Originally posted by Gräns
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 tärisee/tutisee..
Collapse
X
-
Originally posted by Heguli 31 View PostEihän ole vaan renkaissa pystyheittoa/mahdolliset soviterenkaat paikoillaan?Entäpä "flatspot-ilmiö".Häviääkö tutina kun renkaat lämpenee ajossa?
Renkaat pitäisi olla tasapainossa, mutta ehkä tasapainotukseen vielä tässä vien. Orggis vanteet joten ei sovitteita mahdu ja ei häviä ainakaan 35km työmatka-ajossa, joten epäilen ettei ole flatspotteja. Goodyearin renkaat.
Se vain että onko joku saanut samaiseen ongelmaan avun vaihtamalla jonkin takapään puslan vai onko reaktiotankojen vaihto edestä seuraavana kokeilussa, narinahelat vaihdettu viimme syksyä? Harmittaa kun muuten huippu auto ajollee mutta niin herkkä alustaltaa.Last edited by Gräns; 27-04-2015, 13:05.
Comment
-
-
Jatketaas tähän vanhaan topikkiin.
Oma auto e61 täristi kitkoilla rattia 80-90km/h mittarinopeudella. 100-120km/h jytkytti penkkiin. Välillä kokoajan, välillä aaltomaisesti, eli häipyi ja palasi jne. Myös joskus jarruttaessa vähän tutisi rattiin. Pelkääjän selkänoja väpätti myös. Joskus tuntuu, että mutkissa paheni, välillä ei. Kitkat jokku nevahööd Maxtrek M7 245/40-18 + OEM style 135 vanteet. Paineista ei tietoa.
Vaihdoin kesärenkaat alle. 80-90km/h tärinä katosi, jarrututina paheni, ei aina täryytä jarruttaessa. 100-120km/h tutina jäi, mutta lievempänä. Pelkääjän penkki ei enää tutise. Renkaat 245/35-19 + 275/30-19 Nankang NS-2 + style 128 replicat. Paineet edessä 2,7bar ja takana 3bar.
Ajettavuus muuten hyvä. Alusta ei kolise ja ei myöskään vetele mihinkään suuntaan.
Eli tiivistettynä jarruttaessa välillä tutisee, välillä ei. 100-120km/h tutisee penkkiin aaltomaisesti, ratti ei tärrää. Ei ole myöskään väliä, että ajaako tasasella, ylämäessa, alamäessä tai vapaalla. Jarruremppa on tulossa, vaihdan levyt ja palat joka nurkkaan ja samalla herkistelen satulat. Mutta olisiko jotain muuta mitä vois vielä fiksata samalla, että sais yhdellä rupeamalla tutinat pois.
Aiemmin tässä keskustelussa on ainakin pari tyyppiä kuvaillu samanlaiset oireet, mutta ei ratkaisua?
Comment
-
-
Mikäs voisi väpättää jarrupolkimeen tyhjäkäynnillä? Sellainen tasainen nakutus tuntuu, ehkä 2-3 iskua sekunnissa.Mitsubishi Outlander PHEV
Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
Ex: Nissan Primera P11 -01
Ex: Nissan Sunny -94
Comment
-
-
Originally posted by Samppae39 View PostJatketaas tähän vanhaan topikkiin.
Oma auto e61 täristi kitkoilla rattia 80-90km/h mittarinopeudella. 100-120km/h jytkytti penkkiin. Välillä kokoajan, välillä aaltomaisesti, eli häipyi ja palasi jne. Myös joskus jarruttaessa vähän tutisi rattiin. Pelkääjän selkänoja väpätti myös. Joskus tuntuu, että mutkissa paheni, välillä ei. Kitkat jokku nevahööd Maxtrek M7 245/40-18 + OEM style 135 vanteet. Paineista ei tietoa.
Vaihdoin kesärenkaat alle. 80-90km/h tärinä katosi, jarrututina paheni, ei aina täryytä jarruttaessa. 100-120km/h tutina jäi, mutta lievempänä. Pelkääjän penkki ei enää tutise. Renkaat 245/35-19 + 275/30-19 Nankang NS-2 + style 128 replicat. Paineet edessä 2,7bar ja takana 3bar.
Ajettavuus muuten hyvä. Alusta ei kolise ja ei myöskään vetele mihinkään suuntaan.
Eli tiivistettynä jarruttaessa välillä tutisee, välillä ei. 100-120km/h tutisee penkkiin aaltomaisesti, ratti ei tärrää. Ei ole myöskään väliä, että ajaako tasasella, ylämäessa, alamäessä tai vapaalla. Jarruremppa on tulossa, vaihdan levyt ja palat joka nurkkaan ja samalla herkistelen satulat. Mutta olisiko jotain muuta mitä vois vielä fiksata samalla, että sais yhdellä rupeamalla tutinat pois.
Aiemmin tässä keskustelussa on ainakin pari tyyppiä kuvaillu samanlaiset oireet, mutta ei ratkaisua?
Comment
-
-
Mistä voisi kiikastaa, kun auto tutisee kiihdytettäessä? Jos lähtee paikaltaan kiihdyttämään puoli kaasulla ja vaihtaa vaihteita manuaalisti, niin tutina jatkuu loppuun asti joka vaihteella. Tasakaasulla 80km/h nopeudessa ei tunnu juurikaan, mutta taas 120 nopeudessa tuntuu taas pikkasen. Taajama kiihdytyksissä kaikkein pahinta. Ei tule sivuääniä.
Kyseessä 530xda lci.
Comment
-
-
Täällä löydettiin lopullinen ratkaisu auton tärinään ja ratin vatkaukseen renkaiden vaihdolla. Puolen vuoden ikäiset Nokian Zlinet vaihdettiin GoodYearin EfficientGrip Performanceihin ja kaikki tärinät ja nytkyttämiset lähti sen myötä.
