Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tronboy
    Newbiemmer
    • Dec 2011
    • 7
    • Espoo

    Moi kaikille,

    vuoden verran ollut tommoinen -06 530d ja lämpöongelmia vähän väliä.
    Näitä viestejä seuraillut täällä todella mielenkiinnolla.

    Tasan vuosi sitten vaihdoin EGR-termarin, parannusta 60->70. Sit liike vaihtoi 02-2012 päätermarin (ei alkuperäinen), toimi todella epävarmasti, kävi aina välillä 90..sit loppukevät mentiin alle 80 asteessa.

    Kesän kynnyksellä vaihdoin itse orkkiksen(päätermari) tilalle ja kesä mentiin hienosti ja loppusyksykin. Sit alkoi ekoilla 0-keleillä DPF kiljumaan ja lämmöt tippu sinnne max. 70 astetta.

    Hommasin liikkeen takuuseen laatikon lämmönvaihtimen ja vaihdoin sen viime viikolla. Testiajo tallillta Lahden tielle, kaikki pelitti niinkuin pitikin ja testeri kiinni sain poltonkin luultavasti aikaiseksi..

    Takaisin tallille ja pientä siivousta ja pakkausta, kotiin lähdön aika, ja mitä hemmettiä, lämmöt taas siellä 60-70 astetta??? kotimatkalla.

    Olisko niin, että toiset termarit taas jumissa (auki), kun kerran pääsi avautumaan... Paikallaan ollessa lämpiää ihan OK, ajoon lähtee, niin samantien putoaa.

    Huomio:
    Metallinen neliöputki EGR-termarin alla ajossa ihan jääkylmä, paikallaan lämpenee. Pitäskö tämä termari vaihtaa taas uudestaan ja lähteä rinkiä kiertämään uudestaan???

    Terv, Jussi T. (tronboy)

    Comment

    • tronboy
      Newbiemmer
      • Dec 2011
      • 7
      • Espoo

      No, EGR-termari meni vaihtoon uudemman kerran.

      Nyt lämpiää, 80 nopeusalueella 5km (ilma -2 astetta) 90-92 astetta.

      Eli kun kaikki termarit kunnossa, auto pelittää.
      No 1. kerran kunnolla mun omistussuhteen aikana.

      KIITOS KAIKILLE hyvistä vinkeistä !!

      -J-

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Tuntuu että EGR termarit kestää juuri ehkä sen vuoden. Jokusia joutunut itsekkin uusimaan toistamiseen.
        Tänne voisi kerätä vähän kokemuksia kauanko uusi egr termari on kestänyt ja montako kertaa on jo vaihdettu
        Voisi pistää jotain palautetta bemarin suuntaankin että koittaisivat kertoa osavalmistajalle (Behr) ongelmasta.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Mik@
          BTCF Member
          • Jul 2010
          • 1413
          • Nurmes

          Minä vaihdoin egr:n ja päätermarin ~1.5v sitten ja ainakin vielä viimeviikolla oli lämmöt normaalit. Onkohan se egr termari jotekin alimitoitettu vai perseelleen suunniteltu kun noin vähän aikaa joillakin kestää? Eikö näissäkin osissa ole 2v takuu? Että kuitti kannattaa ilmeisesti säilyttää jos termareita ostaa.
          E61 520Da

          Comment

          • Nettipepe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1341
            • Kajaani

            Originally posted by Supa View Post
            Tuntuu että EGR termarit kestää juuri ehkä sen vuoden. Jokusia joutunut itsekkin uusimaan toistamiseen.
            Tänne voisi kerätä vähän kokemuksia kauanko uusi egr termari on kestänyt ja montako kertaa on jo vaihdettu
            Voisi pistää jotain palautetta bemarin suuntaankin että koittaisivat kertoa osavalmistajalle (Behr) ongelmasta.
            Se vain taitaa olla niin, ettei bemaria paljon muutaman hassun arktisen alueen asiakkaan ongemat kiinnosta.
            Pääasia että saa halvalla termarit jotka toimivat päämarkkina-alueilla.
            F30 320xia
            Ex E90 325da
            Ex E90 320da
            Ex E46 330D

            Comment

            • ptikkala
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1575

              2v osatakuu, omaani vaihdettiin eka kerran tammikuussa 2012 ja uudemmankerran joulukuussa 2012. Oireilu alkoi lokakuun lopulla.

