Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    Originally posted by HTK12 View Post
    Niin kesällä tuo 14.4V olisi aikalailla se ideaali (ainakin laturivalmistajien mukaan), mutta talvella se E60 osaa nostaa jännitteen sinne ~15V, että virtaa saadaan akkuun. Eli kesällä ei niin suurta eroa, mutta talvella sillä on jo merkitystä. IBS Saksassa ~150€. Sigun autoon katselin akkua, niin näytti se jo yksistään Suomessa maksavan ~160€ (ihan normi akku ei AGM), jos ei sitä ihan halvinta halua. Kerros mullekkin mistä niitä akkuja, latureita ja jännitteensäätimiä niin halvalla saa.
    En ole mitannut käytännössä, mutta väitän ettei se vajaan voltin korkeampi jännite ihmeitä tee jäisen akun virranottokyvyssä. Auttaa varmasti vähän joo, mut oleellisempaa on akun lämpeneminen. Käyttösähkö tulee kuitenkin ajossa laturista, siks sekä E60 että karvalakki W124 voi olla molemmat 100Ah akulla mutta E60 laturi antaa tuplasti virtaa.

    Oma pointti oli tuoda esiin se, että ei välttämättä kannata vaihtaa laturia/jännitteensäädintä tutkimatta ensin onko IBS ehjä. Mulla ei selvästikään ollut, enkä onneks uusinut turhaan vääriä osia.

    Katsotaan vaikka parin vuoden päästä, onko IBS poisto aiheuttanut harmeja käytännössä.
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6768
      • PK-seutu

      Originally posted by HTK12 View Post
      Niin kesällä tuo 14.4V olisi aikalailla se ideaali (ainakin laturivalmistajien mukaan), mutta talvella se E60 osaa nostaa jännitteen sinne ~15V, että virtaa saadaan akkuun. Eli kesällä ei niin suurta eroa, mutta talvella sillä on jo merkitystä. IBS Saksassa ~150€. Sigun autoon katselin akkua, niin näytti se jo yksistään Suomessa maksavan ~160€ (ihan normi akku ei AGM), jos ei sitä ihan halvinta halua. Kerros mullekkin mistä niitä akkuja, latureita ja jännitteensäätimiä niin halvalla saa.
      Mistä IBS 150€?
      S65, S85, H1, N63TU, IB1

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        Originally posted by pyroz View Post
        Mistä IBS 150€?
        Ainakin partacus näytti tarjoavan, varmaan muiltakin.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • BemariAndy
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 230
          • Pohjois-Pohjanmaa

          Akku vaihtoon

          Minä vaihdoin akun autoon, kun alkoi vähän temppuilemaan ja tuntui ottavan aika huonosti virtaa enää sisään. Pari viikkoa sitten latasin yön yli entisen (Varta AGM G14 95Ah/850) muttei tuntunut olevan kovin pitkäikäinen se lataus. Edellisen huollon jälkeen tauluun tuli "increased battery discharge", kun varmaan olivat joutuneet käyttämään akun napoja irti. Parkissa joku aika sitten ollessa auto sammutettuna radio päällä ja laitoin tuulettimen vähäksi aikaa isommalle, niin tuli jälleen tauluun "battery charge level low" tms. Joten noista tulkitsin akun olevan jo vähän ongelmallinen.

          Auto käynnissä konehuoneesta mitattuna laturi pitäs olla ok, kun antoi 15.07V verran ja sammutettuna 13.09V edellisen akun kanssa. Tuon viimeisen virtahävikin jälkeen kokeilin suoraan akun navoista mitata ja antoi vain 12.28V (varaustaso n. 40%) ja 4-5 tunnin latauksen jälkeenkään ei juuri alkanut nousemaan.
          Uusi akku on nyt Exide EK950 AGM samat arvot 95Ah/850. Seuraillaan tilannetta....
          * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
          * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
          Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

          Comment

          • luikas
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 644
            • Oulu area

            Kaveri osti juuri 520d 2008 sedanin, joka ilmoittelee juurikin tuota "Increased battery discharge" herjaa. Akku näytti olevan bmw orggis 80Ah, en tiiä oliko AGM vai normi. Ehdotin että lataa ensin akkua ja seuraa vieläkö herjailee, sitten luin tästä IBS disabloinnista.

