Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 takaluukun johtosarjat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Safiiri
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 51
    • Leivonmäki

    Sopiva kaapelikorjaussarja eBaysta

    Originally posted by H3ino View Post
    Vika saatiin korjattua. Johtojahan oli poikki kaikissa kouruissa.
    Takalasin ja takaluukkuun kuuluvat johdot kulkivat autoa takaa katsoen kuljettajan puoleisen saranan vieressa olevassa kourussa.

    Takalasikin saatiin auki ilman sähköä verhoilua rikkomatta. Täytyy vaan ottaa kaikki näkyvät ruuvit auki. Irrottaa takaluukun verhoilussa oleva valo. Venyttää takakontin verhoilu lukon yli, niin kuskin puolelta takalasin lukkomekanismia katsoen löytyy pieni reikä / hahlo. Pieni ruuvari siihen ja vääntö, niin takalasi napsahti auki.
    Mulla kenkkuilee radio ja vasen takasumuvalo, ja lisäksi takalasin lämmitin lakkasi kokonaan toimimasta. Lienee vasemman puolen kaapelit pitäisi korjata.

    Työtä nopeuttaakseni valmis kaapelikorjaussetti olisi hyvä, joten osaatteko suositella näistä kaapelisarjoista jotain? Tarviikon vasemmalle puolelle yksi vai kaksi kaapelisarjaa?





    Comment

    • sjk
      Newbiemmer
      • Aug 2013
      • 1
      • Tampere

      Radio ja keskuslukituksen kauko-ohjaus

      Lienee minullakin vika johdoissa. Radion kanavat on jo pidempään olleet toimimatta. Nyt lopetti keskuslukituksen kauko-ohjaus toimintansa. Keskuslukitus oli aiemminkin toimimatta ja silloin vaihdettiin joku mokkula, lienee se antennivahvistin.

      Koitin tuota hieman availla, mutta vaikuttaa siltä, että en lähde itse johtoja korjailemaan. Onko suosituksia missä homma kannattaa hoitaa? Vai tarjoaako joku täältä sopivaan hintaan?

      Comment

      • harriba
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 420
        • Espoo

        Originally posted by Pex View Post
        Nyt toimii kaikki muut paitsi että keskuslukon kaukosäätö mykistyi remontissa. Tähän asti kaukosäätö on pelannut aina moitteetta. Toimi vielä remontin alussa.
        Tsekkaa sulakkeet sieltä takapaksin taulusta. Jos sulla ei ollut akku irti niin todennäköisyys sille että johtojen kanssa turatessa kaukarin vastaanottimen virtapiuha on ottanut runkokosketusta on melkoisen suuri.
        Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
        X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7527
          • Jyväshyvä

          Originally posted by Safiiri View Post
          Mulla kenkkuilee radio ja vasen takasumuvalo, ja lisäksi takalasin lämmitin lakkasi kokonaan toimimasta. Lienee vasemman puolen kaapelit pitäisi korjata.

          Työtä nopeuttaakseni valmis kaapelikorjaussetti olisi hyvä, joten osaatteko suositella näistä kaapelisarjoista jotain? Tarviikon vasemmalle puolelle yksi vai kaksi kaapelisarjaa?





          http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=...links&_sacat=0
          Toinen noista seteistä näyttää olevan melko lyhyillä jatkoilla, siinä ja siinä että riittääkö...

          Ja vikaa voi noilla oireilla olla molemmilla puolilla, takalasin lämppärin kaapelit menee molemmilta puolilta, vasemmalta maa ja oikealta plussa.

          Ja harvemmin se radion koksikaapeli on poikki, yleensä ongelmat
          liittyy joko oikeanpuoleiseen sisempään johtosarjaan (antenninvahvistimelle menevä) tai itse antenninvahvistimeen. Jos koksi on poikki,
          ei kuulu yhtään mitään...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • icecold
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2009
            • 2341
            • 🌍

            .......
            Last edited by icecold; 09-12-2013, 00:40.

            Comment

            • Pex
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 353
              • Kuusamo

              Originally posted by MajorDrake View Post
              Ja harvemmin se radion koksikaapeli on poikki, yleensä ongelmat
              liittyy joko oikeanpuoleiseen sisempään johtosarjaan (antenninvahvistimelle menevä) tai itse antenninvahvistimeen. Jos koksi on poikki,
              ei kuulu yhtään mitään...
              joo, mullakin tuo oli ainoa täysin ehjä kaikista neljän kourun johdoista...mutta niinkuin aikaisemmin mainitsin menin sen epähuomiossa katkasemaan itse

              Avasin koaksaalin kuorta hiukan ja kaivoin muovin sisästä ne sisuskarvat esille. Punoin kuoren letille ja tinasin yhteen ja viereen sitten tinaus samaten letitetyistä sisuskarvoista. Eristin nuo tietty toisistaan niin hyvin kuin mahdollista.
              Nyt kun tarkemmin toosaa kuuntelee niin joidenkin kanavien (esim. NOVA) äänenvoimakkuus aaltoilee toisinaan. Tätä ei esiintynyt aiemmin.

