Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1400
    • Kuopio

    Noniin, tässäpä tämä.

    Alternator circuit breaker : http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=316911

    Varsin toimiva selitys, tietty ei kaikilla vikaantunut..
    Yksi tarkisteltava asia lisää jos ei muuten ala korjaantua.

    Näistä joku voisi tehdä jo koosteen, MPM, rele, akku, IBS , jännitteensäädin, läpivienti ja maadoitukset + startin pultit.. mitä vielä?
    Last edited by Ceeray; 14-02-2012, 10:10.
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Joo ei ole alternator circuit breaker, jenkit keksii Tarkoittanee terminaali 30G-kytkentärelettä, jonka kautta syötetään sähköä monelle kikottimelle. Ihan normaali rele, varmasti voikin vikaantua. WDS:stä löytyy mitä tuon perässä on, jos on ongelmia lähes kaikissa niin maksanee vaivan vaihtaa/tsekata tietty.

      Täällähän oli se yksi e6x josta potki satunnaisesti luistonestot ym. pois päältä kun niiden piti toimia, jos toi rele on sökö niin periaatteessa voi pudota jännite kys. laitteilta heti kun tulee kuormitusta.

      Jos jokaista yksittäistä vikaa haluaa ajatella tyyppivikana niin kyllä saa ennakoivana huoltona vaihtaa auton fillariin
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1400
        • Kuopio

        Juu totta .
        Lisääntynyt e60/61 määrä tuntuu poikivan näitä vikojakin koko ajan.
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • LeMansBlau
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1060
          • Insomniac

          Originally posted by Ceeray View Post
          Juu totta .
          Lisääntynyt e60/61 määrä tuntuu poikivan näitä vikojakin koko ajan.
          ohvia topiikkiin:

          Sitten kun kyseinen rakkine on yleisesti ottaen melko huippuvarusteltu ja hintaluokassa alle 50k€, niin näitä kertyy meille persaukisille, joilla ei ole enään varaa viskata kulkinette merkkihuoltoon joka pling-äänestä. Vikaantuvia osiahan (kaikkine nippeleineen) taitaa äkkiseltään olla vähintään viisinkertanen määrä verrattuna vaikka vastaavaan perus karvastetson japanianmaan perheautoon.

          Tietty monella hengenheimolaisella on myös omat toimivat kätöset, jotka tekee ihmeitä alle 300€/h (=arvio, ottaen huomioon marmorin tuntiliksat yhdistettyinä marmorin osien hintaan).

          Turhan usein täällä näkee itkua, kun on niin vikaherkkä bmw 500-sarja. Onhan se, mutta eipä toi mikään uutiskynnyksen ylittävä asia ole ollut vuosikymmeniin. Varmuutta kaipaavalle suositukseni vaikka avensis perseen alle ja naama näkkärille jos se riittää.

          Jotain vastinetta vikojen korjuulle oon ainakin aina ite saanu jokusen näistä kanssa.
          Last edited by LeMansBlau; 14-02-2012, 17:45.
          ///MADE IN FINLAND

          sigpic

          TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
          E30 SEDAN IX M-TECNIC II
          F32 COUPE PERFORMANCE
          F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            Originally posted by lemansblau View Post
            tietty monella hengenheimolaisella on myös omat toimivat kätöset, jotka tekee ihmeitä alle 300€/h (=arvio, ottaen huomioon marmorin tuntiliksat yhdistettyinä marmorin osien hintaan).
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • Ceeray
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1400
              • Kuopio

              Juu ei tuota ole kehdannut marmorille viedä laitettavaksi takuun raukeamisen jälkeen, taisin jarrunesteet vaihdattaa kerran kun oli auto sopivasti vieressä maalattavana. Itse tekemällä säästää rahaa, mutta joskus vitutuksen määrä on aikalailla tapissaan kun olisi muutakin tekemistä kuin rassata autoa. Käyttövarmuutta näes.

