No kävitkö läpi noi tarkistuskohteet mitä täällä ehdoteltiin, eli lähinnä nuo varapyöräkotelon alla olevat mokkulat. Ovatko kastuneet jossain vaiheessa? Mitä vikakoodeja sieltä irtoaa? Printscreeniä tähän palstalle, niin pohditaan porukalla.
Juu, peräkontista tai läpiviennistä ei löytynyt mitään ihmeellistä. Keskuslukituksen kaukosäätö tosiian temppuilee myös, joten antennivahvistin voi olla saanut siipeensä (kosteutta?) Voisikohan olla, että vuotaa virtaa juuri sieltä?
Juu, peräkontista tai läpiviennistä ei löytynyt mitään ihmeellistä. Keskuslukituksen kaukosäätö tosiian temppuilee myös, joten antennivahvistin voi olla saanut siipeensä (kosteutta?) Voisikohan olla, että vuotaa virtaa juuri sieltä?
Vikakoodien luku on suunnitteluasteella
Akku ladattiin ja mitattiin jännitteitä. Akusta sinänsä 14,5v, sitten tyhjäkäynnillä latausjännite luokkaa 17,8v ??? Eikös tuo ole aivan liikaa? Kello nollaantuu nyt joka päivä..
Akku ladattiin ja mitattiin jännitteitä. Akusta sinänsä 14,5v, sitten tyhjäkäynnillä latausjännite luokkaa 17,8v ??? Eikös tuo ole aivan liikaa? Kello nollaantuu nyt joka päivä..
Jos akun napajännite oli 14,5 V, niin miettisin mittarin luotettavuutta. Muuten tuo 17,8 V latausjännite on liikaa. Eli taitaa menna laturin jännitteensäädin vaihtoon, kuten Janne S:llä.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Jos akun napajännite oli 14,5 V, niin miettisin mittarin luotettavuutta. Muuten tuo 17,8 V latausjännite on liikaa. Eli taitaa menna laturin jännitteensäädin vaihtoon, kuten Janne S:llä.
Jos syyttävä sormi alkaisi osoittaa jännitteensäätimeen niin voisiko tuota asiaa vielä jotenkin varmentaa ennen kuin latoo taaloja tiskiin?
Vielä on tarkoitus katsoa uudestaan se virtakaapelin läpivienti pohjasta.
Pahasti haisee vialliselta jännitteensäätäjältä, mut INPA:lla tai vastaavalla ohjelmalla kun tonkii esim. laatikon ohjausboksin tietoja, pitäsi siellä näkyä vikakoodia überspannung tjsp. Muistelen et itellä oli useammassa paikkaa vikakoodia tuosta ylijännitteestä.
ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
ostin 530d e60 vajaa kuukausi sitten ja nyt on sitten tullut kaiken näköisiä vika herjauksia kesken ajon kuten abs, dsc, ratinasento tunnistin, ja kerran kun lähdin himasta aamulla meni kesken ajon virrat nurin ja vaihdelaatikko meni vikatilaan kun ajoin auton sitten vikatilassa parkkiin ja käynnistin uudelleen vika oli poissa, samalla tavalla on käynyt kaikkien vika herjausten kanssa.. nyt sitten kun sammuttaa auton ja jättää virrat päälle noin minuutiksi varoittaa auto akku jännitteen vähyydestä:think voisiko olla että autoon olisi vaihdettu akku muttein koodattu koneelle?
onko muuten ketään espoossa/pääkaupunki seudulla ketä voisi tuikata auton piuhaan ja tutkia sitä kautta jos sieltä jotain selviäisi..
Laakkoselle en mene vaikka se olisi viimeinen paikka (entinen e39 vietiin laakkoselle kun oli jäänyt D-päälle laatikkoon siellä asiaa tutkittiin ja soittivat että laatikko tarvii vaihtaa 4400€ hain auton itse pois ja hinautin auton Heinolaan laatikko velholle joka totesi kevyen tutkinnan jälkeen että moottorin ohjaus sulake oli ilmeisesti palanut ja otettu laakkosella irti muttei laitettu uutta tilalle, samassa rytäkässä olivat hävittäneet pohjapanssarin ja saaneet abs valon palamaan...
(Edit) sain autosta avattua piilovalikon ja ajaessa 14,3v eli ihan oikean määrän lataa ajoin parkkiin sammutin auton ja jätin virrat päälle kun akun taso laski alle 12,5v herjasi auto akun jännite tason laskeneen liian alas.. miten Helvetissä 12,5 voi olla liian vähän?? nyt olen pihalla kuin lumiukko vaikkei se ole mitään uutta. ideoita??
Eilen akku tyhjeni webaston käytön jälkeen, eikä enää suostunut käynnistymään. Pakkasta n. 8-astetta. Käynnistyskaapeleilla käyntiin ja auto talliin lataukseen. Kohta 7-vuotta vanha 110Ah:n akku. Uusi orkkis akku tilaukseen. Ennenkuin saan uuden, kysyisin, miksi en saa akkua ladattua kunnolla ulkopuolisella akkulaturilla? Syöttää virtaa aluksi 9A:n laturilla n. 5A. Tunnin päästä enää alle 1A:n ja tippuu nopeasti 0,25A:n lataukseen. Jännitteet tällöin 13.90V. Akun värikoodi silmä pysyy mustana, eli ei muutu vihreäksi, vaikka laturi väittää, että akku on täynnä. Tällaisella latausvirralla menee viikkoja, ennenkuin täyttyisi, jos enää ylipäätä täyttyy koskaan. Kuukausi sitten akun silmä vielä oli vihreä. Tehokkaampi laturi?:think
Eilen akku tyhjeni webaston käytön jälkeen, eikä enää suostunut käynnistymään. Pakkasta n. 8-astetta. Käynnistyskaapeleilla käyntiin ja auto talliin lataukseen. Kohta 7-vuotta vanha 110Ah:n akku. Uusi orkkis akku tilaukseen. Ennenkuin saan uuden, kysyisin, miksi en saa akkua ladattua kunnolla ulkopuolisella akkulaturilla? Syöttää virtaa aluksi 9A:n laturilla n. 5A. Tunnin päästä enää alle 1A:n ja tippuu nopeasti 0,25A:n lataukseen. Jännitteet tällöin 13.90V. Akun värikoodi silmä pysyy mustana, eli ei muutu vihreäksi, vaikka laturi väittää, että akku on täynnä. Tällaisella latausvirralla menee viikkoja, ennenkuin täyttyisi, jos enää ylipäätä täyttyy koskaan. Kuukausi sitten akun silmä vielä oli vihreä. Tehokkaampi laturi?:think
Veikkaan samaa, että 7-vuotias akku on tullut tiensä päähän.
