EGR-termostaatti vaihdettu ja eilisen 350 km ajelun aikana ei kertaakaan noussut lämmöt yli 80 asteen. BMW-asentaja, joka termarin vaihtoi sanoi sen avautuvan 73 asteessa ja oli saanut lämmöt 93 asteeseen = toimii hänen mielestään.
Onkohan tässä nyt päätermari rikki?
On, tai laatikon lämmönvaihdin jos oli automaattilootalla...
Nyt se piti lämpöjä 93-96 asteessa kaupparessun ajan. Ota näistä nyt selvää.
EGR-termostaatti vaihdettu ja eilisen 350 km ajelun aikana ei kertaakaan noussut lämmöt yli 80 asteen. BMW-asentaja, joka termarin vaihtoi sanoi sen avautuvan 73 asteessa ja oli saanut lämmöt 93 asteeseen = toimii hänen mielestään.
Hajusta ainakin kun meet auton taakse haisteleen, semmonen paska ja karstan käry tulee. Ja äänistä nyt ei välttämättä huomaa jos ajat tasaista nopeutta vaan menemään. tyhjäkäynnillä vähän täristää ja moottori on äänekkäämpi.
Kone kuluu nopeammin. Moottori on suunniteltu toimimaan tietyillä välyksillä optimaalisimmin. Kylmänä välykset eivät ole optimaaliset.
[motivaatio termarin vaihtoon]
Voisin kuvitella, että tehotkin oliisvat hieman pienemmät.
[/motivaatio termarin vaihtoon]
Nyt se piti lämpöjä 93-96 asteessa kaupparessun ajan. Ota näistä nyt selvää.
Kone kuluu nopeammin. Moottori on suunniteltu toimimaan tietyillä välyksillä optimaalisimmin. Kylmänä välykset eivät ole optimaaliset.
[motivaatio termarin vaihtoon]
Voisin kuvitella, että tehotkin oliisvat hieman pienemmät.
[/motivaatio termarin vaihtoon]
Nyt on hieman laajempi otanta, 83 asteeseen päästiin hetkellisesti, pääsääntöisesti 78-79 astetta koneen lämmöt n. 700 km maantieajosta. Kysymys, mitä haittaa siitä on, että lämmöt eivät nouse? Tuleeko polttotapahtuma noilla lämmöillä? Tiedän, että vaikuttaa kulutukseen 0,5 l/100 km, mutta loogisesti voisi kuvitella, että jos termari ei toimi, lämmöt nousisivat reilusti, miten se menee näin päin, että kone käy kylmänä?
termari tahmaa auki asentoon ja tehokas syyläri jäähdyttää nesteen helposti, kun hukkalämpöä ei tule juurikaan.
Sain viimein aikaiseksi tutkailla moottorilämpöjä ajossa. Lämmöt nousi 76 asteeseen n. 40 min ajossa, keskinopeus 70 km/h. Kuinka nopeasti koneen lämmöt pitäisi nousta >85, jos termarit ovat kunnossa?
Auto 530dA LCI.
Nyt on hieman laajempi otanta, 83 asteeseen päästiin hetkellisesti, pääsääntöisesti 78-79 astetta koneen lämmöt n. 700 km maantieajosta. Kysymys, mitä haittaa siitä on, että lämmöt eivät nouse? Tuleeko polttotapahtuma noilla lämmöillä? Tiedän, että vaikuttaa kulutukseen 0,5 l/100 km, mutta loogisesti voisi kuvitella, että jos termari ei toimi, lämmöt nousisivat reilusti, miten se menee näin päin, että kone käy kylmänä?
Hei, laitetaan nyt tänne kun on kuitenkin sama kone kyseessä kun 535d:ssä. Eli missä lukemissa tuollaisessa E70 X5 3.0sd:ssä pitäisi moottorinlämmöt olla? Ihan huvikseen kattelin lämpöjä salavalikosta maantieajossa +20 kelissä ja näytti heiluvan siellä 80-83 asteessa. Onkohan ok, vai meneekö hieman viileänä? :think
Jees! Vaihdoin EGR-termareita ensiksi, mutta sillä ei ollut lämpöihin vaikutusta. Sitten vaihdoin päätermarin ja niin lämmöt on taas normaalissa 90 +-2 astetta. Vähän oli kovatöinen tuo päätermarin vaihto X:ssä, mutta kyllä siitä selviää.
Lue vikakoodit. Käytin omaa autoa tänää vikakoodi luvussa, ja ihan sattumoisin löyty vikakoodi kiertovesipumpulta. Eli siis sökönä. Ei puhalla kuin kylmää paikalla ollessa ka kierrosten lämmetessä lämpöstä. Samalla korjaaja sano että jos on huono akku, niin kaiki laturin tuottama virta menee auton käynnissä pitämiseen, ja joihinkin toimintoihin ei virta riitä. Jos on hyvä akku niin akun ottama virta ajossa kuulemma "katkeaa", ja laturi käyttää virtaa muihin toimintoihin kuten auton lämmittämiseen. Meni nyt vähä offtopiciks mut tuli kerrottua
Leave a comment: