Ongelma on siinä, että te ette oikeasti tiedä auttaako esim juuri teidän vikaan se lootan vaihto. Oulussa sanoi noheva huoltoneuvoja, että kahteen vaihdettu ja sillä korjaantunut. Uskon kyllä, että noissa bulletiineissa on asiaa, ja osa näistä vioista aivan varmana korjaantuu tuolla turbiinikorjauksella taikka softauksella. Ei ne nyt huvikseen tommosia bulletiineja laita, eikä BMW nyt aivan täysi paska näistä imusarjan läpistä huolimattakaan ole, ettäkö aivan kaikki ongelmat lakastaisiin maton alle, ja korjausohjeet kaikki täyttä tuubaa.
En sitä sano, ettäkö varmuudella noilla mainituilla fixeillä kaikki vastaavantyyppiset ongelmat korjautuisi, mutta jos lähtökohta on, että "ei varmasti korjaannu", niin sitten se on voi voi, koska siinä tapauksessahan alla on auto, joka on rikki eikä siitä kummene.
Tero
Tarkoitin sitä, että 7k€ laatikon uusimiseen, eikä 100%:n varmuutta vian korjaantumiseen. Tämä yhtälö ainakin minun kukkarolle on liikaa. Hyvähän se on, jos joku takuuseen on laatikon saanut vaihdettua. Samallahan sinne on uudet öljytkin tullut vaihdettua, eikä tarvitse jahkailla, pitääkö niitä vaihtaa, vai ei. Ja jos tarpeeksi euroja löytyy, niin miksi ei vaihtaisi koko autoa uuteen.
Tarkoitin sitä, että 7k€ laatikon uusimiseen, eikä 100%:n varmuutta vian korjaantumiseen. Tämä yhtälö ainakin minun kukkarolle on liikaa. Hyvähän se on, jos joku takuuseen on laatikon saanut vaihdettua. Samallahan sinne on uudet öljytkin tullut vaihdettua, eikä tarvitse jahkailla, pitääkö niitä vaihtaa, vai ei. Ja jos tarpeeksi euroja löytyy, niin miksi ei vaihtaisi koko autoa uuteen.
Aivan, ei tämä minullekkaan mikään kynnys kysymys ole rahallisesti mutta siis en milloinkaan tule 7ke laittamaan uuteen vaihteistoon. Miksi edes korjata kohta 7 vuotta vanhaa autoa uusilla osilla. Jos laatikko joskus hajoaa niin tilalle tulee saksasta takuukorjattu tai suomen purkaamoilta vaihtolaatikko. Tuon 7ke pistän vaikka uudenkarheaan moottoripyörään, kelkkaan tai seuraavan auton vaihtamiseen ennemmin kuin uuteen laatikkoon jonka vaihtamisella EHKÄ jossain päin maailmaa EHKÄ jonkun auto on saattanut korjaantua.
Jos laatikko joskus hajoaa niin tilalle tulee saksasta takuukorjattu tai suomen purkaamoilta vaihtolaatikko.
Heh, näin sivuhuomautuksena, rupeaa sekin tulemaan kalliiksi kun auto makaa pajalla kun etsitään vaihtolootaa joka olis kunnossa. Ei paljoa auta jos uuden lootan saa ilmaseks kun tulee työkulut öljyt ym. joka kerta päälle. Eikä laatikon täysremppa maksa lähimainkaan 7ke, vaikka sen tekisi kunnollakin eikä sillä harakiri-tyylillä että vaihdetaan vaan silminnähden kuluneet osat.
Tuohon teidän turbaani-ongelmaan, korjauttakaa yksi jos haluttaa kokeilla, ei sitä nyt uutta kannata marmorilta hakea kun suomesta saa moista ilmeisen toimivaa palvelua. Hintakin on jotain ihan muuta kuin 2ke. Tuskinpa vaan tulee auttamaan mutta ainakin tulee halvempi kokeilu.
Niin ja noihin laatikonvaihtoihin, jos jollain on sillä korjaantunut, on vika aivan taatusti ollut venttiilikoneistossa, jonka voi tarkistaa läpikotaisin ihan luotettavasti.
Ei tietoa, mutta tosiaan egr tulppaaminen ei vaikuttanut ainakaan minulla. Voihan olla että ohjelmallisesti suljettuna tekee paljon muitakin muutoksia mistä sitten seuraa tuo normaali toiminta.
Niin siis se egr:n tulppaaminen ei kitenkaan poista siihen liittyvä ja sitä ohjaavia softia. Eli kun softassa käsky käy avata egr, siirtyy tästä informaatiota varmasti paljon muuallekkin(kuten varmasti myös laatikon ohjelmalle).
