Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1328
    • Tornio

    Egr ??

    Originally posted by -Tapi View Post
    Toisaalta jos nämä ETK:sta katselemasi linjat/ohjaus tosiaan sulkee tuon vesikierron tai säätää sen määrää niin sehän olisi kovin hienoa! Vesiputkikuvassa ei vaan näy mitään venttiiliä.

    Jostain syystä nuo nyloniset kovat putket ovat nimellä "refrigrerant pipe" eikä "cooling pipe". Noilla sanoilla on aika iso ero.. Mutta eivät nuo sentään ilmastoinnin kompuralle mene
    WDS:stä kaivoin tuon mag. venttiilin (B2440) esiin ja sehän on JOKU?
    EGR:n bybass venttiilin ohjaus systeemi.

    Mitenkäs tuo toimii ?? DDE näkyy ohjaavan tuota mag.venttiiliä
    Alipainekello sijaitsee EGR cuulerin alla joka ohjaa mitä ??
    Pakokaasua vai nestekiertoa ??

    Eli jonkunlainen "päivitys" tähän murheen pesään (EGR termari) on tullut.
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7540
      • Jyväshyvä

      Originally posted by eekuusyks View Post
      Siis sitä vain että kyllä se neste egr-jäähdyttimen läpi menee vaikka pakokaasut eivät sitä nestettä lämmitä. kun moottori on kesäkuumalla lämmittänyt nesteen 73 asteiseksi (vai mikä se egr-termostaatin avautumislämpötila olikaan?) niin egr-termostaatti aukeaa ja neste pääsee kulkemaan laatikontermostaatille.
      No kuinka hyvin se lämpö kulkeutuu sinne letkuun, jos EGR termari on kiinni?
      Ja se on 2-vaiheihen, 70 ja 88 asteiset termarit lötyy...

      Toisaalta, noissa uudemmissahan näyttää olevan samanlainen ratkaisu...
      Entä jos tekis sellaisen virityksen että poistais sen EGR-termarin kokonaan,
      ja laittaisi vain suoran kierron EGR-termarin kautta?
      Ts. EGR-termarissa kulkisi kokoajan koneen lämpöiset vedet?

      Laatikon lämmönvaihdin onkin sitten vähän kinkkisempi juttu,
      mikäli olen ymmärtänyt oikein, laatikonöljyjen lämmöt pitäisi olla 60 asteen tienoilla joten siihen ei oikein sovellu sama ratkaisu.
      Vai voiko joku vahvistaa paljonko ne laatikön öljyt saa lämmetä?
      Jos alle 95 astetta on OK niin sitten siinäkin toimisi sama patentti...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • PAAAAAA
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 437
        • lohja

        mahtaakohan e60 vm 2003 olla se sama 4 punaista viivaa? mistäköhän löytyy?

        Comment

        • viktor
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1272
          • ...

          Originally posted by PAAAAAA View Post
          mahtaakohan e60 vm 2003 olla se sama 4 punaista viivaa? mistäköhän löytyy?
          Lämmönjakoa tarkoittanet?
          iDrivesta löytyy. Menusta vasemmalle ja sieltä olikohan eka välilehti. On siinä aika keskellä penkkien kuvan välissä se säätö.
          ///M5
          "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

          Comment

          • eekuusyks
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 164
            • Pohjois-Pohjanmaa

            Originally posted by MajorDrake View Post
            No kuinka hyvin se lämpö kulkeutuu sinne letkuun, jos EGR termari on kiinni?
            Ja se on 2-vaiheihen, 70 ja 88 asteiset termarit lötyy......
            Ei se vaihdelaatikkoöljy vaadi välitöntä jäähdytystä kun startataan, onhan siinä termostaatti laatikossa nyttenkin. Mutta olet todennäköisesti oikeassa, voi olla että neste on liian kuumaan kesällä tuolle laatikonjäähdyttimelle, voi olla että ei jäähdytä öljyä tarpeeksi.

            Originally posted by MajorDrake View Post
            Entä jos tekis sellaisen virityksen että poistais sen EGR-termarin kokonaan,
            ja laittaisi vain suoran kierron EGR-termarin kautta?
            Ts. EGR-termarissa kulkisi kokoajan koneen lämpöiset vedet?

            Laatikon lämmönvaihdin onkin sitten vähän kinkkisempi juttu,
            mikäli olen ymmärtänyt oikein, laatikonöljyjen lämmöt pitäisi olla 60 asteen tienoilla joten siihen ei oikein sovellu sama ratkaisu.
            Vai voiko joku vahvistaa paljonko ne laatikön öljyt saa lämmetä?
            Jos alle 95 astetta on OK niin sitten siinäkin toimisi sama patentti...
            Tämä oli mielessä kun tuon patentin ruuvasin kiinni, eli jos kesäkaudella laatikkoöljyt lämpeää liikaan niin otan egr-termostaatin kotelosta pois.

