Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • melli
    Bimmer Rookie
    • May 2015
    • 147
    • Pori

    Kävin sunnuntaina hakemassa uuden akun omaani, kun ei jaksanut enää edes yrittää käyntiin. Joulupäivänä Autoliiton avustuksella käynnistettiin, koitin ladata, tapaninpäivän iltana mykkänä ja ctekin laturissa yön yli.

    No uudella akulla starttasi kivasti ja sain sen eilen ladattua täyteen, myös vanha akku otti virtaa vastaan tallissa ladatessa. Kotosalla inpalla rekisteröin akun vaihdon. Vanhalla akulla oli ajettu n. 15 tkm ja velipojalle kilometrejä kertyi, joten lienee käytännössä uusi.

    Koitin ihmetellä mihin se varaus purkautuu, jokusen kerran oli näytössä ilmoitus tuosta ongelmasta ja konehuoneesta kuului tasaisesti jotain sirinää aika lähellä öljynsuodatinta.

    Nuo ongelmat loppuivat kun uusi akku oli saatu täyteen. Mutta viitaten tuohon Hakkapeliittan kommenttin: pitää seurata niitä paria (?) lediä, jotka kertovat meneekö auto nukkumaan vai ei. Automaatissa vaihdekepin vieressä on oranssi led ja kuskin ovessa lasinnostinten lukituksessa vihreä. Mulla toi oranssi sammui noin tunnin jälkeen, mutta vihreä useimmiten ei. Viime yönä vihreäkin oli sammunut ja surinat siis konehuoneesta lakannut.
    E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

    Comment

    • Eh6
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 75

      Akun vaihdosta kysymys. Vaihdoin omaan autoon tänään uuden akun 900 amppeerinen agm. Siellä oli paikallaan ihan normiakku paikallaan (1000amppeerinen) akun vaihto koodattiin boschin testerillä, mutta sieltä ei saatu vaihdettua mitään agm asetusta päälle. Ainoastaan sai vaihdettua että siellä on nyt paikallaan 900amp akku. Menikö homma oikein?

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10058
        • KVLA

        Originally posted by Eh6 View Post
        Akun vaihdosta kysymys. Vaihdoin omaan autoon tänään uuden akun 900 amppeerinen agm. Siellä oli paikallaan ihan normiakku paikallaan (1000amppeerinen) akun vaihto koodattiin boschin testerillä, mutta sieltä ei saatu vaihdettua mitään agm asetusta päälle. Ainoastaan sai vaihdettua että siellä on nyt paikallaan 900amp akku. Menikö homma oikein?
        Puoliksi meni.Eli kyllä sille autolle tarvii kertoa myös akkutyypin vaihto.Tavallista akkua vs. AGM akku ladataan (hieman) eri jännitteillä.

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Originally posted by Eh6 View Post
          Akun vaihdosta kysymys. Vaihdoin omaan autoon tänään uuden akun 900 amppeerinen agm. Siellä oli paikallaan ihan normiakku paikallaan (1000amppeerinen) akun vaihto koodattiin boschin testerillä, mutta sieltä ei saatu vaihdettua mitään agm asetusta päälle. Ainoastaan sai vaihdettua että siellä on nyt paikallaan 900amp akku. Menikö homma oikein?
          Bosch:n testerillä on saatu resetoitua IBS, mutta akun vaihto pitää vielä koodata auton varustelistaan, jotta latausjännite on oikea AGM akulle. Laita paikkakunta näkyviin niin lähistöltä varmasti löytyy joku foorumilainen joka tuon edullisesti koodaa.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Eh6
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 75

            Joensuussa asustelen joten ei muutaku kun privaa kellä on vehkeet jolla saa muutettua tuon sinne varuste listaan.

            Onkos tuosta nyt muten suurta haittaa kun joutuu vähän ajelemaan autolla kuitenkin.

            Comment

            • Hakkapeliitta
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2014
              • 552
              • P-Sawo

              Jos ei halua/pysty koodaamaan sitä akkua uuden tyyppiseen niin olisko yksi ratkaisu vain napata IBS irti autosta? Käsittääkseni silloin akunlatausjännite pysyy alle 14,5V ja AGM akku ei vahingoitu, kuitenkin akku latautuu.

              annetaan BMW-osaa

              Comment

              • Eh6
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 75

                Mikäs on ibs? Eiköhän tuo onnistune. Sikälteen aika outoa touhua kun akkuliikkeessäkin sai väitellä tuosta että pitää koodata siellä vaan sanottiin että ei tarvii tehdä mitään muuta kun viskata uusi akku tilalle. Ja kuitenkin kyseessä oli ihan alan liike. Mites noi lataus jännitteet menee? Agm vs normi?

                Comment

                • Hakkapeliitta
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2014
                  • 552
                  • P-Sawo

                  Helpompi kun googlaat, ibs on akun älykäs anturisysteemi joka säätelee latausjännitettä.

                  Agm akun jännite ei saisi nousta yli 14.5V (vai oliko vähemmänkin?), lyijyakkua syötetään jopa 15,1V jännitteellä.

