memebuy23buy

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1400
    • Kuopio

Itse koputtelen puuta (eli omaa päätä..) ja toivon että nyt on vika kuosissa, ei ole pätkinyt kyllä hetkeen.

Täytyy yrittää vain nauttia ajamisesta ja unohtaa tekniikkamurheet hetkeksi (ois tossa asentamaton PDC anturi kyllä...)
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

Comment

• joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1968
      • Seinäjoki

Ei vaan keksi mistä tuo moottorin käyntihäiriö sitten tulis kun livedatalla kun asiaa ihmettelee niin suuttimien arvot ok, ahtopaine ok, rail paine ok, jne. Ei voi tietää, vikakoodeja ei tule mihinkään moottorin käyntiin liittyvistä asioista.

Edit: niin ja mikseiköhän sitten vastaan ole tullut ainuttakaan samansuuntaisesti käyttäytyvää manuaali autoa?
      Last edited by joko; 23-09-2009, 20:39.
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

Comment

• TROCK
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 435
        • Tampere

Originally posted by joko View Post
        Juu, on uus maffi, laatikossa uudet öljyt ja suodatin sekä uusin ohjelma päivitetty -08 syksyllä. Kaasuläppää ei ole koska ei ole dpf:ää, kaasupolkimen potikka vois olla yks vikakohde. Mutta on noita kaikkia antureita tuola niin paljon että ei oikein osaa sanoa. Voishan se viitata johonkin lämpötila-anturiinkin koska tekee tuota vain kun kone on lämpeämässä ekaa kertana sinä päivänä.
        Kaasupolkimen potikka...?! Selviskös se jollekin, onko vakkari jotenkin yhteyksissä kaasupolkimeen? Tämä sama nykiminen, tai miksi sitä kukin täällä kuvaileekin, kun ilmenee ainakin mulla myös vakionopeussäätäjällä ajaessa, jos vaan olosuhteet ovat sopivat.
        - - - - - - -
        F10 520dA
        ex E61 530dA, ex E39 530dA

Comment

• Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

Originally posted by TROCK View Post
          Kaasupolkimen potikka...?! Selviskös se jollekin, onko vakkari jotenkin yhteyksissä kaasupolkimeen? Tämä sama nykiminen, tai miksi sitä kukin täällä kuvaileekin, kun ilmenee ainakin mulla myös vakionopeussäätäjällä ajaessa, jos vaan olosuhteet ovat sopivat.
          Jostainhan moottorinohjauksen pitää kuitenkin vakkari päälläkin koko ajan haistella kaasupolkimen asentoa, koska kuitenkin lähtee reagoimaan siihen kun polkimen asento ylittää kulloisenkin ajoasennon?
          Eli missään tapauksessahan poljin ei kuitenkaan ole täysin pelistä pois vakkari päälläkään.
          Itsellä ei oma ole tehnyt yhtäkään nykäystä tai heijaamista sen jälkeen kun muutama viikko sitten "ammuskelin" muutaman kerran tuon polkimen ylös omalla jousivoimallaan kesken ajon+sammutin ja käynnistin auton uudelleen?
          Eli liittyykö itse poljinelektroniikkaan/mekanismiin vai "oppiko moottori tai laatikkopuolen ohjelma" jotain uutta?

Comment

• TROCK
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 435
            • Tampere

Originally posted by Hemi View Post
            Jostainhan moottorinohjauksen pitää kuitenkin vakkari päälläkin koko ajan haistella kaasupolkimen asentoa, koska kuitenkin lähtee reagoimaan siihen kun polkimen asento ylittää kulloisenkin ajoasennon?
            Eli missään tapauksessahan poljin ei kuitenkaan ole täysin pelistä pois vakkari päälläkään.
            Itsellä ei oma ole tehnyt yhtäkään nykäystä tai heijaamista sen jälkeen kun muutama viikko sitten "ammuskelin" muutaman kerran tuon polkimen ylös omalla jousivoimallaan kesken ajon+sammutin ja käynnistin auton uudelleen?
            Eli liittyykö itse poljinelektroniikkaan/mekanismiin vai "oppiko moottori tai laatikkopuolen ohjelma" jotain uutta?
            Koitin kanssa yhtenä päivänä "ammuskella" kuvailusi mukaan pedaalia ylös, mutta en huomannut sillä olevan mitään vaikutusta. En tosin sammutellut autoa välillä.
            - - - - - - -
            F10 520dA
            ex E61 530dA, ex E39 530dA