            Seuraavaksi voisi kokeilla tuota letkumuutosta siten että laatikonjäähduttimelle tulo alkuperäisestä alavesiletkusta ja meno ylävesiletkuun, tällöin laatikon termarilla olisi oma kiertonsa joka ei häiritsisi koneen lämpöjä.

            Comment

            • Shappire
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 124
              • Sisä-Suomi

              Originally posted by eekuusyks View Post
              Ei se vaihdelaatikkoöljy vaadi välitöntä jäähdytystä kun startataan, onhan siinä termostaatti laatikossa nyttenkin. Mutta olet todennäköisesti oikeassa, voi olla että neste on liian kuumaan kesällä tuolle laatikonjäähdyttimelle, voi olla että ei jäähdytä öljyä tarpeeksi.



              Tämä oli mielessä kun tuon patentin ruuvasin kiinni, eli jos kesäkaudella laatikkoöljyt lämpeää liikaan niin otan egr-termostaatin kotelosta pois.

              Seuraavaksi voisi kokeilla tuota letkumuutosta siten että laatikonjäähduttimelle tulo alkuperäisestä alavesiletkusta ja meno ylävesiletkuun, tällöin laatikon termarilla olisi oma kiertonsa joka ei häiritsisi koneen lämpöjä.
              Ihan hienoa että kirjoittelet tänne havaintojasi. Missään nimessä ei ole tarkoitus ampua alas ideoitasi.
              Ihan varmistan vaan että mikä kierrättää nestettä riittävästi jos otat tulon alavesiletkusta ja palautat sen lämmönvaihtimen jälkeen ylävesiletkuun? Jos siinä olisi oma pumppunsa, niin voisipa olla toimiva ratkaisu. Toisaaalta jos laatikon lämmönvaihdin on kunnossa, niin miksi nähdä vaivaa, koska kunnossa ollessaan lämmönvaihdin/termari ei juuri vaikuta koneen lämpöihin.
              F11 530 xD LCI

              Comment

              • Rimmon
                Bimmer Rookie
                • Sep 2003
                • 110
                • Rauma

                Mistähän nuita munuaisten taakse tulevia läppiä kannattaisi alkaa metsästämään? Marmoritiskiltä? jos sieltä niin osaisko joku kertoa osanumeroa
                E61 530xda -06

                Comment

                • Matson^
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2008
                  • 2113
                  • Seinäjoki

                  ^ Ei sinne keulalle mitään läppiä tai pahveja tarvitte laittaa jos termarit on kunnossa.. Mutta jos sellaset välttämättä haluaa askarrella niin merkkiliikkeestä.
                  | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                  | Nissan Navara TREK-1 |
                  ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                  Comment

                  • eekuusyks
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 164
                    • Pohjois-Pohjanmaa

                    Originally posted by Shappire View Post
                    Ihan varmistan vaan että mikä kierrättää nestettä riittävästi jos otat tulon alavesiletkusta ja palautat sen lämmönvaihtimen jälkeen ylävesiletkuun?
                    En tiedä? Paine? Tällä kelillä -30 huomattu seuraavaa :

                    1. Taajama ajossa lämpeää korkeintaan 80 asteeseen ja pysyy siinä.
                    2. Jos lähtee "matka-ajoon", 10 km jälkeen viimeistään lämmöt on 88 - 93 astetta. Suurimmaksi osaksi pysynyt tuossa 88 asteessa.

                    Laatikon lämpöja en ole pystynyt mittaamaan koska tuo inpa ei näytä pelittävän, pitäisi käsin päivittää näkymää että saisi reaaliaikaisen lämmön näkyviin.
                    Last edited by eekuusyks; 14-02-2011, 19:06.

                    Comment

                    • Hirviger
                      Newbiemmer
                      • Jan 2009
                      • 24
                      • Finland

                      Moottorinlämmöt lakkasivat nousemasta. Nyt lämmöt ajossa 65 asteen tuntumassa matka-ajossa. Keula on lähes umpeen teipattu. Viime syksynä uusittiin Pää- ja EGR termarit. Kait se on seuraavaksi uusittava tuo laatikonlämmönvaihdin. Mitähän kustantaa marmoritiskillä moinen operaatio?

                      Itkiskö vai nauraisko tälle termarijumpalle
                      E61 535dA M-Sport 2007 LCI Individual

                      Comment

                      • Whispi
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2009
                        • 131
                        • Tampere

                        Originally posted by Hirviger View Post
                        Moottorinlämmöt lakkasivat nousemasta. Nyt lämmöt ajossa 65 asteen tuntumassa matka-ajossa. Keula on lähes umpeen teipattu. Viime syksynä uusittiin Pää- ja EGR termarit. Kait se on seuraavaksi uusittava tuo laatikonlämmönvaihdin. Mitähän kustantaa marmoritiskillä moinen operaatio?