                  Harmi kun nuo alan liikkeet ovat noin kujalla mutta niinhän se on bemarin merkkihuollonkin kanssa, viimeisenä vien autoni sinne.

                  annetaan BMW-osaa

                  Comment

                  • Eh6
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 75

                    Mittasin lataus jännitteen akulta antaa reilulla kierroksilla n. 3000rpm 14,5v joten varmaan ihan kohdallaan.

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      Originally posted by Eh6 View Post
                      Mittasin lataus jännitteen akulta antaa reilulla kierroksilla n. 3000rpm 14,5v joten varmaan ihan kohdallaan.
                      IBS:n idea on ladata akkua suuremmalla jännitteellä tarpeen mukaan kun akun varaus on alhainen ja kulutus suuri. Tuo hetkellinen jännitemittaus ei kerro siitä millä jännitteellä auto akkua lataa eri tilanteissa.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • ekaBMW
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 445
                        • Oulu

                        Kyllä AGM akkuakin voidaan ladata 15V jännitteellä. Pitää vain olla tarpeeksi pakkasta ja nythän tuolla ulkona alkaa olla otolliset olosuhteet....
                        Latauksen aikana 15V raja kulkee 0 asteen paikkeilla ja ylläpitolatauksessa voltin verran vähemmän.
                        AGM:llä latausjännite on itse asiassa korkeampi kuin perinteisellä mutta AGM ei kestä yhtään ylijännitettä.
                        Perinteinen akku ei ole heti pilalla vaikka hetken lykkäis 16V. Nestettä kylläkin joutuu lisäämään ja osa karanneesta nesteestä on räjähdysherkkää kaasua.
                        Last edited by ekaBMW; 05-01-2016, 18:11.
                        F11 530d xDrive 09/16
                        Ex E60 530d xDrive A 10/08
                        Ex E60 520dA 09/08 liisari
                        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                        Ex Opel Kadett 1.6 -89

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          Originally posted by ekaBMW View Post
                          Kyllä AGM akkuakin voidaan ladata 15V jännitteellä. Pitää vain olla tarpeeksi pakkasta ja nythän tuolla ulkona alkaa olla otolliset olosuhteet....
                          Latauksen aikana 15V raja kulkee 0 asteen paikkeilla ja ylläpitolatauksessa voltin verran vähemmän.
                          AGM:llä latausjännite on itse asiassa korkeampi kuin perinteisellä mutta AGM ei kestä yhtään ylijännitettä.
                          Perinteinen akku ei ole heti pilalla vaikka hetken lykkäis 16V. Nestettä kylläkin joutuu lisäämään ja osa karanneesta nesteestä on räjähdysherkkää kaasua.
                          Tämä pitää paikkansa. Mitä tuossa omassakin latausjännitettä olen seurannut niin kyllä se joissain olosuhteissa on jopa 15V vaikka on AGM akku koodattu. En sitten tiedä mitä se vastaavassa tilanteessa olisi normaalin akun koodilla.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10058
                            • KVLA

                            Kattelin kesällä tuosta omasta latausta mittariston kautta ja näytti sellaista 14,5V.Nyt -20 asteen pakkasilla latausta 14,8V.Autossa on 90Ah AGM akku paikoillaan.Kaiketi tuo lämpötilakin sitten vaikuttaa asiaan.

                            Comment

                            • skt
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2013
                              • 348
                              • Etelä-Pohjanmaa

                              Ekaa talvea Defan laturi sätelijälämmittimen kanssa Ei varoittele nyt kovilla pakkasilla akun jännittestä.

                              Osaako joku sanoa, onko auton käynnistämisestä lämmityspiuha kytkettynä hyötyä? Saako se otettua virtaa seinästä hehkutukseen, jos auto ei ole ehtinyt lämmetä?
                              F11 LCI 520d -14
                              F45 225xe -17
                              Ex. E61 LCI 520d -08,
                              Skoda Octavia mk2 -06, Golf GTI mk3 -96

                              Comment

                              • ekaBMW
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2010
                                • 445
                                • Oulu

                                Niin nuo minun mainitsemat oli AGM akun "speksejä".
                                IBS:llä on sitten oma sielunelämä. Käytännössä näyttäisi mm säätävän latausjännitettä akkutyyppien mukaan. Kylmemmällä kelillä voisi käyttää korkeampaakin jännitettä mutta ilmeisesti IBS rajaa tuohon 15V tuntumaan.

                                Osaako joku sanoa, onko auton käynnistämisestä lämmityspiuha kytkettynä hyötyä? Saako se otettua virtaa seinästä hehkutukseen, jos auto ei ole ehtinyt lämmetä?
                                Nuo laturit on yleensä sen verran pienitehoisia että muutamalla ampeerilla ei taida olla paljoa merkitystä. Pahimmassa tapauksessa jännitteen notkahtaessa (virtapiikki) hajoaa jos on huonosti suunniteltu laturi.
                                Last edited by ekaBMW; 05-01-2016, 23:03.
                                F11 530d xDrive 09/16
                                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