memebuy23buy

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E38
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 269
    • HKI,TKU

    Originally posted by joko View Post
    Mitenkähän tuo kaasupolkimen toiminta sitten oikein perustuu jos vika siinä sattuis olemaan? koska tosiaan tuota ongelmaa ei ole kun kylmällä koneella, tietyllä nopeudella. Jos kylmänä lataa matkavauhdiksi reilun 120 niin ei nyi, sen alle kun tiputtaa niin alkaa nykiminen...
    Välillä tuntuu että kaasussa on jonkilainen katvealue = selvästi kuin moottori ei saisi tietoa kaasupolkimen asennosta ja kun taas saa niin tapahtuu (väkisin ja luonnolliseti) nykäisy. Kun ajan vaikka mutkaan (vauhtia 20km/h) ja vapautan kaasun ja lähden taas kiihdyttämään, niin tuntuu että veto ei käynnisty samasta kohtaa (kaasupolkimessa) kun ennen mutkaan tuloa. Olikohan monimutkaisesti kirjoitettu.

    Minulla nykimiset tapahtuu vain ja ainoastaa pintakaasulla ajaessa (ja sitä tolla V8:lla tulee aika paljon ). Kutsun tätä herättämiseksi: Vaikeina aamuina painan kaasun lämäsemällä pohjaan ja nosta sen samantien, niin että kone ei ehdi tehdä mitään = tuntuu että auto "herää" siitä ja toimii 10min normaalisti. Tässä ajassa kone lämpee ja rouva on taas "hyvällä tuulella". Kuten täälläkin jotkut kirjoittivat niin joinakin aamuina auto herää hyväntuulisena ja kaikki vaivat on tipotiessään = pistäisin rahani elektroniikka/softa/anturivian puolesta. Olen ammatiltani IT asiantuntija ja auton käytös muistuttaa rikkinäistä tietokonetta.
    Autotalli:
    -07 Lexus GS300
    -96 Mercedes-Benz SL320
    -79 Wartburg 353W Tourist
    -66 Cadillac Coupe De Ville


    Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

    Comment

    • Ceeray
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1400
      • Kuopio

      Nyt sammu increased emissions moottorivalo... annoin kenkää enemmän niin katosi.
      Kumma kapistus.

      Joka tapauksessa en ole saanut nyt nykimään ollenkaan ja kulutuskin näyttää tippuneen..
      Kytken piuhan takaisin huomenna, katsotaan kuinka jatkuu.
      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

      Comment

      • tjvirta
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 95
        • Espoo




        Kokeilu tehty throttle valven johto irti:

        Sain kokonaan uuden auton!!!! Voi veljet mikä ero. HAuskaa miten tottuu huonoon käytökseen. VAihteisto ei nykinyt YHTÄÄN - en millään saanut näkymään muutaman kuukauden ollutta vikaa vaikka heitin noin 30-40km koeajolenkin...lenkin pituus kasvoi kun aloin naatiskella . Koitin kaikkia keinoja, mutta nyt se vaan toimi. Vaihteisto vaihtaa huomattavasti pehmeämmin. Vaihtaa pehmeästi myös alaspäin...aika usen hiukan nykäisi ennen. Kaasuvaste on ihan toiselta planeetalta. Nyt pedaalia painettaessa tapahtuu heti - ennen oli sellainen hieman verkkainen.

        Sitten kolme ärsyttävää asiaa, joiden luulin olevan ominaisuuksia ja jotka olivat myös poissa.
        - Liikennevaloista lähdöt muuttui pehmeiksi....lähtee nyt juuri niin kuin kaasupoljin haluaa. Ennen oli sellaista taiteilua kaasupolkimella jotta sai pehmeän lähdön aikaan.
        - Ennen kadunkulmissa auto kaasua lisättäessä risteyksestä poistuttaessa empi. Tuntui hieman kuin oisi juuri siinä kaasun painamisen alussa päättänyt vaihtaa pienemmälle. Nyt tuo ominaisuus on kokonaan poissa . Toimii siis toooodella pehmeästi ja mukavasti.
        - Sport-asennossa oli vaohdot todella nykäiseviä ennen - jopa sellaisia "iskuja". Nyt kaikki nämä poissa. Kone kiertää sportilla hieman kiusattuna korkealle ja tiputtaa pehmeästi sitten isommalle.