                        Itkiskö vai nauraisko tälle termarijumpalle

                        Termarit on vissiin kertavuosi kamaa lähestulkoon, onneksi en ole vielä tänä vuonna joutunut uusimaan. (kop kop)

                        Lämmönvaihdin maksaa marmorilla ~200e. Vaihtotyö kannattaa hoitaa pienemmällä pajalla koska marmoripalatseissa saa valohoitoa.
                        -12 E70 40d

                        Ex:
                        -11 Porsche 958
                        -11 F11 535dA
                        -09 E90 330dA
                        -09 E61 530dA
                        -09 E60 530xdA
                        -04 E60 530dA

                        +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          Originally posted by Hirviger View Post
                          Viime syksynä uusittiin Pää- ja EGR termarit. Kait se on seuraavaksi uusittava tuo laatikonlämmönvaihdin.
                          Ei se sitä tarkoita että uusitut olisivat kunnossa. Nuo osat eivät ole parantuneet missään vaiheessa. BMW myy edelleen sitä samaa kuraa joka petää joko heti, tunnin päästä tai seuraavana talvena. Juunevönou.
                          ---

                          Comment

                          • Shappire
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 124
                            • Sisä-Suomi

                            Originally posted by Hirviger View Post
                            Moottorinlämmöt lakkasivat nousemasta. Nyt lämmöt ajossa 65 asteen tuntumassa matka-ajossa. Keula on lähes umpeen teipattu. Viime syksynä uusittiin Pää- ja EGR termarit. Kait se on seuraavaksi uusittava tuo laatikonlämmönvaihdin. Mitähän kustantaa marmoritiskillä moinen operaatio?

                            Itkiskö vai nauraisko tälle termarijumpalle

                            Ajattelitko ihan arviosta vaan vaihdella termareita vai selvittää ensin mikä termari on rikki, jos sieltä nyt jokin on rikki?

                            Pakkanen kun nousee > 30 C, niin eipä ne lämmöt ainakaan LCI:ssä nouse helposti > 85 C. Keikkuu mielummin siellä 65-75 välillä. Ei auta vaikka letkut olisi lutussa, jolloin termareiden kautta ei ei mene mitään.

                            Vähän enemmän faktaa nyt keskusteluihin kuin aina termarin syy.
                            F11 530 xD LCI

                            Comment

                            • Hirviger
                              Newbiemmer
                              • Jan 2009
                              • 24
                              • Finland

                              Originally posted by Shappire View Post
                              Ajattelitko ihan arviosta vaan vaihdella termareita vai selvittää ensin mikä termari on rikki, jos sieltä nyt jokin on rikki?

                              Pakkanen kun nousee > 30 C, niin eipä ne lämmöt ainakaan LCI:ssä nouse helposti > 85 C. Keikkuu mielummin siellä 65-75 välillä. Ei auta vaikka letkut olisi lutussa, jolloin termareiden kautta ei ei mene mitään.

                              Vähän enemmän faktaa nyt keskusteluihin kuin aina termarin syy.
                              Kaverilla on E60 535dA -06 pre LCI malli ja lämmöt nousee 90 asteeseen samoissa sääolosuhteissa ilman mitään teippauksia. Eilenkin oli vain -18 astetta ja tosiaan mulla lämmöt nousi vaivoin 65 asteeseen 25km matka-ajossa.

                              Ajattelin lähestyä marmoritiskiä kyselemällä heiltä, miten termarit diagnosoidaan vialliseksi, ettei vaihdeta sitä väärää termaria. Onko se sitten letkujen umpeen puristelua ja koeajelua vai mitä. Itse en haluaisi joutua maksumieheksi sellaiseen arpomiseen perustuvaan termarijumppaan. Ja kait noilla puoli vuotta sitten vaihdetuilla termareilla jokin takuu tulisi olla, mikäli osoittautuvat vialliseksi?

                              Ja jos joku väittää ettei tämä 535dA lämpeä pakkasilla sinne 90 asteeseen vaikka termarit olisivat kunnossa, niin...alan itkemään tai nauramaan
                              E61 535dA M-Sport 2007 LCI Individual

                              Comment

                              • Hirviger
                                Newbiemmer
                                • Jan 2009
                                • 24
                                • Finland

                                Originally posted by Whispi View Post
                                Lämmönvaihdin maksaa marmorilla ~200e. Vaihtotyö kannattaa hoitaa pienemmällä pajalla koska marmoripalatseissa saa valohoitoa.
                                Osaatko suositella "pienempää pajaa" pääkaupunkiseudulta?
                                E61 535dA M-Sport 2007 LCI Individual

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