Eli mitä moottorin ja vaihdelaatikon ohjelmassa tapahtuu silloin kun tuo avauskäsky tulee?
Olen edelleen sitä mieltä että tuo turbiinin vaihtokin on pelkkä oireen "hätäkorjaus" jolla vain muutetaan tartunta/lukitusnopeutta vähemmän kriittiselle alueelle.
Se on kuitenkin 100% varma että puhtaasti "öljypumppuna" toimiva turbiini ei "korjaannu" itsestään eikä anna ko.vikaa satunnaisesti, mikäli itse ongelman aiheuttaja olisi siinä.
Itsellänikin tuo oma e60 teki viime kesänä yhtenä päivänä ko.humppausta muutaman kerran ja sen jälkeen ei kertaakaan? Turbiini ei varmasti itse itseään korjannut/muuttanut niin että ongelma poistuisi.
Mitä tulee näihin bulletiinien todenperäisyyteen, niin mikäli niin tosiaan on että tämä ongelma laatikon vaihdolla 100% varmuudella katoaa, niin luulisi Laakkosen mielellään tekevän hyvää bisnestä näillä askien/turbiinien vaihdolla.
Siis mikäli ongelma ehdottoman varmasti tällä poistuisi?
Nimittäin jos he eivät voi LUVATA ko.ongelman poistuvan laatikon vaihdolla, voi ko.buletiineja pitää pelkkinä lottopapereina jossa artisti maksaa.
Mikäli nimittäin tästä maasta löytyy yksikin tapaus jossa laatikko+turbiini on vaihdettu ja vika ei ole poistunut, ollaan edelleen siinä tilanteessa että kyse EI VOI olla laatikosta vaan taas korjataan pelkkää oiretta.
Toisaalta, kun kerran selvästi tiedetään että tuon egr:n ohjelmallinen säätäminen joka tapauksessa ainakin hetkellisesti muuttaa tilannetta, miten ihmeessä se voisi liittyä täysin mekaaniseen turbiiniin?
Laatikon ohjelmaan se varmasti vaikuttaakin, mutta taas ollaan siinä että ongelma on ohjelmallinen ongelmapiiri jossa mukana on isompi kokonaisuus/ketju.
Summa summarum: Siis jos.....huom. JOS maahantuojalla todella on bulletin johon luotto on 100%:nen, mikä ongelma maahantuojalle on myydä ja asentaa uusi laatikko maksavalle asiakkaalle ja luvata ongelman näin poistuvan??? Tasan varmasti siksi että siellä on tieto että aina ko.ongelma ei tällä poistukkaan tai poistuu vain hetkeksi.
Hemin kanssa täysin samoilla linjoilla. Tuo on täyttä arpomista tuo turbiinin vaihto, siinä kuitenkin samalla käytetään monet johtoliittimet irti, vaihtuu öljyä jonkinverran jne. että voi hyvällä tuurilla vika hetkeksi lähteä pois kun liittimiä avataan. Ja minulla tosiaan auto oli täysin kunnossa päivän kun laitettiin egr korjausarvoksi 50, tämän voi varmaan thuppu vahvistaa että pienintäkään nykäistä ei ilmennyt vaikka kiusallakin ajettiin kokoajan ongelma alueella. Ja seuraavana päivänä ongelma tuli takasin.
Niin siihen laatikon etsimiseen niin suomessa on kymmeniä automaatti-askeja kaupan ja lupaan vaihtaa sen laatikon täältä löytyvillä ohjeilla kyllä itsekkin päivässä. Ja seinäjoen auto-kaarelta sain tarjouksenkin laatikon alle laitosta eli laatikko pois ja uus laatikko tai pelkkä turbiini niin 400e+ öljyt niin siitä se ei jää kiinni. Ja sitä ei tarvitse odotella, silloin kun se aski tarvitaan niin soitetaan puhelu, haetaan rahat tililtä ja sitten sitä lähdetään hakemaan. Ei tämä avaruustiedettä ole.... Ja jos purkaamolta haettu laatikko ei jostain syystä pelaa niin siitä eteenpäin sen asian hoitaa minulle laatkon myynyt taho. Noissa kaupoissa pitää vaatia mustaa valkoiselle mitä tehdään jos osa ei toimi.
Edit: täälä on muuten myös yksi 525 e60 bensa mikä nykii samankaltaisesti mutta ei läheskään aina. Tuolla autolla oli ajettu silloin 270tkm. Muutenkin se vaihteisto toimi aika-ajoin vähän kyseenalaisesti.