Vanteina on olleet koko ajan BMW:n alkuperäiset 18" style 135:et. Mainintana vielä, että pahimmat tärinät olivat 80-120km/h välillä.
Osia on vaihdettu vuoden sisällä nipullinen etupäähän ratin vatkausta selvitellessä,mm. kaikki tukivarret, iskarit, jouset, koiranluut, iskarien yläpäät, vakaajan puslat, jarrulevyt+palat sekä jarruosat ja kaikki tasopinnat puhdistettiin huolellisesti. Iskarit kylläkin olivat jo vaihtokunnossa, sillä keulan toiminta rauhoittui mukavasti sekä jarrurempalla lähtivät kaikki jarrututinat pois, mutta ajonaikainen tärinä ja ratin vatkaus pysyivät.
Nokialaisissa oli joka renkaassa enemmän tai vähemmän pystyheittoa.Tähän talouteen Nokialaisia ei hetkeen tulla edes harkitsemaan tietäen vielä 5-satkun herkkyyden alustassa oleville väljyyksille ja epätasapainoille.
Nyt kehtaa taas päästellä eikä tarvitse esim. moottoritiellä hakea nopeutta jossa ei täristäisi niin kauheasti.2008 530D M-Sport Platinum Grey
Comment
-
-
Originally posted by sratu View PostMistä voisi kiikastaa, kun auto tutisee kiihdytettäessä? Jos lähtee paikaltaan kiihdyttämään puoli kaasulla ja vaihtaa vaihteita manuaalisti, niin tutina jatkuu loppuun asti joka vaihteella. Tasakaasulla 80km/h nopeudessa ei tunnu juurikaan, mutta taas 120 nopeudessa tuntuu taas pikkasen. Taajama kiihdytyksissä kaikkein pahinta. Ei tule sivuääniä.
Kyseessä 530xda lci.
Comment
-
-
Originally posted by Juike View Postpysyivät.
Nokialaisissa oli joka renkaassa enemmän tai vähemmän pystyheittoa.Tähän talouteen Nokialaisia ei hetkeen tulla edes harkitsemaan tietäen vielä 5-satkun herkkyyden alustassa oleville väljyyksille ja epätasapainoille.
Nyt kehtaa taas päästellä eikä tarvitse esim. moottoritiellä hakea nopeutta jossa ei täristäisi niin kauheasti.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostJoistakin nelikoista on etukardaanin ristikko hajonnut. Kannattaa ainakin tarkastaa.BMW E61 530XD -06 M-SPORT
Comment
-
-
Mullakin tuntuu omassa e60 530dA vm 2005 kärryssä tutinoita persauksessa. Oon ajellut tällä nyt noin kuukauden, ja tuntuu että on vähän tutinat voimistuneet jo tässä ajassa.
Autolla on rullattu 218tkm. Alustasta ei kuulu mitään kolinoita eikä ratti täristä millään nopeudella, ei ajossa eikä jarrutuksissa. Mutta 50+ nopeuksilla alkaa penkin kautta tuntua eriasteista tutinaa.
Renkaat on orkkisvanteilla 225/55 R16 jotkut Michelinit ja takarenkaat käytännössä loppuunajetut. Samaten mutu-tuntumaa on, että ainakin oikea etuiskari on loppu. Alusta ja korkeus lienee ihan vakiokamaa, en ole vielä mitään kerennyt varsinaisesti tutkimaan. Autoa kun heiluttelee käsivoimin parkkipaikalla, niin renkaat näyttää tosi lötköiltä, muljuaa sivuttain puolelta toiselle ja oikea etukulma jää kiikkumaan...
Ajattelin heittää alle 18" vanteet vähän matalampiprofiilisilla kumeilla, ja josko nuo etuiskarit laittais vaihtoon. Mitä muuta? Takapäässä joku esmes pusla loppu?
Comment
-
-
Originally posted by teino View PostMullakin tuntuu omassa e60 530dA vm 2005 kärryssä tutinoita persauksessa. Oon ajellut tällä nyt noin kuukauden, ja tuntuu että on vähän tutinat voimistuneet jo tässä ajassa.
Autolla on rullattu 218tkm. Alustasta ei kuulu mitään kolinoita eikä ratti täristä millään nopeudella, ei ajossa eikä jarrutuksissa. Mutta 50+ nopeuksilla alkaa penkin kautta tuntua eriasteista tutinaa.
Renkaat on orkkisvanteilla 225/55 R16 jotkut Michelinit ja takarenkaat käytännössä loppuunajetut. Samaten mutu-tuntumaa on, että ainakin oikea etuiskari on loppu. Alusta ja korkeus lienee ihan vakiokamaa, en ole vielä mitään kerennyt varsinaisesti tutkimaan. Autoa kun heiluttelee käsivoimin parkkipaikalla, niin renkaat näyttää tosi lötköiltä, muljuaa sivuttain puolelta toiselle ja oikea etukulma jää kiikkumaan...
Ajattelin heittää alle 18" vanteet vähän matalampiprofiilisilla kumeilla, ja josko nuo etuiskarit laittais vaihtoon. Mitä muuta? Takapäässä joku esmes pusla loppu?Eee61 ja aina käret piessä
Comment
-
-
Päivitänpä omaa vikakuvausta.
Tänään taas vaihteeksi satoi rankasti, kun ajelin töihin. Näin märällä kelillä autossa ei yllättäen tuntunut mitään tutinoita. Eikö tuo aika vahvasti viittaa siihen, että joku pusla tai pallonivel on väljä ja vesi voitelee sitä sen verran että toimii suht normaalisti? Sitten vaan pitäis etsiä se vikapaikka...
Comment
-
Comment