              Comment

              • -rik
                BTCF Member
                • Nov 2009
                • 827
                • Rovaniemi

                Eihän tuo egr termari nyt maksa oikeastaan yhtään, eikä vaihto ole homma eikä mikään, mutta eihän sitä silti tarttis joka vuosi vaihdella

                Päätermarinkaan tuskin kellään budjetti kaatuu, on vähä jo vittumaisempi vaihtaa.

                Mutta kertokaapa nyt vielä tuon laatikon lämmönvaihtimen toiminta. Mite ne nyt oikee kiertää ne soossit, jos laatikon öljyjä jäähdytetään, niin miten se vaikuttaa moottorinlämpöön? Virtaako nesteen moottorin läpi läpikulkuna, kun ne syyläriltä lähtee laatikolle?
                ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7540
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by -rik View Post
                  Mutta kertokaapa nyt vielä tuon laatikon lämmönvaihtimen toiminta. Mite ne nyt oikee kiertää ne soossit, jos laatikon öljyjä jäähdytetään, niin miten se vaikuttaa moottorinlämpöön? Virtaako nesteen moottorin läpi läpikulkuna, kun ne syyläriltä lähtee laatikolle?
                  Kiertää syylärin oikeasta laidasta (apukuskin puolelta)
                  kylmät nesteet lämmönvaihtimelle,
                  jossa on alumiinimötikän sisällä vesi kiertää,
                  mötikässä taitaa olla 2 eri termaria.

                  Sieltä vesi jatkaa matkaansa letkulle joka menee vesipumpulle,
                  päätermarin juureen.

                  Ts. jos tuo lämmönvaihtimen termari(t) falskaa,
                  kylmät vedet päätyvät koneeseen, samaan letkuun mihin myös EGR-termarin läpi kulkevat vedet päätyvät.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2979
                    • Uusimaa

                    Originally posted by Nettipepe View Post
                    Se vain taitaa olla niin, ettei bemaria paljon muutaman hassun arktisen alueen asiakkaan ongemat kiinnosta.
                    Pääasia että saa halvalla termarit jotka toimivat päämarkkina-alueilla.
                    Itseäkin ihmetyttää, sekä tämä termarijumppa, että lämmittimen kennon tukkkeutuminen. Ilmeisesti sitä on sekä Webastoisissa, että ilman.
                    Olisi hauska myös tietää miten näihin on vaihdettu jäähdytysnesteitä?
                    Se ei kiinnosta, jos ihan viime vuosina, mutta valtaosalla taitaa olla 2004 - 2006, joihin se olisi pitänyt vaihtaa jo 3 - 4 kertaa ainakin.
                    Muistan vieläkin, kun vein aikoinaan E39:n Laakkoselle johonkin huoltoon. Sanoin, että kaksi vuotta taitaa olla taas täynnä niin jäähdytysnesteet pitäisi varmaan vaihtaa. Kaveri tiskillä kysyi, niin, että vaihdetaanko? Kysyi siksi, että ihmiset ei niitä kuulemma vaihdata, ainoastaan pyytävät katsomaan pakkaskestävyyden.
                    Samoin, Webastohan kehittänee sitä kattilakiveä vai? Siksi erityisesti pitäisi nesteiden säännöllisestä vaihtamisesta pitää huoli.
                    Sekin kiinnostaisi onko tuolla Webaston kierron modaamisella jotain vaikutusta asiaan.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • Pex
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2010
                      • 353
                      • Kuusamo