Comment

• _Dexi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 769
              • Vihti

Originally posted by joko View Post
              Taitaa olla turhaa se maffin piuhan irrottaminen, kun ei tuo käytös muuttunut miksikään uudella maffilla... Kyllä tuo sama vika tuntuu olevan lähes kaikissa alkupään e60 korisissa ainakin diesel koneisissa, osassa ilmeisesti vain lievempiä tapauksia.
              Tuli koitettua tämäkin, auto ei sanonu mitään vaikka maffi oli irti mikä oli aika hassua, odotin että ois jotain pimputtanu.

Kulki ja toimi täsmälleen samanlailla paitsi ehkä huomas isommilla vaihteilla kiihdyttäessä että ei ihan yhtä hyvin vetänyt, mutta melko pieni ero.

Hassua, odotin että ilman johtoa tuo ei menis minnekään ku käsittääkseni se menee vieläpä varakartalle (=vakio) tuolta lastutetula puolelta.

Ehkä se tosiaan on pre-LCI:n kirouksia kaikenlaiset sekoilut, ainakin tuossa uudemmassa tuntuu että lootassa olis muutenkin luisto paljon järkevämmässä mittakaavassa, en tiedä onko siinä oikeasti eroa. Mutta jos miettii omaa entistä 03:ta ja tätä 04 mallia, molemmissa pikkuvaihteilla loota (tai siis turbiini?) luistattaa niin että ärsyttää, liikennevaloista jos lyö lapun pohjaan niin kierrokset nousee heittämällä jonnekin 2500-3000 ja sieltä luistamalla nousee sitten vaihtokohdalle, ja vaihto vieläpä 1->2 on v*ttumaisen laiska. Isoilla vaihteilla sitten "pito" on tiukkaa. Sporttimodella ihan sama homma pikkuvaihteilla ja jos mahdollista vielä hitaampi 1->2, isommilla sitten onkin jo sporttisemman tuntunen.

Kaverin '07:ssa toiminta on paljon enempi esim. tässä videossa olevan kaltasta, eli alusta asti turbiini tarraa järkevästi ja meno on enempi DSG:mäistä kuin variaattorimaista, ja vaihteet tipahtaa silmään kivuttomammin.
              Last edited by _Dexi; 23-09-2009, 22:46.
              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06

(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
              (ex. E60 530Da '04)
              (ex. E39 M5 Facelift '99)
              (ex. E39 540i '98)
              *

Comment

• Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

Originally posted by _Dexi View Post
                Mutta jos miettii omaa entistä 03:ta ja tätä 04 mallia, molemmissa pikkuvaihteilla loota (tai siis turbiini?) luistattaa niin että ärsyttää, liikennevaloista jos lyö lapun pohjaan niin kierrokset nousee heittämällä jonnekin 2500-3000 ja sieltä luistamalla nousee sitten vaihtokohdalle, ja vaihto vieläpä 1->2 on v*ttumaisen laiska. Isoilla vaihteilla sitten "pito" on tiukkaa. Sporttimodella ihan sama homma pikkuvaihteilla ja jos mahdollista vielä hitaampi 1->2, isommilla sitten onkin jo sporttisemman tuntunen.
                .
                Omassa 04/05 mallisessa en osaa kyllä tunnistaa lainkaan ko.laatikon luistamista? Eli ainakin omassani ei perstuntumalta ole juurikaan eroa LCI:n laatikon käyttäytymiseen? Eli ainakin tämä kyllä toimii niin hyvin kuin tuollainen dieselaski nyt yleensä toimii?

Comment

• MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7551
                  • Jyväshyvä

Omassa 04/05 mallisessa en osaa kyllä tunnistaa lainkaan ko.laatikon luistamista? Eli ainakin omassani ei perstuntumalta ole juurikaan eroa LCI:n laatikon käyttäytymiseen? Eli ainakin tämä kyllä toimii niin hyvin kuin tuollainen dieselaski nyt yleensä toimii?
                  Mulla kokemusta 535d -05 ja -08 sekä 530dA -06 malleista,
                  ja kyllä LCI:ssä laatikko toimii vielä paremmin kuin vanhemmissa,
                  turbiini lukittuu hivenen aiemmin ja ei ihan niin herkästi vaihda isommalle puolikaasukiihdytyksessä...

