Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by Havis View Post
    Tepsiikö tuo käsikäyttö myös täyskaasukiihdytyksiin? Eli vaihtuuko vaihde ylöspäin jos komentaa vaihdon jo ennen punarajaa myös kaasu pohjassa?

    TM aikoinaan kritisoi (ilmeisesti myös ihan aiheesta) E39 diesel + automaattivaihteiston yhdistelmää, koska siinä esiintyi eräs kiusallinen piirre:

    Täyskaasukiihdytyksissä laatikko piti pientä silmässä niin kauan, että meno alkoi jo hyytyä, ennenkuin latoi isompaa silmään. Edes stepin manuaalipuolelle siirto ei muistaakseni muuttanut tilanne jos pedaali oli pohjassa, vaan pienempi vaihde pysyi sisällä liian kauan.

    Aivan kuin automaattiin olis jäänyt enemmän bensamoottoreille sopiva "kierrosten käyttö punarajalle saakka" -moodi.
    Miksi pitää polkea ihan lattiaan asti? Ei paina kick down nappulaa pohjaan, niin silloin manuaalipuolella voi vaihtaa ennen punarajaa.

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1839
      • Kotona/Poissa

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Miksi pitää polkea ihan lattiaan asti? Ei paina kick down nappulaa pohjaan, niin silloin manuaalipuolella voi vaihtaa ennen punarajaa.
      Selvä, tämähän riittää. Siis kick down ohittaa kaikki muut toiminnot, ja päättää 100% itse vaihtohetket. Ja jos/kun välttämättä haluaa vaihtaa käsin, ei saa polkea kickdown kynnyksen yli. Helppo juttu kun vaan tietää. Edellyttää että kickdown kynnys on selvästi havaittava ja jalalla hallittava, ettei mene vahingossa päälle.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7544
        • Jyväshyvä

        Originally posted by Havis View Post
        Selvä, tämähän riittää. Siis kick down ohittaa kaikki muut toiminnot, ja päättää 100% itse vaihtohetket. Ja jos/kun välttämättä haluaa vaihtaa käsin, ei saa polkea kickdown kynnyksen yli. Helppo juttu kun vaan tietää. Edellyttää että kickdown kynnys on selvästi havaittava ja jalalla hallittava, ettei mene vahingossa päälle.
        Onhan tuo selvästi havaittava. Tosin alaspäinhän se vaihtaa väkisin jossain vaiheessa, oma n. 1100 rpm kohdalla..
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • kvt
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 236
          • Satakunta

          Toimiiko laatikko kick down asennossa samoin on keppi sitten tavallisessa tai sport-asennossa?
          Sport-asennonkin toiminta on mulle vähän epäselvä. Tekeekö Sport-asento muuta, kuin kierrättää pidemmälle ja käyttää muutenkin herkemmin pienempiä vaihteita, vai luistaako myös turbiini tai laatikko vähemmän Sport asennossa ja kiihtyykö auto paremmin tuolla Sportilla vai kuvittelenko vaan?
          -12 F11 530Da

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7544
            • Jyväshyvä

            Originally posted by kvt View Post
            Toimiiko laatikko kick down asennossa samoin on keppi sitten tavallisessa tai sport-asennossa?
            Sport-asennonkin toiminta on mulle vähän epäselvä. Tekeekö Sport-asento muuta, kuin kierrättää pidemmälle ja käyttää muutenkin herkemmin pienempiä vaihteita, vai luistaako myös turbiini tai laatikko vähemmän Sport asennossa ja kiihtyykö auto paremmin tuolla Sportilla vai kuvittelenko vaan?
            kd toimii joka tilassa samalla tavalla.
            Sport asento ei taida kierrättää yhtään pidemmälle (jos kd pohjassa),
            mutta muuten käyttää isompia kierroksia ja toki karvan verran paremmin kiihtyy,
            ellei sitten D:llä tai M:llä aja kd pohjassa.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • WarHead
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 774

              Originally posted by MajorDrake View Post
              karvan verran paremmin kiihtyy
              Tätä kyllä vähä eppäilen. Paitsi jos kyseessä toi 535dA. Siiteii kokemusta, mutta M57N 3 litrasena hyytyy siellä 3500 rpm jälkeen radikaalisti, jolloin on aika vähä nostaa kaasupoljinta, seuraava vaihde menee sissään ja polkasta se lappu uudestaan pohjaan. Näin kiihtyy parhaiten. Tämä toimii niin sport/normi asennossa. Tilanne vahvistunut entisestään piristysohjelmapäivityksen jälkeen.
              Sport-asento tuntuu nopeuttavan vaihtoja.
              E91 335iAT -08