                      Originally posted by -rik View Post
                      Mutta kertokaapa nyt vielä tuon laatikon lämmönvaihtimen toiminta. Mite ne nyt oikee kiertää ne soossit, jos laatikon öljyjä jäähdytetään, niin miten se vaikuttaa moottorinlämpöön? Virtaako nesteen moottorin läpi läpikulkuna, kun ne syyläriltä lähtee laatikolle?
                      toimii kahteen suuntaan: startin jälkeen aluksi lämmitetään kylmiä vaihteistoöljyjä kuumemmalla jäähdytinnesteellä ja kun lootaöljyt alkaa olla kuumempia kuin jäähdytinneste niin lämmönsiirron suunta muuttuu öljyistä nesteeseen päin.
                      Jos oikein olen tajunnut tuon alla olevan tekstin niin termari säätelee vaihteistoöljyn kiertoa lämmönvaihtimeen. Jäähdytinnesteen kiertoa ei termostaateilla säädettäisi ollenkaan. Lienenkö ymmärtänyt väärin tuon :think. Mulla ollut se käsitys, että lämppärin termostaatti/termostaatit olis nimenomaan nestekierrossa? Tuo allaoleva kuitenkin selkeästi kertoo, että vaihteistoöljyn kiertoa siellä säädellään.

                      Transmission Fluid Heat Exchanger:

                      The heat exchanger provides two functions:

                      • After initial start up, the transmission fluid is warmed up by the engine coolant as it passes through the heat exchanger. The heat exchanger is controlled by an integral thermostat which regulates the transmission fluid flow into the radiator exchanger. In this state the heat exchanger acts as a transmission oil heater.

                      • During operation at higher temperatures, the hot transmission fluid loses heat to the engine coolant when it passes through the heat exchanger and into the core of the radiator.


                      Originally posted by jaki View Post
                      Olisi hauska myös tietää miten näihin on vaihdettu jäähdytysnesteitä?
                      viime viikolla kysyin vaihtoväliä merkkiliikkeen huoltoneuvojalta (Wetteri). Kuulemma bemarin suositus on, että nesteet vaihtoon 5 vuoden välein. Tuntuu äkkiseltään melko pitkältä väliltä

                      Samalta tiskiltä kuultua, että ovat törmänneet viimeisen vuoden aikana muutamaan tapaukseen, jossa lämppäri on hajonnut ja jäähdytinnesteet ja laatikon öljyt ovat menneet sekaisin. Toteavat kuulemma jollakin kemikaalivärjäystestillä, joka tehdään pieneen öljynäytteeseen.

                      Siitä tietenkään ei ollut kuullut, että lämppäri vaikuttaisi nesteiden lämpötilaan...alkoi siinä sitten jo hieman epäilemään itteään kun hokasi, että bmw:n osaluettelossakin puhutaan lämmönvaihtimesta (heat exchanger) ja kyselin, että mihinkähän se laatikkoöljyjen lämpö sieltä sitten "häviää" jos ei mene muka nesteiden puolelle
                      Last edited by Pex; 09-01-2013, 17:51.
                      Nykyään mennään Volkkarilla

                      Ex. E61 520dA 2006

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1328
                        • Tornio

                        E60/61 autom.laatikon lauhdutintermari

                        Originally posted by Pex View Post
                        toimii kahteen suuntaan: startin jälkeen aluksi lämmitetään kylmiä vaihteistoöljyjä kuumemmalla jäähdytinnesteellä ja kun lootaöljyt alkaa olla kuumempia kuin jäähdytinneste niin lämmönsiirron suunta muuttuu öljyistä nesteeseen päin.
                        Jos oikein olen tajunnut tuon alla olevan tekstin niin termari säätelee vaihteistoöljyn kiertoa lämmönvaihtimeen. Jäähdytinnesteen kiertoa ei termostaateilla säädettäisi ollenkaan. Lienenkö ymmärtänyt väärin tuon :think. Mulla ollut se käsitys, että lämppärin termostaatti/termostaatit olis nimenomaan nestekierrossa? Tuo allaoleva kuitenkin selkeästi kertoo, että vaihteistoöljyn kiertoa siellä säädellään.