Tosin tuo liikkeellelähdön "luistatus" johtunee ihan siitä että 2-vaide on kohtuu pitkä (huiput liki sata) ja käytännössä kierrokset nousee sinne 2500 pintaan ennenkuin vaihtaa kolmoselle, ellei sitten kiihdyttele ihan pintakaasulla.

LCIllä pystyy kiihdyttelene jo ihan alakierroksillakin,
                  kun kierrokset nousee ~1600 rpm niin pikkusen löysää kaasua -> vaihtaa isompaa päälle ja kiihdytys jatkuu ~1200 rpm:stä alkaen... Tietysti sitä kaasua pitää painaa takaisin kun vaihto on tapahtunut,
                  jos lyö liian aikaisin kaasua niin nykäsee vähäsen kun vaiteenvaihto sattuu samaan aikaan kun kierrosten nosto...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

Comment

• _Dexi
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 769
                    • Vihti

Originally posted by MajorDrake View Post
                    Mulla kokemusta 535d -05 ja -08 sekä 530dA -06 malleista,
                    ja kyllä LCI:ssä laatikko toimii vielä paremmin kuin vanhemmissa,
                    turbiini lukittuu hivenen aiemmin ja ei ihan niin herkästi vaihda isommalle puolikaasukiihdytyksessä...

Tosin tuo liikkeellelähdön "luistatus" johtunee ihan siitä että 2-vaide on kohtuu pitkä (huiput liki sata) ja käytännössä kierrokset nousee sinne 2500 pintaan ennenkuin vaihtaa kolmoselle, ellei sitten kiihdyttele ihan pintakaasulla.
                    Joo siis tuo on toinen juttu että kevyessä ajossa se vetää sinne 2500 asti pikkuvaihteet ja näin, mutta mun mielestä kevyessä ajossa tuo aski toimii ihan järkevästi ja sopiva luistatus tuo vaan pehmeyttä ajoon, kaasua keventämällä se heittää suht aikasinkin isompaa.

Mutta kun lähdetään kovemmin vaikka risteyksestä kiihdyttämään maantielle lusikka pohjassa, niin se pikkuvaihteiden luistatus pilaa fiilistä kun kone lyö pienimmän silmään ja ainakin tuntuu että se "huutaa" kierroksilla samantien ja tuntuma on hyvin epämääränen sen ykkösvaihteen ajan, kakkosen kun se sitten laiskasti saa tupaan pienen "väliluiston" kera niin sitten vasta alkaa vääntö purra selkänojaan kun on "pitoa".

Tuo vois hyvin tarrata kuten tuossa mun videolinkissä, jo jostain 1500 kohdilta turbiini kiinni ja sittenhän se kiihtyy siinä ihan normaalisti kuten ois manuaaliauto.

Sillon edellisen 530Deen kanssa kaverit jotka ei automaatteja niin tuntenut, ihmetteli aina että onko autosta kytkin rikki jos risteyksestä lähti rivakammin vaikkei siinä selasta ollut

(ex. E60 530Da '04)
                    (ex. E39 540i '98)
                    *

Comment

• Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

Originally posted by _Dexi View Post
                      Joo siis tuo on toinen juttu että kevyessä ajossa se vetää sinne 2500 asti pikkuvaihteet ja näin, mutta mun mielestä kevyessä ajossa tuo aski toimii ihan järkevästi ja sopiva luistatus tuo vaan pehmeyttä ajoon, kaasua keventämällä se heittää suht aikasinkin isompaa.