              -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

              Comment

              • Matson^
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2008
                • 2113
                • Seinäjoki

                D:llä laatikko luistaa enemmän ja käyttää isompia vaihteita, ja yrittää kai parhaansa mukaan olla mukava & taloudellinen
                Sportilla laatikko ei luista enää juuri ollenkaan, vaihtaa nopeammin, kierrättää ylemmäs, ja reagoi herkemmin.
                Stepillä voikin tehdä sitten mitä haluaa tietyissä rajoissa. Eli et voi pökätä ykköstä pesää esim. satasen vauhdista, et lähteä liikkeelle kuin 1 tai 2, et vaihtaa liian aikaisin, laatikko myös vaihtaa itse suurempaa jos kierrokset karkaa "rajoittajalle" ja pienentää jos kierrokset pääse laskemaan tonne tonnin pintaan
                Kick Down kierrättää sitten melkein punarajalle asti. (530dA vaihtaa kyllä kickdownillakin aikaisemmin kuin 535dA) Ja toimii aina samalla tavalla tikun asennosta riippumatta, mikä on kyllä ihan hyvä jo turvallisuuden kannaltakin. Ei jää esim ohitettaessa se henkikulta siitä kiinni että onkin unohtanut lodjun d:lle tai stepille.

                Kyllä se 535dA kulkee sitä paremmin mitä enemmän on kierroksia, dynokäyrät nousevat ihan loppuun asti. Ohjelmoituna eri juttu, silloin paras teho tulee ilmeisesti tuolla keskialueen kierroksilla.


                Mutta kukaan ei ole kiinnittänyt mitään huomiota tuohon kulkusuunta-anturin (anglesensor) mahdollista vaikutusta näihin nykimisongelmiin¿? :think
                Last edited by Matson^; 14-10-2009, 13:22.
                | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                | Nissan Navara TREK-1 |
                ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                Comment

                • Whistler
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2009
                  • 29
                  • Kotka

                  Tänään huomasin itse eka kerran tuon nykimisongelman puolilämpöisellä koneella ('04 E61 530 dA), vakkarilla 77 km/h tasaisella mentäessä. Autoon on tehty nelipöyräsuuntaus merkkiliikkeessä siinä vaiheessa kun minä olen sen käytettynä hankkinut noin kuukausi sitten. Nykimistä en kyllä aiemmin ole huomannut.

                  Itse en tämän vehkeen tekniikasta paljon tiedä, mutta kuulostaa kyllä melkoisen oudolta että tuo vika liittyisi jollakin tavalla pyörien suuntaukseen.
                  ____________
                  E61 530DA '04

                  Comment

                  • _Dexi
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 769
                    • Vihti

                    Originally posted by Matson^ View Post
                    Ja toimii aina samalla tavalla tikun asennosta riippumatta, mikä on kyllä ihan hyvä jo turvallisuuden kannaltakin. Ei jää esim ohitettaessa se henkikulta siitä kiinni että onkin unohtanut lodjun d:lle tai stepille.
                    Tuosta en tiedä voiko ohitusnopeus siitä jäädä kiinni (no tietty jos stepillä joku kutonen on), kun pedaalin painaa yhtään nopeammin 530D:ssä alas ihan vaikka jättäis rakoa kickdown nappulaan, niin kyllä se lyö aika reippaasti sitä pientä pykälään niin että menoa on sen mitä sieltä löytyä voi.

                    Kai se kickdownilla rykii sitten vielä yhtä pienempää, ei tuu ite käytetty oikeastaan koskaan tuota koska sen pienempää pykälää en mielellään silmään tahtoisikaan mitä se jo normaalisti huudattaa.

                    Mun puolesta tossa lootassa sais olla joku extra-comfort mode vielä arkiajoa varten, ei sitä pienempää pykälää tarvis aina survoa jos pikkasen vauhtia kiihdyttää kun vääntöäkin olis muille jakaa. :P

                    EDIT: no stepillähän se toki onnistuu kun pakkokutosen survoo silmään, mutta eihän tuota keppiä raaski kuluttaa eestakas sorvaamalla
                    **********
                    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                    (ex. E60 530Da '04)
                    (ex. E39 M5 Facelift '99)
                    (ex. E39 540i '98)
                    *

                    Comment

                    • tjvirta
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 95
                      • Espoo

                      Aika hiljaiseksi on mennyt tämä keskustelu. Kaikki sai ilmeisesti autonsa toimimaan tuolla EGR arvon muutoksella - kiitokset vaan uranuurtajille.

