Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hakkapeliitta
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2014
    • 552
    • P-Sawo

    Originally posted by Koala View Post
    Jos samoilla spekseillä olevan laitan niin sillonhan ei tarvitse ilmoitella mitään. IBS tajuaa uuden/toimivan akun.
    Näin ainekin muutamat ovat täällä väittäneet.

    Auton myyjä väitti että tuo on AGM, mutta täällä oli juttua että valkoinen on normiakku ja musta on AGM. Onko kellään varmaa tietoa?

    Huollot autoon on tehty aina merkkihuollossa joten luulen että oikea akku on ohjelmoitu. Ja se että siellä on BMW:n orkkisakku tukee tätä luuloa.
    Säähän voit kokeilla asian: laitat uuden akun ja jätät rekisteröimättä. Sitten voi testerillä katsoa vaikka viikon päästä, milloin auton mielestä akku on viimeksi vaihdettu. Kerro miten kävi.

    Mietin yhtä asiaa:
    Jos IBS käskee auton lepotilaan, mikäs sen käskyn antaa jos IBS on irtikytketty? Vai tuleeko käsky kuitenkin jostain muualta esim korimodulilta tms?

    annetaan BMW-osaa

    Comment

    • JJtalo
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2011
      • 350
      • Kokkola

      Originally posted by Hakkapeliitta View Post
      Mietin yhtä asiaa:
      Jos IBS käskee auton lepotilaan, mikäs sen käskyn antaa jos IBS on irtikytketty? Vai tuleeko käsky kuitenkin jostain muualta esim korimodulilta tms?
      Ite ajanu nyt kohta vuoden ibs pois käytöstä ja kiltisti menee nukkuun (oiskohan 16min että sammuu tomaatin valo). Oma viallinen ibs-kaapeli purki akkua lepotilassa 3A. Viime jouluaattona näppäsin liittimen siltä irti ja loppu virransyönti.
      Ite oon ymmärtäny että tuo ibs pitää kirjanpitoo paljonko virtaa menee akkuun ja paljonko tulee pois, ja siitä tekee johtopäätöksen paljonko pitää ladata. Ja jos on webasto, sammuttaa sen ennenku akku on menny tyhjäks että lähtee vielä käyntiin. En enään muista latausjännitettä mutta lataa samalla jännitteellä kokoajan, kuten "tyhmemmätki" autot.

      Comment

      • Koala
        Bimmer Rookie
        • Nov 2013
        • 85
        • Kouvola

        Pelkkä liitin auki vai miten teit?
        W204 220cdi -11
        Ex E61 530d -04

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          Mä en suosittelisi laittamaan muuta kun alkuperäisen kokoisen akun, ampeerimäärältään siis. On liikaa erinäisiä kokemuksia esim. e60:n akku/sähkö ongelmista kun halutaan väenväkisin tunkea niitä 95A akkuja vaikka koodaus on 90A tai 110A akulle, sillä on oikeesti merkitystä että onko se akku sulla koko ajan vajaa vai täynnä, mm webaston käytössä akun iässä yms..

          Aina kun akku vaihdetaan näihin niin, se pitää koodata vaihdetuksi, oli samankokoinen ampeerimäärältään tai ei, jos erikokoinen niin se pitää vielä lisäksi koodata jotta se auto tajuaa että koska se akku on oikeesti täynnä.

          BMW alkuperäiset akut:
          -Valkoinen=tavallinen
          -Musta=agm
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • Mikiis
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2013
            • 906
            • Oulu

            Originally posted by Rahu View Post
            Mä en suosittelisi laittamaan muuta kun alkuperäisen kokoisen akun, ampeerimäärältään siis. On liikaa erinäisiä kokemuksia esim. e60:n akku/sähkö ongelmista kun halutaan väenväkisin tunkea niitä 95A akkuja vaikka koodaus on 90A tai 110A akulle, sillä on oikeesti merkitystä että onko se akku sulla koko ajan vajaa vai täynnä, mm webaston käytössä akun iässä yms..

            Aina kun akku vaihdetaan näihin niin, se pitää koodata vaihdetuksi, oli samankokoinen ampeerimäärältään tai ei, jos erikokoinen niin se pitää vielä lisäksi koodata jotta se auto tajuaa että koska se akku on oikeesti täynnä.