        Ainut huonontunut ominaisuus oli Ceerayn mainitsema tärähtävä sammutus. Tuntuu kuin joku sammuttaisi valot samalla sekunnilla ja kone hyytyy siihen. Mitään varoitusvaloja tai muuta ongelmaa en saanut aikaiseksi.

        Mitähän seuraavaksi irroitetaan? Imusarjan läpät ja throttle valve ainakin nyt tuntuu aika turhilta :think. No joltain tosiaan pitäisi saada vakuutus ettei tuo pitkän päälle riko mitään. Enpä kuitenkaan usko.

        Eipä taida olla tarvetta laatikkoremontille ainakaan vielä - johon olin jo henkisesti varautunut.

        Autolla on rullattu 123tkm
        ________________________________________
        G31 520dA Business SportLine 2017

        Comment

        • Ceeray
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1400
          • Kuopio

          Hyvä homma!

          Syypää alkaa olla jo selvillä. Tuo edellä kirjoitettu viesti oli kyllä ihan kuin omista kokemuksistani myös. Auto muuttui ajettavaksi.

          Alan ahdistella Finntakuuta josko alkaisivat vaihdattaa tuota Throtte valve bodya.
          Ennen sitä kyllä nakkaan piuhan kiinni ja testaan vielä EGR tulppauksen...

          Meinaan voihan se olla niinkin että kun Throttle valve ei anna toimintasignaalia niin EGR tippuu pois päältä. Eli jos vika onkin EGR järjestelmässä.. sopisi myös autoihin joissa ei ole DPF järjestelmää/throttle valvea.


          Surullista että jos auton atk ei itse kerro missä vika niin ei sitä sen jälkeen huolloissa voida löytää... loppukäyttäjille jää testaus.
          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

          Comment

          • E38
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 269
            • HKI,TKU

            Originally posted by tjvirta View Post
            - Ennen kadunkulmissa auto kaasua lisättäessä risteyksestä poistuttaessa empi. Tuntui hieman kuin oisi juuri siinä kaasun painamisen alussa päättänyt vaihtaa pienemmälle. Nyt tuo ominaisuus on kokonaan poissa . Toimii siis toooodella pehmeästi ja mukavasti.
            No tossa on juuri se ominaisuus jota itse manaan. Tyhmä kysymys: löytyykö toi throttle valve vain dieselmyllyistä? En ole siihen vielä törmännyt vaikka ongelmaa on tullut paljo opiskeltua jenkkifoorumeilta....
            Autotalli:
            -07 Lexus GS300
            -96 Mercedes-Benz SL320
            -79 Wartburg 353W Tourist
            -66 Cadillac Coupe De Ville


            Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1968
              • Seinäjoki

              Eipä se taida kuitenkaan suoranaisesti siinä throttle valvessa olla se vika, vaan varmaan sen irrottamisella lakkaa myös joku muu toiminto (olisko juuri egr tai jotain?) Koska itselläni auto käyttäytyy juuri oireiden mukaan vaikka ei ole dpf:ää. Voi kun tuon sais täysin kuntoon, silloin kun auton ostin niin se toimii ~2 päivää jonka jälkeen alkasi nuo ongelmat. Todennäköisesti pelannut edellisellä omistajalla ihan ok, mutta nyt sitten joku paikka antautui. Ja meno oli aluksi juuri tuollaista kun nyt on nämä pari tapausta throttle valven piuha irrotettuna, eli vaihteisto toimi kuin ajatus ja tarvittaessa vetoja löytyi niin että tavarat lenteli pitkin kabiinia. Nyt tuo kaikki on poissa, kulutus suuri, nykii, savuttaa eikä kulje niinkuin pitäis. Ero kulkupuolessa ei ole todelleisuudessa kovin suuri mutta sen kyllä huomaa heti. Itselläni on varmaankin vielä maffi myös kokolailla entinen, mutta en ole sitä viitsinyt uusia koska auto häviää tältä pihalta jos tuota nykimistä ei saada pois. Ja en aio sijoittaa liikkeiden arpomisen tapaan ~10ke korjaamiseen (ensin laatikko, sitten taas softa, sitten öljyt, sitten aletaan uusimaan antureita yksitellen).
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • tjvirta
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 95
                • Espoo