Näin se
menee:1Ilta apinan raivollllaLaatikon kimppuun.Todetaan ettei
kaikkia tarvittavia työkaluja. 2ilta:Saadaan ehkä loota irti .3ilta:
kysytään neuvoa foorumin pajapeikoilta.Helppo homma.
Näin se
menee:1Ilta apinan raivollllaLaatikon kimppuun.Todetaan ettei
kaikkia tarvittavia työkaluja. 2ilta:Saadaan ehkä loota irti .3ilta:
kysytään neuvoa foorumin pajapeikoilta.Helppo homma.
Niin ehkä näin jos on peukalo keskellä kämmentä. Jos parhaimmillaan on 6 tuntiin tehty moottorinvaihto 200sx:ään niin luulisin että mokoman laatikon irroitus meiltä myös onnistuu päivässä. Ja onko se nyt se ja sama meneekö siihen vaihtoon päivä vai viikko? Kyllä tuosta toisen auton siksiaikaa lainaan saa. Eli tämä ei ainakaan vielä riitä minulle syyksi teettää tuota työtä uusilla osilla liikkeessä. Tänään taas 700km ajettu tuolla, ekojen kilsojen aikana nykii, lopun aikaa pelas mainiosti kun oli lämmin. Kulutus 6 litraa ja ei normaalisti ajettiin ja ohiteltiin... Että ei tuo nyt kamalan "epäkuntoiselta" laatikolta minusta vaikuta. Tuli mieleen että voisko tuo olla jotenkin kytköksissä luistonestoon?
Näin se
menee:1Ilta apinan raivollllaLaatikon kimppuun.Todetaan ettei
kaikkia tarvittavia työkaluja. 2ilta:Saadaan ehkä loota irti .3ilta:
kysytään neuvoa foorumin pajapeikoilta.Helppo homma.
Lohdutus sinulle. 99,9% meille BMW-kuskeille käy samalla lailla. Poikkeuksia aina löytyy, mutta niidenkin lupauksiin kannattaa suhtautua varauksella. Ammattiliike asensi minulle Webaston ja ei siihenkään mennyt kuin vaivaiset 10 tuntia. Ja kaveri tekee vain sitä työkseen.
Ohessa luettavaa, niin Briteissä kuin Saksassakin konsensus on, että ongelman aiheuttaa momentinmuunnin. Luulen, että Suomen bemaripiirit on vielä aika pientä verrattuna esim Saksaan.
Etenkin tuo viimeinen tredi (ykkössivulta asti) on mukavaa luettavaa. Aluksi toiselle kuskille oli kerrottu selityksiä DPF poltoista jne, mutta toinen kuski oli saanut Münchenistä ohjeet vaihtaa turbiini ja se oli sitten sillä selvä.
Tuolla oli myös maininta, että softakorjaus voi noissa vanhemmissa auttaa asiaa, ja ilmeisesti nuo uudemmilla softilla olevat (edelleen ryppyilevät) tulevat kuntoon turbiinin vaihdolla. Nämähän on täysin yhteneviä sen tässäkin tredissä esilletulleen tiedon kanssa (joku sanoi, että tieto oli "trollausta" tms, noinkohan nyt kuitenkaan).
bei mir damals wurde Puma-anfrage gestellt und die Fachleute aus München haben geraten den Wandler auszutauschen (nach fast halbem Jahr suche und 20 x Werkstattbesuch von mir) hat mein Werkstatt das endlich gemacht und seit dem ist RUHE !!! Also bei mir lag es DEFENETIV AN WANDLER
Ohessa luettavaa, niin Briteissä kuin Saksassakin konsensus on, että ongelman aiheuttaa momentinmuunnin....
Ei minusta näillä mainitemillasi foorumeilla ole mitään konsensusta siitä mikä auttaisi. Esim. tässä ehdotetaan täältä tuttua konstia:
Versucht mal folgendes.:
Unterdruckschlauch vom Abgasrückführungsventil abstecken und mit etwas verschließen.
Dann Probefahrt.
Bei mir war es dann komplett weg !!!!!!!
...
PS. Bei mir wurde der Wandler + Getriebe getauscht. Hat das Problem aber nicht gelöst !!!!
Durch das simple Abstecken gelöst !
(alipaineletku irti egr-venttiililtä, vika poissa. vaihteisto ja momentinmuunnin vaihdettu, ei auttanut mitään.)