Ja akun saa varmaan muualta aika paljon halvemmalla kuin merkkiliikkeestä.
Itse vaihdatin viime talvena omaan E60:n uuden akun Sipoon akkukellarissa, maksoi 215 €, siis vaihdettuna. Syöttivät virtaa autolle koko ajan, joten ei tullut mitään vika/häiriövalojakaan tauluun palamaan. Rahu hoiti sitten koodaamisen autoon
Veikkaan samaa, että 7-vuotias akku on tullut tiensä päähän.
Ja akun saa varmaan muualta aika paljon halvemmalla kuin merkkiliikkeestä.
Itse vaihdatin viime talvena omaan E60:n uuden akun Sipoon akkukellarissa, maksoi 215 €, siis vaihdettuna. Syöttivät virtaa autolle koko ajan, joten ei tullut mitään vika/häiriövalojakaan tauluun palamaan. Rahu hoiti sitten koodaamisen autoon
Merkkiliikkeessä sanottiin, että ei tarvitse koodausta, kun vaihtaa samanlaisen tilalle. 239€ noutona Helsingistä. Itse ajattelin vaihtaa. Toimitusaika kaksi viikkoa. Sen aikaa pitäisi vanhalla pärjätä. Lähtee kyllä käyntiin latauksen jälkeen. En kyllä uskalla seisottaa ulkona tuntia pidenpään. Silloin vielä näyttäisi käynnistyvän. Sellainen muistikuva olisi, että voimakkaalla laturilla saisi akun heräämään uudestaan. Voi olla kyllä vääräkin muistikuva. Siksi kysyinkin.
Merkkiliikkeessä sanottiin, että ei tarvitse koodausta, kun vaihtaa samanlaisen tilalle. 239€ noutona Helsingistä. Itse ajattelin vaihtaa. Toimitusaika kaksi viikkoa. Sen aikaa pitäisi vanhalla pärjätä. Lähtee kyllä käyntiin latauksen jälkeen. En kyllä uskalla seisottaa ulkona tuntia pidenpään. Silloin vielä näyttäisi käynnistyvän. Sellainen muistikuva olisi, että voimakkaalla laturilla saisi akun heräämään uudestaan. Voi olla kyllä vääräkin muistikuva. Siksi kysyinkin.
Törkeän pitkä toimitusaika, noita saa kyllä ihan noutamalla akku- tai varaosaliikkeistä.
1) liittynee lämpölaajenemiseen ja laaduttomiin komponentteihin. En osaa selostaa, näin se kuitenkin oli. Tosin hiilet olisivat pian olleet loppu joten meno olisi tyssännyt kokonaan. Joku voi laskea mikä on hiilen plus jousen lämpölaajenema, ja miten lopussa pitää olla että alkaa tietyllä lämmöllä pätkimään.
2) Tämä on kysymysmerkki, itsellä vian ilmetessä laitteita lähti pois päältä auton pakkosammutukseen asti. Vian poistuessa kuitenkin akku oli ns täynnä jos ei ihan sammumiseen asti ajanut väkisin. Väittäisin että akku tällöin on about terve ja sula. Herjat kun sai pois, oli toiminta kuin palmun alla.
3) Näin kyllä, liittynee kohdan 1 laaduttomiin komponentteihin. Aika kuraa on ainakin alkupään IBS:n osat. Uusi on koteloitu joten paha sanoa siitä mitä pitää sisässään.
Omia kokemuksia:
Tosiaan IBS-anturin ja jännitteensäätimen vaihdon jälkeen auto on pelannut täysin ilman ongelmia. Lopputalvella oli myös muutamia pidempiä (+2vkoa) seisotuksia autolla pakkasessa, ja aina startti oli mitä mainioin --> akku ehjä tai ainakin riittävässä hapessa.
Akun hinnalla vaihtaa nuo molemmat kilkkeet. Itse onneksi en merkkiliikkeen propagandaa vuodessa tai parissa hajoavista akuista uskonut. Itsellä ei ole webastoa, sen kanssa tilanne varmaankin on hyvin eri akun keston suhteen.
Päivitystä tilanteeseen: taidan joutua hylkäämään oman teoriani koska pikkuhiljaa alkaa tämä komponenttien laaduttomuus sekä lämpötilaeroista johtuva lämpölaajeneminen tuntumaan eniten uskottavalta syyltä.
Vikatilanteen ilmeneminen on pysynyt tismalleen samana => kierrokset tippuvat lähdön jälkeen alle 1000rpm. Erona on kun viime talvena tarvittiin pakkasta yli -20C niin tänä talvena on riittänyt vähän yli -10C.
Jännitteensäädin tai/ja hiilet eniten mekaanisina osina tässä ketjussa lienevät syy numero 1.
Comment