              Tietty kun jotain autoista välillä on tietävinäänkin niin sitten niitä vikoja tulee vähän ehkä etsittyäkin liian kanssa. Esim itsellä kolisi risteyksissä jne. ja etsin vaikka mistä vikaa, lopulta ongelma oli poikkituen kierteiden korkkaaminen iskaritolpasta... ei ollut iso vika mutta veikkaan että tuonkin korjaus merkkiliikkeessä olisi maksanut jonkin verran (olisipahan ollut JOKA ikinen osa uutta alustassa tuon jälkeen..)
              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1400
                • Kuopio

                IBS kaapeli vaihdettu. Se adapterikaapeli oli jossain vaiheessa tähänkin uusittu, IBS oli ihan alkupään kapistus, muovirasiassa. Uusi tuli ilman muoveja.

                Adapterikaapelin liitännät olivat kaikki ihan hapettuneita, joten voipipa olla ongelmien syy siinäkin. Puhdistin liitännät ja laitoin akkurasvaa, katsotaan miten lähtee pelittämään.
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • Reiska56
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2008
                  • 185
                  • Kerava

                  Originally posted by Spetke View Post
                  Akun vaihto pitää kuitenkin rekisteröidä, eli piuhan päässä joutuu joka tapauksessa käymään vaikka samanlaisen akun vaihtaisikin tilalle.
                  Uusi orkkis akku 110Ah vaihdettu 25.1. Ei koodattu eikä käytetty piuhan päässä. Ei vikailmoituksia. Täytynee kuitenkin poiketa kevään aikana siellä Hämeenlinnassa, kun semmoista ehdotit.

                  Comment

                  • VolvoTDi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1576
                    • Tampere - Pori

                    Sekoileva E70 3.0d: Maanantaina oli Autokeskuksella ja totesivat startin olevan finaalissa kun ottaa yli kaksi kertaa enemmän virtaa kuin pitäisi (kerroin heille, että lähtee nihkeästi käyntiin ja kovemmilla pakkasilla ei lähtenyt lainkaan käymään ilman laturia). Akku uusittu takaisinkutsun johdosta alle vuosi sitten.

                    Keskiviikkona aamulla yritin lähteä liikkeelle ja painoin Start-namiskaa, jolloin startti lonksahti ja kaikki pimeni?! Ajattelin, että akku on tyhjä ja laitoin laturiin. Vähän ajan päästä päätin kokeilla käyntiin ja ei sellaista joulukuusta ollut olohuoneessa jouluna!! Kaikki mahdolliset failuret, mm. DSC, 4X4, Fuel pump jne jne. Auto ei siis lähtenyt käyntiin, mutta starttia pyörittää!!

                    Lavalla Metroautoon, jossa nyt ihmetelty kaksi päivää kun eivät he ole koskaan nähnyt bemaria olevan noin sekaisin! jokainen moduuli heittää vikakoodia ja eivät kuittaannu. Tänään perjantaina olivat kaikki muut saaneet kuntoon (en tiedä miten, koodaamalla?) mutta DDE/DME herjaa edelleen ja ei suostu ottamaan päivitystä vastaan. Teknisestä tuesta näki kun oli piuhan päässä, että obd-liittimestä mitattuna on liian pieni jännite, jonka vuoksi DDE ei hyväksi päivitystä. Veikkasivat viallista IBS:ää tai DDE:tä tai kumpaakin (niiden välinen kommunikaatio ei toimi)!!!!!

                    Päätettiin tilata uusi IBS jos se auttaisi ongelmaan, mutta onko tähän jotain konstia ohittaa IBS, että voisi kokeilla DDE:n päivitystä? Ei viitsisi turhaan ostaa jos vika ei ole siinä.