                        Transmission Fluid Heat Exchanger:

                        The heat exchanger provides two functions:

                        • After initial start up, the transmission fluid is warmed up by the engine coolant as it passes through the heat exchanger. The heat exchanger is controlled by an integral thermostat which regulates the transmission fluid flow into the radiator exchanger. In this state the heat exchanger acts as a transmission oil heater.

                        • During operation at higher temperatures, the hot transmission fluid loses heat to the engine coolant when it passes through the heat exchanger and into the core of the radiator.



                        viime viikolla kysyin vaihtoväliä merkkiliikkeen huoltoneuvojalta (Wetteri). Kuulemma bemarin suositus on, että nesteet vaihtoon 5 vuoden välein. Tuntuu äkkiseltään melko pitkältä väliltä
                        Ei tuo lämmönvaihdin toimi kuin yhteen suuntaan. Siinä on 2 kpl termostaatteja 93C avautumis lämpötilalla varustettuna.
                        Termostaatit haistelee laatikonÖLJYN lämpötilaa turbiinilta tulevasta paluukierrosta joka
                        menee takaisin laatikonöljypohjaan.
                        JOS nuo termarit ovat sökönä niin jäättävät vesilinjan auki jolloin moottoriin pääsee vesipumpun imemänä syylärin oikeasta alalaidasta JÄÄKYLMÄÄ nestettä jäähdyttämään TARPEETTOMASTI konetta.
                        Tuo lauhduttimen termostaatti on helppo testata sulkemalla syylärin oikeasta alalaidasta lähtevä n. 30mm kumiletku lukkopihdeillä. Salavalikosta lämpöjä seuraamalla huomaa vaikutuksen HETI
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • Pex
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 353
                          • Kuusamo

                          Originally posted by e46touring View Post
                          Ei tuo lämmönvaihdin toimi kuin yhteen suuntaan. Siinä on 2 kpl termostaatteja 93C avautumis lämpötilalla varustettuna.
                          Termostaatit haistelee laatikonÖLJYN lämpötilaa turbiinilta tulevasta paluukierrosta joka
                          menee takaisin laatikonöljypohjaan.
                          JOS nuo termarit ovat sökönä niin jäättävät vesilinjan auki jolloin moottoriin pääsee vesipumpun imemänä syylärin oikeasta alalaidasta JÄÄKYLMÄÄ nestettä jäähdyttämään TARPEETTOMASTI konetta.
                          Tuo lauhduttimen termostaatti on helppo testata sulkemalla syylärin oikeasta alalaidasta lähtevä n. 30mm kumiletku lukkopihdeillä. Salavalikosta lämpöjä seuraamalla huomaa vaikutuksen HETI
                          juu, litkut siis kiertää yhteen suuntaan toki. Mutta tuon lontoon kielisen sepustuksen mukaan (copypastetin jostakin bemarin vaihdelaatikon toiminnasta kertovasta opuksesta netistä) lämpöenergia menee aluksi toiseen suuntaan eli nesteestä öljyyn...tai sitten tuossa opuksessa on ihan scheissetekstiä
                          Nykyään mennään Volkkarilla

                          Ex. E61 520dA 2006

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7540
                            • Jyväshyvä

                            Mikko, onko sulla tuossa kuvassa ohjausakselin nivelen takana letkulämmitin?
                            Sen pitäisi olla 90 asteen kulmassa vaaka-pysty asennossa kulmat tai muuten poltaa ennenpitkää vastuksen... Kuvista tosin ei suoraan nää missä kulmassa se on...

                            Originally posted by Mlatvala View Post
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              On se vinossa, en anna häiritä..
                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              • Mustanki
                                Newbiemmer
                                • Jul 2010
                                • 28
                                • https://t.me/pump_upp

                                Helpolta näytti vaihto kuvissa. Omassa koslassa vaan sattu olemaan aktiivinen kallistuksenvakain edessä, vaikeutti lämmönvaihtimen vaihtoa melkoisesti...
                                Vielä pitäs starttikin jaksaa vaihtaa. Stanan sakemanni laittanut pultit laatikostapäin, ei hyvää päivää...
                                https://t.me/pump_upp

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