                jep, kuten tuossa aikaisemmassa postissa mainitsin, luulen (maallikkona kuitenkin), että tuo throttle valven piuhan irroittaminen aiheuttaa nimenomaan EGR järjestelmän ohituksen kokonaan.

                Tästä en kuitenkaan ole varma, koska erilaisia läppiä ja venttileitä voi olla linjastossa useita. Kuten aikaisemmin kirjoitin...virrattomana avaa venttiilin pysyvästi ja antaa koneelle happea koko ajan coolerin läpi. Luulen tosiaan että EGR:än läpi ei mee paljoa tuolloin.....

                Olen samaa mieltä, että vika ei välttämättä (eikä jopa todennäköisesti) ole tuossa throttle valvessa vaan jossain muualla. Tosin voihan tuo tai vastaava läppä olla jossain muualla autossa, jossa DPF:ää ei ole. Siitä ei kuitenkaan tietoa.

                Lisätään vielä kun softista puhutaan kuitenkin seuraavaksi - uskoisin autoni olevan alkuperäisellä softalla - tai ainakin vanhalla. En oo päivittänyt ja auto mulla 1.5v...
                ________________________________________
                G31 520dA Business SportLine 2017

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  Sen verran lupaavalta tämä näyttää, että pitää varmaan tutkailla Ceerayn kanssa vähän live-dataa.

                  Harmi, kun tuosta kaasuläpän toiminnasta ei ole kerrottu, meneekö DDE jonkinasteiseen vikatilaan ja tiputtaa esim. EGR:n pois pelistä. Tuo on yksi asia, jota tutkailla ajon aikana. Sitten piuha kytkettynä katsoa, aktivoiko DDE läppää siinä vaiheessa, kun kulutusmittari hieman nousee ja nykiminen alkaa. DPF:n regenerointi ei ainakaan toimi oikein, kun läppä on pois pelistä.

                  Tämän verran siitä kaasuläpästä löytyy TIS:stä:

                  DDE controls the throttle valve by means of a pulse-width modulated (PWM) signal. The electronic circuitry in the throttle valve positioner adjusts the position of the throttle valve. The integrated Hall-effect sensor monitors the position of the throttle valve. Feedback of the throttle position to the DDE is thus not necessary.
                  If the throttle valve malfunctions, the PWM signal is applied to ground for 0,5-2 seconds. As a result the DDE detects a throttle valve fault.
                  Another benefit of the throttle valve is the reduction of judder when engine is switched off. When the engine is switched off, the throttle valve is first completely closed. After a delay the injection volume is then reduced. As a result of the vacuum created in the intake system, engine judder is minimized.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • tjvirta
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 95
                    • Espoo

                    Tuosta tekstistä puuttuu se oikea asia mitä se tekee....tuo toissijainen hyöty, eli "minimized engine judder" on havaittu. Eli mikäköhän tuon oikea tarkoitus on?

                    Mitenköhän tuo vaikuttaa siihen DPF generointiin? Osaatko Clavurion sanoa? Toisaalta ainakin minä olen raportoinut auton toimineen paremmin regeneroinnin aikana - onko läppä silloin myös auki? Se mikä voisi olla mahdollista on se, että tarve regeneroinnille ei selviä koneelle...eli tarvitsee läppää esim fillterin tukkeutuneisuuden mittaamiseen??

                    Periaatteessa toi voisi vaikuttaa suuresti mm. moottorijarrutukseen - en ainakaan havainnut mitään eroa.

