...................
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530dA E60:n automaattiloota?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Turbiini arpoo täälläkin
Moi,
Täälläkin alkoi yllättäen arpomaan turbiini ollako vaiko eiköö olla päällä. On joskus harvoin tehnyt tota ennen lähinnä parkkipaikoilla erittäin hiljaisissa nopeuksissa.
Nyt vakkari säädetty 90km/h, aina kun moottori siirtyy kevyestä moottorijarrutuksesta (loiva alamäki) kevyeen kaasun lisäämiseen (loiva ylämäki) turbiini arpoo ottaako vaiko ei kiinni. Ikään kuin ottaa kiinni, sitten irrottaa, kunnes ottaa uudelleen kiinni. Tuntuu kierroslukumiarissa, takapuolessa ja kulutusmittarissa.
Kertokaa - kuka ikinä korjaakaan tän ongelman, että mikä autto.
Läpät poistettiin noin 1500km sitten, toimi ok tähän asti.
120tkm ajettu________________________________________
G31 520dA Business SportLine 2017
Comment
-
-
Originally posted by viktor View PostVain mutuilua, mutta oliko akku irti läppien poistossa, eli nollautui kenties tuo laatikon muisti.E91 335iAT -08
-Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -
Comment
-
-
Noniin, päivitystä.
Ongelma alkoi olla jo asteella "vituttava" ja matka-ajossakin havaittavissa aivan helposti nopeusluokasta riippumatta.
Wetterillä ajettiin testereistä läpi ja kaiken kaikkiaan jäi koeajojen jälkeen seuraavaa haaviin:
Laatikon lukko+momentinmuunnin on jossain regulointitilassa ja sinne tulee jotain 100Nm vääntöpiikkejä jolloin se ei oikein osaa tehdä mitään, arpoo olemassaoloansa.
Korjausohjeet : Ölkät vaihtoon, 1000km ajoa ja sama uudestaan ja uusi suodatin tilalle. Uusin ohjelma sisään. Jos ei auta , loota vaihtoon.
Finntakuu suostui vaihdattamaan ölkät ja suodattimen kerran, mutta ei toista. Voipi vain olla että laukeaa kokonaan kun paska lähtee liikkeelle ja sotkee uuden suodattimen sitten. Mutta katsotaan miten käy. Jos tuo ei auta niin tod. näk. laittavat Finntakuulta lootan jonnekin pajalle laitettavaksi , tuskin suostuvat maksamaan n.6k€ uudesta bemun lootasta.
Kerron lisää kun tiedän.Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
En tiedä kuinka monenlaista nykimistä E60:ssa ilmenee mutta alustavasti vaikuttaa siltä kuten ounastelinkin jossain vaiheessa erään 05-vuoden 535d:n kanssa: ohjelmabugi. Auto ei nykinyt ennen BMW:n virallisia päivityksiä ja niiden jälkeen se nyki riippumatta päivitysversiosta. BMW vaihtoi autoon laatikon ja turbiininkin turhaan, nykiminen säilyi. Viritysohjelmakaan ei poistanut nykimistä. Imusarjan "kaasuläppä" poistettiin käytöstä muista syistä mutta reilumminkin ajettuna se ei enää nykinyt. Jätin piuhan irti ja annoin polton toimia "vajaateholla" (autosta tuli poistettua DPF:kin muutama kk sitten). Nyt otin alipaineletkuja uusiessani samalla imusarjan läpät pois ja kappas, noin 90 km ajon jälkeen antaa saastehälytyksen mittaristoon. "Kaasuläpän" ohjauspiuha takaisin paikalleen ja hälytyskin poistuu lyhyen ajon jälkeen. Ikävä tilanne: Nykii kun läppä on toiminnassa ja antaa hälytyksen jos ei ole..