            BMW alkuperäiset akut:
            -Valkoinen=tavallinen
            -Musta=agm
            Kerro vain lisää, kiinnostaa kun sinullahan on näistä aika paljon kokemusta. Mulla tuon 95A agm akun kans kyllä hyvin reilu 2 vuotta mennyt. Oikeastaan 3 vuotta vanha akku, kun otin edellisestä autosta tähän. Ja hintaero nuihin orggis akkuihin tekee varmasti sen, että halutaan tunkea nuita vääränkokoisia tilalle ainakin mulla näin...
            F11 530d -11
            E91 -06 320d
            x2 Tuikut
            Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17529
              • Turku

              Onko 535d:n alkuperäisakku 90Ah? Itselläni on autossa Webasto myös.
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                Originally posted by Rahu View Post
                Mä en suosittelisi laittamaan muuta kun alkuperäisen kokoisen akun, ampeerimäärältään siis. On liikaa erinäisiä kokemuksia esim. e60:n akku/sähkö ongelmista kun halutaan väenväkisin tunkea niitä 95A akkuja vaikka koodaus on 90A tai 110A akulle, sillä on oikeesti merkitystä että onko se akku sulla koko ajan vajaa vai täynnä, mm webaston käytössä akun iässä yms..

                Aina kun akku vaihdetaan näihin niin, se pitää koodata vaihdetuksi, oli samankokoinen ampeerimäärältään tai ei, jos erikokoinen niin se pitää vielä lisäksi koodata jotta se auto tajuaa että koska se akku on oikeesti täynnä
                Juuri noin, paitsi mutuna sanoisin +-5Ah saa olla heittoa.
                En minäkään ymmärrä mikä hemmetin jankkaus on tuosta, että "ei tarvitse koodata/rekisteröinti", kun se on jo moneen kertaan todettu/todistettu, että merkitystä on.
                Sitten palstoilla hehkutetaan, että, "juu vaihdoin akun reilu vuosi sitten, hyvin pelaa". Niin pelaakin, mutta ei kovin montaa vuotta maksimissaan.
                Lama ei voi olla kovin paha, kun noin rahamiehiä on liikkeellä: vrt akun koodaus/rekisteröinti n 25 eur (BMW:n virallisilla systeemeillä), uusi akku n 200 euroa...

                Oma teoria on se, että koska akkuliikkeet eivät pysty tuota rekisteröintiä/koodausta tekemään, levittävät valhetta, että koko ohjelmointi on huuhaata.:think
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Käsittääkseni tämä koodaus jne. liittyy siihen että auto ymmärtää akun varauksen lähtötason josta lähteä lataamaan ?.

                  Mikäli näin on.
                  Kuinka auton äly reagoi tilanteeseen jossa laitan akun lataukseen yönyli auton ollessa lepotilassa ?. (Latailen noin kerran kaksi kuukaudessa akun lämpimässä tallissa täyteen.)

                  Peilaankin tilannetta akun vaihtotilanteeseen, vanha akku (vaikka ehjä) vaihdetaan uuteen samanlaiseen mutta täyteen ladattuun....miksi vaihto pitäisi kertoa auton älylle, samoin ilmeisesti pitäisi latauksen jälkeenkin toimia ?.

                  Comment

                  • algernon
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2006
                    • 288
                    • Turku, Suami

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Käsittääkseni tämä koodaus jne. liittyy siihen että auto ymmärtää akun varauksen lähtötason josta lähteä lataamaan ?.

                    Mikäli näin on.
                    Kuinka auton äly reagoi tilanteeseen jossa laitan akun lataukseen yönyli auton ollessa lepotilassa ?. (Latailen noin kerran kaksi kuukaudessa akun lämpimässä tallissa täyteen.)

                    Peilaankin tilannetta akun vaihtotilanteeseen, vanha akku (vaikka ehjä) vaihdetaan uuteen samanlaiseen mutta täyteen ladattuun....miksi vaihto pitäisi kertoa auton älylle, samoin ilmeisesti pitäisi latauksen jälkeenkin toimia ?.
                    Luulisi että olisi toisinpäin, kun auto tietää suunnilleen Ah:t (joka on "varaus maksimi") niin siitä voi estimoida milloin pitää estää turhaa kulutusta että saa moottorin vielä käyntiin.

                    Latauksen voi haistella volteista ja virrasta kun laskee kulutukset pois auton käydessä.
                    M
                    850i -91 (EG11)
                    Z3 2.8 -98 (CH31)

                    325 -08 (VE31)

                    Comment

                    • Nettipepe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1341
                      • Kajaani

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Käsittääkseni tämä koodaus jne. liittyy siihen että auto ymmärtää akun varauksen lähtötason josta lähteä lataamaan ?.

                      Mikäli näin on.
                      Kuinka auton äly reagoi tilanteeseen jossa laitan akun lataukseen yönyli auton ollessa lepotilassa ?. (Latailen noin kerran kaksi kuukaudessa akun lämpimässä tallissa täyteen.)