                    Voiko olla mahdollista, että startti ottaa niin paljon virtaa (kylmänä voi ottaa jopa 4x normaalia enemmän), että vetää ikäänkuin akun oikosulkuun ja rikkoo IBS:n ja/tai DDE:n? Auto starttaa, mutta ei käynnisty, edelleenkään! Autolla ajettu JO 90tkm, joten saahan siellä ollakin jo tuollaisia vikoja....
                    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                    Check:
                    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                    Tampere 044-5867096

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Kokeile hemin "kanisteri ainetta tankkiin" -kikkaa, josko sekin lähtisi käyntiin pelkästään tolla
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Fabsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1754

                        Oishan sitä joku voinut kertoa, että kytkintä pitää painaa käynnistettäessä, vaikka vaihde onkin vapaalla Uusi auto minulle ja hätäpäissään hain uuden akun, kun luulin että akku aivan loppu. Vanha akku 90ah ja uusi 100 ah. Pitää ilmeisesti koodata, miksi? Mihin vaikuttaa, jos ei koodaa tuota uutta akkua?
                        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                        e30 318i -88

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          Originally posted by VolvoTDi View Post
                          Teknisestä tuesta näki kun oli piuhan päässä, että obd-liittimestä mitattuna on liian pieni jännite, jonka vuoksi DDE ei hyväksi päivitystä. Veikkasivat viallista IBS:ää tai DDE:tä tai kumpaakin (niiden välinen kommunikaatio ei toimi)!!!!!

                          Päätettiin tilata uusi IBS jos se auttaisi ongelmaan, mutta onko tähän jotain konstia ohittaa IBS, että voisi kokeilla DDE:n päivitystä? Ei viitsisi turhaan ostaa jos vika ei ole siinä.
                          Auton tulee jokatapauksessa olla kytkettynä vähintään 35A jatkuvaa virtaa 13,8v jännitteellä syöttävään varaajan päivityksen tai ohjelmoinnin aikana. tällöin ei ole mitään merkitystä sillä onko autossa itsessään akkua taikka ibs kaapelia lainkaan, päivitys ja koodaus onnistuu jokatapauksessa.
                          Missähän kohtaa nyt taas (huokaus) merkkiliikeessä on mentykään metsään...

                          (niin, varaajahan kytketään moottoritilan navoista, tällöin IBS ei ole mukana sen virtapiirissä lainkaan...)

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            Sekoileva E70 3.0d: Maanantaina oli Autokeskuksella ja totesivat startin olevan finaalissa kun ottaa yli kaksi kertaa enemmän virtaa kuin pitäisi (kerroin heille, että lähtee nihkeästi käyntiin ja kovemmilla pakkasilla ei lähtenyt lainkaan käymään ilman laturia). Akku uusittu takaisinkutsun johdosta alle vuosi sitten.

                            Voiko olla mahdollista, että startti ottaa niin paljon virtaa (kylmänä voi ottaa jopa 4x normaalia enemmän), että vetää ikäänkuin akun oikosulkuun ja rikkoo IBS:n ja/tai DDE:n? Auto starttaa, mutta ei käynnisty, edelleenkään! Autolla ajettu JO 90tkm, joten saahan siellä ollakin jo tuollaisia vikoja....
                            Jännite oolut ilmeisesti alhaalla. Ei riko IBS tai akkua missään tapauksessa startin vuoksi DDEstä puhumattakaan. Jos jännite notkahtaa liikaa solenoidi päästää vedon, ja tuloksena on vain solenoidin napsuntaa yritettäessä startata. Akussa sinänsä voi olla vikaa, siihen viittaisi koko asian kuvaus. Varoitusvalojen määrä voi johtua pelkästään alhaisesta jännitteestä ja viat eivät toki kuittaannu testerillä jos auton ohjausyksiköillä ei ole riittävää käyttöjännitettä. Ensimmäinen toimepidehän tämmöisessä tapauksessa on kytkeä auto (kunnolliseen) varaajaan ja tarkkailla akkua (mittaamalla ja käytöstä, kiehuuko ym) ja jos jännite ei ala nousta niin vikaa on akussa jossa voi sitten olla valmistusvirheenä yksi viallinen kenno tai muuta vastaavaa.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              Originally posted by LeMansBlau View Post
                              Turhan usein täällä näkee itkua, kun on niin vikaherkkä bmw 500-sarja. Onhan se, mutta eipä toi mikään uutiskynnyksen ylittävä asia ole ollut vuosikymmeniin. Varmuutta kaipaavalle suositukseni vaikka avensis perseen alle ja naama näkkärille jos se riittää.
                              Eipä noissa kuitenkaan mitään välillejättävää vikaa yleensä ole. Lukisin 500 sarjan perusluotettavaksi autoksi kaikenkaikkiaan. Tässä tulee myös noita erimerkkisiä vaihtoautoja kunnosteltua enkä sano japanilaisiakaan kovin viattomaksi.