---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostEn tiedä kuinka monenlaista nykimistä E60:ssa ilmenee mutta alustavasti vaikuttaa siltä kuten ounastelinkin jossain vaiheessa erään 05-vuoden 535d:n kanssa: ohjelmabugi. Auto ei nykinyt ennen BMW:n virallisia päivityksiä ja niiden jälkeen se nyki riippumatta päivitysversiosta. BMW vaihtoi autoon laatikon ja turbiininkin turhaan, nykiminen säilyi. Viritysohjelmakaan ei poistanut nykimistä. Imusarjan "kaasuläppä" poistettiin käytöstä muista syistä mutta reilumminkin ajettuna se ei enää nykinyt. Jätin piuhan irti ja annoin polton toimia "vajaateholla" (autosta tuli poistettua DPF:kin muutama kk sitten). Nyt otin alipaineletkuja uusiessani samalla imusarjan läpät pois ja kappas, noin 90 km ajon jälkeen antaa saastehälytyksen mittaristoon. "Kaasuläpän" ohjauspiuha takaisin paikalleen ja hälytyskin poistuu lyhyen ajon jälkeen. Ikävä tilanne: Nykii kun läppä on toiminnassa ja antaa hälytyksen jos ei ole..E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostViritysohjelmakaan ei poistanut nykimistä. Imusarjan "kaasuläppä" poistettiin käytöstä muista syistä mutta reilumminkin ajettuna se ei enää nykinyt. Jätin piuhan irti ja annoin polton toimia "vajaateholla" (autosta tuli poistettua DPF:kin muutama kk sitten). Nyt otin alipaineletkuja uusiessani samalla imusarjan läpät pois ja kappas, noin 90 km ajon jälkeen antaa saastehälytyksen mittaristoon. "Kaasuläpän" ohjauspiuha takaisin paikalleen ja hälytyskin poistuu lyhyen ajon jälkeen. Ikävä tilanne: Nykii kun läppä on toiminnassa ja antaa hälytyksen jos ei ole..BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe
.. plus sitten kaikkea muuta romua.
Comment
-
-
Originally posted by WarHead View PostNo nyt kun tuli puheeksi, niin taisipa se akunkenkä olla irti sen 3h, eli tuo pehmentynyt vaihtelu siis lootan nollauksen piikkiin.
Comment
-
-
Originally posted by rasanttu View PostOnko tästä faktaa, olen lueskellut foorumilla ettei oppivaa laatikkoa saa nollattua akkua irroittamalla.
Eli laitetaan tuo hetkellinen pehmentynyt vaihtaminen läppien poiston piikkiin.
Toinen erittäin negatiivinen piirre on vakkaria käyttäessä, kun lievä ylämäki alla ja ruvetaan tavoittelemaan tavoitenopeutta, niin tempoo iha älyttömästi, ts. saa pitää siitä pullosta/kahvikupista kiinni yhtä kovasti ku ennen vanhaan lintsillä Enterprice-vemputtimessa. Nostettu ahtopaine ja syöttö pahentavat tilannetta. Tasamaalla ja alamäessä toimii erittäin sivistyneesti.E91 335iAT -08
-Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostNäkyykös diagnostiikan statustiedoissa tuota läpän aktivointia ja onko sillä yhteys nykimiseen? Aiheuttaako läpän toimimattomuus itsessään vikatilan, vai aistiiko DDE sen lambda-anturilla? Eli riittääkö läpän sähköinen toiminta tai sen simulointi? Vai pitääkö tuohon nyt sitten purkkaviritellä joku kytkin, jolla läpän saa hetkellisesti toimintaan vikatilan ilmaantuessa.
Läpän toiminta tehostaa niin paljon EGR:n toimintaa että moottori antaa häiriön EGR:n toimimattomuudesta (MAF mittaa liikaa raikasta ilmaa suhteessa tavoiteltuun). Itse läpästäkin tulee häiriö mutta se ei päädy mittaristoon asti vaan se näkyy vain vikakoodinluvussa.