Mutta kun lähdetään kovemmin vaikka risteyksestä kiihdyttämään maantielle lusikka pohjassa, niin se pikkuvaihteiden luistatus pilaa fiilistä kun kone lyö pienimmän silmään ja ainakin tuntuu että se "huutaa" kierroksilla samantien ja tuntuma on hyvin epämääränen sen ykkösvaihteen ajan, kakkosen kun se sitten laiskasti saa tupaan pienen "väliluiston" kera niin sitten vasta alkaa vääntö purra selkänojaan kun on "pitoa".
                      Voisiko myös tässä olla osa ongelmaa, nimittäin minulla ei todellakaan omassani aski toimi noin? Eli minulla laatikko nimenomaan toimii kovassa vedossa lähes kuin manualilaatikko ilman minkäänlaisia luistatuksia ja aina oikea pykälä sisässä?
                      Sportilla ehkä lyö täyskaasulla minun makuun numeroa liian pienen pykälän sisään, mutta muuten pelaa kyllä todella hienosti?
                      Minullahan ko.nykimisongelmaakaan ei tässä reilun puolen vuoden tämän auton omistamisen aikana ei ole tapahtunut kuin 4-5 kertaa, joten voisiko tuon laatikon mahdollinen epälooginen käyttäytyminen muutenkin oireilla ko.ongelmasta? Nimittäin silloin kun minulla tuo nykiminen iski, niin meno muutenkin oli jotenkin tahmeaa ja aivan kun laatikko muutenkin olisi jotenkin "ymmällään" suhteessa todelliseen ajotapahtumaan? Eli aivan kuin itse aski toimisi nilkutusohjelmalla/vakiomoodilla?

Comment

• tuomkiti81
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2005
                        • 1162
                        • Seinäjoki

Voisiko myös tässä olla osa ongelmaa, nimittäin minulla ei todellakaan omassani aski toimi noin? Eli minulla laatikko nimenomaan toimii kovassa vedossa lähes kuin manualilaatikko ilman minkäänlaisia luistatuksia ja aina oikea pykälä sisässä?
                        Sportilla ehkä lyö täyskaasulla minun makuun numeroa liian pienen pykälän sisään, mutta muuten pelaa kyllä todella hienosti?
                        Minullahan ko.nykimisongelmaakaan ei tässä reilun puolen vuoden tämän auton omistamisen aikana ei ole tapahtunut kuin 4-5 kertaa, joten voisiko tuon laatikon mahdollinen epälooginen käyttäytyminen muutenkin oireilla ko.ongelmasta? Nimittäin silloin kun minulla tuo nykiminen iski, niin meno muutenkin oli jotenkin tahmeaa ja aivan kun laatikko muutenkin olisi jotenkin "ymmällään" suhteessa todelliseen ajotapahtumaan? Eli aivan kuin itse aski toimisi nilkutusohjelmalla/vakiomoodilla?
                        Täysin OT:tä mutta pakko kysyä,oletko Hemi esitellyt E60:iäsi showroomissa ollenkaan? Vai onko se menny mulla täysin ohi? Ainaki edellen E39 oli senverran tyylikäs et niin on varmaan tämäki...??
                        Mercedes Benz Cls 350cdi W218
                        Opel Insignia 2.0 Cdti
                        Scania R560 8x4

Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
                        Ex. E60 530dA -05
                        Ex. E39 530dA -01
                        Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
                        Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
                        Ex. Opel Vectra 1.6i -99

Comment

• _Dexi
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 769
                          • Vihti

Hmm, vaikea sanoa, pitänee kuvata ihan videopätkä niin tiedät mitä tarkoitan.

Kovassa vedossa siis sitten vauhdissa se pitää hyvin ja toimii kuten DSG esim, pykälät vaihtuu nopeasti jne., mutta tarkotan tässä että paikaltaan jos lähtee kiihdyttämään reippaasti niin juuri se pienin vaihde (ykkösellä tuo kai lähtee) niin sillä se luistattaa turhan paljon tai sitten se siltä vain tuntuu lyhyenä vaihteena.

Mutta jos tuossa mun aiemmassa videolinkissä silmässä on ykkönen alussa kuten luulen, niin tuolla tavalla mun loota ei todellakaan toimi tässä eikä aiemmassakaan 530D.ssä koko sinä aikana kun se vajaan vuoden mulla oli, molemmissa ykkösellä kierrokset lähtee heti aika korkealta ja koko vaihde tuntuu ihan kun jollain variaattorilla ajelis, kakkoselle vaihdossa pieni "väliluisto" ja sitten kakkosella meno alkaa olla menon tuntusta jo ja vääntö tuntuu perssiissä.

Jos youtubesta tiirailee niin toisissa käytös on juuri tuon tyyppistä, toisissa taas semmosta kun aiemmassa linkissä, oon aina olettanut että se on pre-LCI ja LCI välinen ero?