                              Comment

                              • tabasco
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2007
                                • 851
                                • fin

                                E60 530dA 2004 ja High rate of battery discharge latauksen jälkeen

                                Talvinen pätkäajo pakkasten aikaan kaikki persgrillit ym. heebelit päällä kuormitti akkua sen verran roimasti, että katiska alkoi kuittailemaan kylmästartin yhteydessä mm. transmission faultia, oletettavasti alhaisen akkujännitteen takia. Akku vaikutti kuitenkin olevan ihan hyvässä iskussa ja muutaman vuoden ikäinen, auto toimi muitta mukinoitta aina pidemmän ajoreissun jälkeen ja tarkistussilmä loisti vihreänä kun akussa oli kunnolla varausta. Päästäkseni ongelmasta eroon asennutin autoon Defan kiinteän akkulaturin (MultiCharger 1204) säteilylämppärin yhteyteen, jotta akku ei koskaan joutuisi tilanteeseen, jossa siitä on purettu varausta enemmän kuin mitä on sisään ehditty työntää. Laturi on kytketty konehuoneeseen apuvirtapisteisiin, kuten BMW:n ohje neuvoo.

                                No nyt sitten kun auto on ollut lämppärissä yön yli (tolppa katkoo jännitettä ulkolämpötilan mukaan, Termotak), irroitetaan auto tolpasta ja laitetaan virrat päälle, saadaan melkein joka kerta autonosturin kuva ja ilmoitus "High rate of battery discharge". Ilmeisesti IBS tai joku muu hieno laite tekee jännitteen vaihteluista jotain johtopäätöksiä, mikä sitten laukaisee ko. ilmoituksen. Auto starttaa iloisesti ja kaikki toimii ok, en ole huomannut että mikään lisälaite ei toimisi (iDriven ilmoitus antaa ymmärtää toisin, eli että kulutuskohteita on voitu kytkeä pois ongelman johdosta). Ilmoitusta ei enää näy seuraavan startin jälkeen. BTW, autossa ei ole polttoainetoimista lisälämmitintä.

                                Tutkailin jännitteitä yleismittarilla ko. tilanteessa. Kun auto oli herätetty (ovet avattu että sain nokkapellin auki ja pääsin mittaamaan jännitettä) oli laturi kytkettynä ja lataustilassa jännite n. 12,7 V, josta se hyvin verkkaisesti alkoi valumaan alaspäin laturin irroituksen jälkeen. Nyt kun sytytysvirta kytkettiin päälle, jännite vakiintui 12 V paikkeille. Startti käyttää jännitteen hetkellisesti alle 10 V, mutta toisaalta yleensä tuo iDriven ilmoitus on saatu jo ennen kuin yritetään startata. Ajossa jännitteet piilomenun mukaan pyörivät 14-15 V huitteilla, yleensä lähempänä 15 V. Ajon jälkeen lepojännite yleensä n. 13 V.

                                Osaako joku täällä kertoa, miten tuo IBS oikeasti toimii, mikä/mitkä asiat triggeröivät erinäiset Increased/High battery discharge-ilmoitukset ja mihin em. vikatilat vaikuttavat? Eli viittaanko ilmoitukselle kintaalla vai kannattaisiko oikeasti vaihtaa IBS, akku ja ämpärillinen erinäisiä asiaan liittyviä osia + koodauttaa autoon sitä sun tätä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