                      Ainakin oma auto toimii vaihteiston ja moottorin osalta kuin sveitsiläinen käkikello tuon arvon päivityksen jälkeen "kop kop". Kaikki nykimiset tiessään, DPF:n regenerointi toimii normaalisti ja vikailmoituksia ei ole esiintynyt.

                      kuinkahan moni "ei btcf harrastaja" tuosta asiasta kärsii autonsa kanssa ja näkee unia moninumeroisesta korjaamolaskusta...huh huh.
                      ________________________________________
                      G31 520dA Business SportLine 2017

                      Comment

                      • TROCK
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 435
                        • Tampere

                        Originally posted by tjvirta View Post
                        Aika hiljaiseksi on mennyt tämä keskustelu. Kaikki sai ilmeisesti autonsa toimimaan tuolla EGR arvon muutoksella - kiitokset vaan uranuurtajille.

                        Ainakin oma auto toimii vaihteiston ja moottorin osalta kuin sveitsiläinen käkikello tuon arvon päivityksen jälkeen "kop kop". Kaikki nykimiset tiessään, DPF:n regenerointi toimii normaalisti ja vikailmoituksia ei ole esiintynyt.

                        kuinkahan moni "ei btcf harrastaja" tuosta asiasta kärsii autonsa kanssa ja näkee unia moninumeroisesta korjaamolaskusta...huh huh.
                        Itse mietin tätä kanssa yhtenä päivänä ja tulin siihen tulokseen, että ilmeisesti kelien viilennyttyä ongelmatkin ovat vähentyneet. Enpä nimittäin usko, että kovinkaan moni on näitä EGR-arvoja käynyt muuttamassa. En minä ainakaan ja en edes muista koska tätä nyppimistä on viimeksi ilmaantunut.
                        - - - - - - -
                        F10 520dA
                        ex E61 530dA, ex E39 530dA

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          Moi,

                          Aika mielenkiintoista, kun tuossa muuan päivä Clavurionin kanssa katseltiin omasta autostani E60 530dA 2005 livedataa, ja myös tuota EGR aktivoitumisprosenttia. Ilmeni, että Ceerayn autossa oli normaali tasakaasuajossa ollut tuo aktivoitumisprosentti lähempänä 70%:a. Omassa autossa se pyöri siellä 50-55% huitteilla.

                          Toki mulla on ollut tuo auto vasta vähän aikaa, ja olen ajanut sillä ehkä reipas 3000km tms. Sinä aikana en ole havainnut minkäänlaista nykimistä millään nopeudella vakkarilla ajettaessa (tai ilman). Enkä ole havainnut, että vakkari vaihtelisi pienempiä vaihteita kiihdytyksissä kun resumetetaan. Enkä ole havainnut noita aiemminmainittuja ongelmia, että nykäsisi kun hiljennetään seisahduksiin. Ainut, jonka olen huomannut, mikä varmaan näissä aika feature on, että määrätyissä tilanteissa kun auto hidastetaan hissukseen melkein pysähdyksiin muttei aivan (turbon kiekat laskee), ja sitten jatketaan yhtäkkisesti kiihdytystä rivakasti, niin jos oikeen varomattomasti survasee kaasua niin saattaa tulla semmonen kiihdytyspiikki kun turbo spoolaa ja alkaa vääntämään isosti. Mutta tuokaa ei liity mitenkään vaihteistoon taikka ole muutenkaan kummallista, on vain turbodiisselin ominaisuus joka korostuu tietenkin kuta isompi fööni on keulalla.

                          Mutta, jos nykimiset joskus alkaa, niin lääkekin on jo tiedossa .

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Niin kuten jo aiemmin kirjoitin niin täällä nykii edelleen 535d vaikka EGR-arvoakin on rukattu.
                            ---

                            Comment

                            • poke
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 3118

                              Originally posted by Whistler View Post
                              Tänään huomasin itse eka kerran tuon nykimisongelman puolilämpöisellä koneella ('04 E61 530 dA), vakkarilla 77 km/h tasaisella mentäessä. Autoon on tehty nelipöyräsuuntaus merkkiliikkeessä siinä vaiheessa kun minä olen sen käytettynä hankkinut noin kuukausi sitten. Nykimistä en kyllä aiemmin ole huomannut.

                              Itse en tämän vehkeen tekniikasta paljon tiedä, mutta kuulostaa kyllä melkoisen oudolta että tuo vika liittyisi jollakin tavalla pyörien suuntaukseen.
                              Tarkastiko merkkiliike kulkusuunta-anturin(anglesensor) pyöräkulmien säädön yhteydessä? Itsellä kävi joskus n. reilu vuosi sitten, kun kokematon asentaja sääti pyöräkulmat, niin sen jälkeen alkoi ilmetä nykimistä vakkari päällä lievissä alamäessä ja lisäksi vakkari tippui itsekseen päältä vaikka keli oli kuiva.