                    Peukut pystyyn, että selviää mittauksissanne ja saadaan autot oikeasti kuntoon. Jonkun asiantuntijan kommentti johto isrroitettuna ajamisen riskeistä olisi myös paikallaan, ettei hajota jotain muuta...esim tukkeuta sitä filtteriä. Ajelen vielä ainakin huomisen johto irrallaan.....

                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Sen verran lupaavalta tämä näyttää, että pitää varmaan tutkailla Ceerayn kanssa vähän live-dataa.

                    Harmi, kun tuosta kaasuläpän toiminnasta ei ole kerrottu, meneekö DDE jonkinasteiseen vikatilaan ja tiputtaa esim. EGR:n pois pelistä. Tuo on yksi asia, jota tutkailla ajon aikana. Sitten piuha kytkettynä katsoa, aktivoiko DDE läppää siinä vaiheessa, kun kulutusmittari hieman nousee ja nykiminen alkaa. DPF:n regenerointi ei ainakaan toimi oikein, kun läppä on pois pelistä.

                    Tämän verran siitä kaasuläpästä löytyy TIS:stä:

                    DDE controls the throttle valve by means of a pulse-width modulated (PWM) signal. The electronic circuitry in the throttle valve positioner adjusts the position of the throttle valve. The integrated Hall-effect sensor monitors the position of the throttle valve. Feedback of the throttle position to the DDE is thus not necessary.
                    If the throttle valve malfunctions, the PWM signal is applied to ground for 0,5-2 seconds. As a result the DDE detects a throttle valve fault.
                    Another benefit of the throttle valve is the reduction of judder when engine is switched off. When the engine is switched off, the throttle valve is first completely closed. After a delay the injection volume is then reduced. As a result of the vacuum created in the intake system, engine judder is minimized.
                    ________________________________________
                    G31 520dA Business SportLine 2017

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      Originally posted by tjvirta View Post
                      Tuosta tekstistä puuttuu se oikea asia mitä se tekee....tuo toissijainen hyöty, eli "minimized engine judder" on havaittu. Eli mikäköhän tuon oikea tarkoitus on?

                      Mitenköhän tuo vaikuttaa siihen DPF generointiin? Osaatko Clavurion sanoa? Toisaalta ainakin minä olen raportoinut auton toimineen paremmin regeneroinnin aikana - onko läppä silloin myös auki? Se mikä voisi olla mahdollista on se, että tarve regeneroinnille ei selviä koneelle...eli tarvitsee läppää esim fillterin tukkeutuneisuuden mittaamiseen??

                      Periaatteessa toi voisi vaikuttaa suuresti mm. moottorijarrutukseen - en ainakaan havainnut mitään eroa.

                      Peukut pystyyn, että selviää mittauksissanne ja saadaan autot oikeasti kuntoon. Jonkun asiantuntijan kommentti johto isrroitettuna ajamisen riskeistä olisi myös paikallaan, ettei hajota jotain muuta...esim tukkeuta sitä filtteriä. Ajelen vielä ainakin huomisen johto irrallaan.....
                      Tuon lainauksen laitoin itse läpän toimintaperiaatteen selventämiseksi. TIS:stä löytyy tarinaa otsikolla "EURO 4 exhaust emission regulations". En nyt koko pumaskaa ala tänne kopioimaan. DPF:n tukkoisuutta arvioidaan pakoputkessa olevien paine- ja lämpötila-anturin perusteella. Läpän toiminnasta tuon verran lainausta:
                      A throttle valve restricts the intake air flow under certain operation conditions. In combination with 1 or 2 post-injection phases, this brings about an increase in the exhaust temperature (regeneration of DPF).

                      Voi varmaankin ajella turvallisin mielin, jos ajoittain kytkee toimintaan kunnon ajolenkille, jonka aikana DPF:ää saadaan regeneroitua.
                      Eli kötöstellään kytkin siihen läpän maa- tai jännitekaapeliin.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7035
                        • Uusikaupunki

                        Johan noita läppiä on vanhoissa transiteissa. Yhtenä pointtina on juuri egr:n tehostuminen nox:n vähentämiseksi, muuta samaa tuohon bemarin nakuun tuskin onkaan.

