa autossa koko ajan. Mulla on yleismittari jossa on PC-liitäntä niin ajattelin pistää tossa jouluna viimeistään läppärin yöksi takaluukkuun ja mittaukset päälle niin näkee millaisia virtoja siellä menee.

                                Toinen on sitten toi IBS. Jossain kuvissa netissä IBS:llä on ihan selkeä pikaliitin jolla se on kiinni johtosarjoissa. Omasta autosta en tuollaista löydä. Pitäisikö se noissa kaikissa kuitenkin olla? Jos on niin se on sitten varmaan tuolla teippien alla jossain, ajattelin kysäistä ennen kuin lähden niitä enemmän availemaan.
                                BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
                                ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