            Onko järkevämpää poistaa se käytöstä ennen kuin alkaa ostamaan uutta akkua tai uutta IBS-kaapelia ja seurata tilannetta?
            Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
            Past:
            F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
            F31 318d xdrive -14
            F07 530d GT-11
            E90 330xda LCI -09
            E70 X5 3,0sd M-Sport -07
            E39 530d M-Sport -03
            E39 530iA M-Sport -02
            E39 528i -97
            E30 320i -88

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6768
              • PK-seutu

              Originally posted by luikas View Post
              Kaveri osti juuri 520d 2008 sedanin, joka ilmoittelee juurikin tuota "Increased battery discharge" herjaa. Akku näytti olevan bmw orggis 80Ah, en tiiä oliko AGM vai normi. Ehdotin että lataa ensin akkua ja seuraa vieläkö herjailee, sitten luin tästä IBS disabloinnista.

              Onko järkevämpää poistaa se käytöstä ennen kuin alkaa ostamaan uutta akkua tai uutta IBS-kaapelia ja seurata tilannetta?
              No ainakin IBS-johdon irroittamalla voi kokeilla vaikka viikon ajella ilman sitä IBS:ää. Tietää että onko akku tiensä päässä vaiko eikö.
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2759
                • Tampere

                Originally posted by luikas View Post
                Kaveri osti juuri 520d 2008 sedanin, joka ilmoittelee juurikin tuota "Increased battery discharge" herjaa.
                Täsmennätkö vielä onko ko. autossa mahdollisesti jälkiasenteinen Webasto/Eber?

                Tällaisessa tilanteessahan lisälämmittimen käytön yhteydessä tuo poikkeuksellisesta virrankulutuksesta kertova ilmoitus tulee ilman että auton akussa tai muussa sähköjärjestelmässä olisi mitään vikaa.
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • luikas
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 644
                  • Oulu area

                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Täsmennätkö vielä onko ko. autossa mahdollisesti jälkiasenteinen Webasto/Eber?

                  Tällaisessa tilanteessahan lisälämmittimen käytön yhteydessä tuo poikkeuksellisesta virrankulutuksesta kertova ilmoitus tulee ilman että auton akussa tai muussa sähköjärjestelmässä olisi mitään vikaa.
                  Ei ainakaan tehdasasenteista webastoa ole, eikä tietääkseni ole jälkikäteen asennetuakaan. Ensimmäinen Bmw herralle, toivottavasti ei tuota heti pettymystä

                  IBS-johdon poistamisesta ei siis ole suoranaisesti haittaakaan ilmeisesti joten siitä on hyvä lähteä.

                  ENG. kielinen juttelu IBS:stä

                  Mahdollisia virtasyöppöjä valmiustilassa:
                  -antennivahvistin
                  -cas (tässä ei sitä varustetta)
                  -gsm puhelin kyynärnojassa
                  - plus kaikki muut mahdolliset sähkölaitteet

                  Varustelista:
                  Vehicle options
                  S1CA Selection of COP relevant vehicles
                  S1CB CO2 package
                  S2HH BMW LA radialspoke 244w flat-runn. prop.
                  S2PA Wheel bolt retainer
                  S320 Deleted, model lettering
                  S428 Warning triangle and first aid kit
                  S465 Through-loading system
                  S494 Seat heating driver/passenger
                  S502 Headlight cleaning system
                  S508 Park Distance Control (PDC)
                  S522 Xenon Light
                  S534 Automatic air conditioning
                  S544 Cruise control with brake function
                  S644 Preparation f mobile phone w Bluetooth
                  S698 Area-Code 2 for DVD
                  Vehicle options
                  S842 Cold-climate version
                  S850 Dummy-SALAPA
                  S863 Retailer Directory Europe
                  S885 On-board vehicle literature Swedish
                  S8S8 Country-specific nav. system supply
                  S8SA Navigation access request,country-spec.
                  S8SP Control unit COP
                  Last edited by luikas; 28-02-2017, 07:35. Reason: varustelista
                  Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                  Past:
                  F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                  F31 318d xdrive -14
                  F07 530d GT-11
                  E90 330xda LCI -09
                  E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                  E39 530d M-Sport -03
                  E39 530iA M-Sport -02
                  E39 528i -97
                  E30 320i -88

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10078
                    • KVLA

                    Itse aloittaisin kuitenkin akun testaamisella. Eli ensin akku täyteen latinkiin ja sitten kuormitus testi päälle. Silloin näkisi vähän kuinka se akku käyttäytyy.

                    Comment

                    • Carbonfiber
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 5226
                      • Hki 43

                      Minun piti purkaa konttia, kun oli panoraman poistot tukkeessa, vähän oli kontissa vettä mutta ei vikakoodeja tai kastumisia laitteissa. Akku oli vuorokauden irti ja latasin sen erillään akkulaturilla.

                      Akku takaisin kiinni ja vikakoodikimara monelta boksilta, nollasin kaikki, mutta DME:hen jäi 2E8E IBS Communications. Koitin parhaani mukaan käsitellä akun johtoja hellävaroen, mutta vaikuttaisiko siltä että IBS ottanut itseensä?

