Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hrajasso
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 213
    • Järvenpää

    Jos tosissaan se venttiili on syy humppaukseen, niin oikea hetki vaihtaa se olisi kieltämättä juuri nyt, ennen kuin vika alkaa resonoimaan eteenpäin momentinmuuntimeen jne.

    Mutta kukaan ei vielä taida oikein tietää, onko se vika nimenomaan siinä venttiilissä ja mikä tarkalleen siinä hajoaa.

    Comment

    • enins
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 521
      • Rauma

      En ole tähän vaihteistoon, enkä siis sen mekatroniikkaankaan päässyt tutustumaan, mutta eiköhän siellä päde samat hommat kuin muussakin hydrauliikassa: Tarkan ohjailun (karan liikkeen) mahdollistamiseksi käytetään värähtelyä. Jos tämä värähtely poistetaan, tulee karan liikkeeseen helposti yli-ja aliohjausta.

      Tästä voisi veikata vikaa, joka vaimentaa värähtelyä. Ei liene ihan mahdotonta, että solenoidiin kertyisi esim. pienenpientä metallihiukkasta (mankkuventtiilistä kun on kysymys) vaimentaen värähtelyä. Myös karan pienikin kuluminen/lika vaikeuttaa liikkuvuutta. Ja tästähän päästään venttiilikaran yli- ja aliohjauksen kautta mukavasti humppaukseen.

      Edellämainittu on siis pelkkää mutua, ei perustu minkään vaihteiston tuntemiseen.
      Mik@:lla kieltämättä kadehdittava tilanne, kun on räpellettävä laatikko olemassa.

      Oma laatikko aloittaa toisinaan humppauksen, kun mittarinopeus on 85-90 km/h ja mennään vakkarilla pitkää, loivaa alamäkeä.
      Solenoidijumppaan palaan keväämmällä. Odotan kyllä innolla kommentteja, jos joku muu ehtii homman ennen minua tekemään.
      Autokalusto: 320d f30

      Comment

      • Mustanki
        Newbiemmer
        • Jul 2010
        • 28
        • https://t.me/pump_upp

        Kiinnostais tilailla solenoidisetti, tää varmaan olisi oikea -05 mallin 535d askiin?
        https://t.me/pump_upp

        Comment

        • enins
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2009
          • 521
          • Rauma

          Originally posted by Mustanki View Post
          Kiinnostais tilailla solenoidisetti, tää varmaan olisi oikea -05 mallin 535d askiin?
          http://eshop.original-teile.de/index...ram=1068298044
          Enpä uskalla mennä sanomaan oikeudesta, tarkista mitä numeroita on laatikon tyyppikilvessä (1068 xxxxxx) ja sitten tuolta:
          Autokalusto: 320d f30

          Comment

          • Tonic74
            Newbiemmer
            • Jan 2013
            • 3
            • Vantaa

            Originally posted by JKK View Post
            Eikös nuo jarrulta nousemisen jälkeiset nykäisyt ole ikäänkuin ominaisuuksia joissakin yksilöissä? Osassa niitä on ja osassa taas ei. Omassakin edellisessä 535:ssa oli samankaltainen nykäisy, ja muiltakin olen kuullut samanlaisesta käytöksestä. Joku on tainnut päästä siitä eroon öljynvaihdolla ja softatason päivityksellä. Joku taas ei mitenkään. Sanoisin että jos osaat asian kanssa elää, niin anna olla... Korkeintaan sen softan päivityksen tekisin. Maksaa PK-seudulla parisataa, pohjoisemmassa puolet vähemmän.
            Kiitos vastauksesta. Hyvä jos on ominaisuus eikä fataali vika. Pitänee harkita tuota softan päivitystä ja kattoo jos sillä lähtis.

            Comment

            • SamppaBMW
              Newbiemmer
              • Oct 2012
              • 21
              • Helsinki

              Tervehdys taas kaikille Best Money Waste -kaahareille...

              Lupasin raportoida ton Latvian laatikkoremppareissun tuloksista (total rebuild, johon kuului myös tuo kuuluisan solenoidin ja venan vaihto):

              Hummaus loppui siihen korjaukseen, eikä ole palannut Rempan jälkeen kilsoja lasissa 8tkm...laatikon toiminta vieläpä parani pikkuhiljaa 3-4tkm paikkeilla ja skulaa nyt kuin uudessa. Raportoin lisää joskus...

