E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JAK85
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Kyllä, minulla tässä on mennyt ajatus sekaisin. Ei tule ohivirtausta vaan "hullun kierto", eli sisätilat lämpenee (ainakin hieman) nopeammin kun tiiviste on poistettu. Eli ei se tiivisteen poisto välttämättä olekkaan niin hullu teko.
    No tuijotin sitä netin räjäytyskuvaa järjestelmästä aika hemmetin kauan ennenkuin vakuutin itteni tuosta
    Vähän sellainen pää että pitää saada asiaan selvyys ja järki jos alkaa vaivaamaan..
    No ei sillä tosiaan ollu merkitystä suuntaan eli toiseen niin molemmat tavat ovat ok.
    Hieman aikaa meni ymmärtää tuo letkusto ja varsinkin se että se imu puoli vaihtuu samaan missä lähtö siinä venttiilillä

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Kyllä, minulla tässä on mennyt ajatus sekaisin. Ei tule ohivirtausta vaan "hullun kierto", eli sisätilat lämpenee (ainakin hieman) nopeammin kun tiiviste on poistettu. Eli ei se tiivisteen poisto välttämättä olekkaan niin hullu teko.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    No eihän se tietenkään moottorin lämpöihin vaikuta kuin että korkeintaan lämpenee hieman nopeammin. Mitä hyötyä näet siinä että osa vedestä menee kennon ohi?

    Onhan se tietenkin mahdollista että ohivirtaus ei lopulta vaikuta sisälämpöihin merkittävästi, en kuitenkaan itse näin tekisi kun kaiken veden saa halutessaan menemään kennon läpi.
    Olenko ymmärtänyt tuon kierron ihan väärin? Eiköstä se ohivirtaus ole paluun puolella vasta kennon jälkeen ja ainoastaan webasto ime litkua vain kahdelta eri suunnalta? Webastolla imupuoli alhaalla ja lähtö ylhäällä? Kuvien perusteella tuota järkeilly

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    No eihän se tietenkään moottorin lämpöihin vaikuta kuin että korkeintaan lämpenee hieman nopeammin. Mitä hyötyä näet siinä että osa vedestä menee kennon ohi?

    Onhan se tietenkin mahdollista että ohivirtaus ei lopulta vaikuta sisälämpöihin merkittävästi, en kuitenkaan itse näin tekisi kun kaiken veden saa halutessaan menemään kennon läpi.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Testimielessä puristin tuon t-haaralta webastolle menevän letkun tukkoon kun on se tiivistemodaus tosiaan tehty -> ei mitään havaittavaa eroa moottorin lämmöissä liikkeelle lähtiessä saatika sisälle tulevassa lämmön määrässä.
    Itse ajattelisin enemmänkin että voi olla jopa hyödyllinen että imee siitä sisäkennon puolelta sitä nestettä myös, tuskin se virtaus niinpäin menee että moottoriltapäin tulee mitään kun pumppu kierrättää toistepäin. Eli tämä ohivirtaus olis plus miinus nolla tai pikemminkin hyödyllinen.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Kyllä, juuri näin.
    Eli se venttiili ohjaa virrallisena sen puolen yhteen jossa on kaksi letkua ja silloin imee t-haaralta lämmityslaitteen kennon jälkeen weballe nestettä. Virrattomana taas sitten koko moottorin läpi.
    Laitoin kokeeksi letkupihdit siihen t-haaran weballe lähtevään oksaan. Jos ei kehtaa alkaa venttiiliä uudestaan tiivistään niin eikös se tuon pysyvä tulppaus aja saman asian vai kuristaako se kara sitä kiertoa hirveästi?

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by JAK85 View Post
    Piti lukea nyt oikein ajatuksen kanssa. Eli tuo venttiili vastus modaus pitää kierron jokatapauksessa siten että sisäkennolla käy ensin neste ja sitten moottorilla eikä siten että jää sisäkennolle käymättä kokonaan?
    Kyllä, juuri näin.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Vaihtoventtiilin ensisijainen tarkoitus on Webastokäytössä ohjata kierto pääsääntöisesti/täysin sisäkennolle. Taitaa auton käydessäkin olla kylmällä koneella ns. pseudoheizung, jolla Webastokierto ohjataan pelkästään sisäkennolle, mutta tuon merkitys on marginaalinen, koska joka tapauksella neste menee Webastolta ensin sisäkennolle.
    Piti lukea nyt oikein ajatuksen kanssa. Eli tuo venttiili vastus modaus pitää kierron jokatapauksessa siten että sisäkennolla käy ensin neste ja sitten moottorilla eikä siten että jää sisäkennolle käymättä kokonaan?

    Leave a comment:


  • Amex10
    replied
    Virheellinen postaus. Voi poistaa.
    Attached Files
    Last edited by Amex10; 13-01-2016, 16:38.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Mutta webastolle tuleva vesi on kylmempää jos kiertää koneen kautta.
    Mitenkä se sitten lämmittää sisältä ajon aikana kun tuon vastusmodauksen tekee eikä se ohjaa pelkälle sisäkennolle koskaan? Vai kuinka?

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Taitaa auton käydessäkin olla kylmällä koneella ns. pseudoheizung, jolla Webastokierto ohjataan pelkästään sisäkennolle, mutta tuon merkitys on marginaalinen, koska joka tapauksella neste menee Webastolta ensin sisäkennolle.
    Mutta webastolle tuleva vesi on kylmempää jos kiertää koneen kautta.

    Leave a comment:


  • *makke*
    replied
    E60 retrofitattu webasto tehtaan ohjeiden mukaan. Onko tästä nyt kuitenkin kortti rikki? Hetken jaksaa pyöriä ihan normaalisti. Pumpusta tuli tänään koodia ensimmäisen kerran, ei tosin toiminiut yhtään sen paremmin aikaisemmin. Väylästä ollut koodi asennuksesta asti, kytketty valokatkaisijan piuhoihin.
    Attached Files
    Last edited by *makke*; 12-01-2016, 21:21.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Vaihtoventtiilin ensisijainen tarkoitus on Webastokäytössä ohjata kierto pääsääntöisesti/täysin sisäkennolle. Taitaa auton käydessäkin olla kylmällä koneella ns. pseudoheizung, jolla Webastokierto ohjataan pelkästään sisäkennolle, mutta tuon merkitys on marginaalinen, koska joka tapauksella neste menee Webastolta ensin sisäkennolle.
    Täysillä moottorin lämmöillä taitaa olla jo melko pieni ero hyödyssä? Eli toisinsanoen tuo venttiilin rukkaus toisi hyödyn kylmällä koneella sisälämpöihin eiks jee?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Vaihtoventtiilin ensisijainen tarkoitus on Webastokäytössä ohjata kierto pääsääntöisesti/täysin sisäkennolle. Taitaa auton käydessäkin olla kylmällä koneella ns. pseudoheizung, jolla Webastokierto ohjataan pelkästään sisäkennolle, mutta tuon merkitys on marginaalinen, koska joka tapauksella neste menee Webastolta ensin sisäkennolle.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    No, niin minä tekisin. Noita vaihtoventtiileitä taitaa mullakin olla tallilla joku ylimääräisenä, jos tarvetta.
    Mikä tuon venttiilin perimmäinen tarkoitus on? onko se ainoastaan tuohon että lämpenee vain sisältä webastolla vai käytetäänkö sitä muulloinkin? Ja hyvä tietää

    Leave a comment:

Working...
X