                      Sähkölaitteet tuntuvat toimivan normaalisti ja akku reilun vuoden vanha orkkis AGM.
                      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                      Z3 Roadster 2.8 '98
                      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                      Comment

                      • RRR77
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2016
                        • 232
                        • Tuusula

                        Onkos nyt kyseessä ibs-vika? Latausjännitteet ok 14,7 +- , akku vaihdettu viime viikolla kun edellinen vaikutti olevan jo loppusuoralla. Akun vaihdolla oli vaikutusta joskaan ei kovin isoa, 12h jälkeinen lepojännite (ovien aukaisu+sisävalot päällä) näytti ennen 12,0v ja nyt näyttää 12,4-12,5v. Autossa on tehdasweba joka ei kylläkään toimi tällä hetkellä mutta laitoin autoon jo varuiksi Ctekin 5 AMP Polarin. Ctekillä 12h lataus, piuha irti ja ovet auki + sisävalot päällä auton näyttää jännitteeksi edelleen 12,4-12,5v. Toisen lataussession jälkeen sama tulos. Viime yön latasin einhellin 10amp laturilla, edelleen sama tulos. Laturit oli kytkettynä konehuoneeseen. Latauksen aikana konehuoneesta ja akulta mitattuna jännite sama. Missä vika?
                        Last edited by RRR77; 06-11-2017, 07:45.
                        535d F07
                        120d M-Sport F20

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          Originally posted by RRR77 View Post
                          Onkos nyt kyseessä ibs-vika? Latausjännitteet ok 14,7 +- , akku vaihdettu viime viikolla kun edellinen vaikutti olevan jo loppusuoralla. Akun vaihdolla oli vaikutusta joskaan ei kovin isoa, 12h jälkeinen lepojännite (ovien aukaisu+sisävalot päällä) näytti ennen 12,0v ja nyt näyttää 12,4-12,5v. Autossa on tehdasweba joka ei kylläkään toimi tällä hetkellä mutta laitoin autoon jo varuiksi Ctekin 5 AMP Polarin. Ctekillä 12h lataus, piuha irti ja ovet auki + sisävalot päällä auton näyttää jännitteeksi edelleen 12,4-12,5v. Toisen lataussession jälkeen sama tulos. Viime yön latasin einhellin 10amp laturilla, edelleen sama tulos. Laturit oli kytkettynä konehuoneeseen. Latauksen aikana konehuoneesta ja akulta mitattuna jännite sama. Missä vika?
                          Paljonko jännitteen pitäisi mielestäsi olla? Ovet auki saattaa syödä enemmänkin virtaa kuin pelkkien sisävalojen verran.

                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • RRR77
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2016
                            • 232
                            • Tuusula

                            Originally posted by fraatti View Post
                            Paljonko jännitteen pitäisi mielestäsi olla? Ovet auki saattaa syödä enemmänkin virtaa kuin pelkkien sisävalojen verran.

                            Lepojännite varmaan onkin ihan OK mutta miksi auton näyttämä jännite ei ole korkeampi latauksen jälkeen? Eikös täydessä akussa pitäis pysyä jännite hetken aikaa 13v-14v sen jälkeen kun laturi lopettaa latauksen?

                            Edit: tarkennuksena aiempaan, verkkolaturin ollessa kytkettynä näyttää sekä konehuone että akku korkeampaa jännitettä mutta auton järjestelmä edelleen 12,4-12,5v. Onko tämä siis normaalia vai kertoileeko IBS-viasta tms?
                            Last edited by RRR77; 06-11-2017, 11:17.
                            535d F07
                            120d M-Sport F20

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by RRR77 View Post
                              Lepojännite varmaan onkin ihan OK mutta miksi auton näyttämä jännite ei ole korkeampi latauksen jälkeen? Eikös täydessä akussa pitäis pysyä jännite hetken aikaa 13v-14v sen jälkeen kun laturi lopettaa latauksen?

                              Edit: tarkennuksena aiempaan, verkkolaturin ollessa kytkettynä näyttää sekä konehuone että akku korkeampaa jännitettä mutta auton järjestelmä edelleen 12,4-12,5v. Onko tämä siis normaalia vai kertoileeko IBS-viasta tms?
                              Akun jännite tipahtaa heti kun sitä kuormitetaan. Jos sulla on ovet auki tms, niin ei varmasti pysy yli 13v kun laturi on pois päältä. Paljonko sitä jännite eroa on auton näyttämä vs mitattu?
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6768
                                • PK-seutu

                                Ja monenko sulakkeen ja johtokilometrin takaa auton järjestelmä näyttää jännitteen? Vs. jos akun navoilta mittaa suoraan.
                                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