              Vaihtakaa nyt oikeesti heti ensioireiden ilmetessä se solenoidi ja vena, niin säästyy turbiini, hermot ja rahaa iso kasa!
              ------------------------------------------------------
              sigpic

              Comment

              • SamppaBMW
                Newbiemmer
                • Oct 2012
                • 21
                • Helsinki

                Originally posted by Kenzu View Post
                Onko se kirkasta mitä laatikos pitää olla? Vaihdoin lämmmönvaihtimen ni tuli punasta öljyä..
                En tiedä laatikkoöljyn väriä, mutta muistan tuon Recron kaverin maininneen myös tämän ihanan laatikon yhdestä ulkopuolisesta heikosta kohdasta...luin itseasiassa jostain Jagge -kuskin jutusta (jossain mallissa presis sama boxi) näin käyneenkin... Eli laatikon lämmönvaihdin saattaa jotenki haljeta/murtua/syöpyä, jolloin saadaan ihanasti jäähdytysnesteet laatikkoöljyihin...ja se on sit nopean lopun alku tolle laatikolle ...en halua pelotella, mutta tuo värin maininta jotenkin sai muistamaan tämän...
                ------------------------------------------------------
                sigpic

                Comment

                • casino
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 663
                  • Keski-Suomi

                  Originally posted by SamppaBMW View Post
                  En tiedä laatikkoöljyn väriä, mutta muistan tuon Recron kaverin maininneen myös tämän ihanan laatikon yhdestä ulkopuolisesta heikosta kohdasta...luin itseasiassa jostain Jagge -kuskin jutusta (jossain mallissa presis sama boxi) näin käyneenkin... Eli laatikon lämmönvaihdin saattaa jotenki haljeta/murtua/syöpyä, jolloin saadaan ihanasti jäähdytysnesteet laatikkoöljyihin...ja se on sit nopean lopun alku tolle laatikolle ...en halua pelotella, mutta tuo värin maininta jotenkin sai muistamaan tämän...
                  Alkuperäinen vaihteistoöljy on väriltään kullankeltaista... tai ainakin niissä autoissa mihin olen vaihteistoöljyn vaihtotapahtumassa nähnyt.
                  Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
                  Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
                  http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

                  e39 -530d touring 11/1999
                  ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

                  Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

                  Comment

                  • Mlatvala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 3553
                    • Kuopio

                    Ravenol on myös kultaista/keltaista.

                    Punaisen värisestä en osaa sanoa että minkä merkkistä öljyä se olisi.

                    Tuo on kyllä erikoista, kun siellä vaihtimessa kiertää kyllä puhtaan näköistä ölppää, vaihtaessakin, mitä letkuista ulos tulee.

                    Mut sit taas kun propun pudottaa pois, niin..

                    E61 535d alkuunsa viritetty.

                    Comment

                    • nd4spd
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2004
                      • 120
                      • Etelä

                      Eli tähän piti vaihtaa tuo momenttimuuntimen solenoidi? Saiko sitä erikseen vai kuuluuko johonkin sarjaan?
                      XF Biturbo

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        Originally posted by Mustanki View Post
                        Kiinnostais tilailla solenoidisetti, tää varmaan olisi oikea -05 mallin 535d askiin?
                        http://eshop.original-teile.de/index...ram=1068298044
                        Suomestakin saa kyllä JN tradingilta aika lailla samaan hintaan.

                        Comment

                        • jokes911
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 875
                          • Espoo

                          Sulla WSE1 kun on tota tietoa niin mikä sun kanta on tämän turbiinin lukitussolenoidin vaihtoon? Tuleeko apua humppaan vai silkkaa rahanhukkaa?

                          Empiiristä tietoa odotellessa eli kuka testaa ensimmäisenä käytännössä?
                          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                          2022 X3 Charged Edition Msport
                          1999 Honda CBR 900 SC33
                          2009 Husqvarna SMR 510
                          2017 KTM EXCF 350

                          Comment

                          • Ceeray
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1400
                            • Kuopio

                            Juu , itsekin tässä laatikkoöljyjen vaihtoajankohtaa mietin ja pohdin samaa jotta kannattaisiko tuo lukitussolenoidi vaihtaa..