                        Voisikohan näissä olla yhteisenä tekijänä maf-vika? EGR:n läpi menevää ilmavirtaa "valvotaan" maf:n kautta. Jos maf mittaa ilmamäärän väärin, luulee kone että suurempi osa koneen ottamasta ilmasta tulee "raikkaana" kuin todellisuudessa tulee -> ei tarpeeksi ilmaa palamiseen, savua jne jne. Vikakoodiahan maf:n kuluneisuudesta herkästi tule, ainakaan vanhemmissa.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1968
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by Cell View Post
                          Johan noita läppiä on vanhoissa transiteissa. Yhtenä pointtina on juuri egr:n tehostuminen nox:n vähentämiseksi, muuta samaa tuohon bemarin nakuun tuskin onkaan.

                          Voisikohan näissä olla yhteisenä tekijänä maf-vika? EGR:n läpi menevää ilmavirtaa "valvotaan" maf:n kautta. Jos maf mittaa ilmamäärän väärin, luulee kone että suurempi osa koneen ottamasta ilmasta tulee "raikkaana" kuin todellisuudessa tulee -> ei tarpeeksi ilmaa palamiseen, savua jne jne. Vikakoodiahan maf:n kuluneisuudesta herkästi tule, ainakaan vanhemmissa.
                          Eikös maffin piuha irroitettun moottorin pitäisi siirtyä vikatilaan? Kokeilin irrottaa maffin piuhan, ei vaikutusta tuohon nykimiseen. Kulkupuoli ei ainakaan yhtään huonontunut, joten minulla on myös tuo maffi hyvin ehtoo puolella. Mitä muuten maksaa uusi maffi? se vaatinee myös koodauksen mutta se tuskin montaa kymppiä enää maksaa.
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • joko
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1968
                            • Seinäjoki

                            Merkkiliikkeen huollossa kehuivat että moottorinohjaus menee vikatilaan kun tuon läppäsysteemin piuhan nyppää irti, eli voinee johtua aika monesta asiasta tuo vika. Kysyin myös maffin hintaa, 370e ja hyllyssä olis ollut eli haetaanko pois vai saako jostain samanlaisen merkittävästi halvemmalla? Ei kuulemma heidänkään mielestä auto liikkunut niinkuin pitäisi, mutta ei lähdetty sitten vikakoodien lukemaan koska ei sieltä tähänkään mennessä ole mitään järkevää saatu irti. Eli savuttaa toisinaan mustaa aika rankasti ja kulkupuoli on huonontunut kokoajan tasaisesti sekä kulutus ehkä aavistuksen noussut. Eli varmaan tuo maffi menossa???
                            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                            W906 319 sprinter - 14

                            Comment

                            • Ceeray
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1400
                              • Kuopio

                              Looking to replace your Maf Sensor? Learn more here.

                              puoleen hintaan ..
                              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                              Comment

                              • Ceeray
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1400
                                • Kuopio

                                Noniin , lisää testausta.
                                Nappasin johdon takaisin ja irroitin EGR alipaineletkun ja tulppasin sen ruuvilla.
                                Saman tien tärähti increased emissions viesti Hudiin.

                                Mutta ei nykimistä. Edelleenkään.

                                Voi olla virheellistä perstuntumaa, mutta tuntui siltä että auto ei ollut yhtä pirtsakka kuin ilman Throttle valven piuhaa. Tiedä häntä.. ettei olisi jossain safety modessa. Saa tuolla renkaat laulamaan silti ja sakot mutta mutta..

                                Nyt jos joku jolla on vika päällä viittisi putsata EGR venttiilinsä ihan sillai huolella, kunnon liuotushoito ja hinkkaus, vaikka purkaa osiin jos osaa. Samalla sitten vielä puhdistaisi pressure converterin suodattimen.

                                Jos se auttaisi niin vika on silloin EGR venttiilissä.
                                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                                Comment

                                Working...
                                X