Originally posted by Tomi T
View Post
Pano-draamakaton mekanismi vaihtui kestävämpään joskus 2005-6. Vesivahinkojen välttäminen on yksinkertaista, pitää vaan rassata ne poistovesiputket auki. Tämä on helppo diagnosoida, kippaa vaan avatun luukun sisäreunaan vettä ja seuraa tuleeko lätäkkö takarenkaan luo vai takaluukun poskitaskuihin. Ensin katosta laukeaa netin mukaan taaimmaisen lasin nousutoiminto, joka on helppo disabloida ilman mainittavaa toiminnallisuuden ja rahan menetystä. Tiivisteet saattavat kovettua, etenkin alkusaarjan autoissa jolloin seurauksena on huminaa ja suhinaa ajaessa kun katon sisäsuoja on auki. Helppo tarkistaa ajossa. Tiivisteiden vaihto ja varsinkin luukun säätö on melko ärsyttävää näpräämistä (en jaksanut itse tehdä, Laakkonen veloitti abt. €400).
Se että kattoluukku lentää motarilla irti on mielestäni saman luokan spektaakkeli kuin että sylinteri kurkkaa lohkon kyljestä, molempia varmaan tapahtuu mutta mitään yleisjohtopäätöksiä on paha vetää. Tai siis muita kuin että jos näin käy niin lottokuponkeja ei varmaan maksa vaivaa alkaa saman viikon arvontaan täytellä.
Ilmajousituksen kompura hajoaa kun sen ilmanottoletku hapertuu, jolloin kompura imee hiekkaa sisäänsä ja heittää melko nopsaan lusikan nurkkaan. Ilmanottoletkuja on E61 ajan kanssa ainakin kolmea eri versiota, alkupään autoissa haperoimmat. Tämä on helppo tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa.
Takaluukun johtosarjan hyytyminen ajan mittaan on bemuperinnettä vuosikymmenten takaa, korjaukseen riittää juotoskolvi ja jonkin verran hermoja. Prakaavasta johtosarjasta saa ajamiseen piristävän surrealistista viihdykettä, esim. sen että kun painaa jarrua niin lasiluukku pompahtaa auki.
2006 loppuvuonna E61:sen sähköt menivät uusiksi, nämä tunnistaa erillisestä start/stop nappulasta. Eli ennen varsinaista faceliftiä vuonna 2007 ehdittiin tehdä kasa kärryjä joissa jo faceliftin sähköt, ja ainakin joidenkin lähteiden mukaan uudet N52 (bensa)koneet. Mitään sähkövikoja en ole havainnut missään Bemuissani (kop kop).
Comment