                            Maaningalla vaikuttavan laatikkokorjaajan mielestä koko venapöytä syöpyy ajan kanssa, mutta jos tuon solenoidin vaihtamalla sais lootaan 150tkm lisää ikää ennen koko rebuildia (tai vaikka 100k) niin kannattaisi ehdottomasti!

                            Äkkiä joku testaamaan! (alkanut mullakin humpata taas pikkuhiljaa, vähän..)
                            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                            Comment

                            • -rik
                              BTCF Member
                              • Nov 2009
                              • 827
                              • Rovaniemi

                              Onko muut laittanu merkille että humppaus tapahtuisi vain viileällä koneella? Itsellä siis humppaa oikeastaan aina siitä asti kunnes laatikonöljyt on sen verran lämmenneet että turbiini lukitaan (eli pakkasesta riippuen 3-5km) ja kun moottori on lämmennyt sinne n. 75 asteeseen niin silloin ei ole humpannut miesmuistiin. Tämä havainto silloin kun lähdetään esim. aamulla töihin että auto on seissyt yön yli ja kaikki paikat jäähtyneet.

                              Taas jos auto on vaikka 1-2h seissyt niin moottorinlämmöillä ei silloin niin ole väliä, koska taitaa tuo loota ja öljyt jäähtyä hitaammin kuin moottori ja nesteet, jolloin humppausta esintyy ihan vain ehkä vähän aikaa.

                              Aika vittumainen juuri tuo että humppaa kylmällä koneelle... 15km työmatkan saa päästää aina sportti vaihde päällä ettei humppais mutta sitte tosiaa ku kone on lämmennyt niin ei se humppaa kirveelläkään, mennään niinku aivan ääripäästä toiseen...
                              ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                              Comment

                              • JJtalo
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2011
                                • 350
                                • Kokkola

                                Originally posted by -rik View Post
                                Onko muut laittanu merkille että humppaus tapahtuisi vain viileällä koneella? Itsellä siis humppaa oikeastaan aina siitä asti kunnes laatikonöljyt on sen verran lämmenneet että turbiini lukitaan (eli pakkasesta riippuen 3-5km) ja kun moottori on lämmennyt sinne n. 75 asteeseen niin silloin ei ole humpannut miesmuistiin. Tämä havainto silloin kun lähdetään esim. aamulla töihin että auto on seissyt yön yli ja kaikki paikat jäähtyneet.

                                Taas jos auto on vaikka 1-2h seissyt niin moottorinlämmöillä ei silloin niin ole väliä, koska taitaa tuo loota ja öljyt jäähtyä hitaammin kuin moottori ja nesteet, jolloin humppausta esintyy ihan vain ehkä vähän aikaa.

                                Aika vittumainen juuri tuo että humppaa kylmällä koneelle... 15km työmatkan saa päästää aina sportti vaihde päällä ettei humppais mutta sitte tosiaa ku kone on lämmennyt niin ei se humppaa kirveelläkään, mennään niinku aivan ääripäästä toiseen...
                                Itellä humppauksen ehdot täyttyvät jos:
                                -nopeus vakkarilla 67 tai n.85 ja ajetaan tasasta, ei ylä eikä alamäessä, kierrokset 1250 ( just siinä rajalla että vaihtaa isomman pykälän, liekö vaihde vähän turhan iso ). kun nopeutta nostaa 70 tai 90 niin lopettaa.
                                -moottorin lämmöt jossain 50-60 välillä, tuota kylmempänä laatikko pitää pienemmän vaihteen sisässä ja silloin kierrokset muistaakseni jossain 1600-1700. kun kone ja/tai laatikko lämpenee lisää niin lopettaa humppauksen.
                                -pitää olla pakkasta, muutaman asteen pakkasilla ei humppaa ollenkaan ( eikä luonnollisesti plussa keleillä )
                                -vähän kuormaa, jos on autossa porukkaa ei tuota tee.

                                Eipä oo jaksanu jännittää tuota ominaisuutta, tuon solenoidi vaihdon vois tehdä jos joku sitä testaa ja toteaa vian syyksi, viime öljynvaihdosta nyt 80tkm takana eli varmaan vuoden päästä pitäis nuo vaihdattaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