Mysteeri on se että swirl flapsien poistoa moottorin ei luulisi millään ilveellä saavan selville mutta nytpä kävi niin että tuo kaasuläpän toiminta ei aiheuttanut hälytystä kun nuo pikkuläpät olivat autossa mutta ilman niitä toiminta oli erilainen. Vaikahan noita pikkuläppiä on enää takaisinkaan saadaEli jonkun kannattaisi ottaa tuo kaasuläpän piuha irti pre-faceliftissa ja testata ajamalla läppien kanssa muutama sata km ja sen jälkeen ilman läppiä sama homma.. Tässä tapauksessa kun löysin alipainevuotoja samalla kun otin läpät pois (tai siis toisinpäin), eli auton toiminta muuttui muutenkin (oli alakierrostehot hukassa pitkään ennen letkujen uusimista).
Originally posted by bemanderi View PostKysytään tyhmiä, onko tämä "kaasuläppä" sama kuin ns. "throttle valve". Jos näin niin sitten taidetaan olla 535d:n nykimisongelmien sylttytehtaalla tai ainakin lähellä.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostMysteeri on se että swirl flapsien poistoa moottorin ei luulisi millään ilveellä saavan selville mutta nytpä kävi niin että tuo kaasuläpän toiminta ei aiheuttanut hälytystä kun nuo pikkuläpät olivat autossa mutta ilman niitä toiminta oli erilainen. Vaikahan noita pikkuläppiä on enää takaisinkaan saadaEli jonkun kannattaisi ottaa tuo kaasuläpän piuha irti pre-faceliftissa ja testata ajamalla läppien kanssa muutama sata km ja sen jälkeen ilman läppiä sama homma.. Tässä tapauksessa kun löysin alipainevuotoja samalla kun otin läpät pois (tai siis toisinpäin), eli auton toiminta muuttui muutenkin (oli alakierrostehot hukassa pitkään ennen letkujen uusimista).
Ennen swirl flapsien poistoa nykimistä esiintyi hyvin samalla tavoin kuin tässä -Tapin tapauksessa, välillä turbiini arpoi mitä tehdä ja ilmeisesti vaihteenkin kanssa oli vaikeuksia. Ongelma esiintyi tasaisessa maantienopeudessa pääsääntöisesti 70 ja 90 nopeuksissa. Ei koko ajan mutta aina välillä. Samoin laatikko tuntui sekoilevan mäkisessä maastossa.
Tällöin auto antoi aina välillä vikakoodia juurikin throttle valvesta.
Imusarjaläppien poistamisen jälkeen homma rauhottui ja on enää hyvin satunnaista, käytännössä voisi sanoa että ei nykiminen loppui lähes kokonaan. Nyt en ole valitettavasti päässyt tarkistamaan onko tuota vikakoodia edelleen esiintynyt.
Mulla olisi yksi toinen 535d mistä pitäisi poistaa läpät, mutta operaatio menisi parin kuukauden päähän. Siinä tosin nykiminen on hyvin maltillista.BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe
.. plus sitten kaikkea muuta romua.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostInpa on näissä E60 versioissa online-tutkimuksissa niin kökkö ja täynnä yhteyshäiriöitä, ettei tuosta mittailusta tule oikein mitään. Kerran ajelin suurin osa anturitiedoista näytöllä koko viikonlopun mökkireissun ja muuta poljentoa mutta eipä se silloin sitten nykinytkään. Alkoi tietenkin nykimään vähän sen jälkeen kun irrotin läppärin autosta..
Läpän toiminta tehostaa niin paljon EGR:n toimintaa että moottori antaa häiriön EGR:n toimimattomuudesta (MAF mittaa liikaa raikasta ilmaa suhteessa tavoiteltuun). Itse läpästäkin tulee häiriö mutta se ei päädy mittaristoon asti vaan se näkyy vain vikakoodinluvussa.
Aktivoidaanko kaasuläppää muutenkin kuin DPF:n regeneroinnissa ja sammuttaessa? TIS:n dokumenteissa osakuorman PA/ilma-suhteen säädössä (Mean quantity adaptation) puhuttiin ainoastaan EGR-venttiilin ohjauksesta.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Comment