MIttarissa on tässä kuitenkin jo 150tkm niin en tiedä josko tuoreet ölpät kunhan ne saan vaihdettu, sitten muuttaa lootan tuntumaa. Vikakoodeja tms. ei ole koneessa eikä lootassa, kolmeen kertaan ne katsonut.

(ex. E60 530Da '04)
                          (ex. E39 540i '98)
                          *

Comment

• -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3121
                            • Välisuomi

Se lootan vammainen eka vaihto pintakaasulla ei ole tietyn mallin ongelma, vaan tauti joka taitaa olla kaikissa BMW:n diesel-ZF:ssa. Todella ärsyttävä piirre. Isommilla kaasunkäytöillä se toimii kuitekin sivistyneemmin mutta kaupunkiliikenne on vammaista.

Siis kun lähtee esim hidastetöyssyn tai risteyksen jälkeen kävelyvauhdista ihan pintakaasulla jatkamaan matkaa niin eka vaihto tapahtuu noin 3000 rpm. Seuraava vaihto tapahtuukin sitten 1800 rpm ja sitä seuraava 1600 rpm. Tuo 3000 rpm kun on kamalaa huudatusta ja seuraavalle vaihteelle vaihto tapahtuu sitten hieman nyökäten, jotenkin onnettoman tuntuisesti.

Tämä vamma on ollut kaikilla ajamillani M57N-vehkeillä sekä M57N2 (LCI)-vastaavilla. 330dA, 530dA, 530xdA, 535dA, X3, X5.

Täällä JKL:ssa on nyt yksi -05 535dA toiminut nykimättä DPF-polton aikana tuon EGR %:n muuttamisen jälkeen. Aiemmin aina polton aikana alkoi ärsyttävä nykiminen eikä tilanne muuttunut viriohjelmalla eikä DPF:n poistamisella. Lupaavaa.
                            ---

Comment

• tjvirta
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2007
                              • 95
                              • Espoo

Päivitystä:

Autooni muutettiin tuo Clavurionin ja Ceerayn tekemä temppu, eli EGR arvon muuttaminen -> 50.

Auto toimii nyt kunnolla. Siis noin kun kirjoitin aikaisemmin tässä ketjussa kun throttle valven piuha oli irroitettu:

EHKÄ, vaihteisto toimi se throttle valven piuha irroitettuna vielä hieman paremmin kuin nyt, mutta toimii kyllä tällä hetkellä hienosti ja saattaa olla vaan mutua. Vaihdot muuttuivat kautta linjan pehmeämmiksi. Kun vika oli kunnolla päällä, niin esim vaihto 3->2 moottorijarrutuksessa...esim risteystä lähestyttäessä nykäisi v-mäisesti. Nyt poissa. Voisko johtua siitä, että vaihdon aikana kone antaa pienen "välikaasun", tasoittaakseen vaihtoa, mutta ei onnistunut tässä kun vika päällä?

Ennen kaikkea se pintakaasulla tapahtuva (erityisesti puolilämpimänä) nykiminen on kadonnut kokonaan. Nyt kun painaa kaasua (tai vakkari painaa) lähtee kierroslúkumittari AINA ensin ylöspäin. Vian ollessa päällä mittari lähti AINA ensin alaspäin kevyesti kaasua lisättäessä...kone ikäänkuin tukehtui ennen kuin heräsi sellai ryntäämällä -> kierrokset pomppas jne....

Hyvä mutta ihme homma :think. Selvittelyä jatketaan...jotain vikaahan tuolla on, koska ei nää tämmöisinä oo tehtaalta rullannut. Paskaa jossain putkissa, anturin väärä tieto, laiskoiksi muuttuneet venttiilit...tai jotain sellaista arvauksenani.

EDIT: Niin ajokokemusta on jotain 100km uudella asetuksella...toivottavasti pysyy tuollaisena.
                              Last edited by tjvirta; 24-09-2009, 20:13. Reason: lisäys

Comment

• Thuppu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 3626
                                • Seinäjoki

Noniin joko joko alkaa tuomaan sitä autoa tähän suuntaan?
                                BMW 740iA "ALPINA"
                                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

Comment

Working...
                                X