                              Vikaa etsivätkin sitten useaan otteeseen ja viimein maahantuojalta oli tullut kehotus tarkastaa myös kulkusuunta-anturi. Asentaja(eri kuin ensimmäisellä kerralla) kertoi kulkusuunta-anturin olleen yhden pykälän pielessä. Tuon jälkeen nykimis- ja vakkarin päältä tippumisongelmat loppuivat.

                              TIS sanoo myöskin, että aina kun tehdään etuakseliston remonttia, niin olisi tarkastettava sekä pyörien suuntaus, että kulkusuunta-anturi.

                              Tuo kulkusuunta-anturihan toimii jotensakin niin, että se haistelee ajovakauden hallintaan liittyviä asioita, eli ymmärtääkseni kun tulee poikkeama kulkusuuntaan, niin silloin ajonvakaudenhallinta olettaa auton olevan luisussa ja pyrkii sitä korjaamaan mm. pudottamalla vakkarin päältä ja pienentämällä tehoa jne.
                              Kulkineet/projektit:

                              M2 F87
                              530iA E39
                              635 CSi E24
                              518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                              Comment

                              • Matson^
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2008
                                • 2113
                                • Seinäjoki

                                Originally posted by _Dexi View Post
                                Tuosta en tiedä voiko ohitusnopeus siitä jäädä kiinni (no tietty jos stepillä joku kutonen on), kun pedaalin painaa yhtään nopeammin 530D:ssä alas ihan vaikka jättäis rakoa kickdown nappulaan, niin kyllä se lyö aika reippaasti sitä pientä pykälään niin että menoa on sen mitä sieltä löytyä voi.

                                Kai se kickdownilla rykii sitten vielä yhtä pienempää, ei tuu ite käytetty oikeastaan koskaan tuota koska sen pienempää pykälää en mielellään silmään tahtoisikaan mitä se jo normaalisti huudattaa.

                                Mun puolesta tossa lootassa sais olla joku extra-comfort mode vielä arkiajoa varten, ei sitä pienempää pykälää tarvis aina survoa jos pikkasen vauhtia kiihdyttää kun vääntöäkin olis muille jakaa. :P

                                EDIT: no stepillähän se toki onnistuu kun pakkokutosen survoo silmään, mutta eihän tuota keppiä raaski kuluttaa eestakas sorvaamalla
                                No juu ei varmasti jääkkään mutta tuo nyt oli vain lähinnä esimerkkinä, että jos tulisi tiukka paikka niin hätääntynnyksissään ei välttämättä tajuaisi kuin survoa pedaalia lattiaan, niin on mielestäni ihan hyvä että silloin otetaan ns. kaikki irti.
                                Itse tulee yleensä pökättyä loota sportille ohitettaessa, ei sillä että aina pitäisi nilkkasuorana ohittaa, mutta olen itselleni uskotellut että laatikko kestäisi pitempään tuon (vielä) vakiokoneenkin kanssa kun ei väännöllä survota vauhtia katiskaan. Ja samalla välttyy siltä ettei loota oppisi d-asennossa turhan "sporttiseksi".
                                Pienempäähän se kyllä tarjoilee aika herkästi jo muutenkin maantiellä, muutta nämä nyt on tälläisiä mun omia säätöjä joilla uskottelen saavani ikuisen ZF:n

                                Itse vikaan vielä sen verran että oma bemmi kävi softapäivityksessä pari viikkoa sitten (lähinnä i-driven uskomattoman jäätämisen ja mp3 toiston uupumisen vuoksi) ja samalla varmasti Thupun tekemä EGR-rukkaus palauitui ennalleen¿
                                Tuntuu ainakin että laatikko vaihtaa sivistyneemmin, mutta tuohon kierrosten humppaamiseen sillä ei ollut mitään muuta kuin ehkä negatiivista vaikutusta. Edelleen kierrokset humppaa pienissä nopeuksissa ja lähinnä kylmänä, ei kuitenkaan nyi. Reilun viikon päästä menee auto 4-pyöräsuuntaukseen merkkiliikkeeseen ja samalla nollataan tuo kulkusuunta anturi niin katsotaan vaikuttiko mitään ja jos ei niin sitten heitetään EGR-korjausarvo takaisin tai vaikka sinne 85.
                                Vakkarilla auton käytös on tosi siistiä, kiihdyttää rauhasti sinne mihin on pyydetty, pienentää yhden pykälän kiihdytettäessä ~90->110, mäet mennään kohtuu sivistyneesti.
                                Last edited by Matson^; 04-11-2009, 10:36.
                                | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                                | Nissan Navara TREK-1 |
                                ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