Ei minusta näillä mainitemillasi foorumeilla ole mitään konsensusta siitä mikä auttaisi. Esim. tässä ehdotetaan täältä tuttua konstia:
Versucht mal folgendes.:
Unterdruckschlauch vom Abgasrückführungsventil abstecken und mit etwas verschließen.
Dann Probefahrt.
Bei mir war es dann komplett weg !!!!!!!
...
PS. Bei mir wurde der Wandler + Getriebe getauscht. Hat das Problem aber nicht gelöst !!!!
Durch das simple Abstecken gelöst !
(alipaineletku irti egr-venttiililtä, vika poissa. vaihteisto ja momentinmuunnin vaihdettu, ei auttanut mitään.)
No konsensus oli ehkä liian jyrkkä sana, mutta erittäin paljon kommentteja turbiiniin ja myös softaan liittyen ?
Lähinnä pointtina, ettei tuo momentinmuunnin / softa polku ole mikään tuulesta temmattu ajatus, eikä todellakaan mitään "trollausta" missään mielessä. Sitä voi jokainen itsekseen kapinoida noita kalliimpia ratkaisuja vastaan, eihän se kivaa ole pistää paljoa rahaa auton korjauksiin koskaan. Mm. E39 530d GM automaatit on suorastaan pahamaineisia helvetinkoneita, jotka lähes takuuvarmasti hajoaa jossain vaiheessa. Ja nekin maksaa.
Itse ajattelen näitä asioita vaan siltä kannalta, mitä tietoa on tarjolla ja siihen pikkasen loogista päättelyä päälle. Todennäköisesti useassa tapauksessa taustalla on jotain turbiiniin liittyvää, joka on kenties vanhemmissa hardiksissa vielä korostunut softan huonouden vuoksi. Jotain on saatu softalla korjattua, mutta ei sillä sentäs ihmeitä tehdä.
---
"Do a search on here. Someone else ( sorry can't remember his name ) has a similar problem although not as pronounced as yours it turned out to be the torque converter"
---
"If this occurs at a constant throttle then most likely Torque Converter. This is an expensive job to get done properly - even sourcing the parts from ZF.
It would be worthwhile updating the software of the car first -but I suspect the dealer may have already done that."
---
"Wurde schon mal bei jemanden mit diesem Fehler der Wandler gewechselt????"
---
"Mein Händler sagte übrigens, dass dieses Problem bekannt sei und es eine Software gibt, die Abhilfe schafft. Allerdings muss er für diesen Eingriff einen Code aus München anfordern - wie auch immer... Das lasse ich dann noch mal machen."
---
"HI schon komisch? bei mir damals wurde Puma-anfrage gestellt und die Fachleute aus München haben geraten den Wandler auszutauschen (nach fast halbem Jahr suche und 20 x Werkstattbesuch von mir) hat mein Werkstatt das endlich gemacht und seit dem ist RUHE !!! Also bei mir lag es DEFENETIV AN WANDLER"
---
"das war schonmal vor 2 - 3 Jahren Thema und wenn ich mich recht erinnere, hatte Softwareupdate Besserung gebracht, dann müssten eure 5er aber allesamt auch älter sein.
Thema Wandlerbrücke..."
Saahan noita osia vaihtaa uudelleen ja uudelleen vain todistaakseen itselleen ja muille vian olevan jossain muualla. Oletan Bemarihuollon vaihtaneen laatikon mukana turbiinin ja ajaneen (taas) uudet softat autoon remontin jälkeen. Käsittääkseni uusi laatikko tuli turbiinin kanssa valmiiksi täytettynä.
En siis näe yhtään syytä maksaa turbiininvaihtoa, kun edellinenkään vaihto ei auttanut.
...ja mikäli taas löytyy yksikin turbiinin vaihto joka EI ole ongelmaa lopullisesti ja 100%:sti poistanut, ei perusongelma edelleenkään voi olla itse turbiinissa, vaan silläkin paikkaillaan vain oireita(eli esim siirretään hieman lukitsemisnopeutta pois itse ongelmalliselta alueelta?).
Missä/kuka antaa takuun siitä että turbiinin vaihdolla ongelma saadaan poistettua, tai rahat saa takaisin?
Eihän tässä pitäisi olla mitään ongelmaa jos kerran jossain on VARMA tieto siitä että ongelman pääsyyllinen=aiheuttaja on juurikin viallinen turbiini?
Aika moni nimittäin sen turbiininsa käy heti vaihdattamassa mikäli niitä joku takuuvaihtoina tähän nykimisongelmaan ryhtyy vaihtamaan.
Bisnes is bisnes.
Comment