                      Peilaankin tilannetta akun vaihtotilanteeseen, vanha akku (vaikka ehjä) vaihdetaan uuteen samanlaiseen mutta täyteen ladattuun....miksi vaihto pitäisi kertoa auton älylle, samoin ilmeisesti pitäisi latauksen jälkeenkin toimia ?.
                      No siihenhän se IBSin fiksuus juuri perustuu.
                      Se tarkkailee virran kulkua ja myös suuntaa.
                      Eli kun lataat laturilla se osaa ottaa sen huomioon,että akkuun päin on mennyt tietty ampeerituntimäärä.
                      Tottakai siinä on muutakin järkeä(edellinen linkki).
                      Mutta lähtökohta siis uuden akun kohdalla on se että siihen pyritään lataamaan ennalta määritelty ah määrä(90Ah)tms.
                      F30 320xia
                      Ex E90 325da
                      Ex E90 320da
                      Ex E46 330D

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Originally posted by Nettipepe View Post
                        Mutta lähtökohta siis uuden akun kohdalla on se että siihen pyritään lataamaan ennalta määritelty ah määrä(90Ah)tms.
                        Jos näin on, miksi uusi saman kokoinen (ah) akku pitäisi ilmoittaa autolle ?.
                        Tällöinhän mikään muu ei olisi muuttunut kuin se että uusi akku ottaa virtaa paremmin kuin vanha, määreethän olisivat täysin identtiset alkuperäiseen koodaukseen ?

                        Comment

                        • Woke
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 170
                          • Kemi

                          Originally posted by Nettipepe View Post
                          No siihenhän se IBSin fiksuus juuri perustuu.
                          Se tarkkailee virran kulkua ja myös suuntaa.
                          Eli kun lataat laturilla se osaa ottaa sen huomioon,että akkuun päin on mennyt tietty ampeerituntimäärä.
                          Tottakai siinä on muutakin järkeä(edellinen linkki).
                          Mutta lähtökohta siis uuden akun kohdalla on se että siihen pyritään lataamaan ennalta määritelty ah määrä(90Ah)tms.
                          Tuokin riippuu että miten sitä akkua ladataan. Jos laturi kytketään suoraan akunnapoihin kiinni niin IBS ei tiedä että akkua on ladattu.
                          BMW E60 520da -2008

                          Comment

                          • Hakkapeliitta
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2014
                            • 552
                            • P-Sawo

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Jos näin on, miksi uusi saman kokoinen (ah) akku pitäisi ilmoittaa autolle ?.
                            Tällöinhän mikään muu ei olisi muuttunut kuin se että uusi akku ottaa virtaa paremmin kuin vanha, määreethän olisivat täysin identtiset alkuperäiseen koodaukseen ?

                            BMW Technical Service Bulletin SI B 61 13 05:


                            5. New battery registration

                            Registration of the new battery is necessary, using the DIS/GT1 service function. If the new battery is not registered, erroneous messages (check control) may appear.
                            Use the following path the register the new battery: "Function selection>Service functions>Body>Power supply>Battery>Register battery change>Test plan". Follow the test plan instructions.
                            If a new battery is installed, the "Energy Diagnosis" test plan should be completed prior to
                            registering the new battery.

                            When the battery is registered, the stored energy history is deleted. This may cause the vehicle to return if the root cause of the dead battery is not determined.



                            annetaan BMW-osaa

                            Comment

                            • Hakkapeliitta
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2014
                              • 552
                              • P-Sawo

                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Jos näin on, miksi uusi saman kokoinen (ah) akku pitäisi ilmoittaa autolle ?.
                              Tällöinhän mikään muu ei olisi muuttunut kuin se että uusi akku ottaa virtaa paremmin kuin vanha, määreethän olisivat täysin identtiset alkuperäiseen koodaukseen ?

                              BMW Technical Service Bulletin SI B 61 13 05:


                              5. New battery registration

                              Registration of the new battery is necessary, using the DIS/GT1 service function. If the new battery is not registered, erroneous messages (check control) may appear.
                              Use the following path the register the new battery: "Function selection>Service functions>Body>Power supply>Battery>Register battery change>Test plan". Follow the test plan instructions.
                              If a new battery is installed, the "Energy Diagnosis" test plan should be completed prior to
                              registering the new battery.

                              When the battery is registered, the stored energy history is deleted. This may cause the vehicle to return if the root cause of the dead battery is not determined.

                              Lisäksi:

                              annetaan BMW-osaa

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by Woke View Post
                                Tuokin riippuu että miten sitä akkua ladataan. Jos laturi kytketään suoraan akunnapoihin kiinni niin IBS ei tiedä että akkua on ladattu.
                                Tietääkö vaikka lataisi konehuoneen navoista kun lataus aloitetaan auton ollessa lepotilassa ?.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