              En oikein tuosta antennisignaalista tajua mitään. Pitääkö sen vaipan mennä koko koaksaalin matkalta sydänkarvojen ympärillä? Nythän mulla siis tuossa liitostinauskohdassa ne menee vähän matkaa omina "kaapeleina" rinnakkain. Tuleekohan härö tuosta?
              Onko olemassa jotain oikeita koaksaalin liitoskappaleita joilla tuon liitoksen vois fiksusti ja häiriöttä hoitaa?
              Nykyään mennään Volkkarilla

              Ex. E61 520dA 2006

              Comment

              • teppo_h
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 337
                • Finland

                Originally posted by Pex View Post
                joo, mullakin tuo oli ainoa täysin ehjä kaikista neljän kourun johdoista...mutta niinkuin aikaisemmin mainitsin menin sen epähuomiossa katkasemaan itse

                Avasin koaksaalin kuorta hiukan ja kaivoin muovin sisästä ne sisuskarvat esille. Punoin kuoren letille ja tinasin yhteen ja viereen sitten tinaus samaten letitetyistä sisuskarvoista. Eristin nuo tietty toisistaan niin hyvin kuin mahdollista.
                Nyt kun tarkemmin toosaa kuuntelee niin joidenkin kanavien (esim. NOVA) äänenvoimakkuus aaltoilee toisinaan. Tätä ei esiintynyt aiemmin.

                En oikein tuosta antennisignaalista tajua mitään. Pitääkö sen vaipan mennä koko koaksaalin matkalta sydänkarvojen ympärillä? Nythän mulla siis tuossa liitostinauskohdassa ne menee vähän matkaa omina "kaapeleina" rinnakkain. Tuleekohan härö tuosta?
                Onko olemassa jotain oikeita koaksaalin liitoskappaleita joilla tuon liitoksen vois fiksusti ja häiriöttä hoitaa?
                Kyllähän sillä joku merkitys häiriön poiston kannalta mahtaa olla.. Itehän menin sen kans katkaisemaan ku tuo oli ensimmäinen kouru jonka purin ja korjasin. Mää tein sen vähän hifistelemällä eli tinasin keskilangan ja eristin sen kutistesukalla, jne. Sen ympärille venytin sen vaipan ja tinasin senkin osittain kiinni + eristys päälle. Hyvin on kaikki radiokanavat kuulunu...
                Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                EX:
                Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                E36 320i Coupe, E21 318i
                MB W115 240D

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2978
                  • Uusimaa

                  Originally posted by teppo_h View Post
                  Kyllähän sillä joku merkitys häiriön poiston kannalta mahtaa olla.. Itehän menin sen kans katkaisemaan ku tuo oli ensimmäinen kouru jonka purin ja korjasin. Mää tein sen vähän hifistelemällä eli tinasin keskilangan ja eristin sen kutistesukalla, jne. Sen ympärille venytin sen vaipan ja tinasin senkin osittain kiinni + eristys päälle. Hyvin on kaikki radiokanavat kuulunu...
                  Tuo on selvästi parempi vaihtoehto kuin edellisen kirjoittajan. Ongelma korjauksessasi on se, päivänselvää kaikille, että tuon kutistesukan dielektrisyyskerroin on eri kuin koaksiaalin normaalieristyksen. Siksi tuohon tulee impedanssimuutos, joka, kuten tunnettua, aiheuttaa heijastuksen ja sitä kautta vaimentumista
                  Mutta: E60:n professional radion virttimen esiasteet on niin hyvät, että tuskin tuollainen korjaus käytännössä haittaa yhtään mitään. Varmaan jossakin hevonkuusessa ihan rajoilla joku asema ei enää kuulu, kun ehjällä kaapelila kuuluisi vielä ok.
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • GuGi_
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 700
                    • Vantaa city

                    Originally posted by jaki View Post
                    Tuo on selvästi parempi vaihtoehto kuin edellisen kirjoittajan. Ongelma korjauksessasi on se, päivänselvää kaikille, että tuon kutistesukan dielektrisyyskerroin on eri kuin koaksiaalin normaalieristyksen. Siksi tuohon tulee impedanssimuutos, joka, kuten tunnettua, aiheuttaa heijastuksen ja sitä kautta vaimentumista
                    Mutta: E60:n professional radion virttimen esiasteet on niin hyvät, että tuskin tuollainen korjaus käytännössä haittaa yhtään mitään. Varmaan jossakin hevonkuusessa ihan rajoilla joku asema ei enää kuulu, kun ehjällä kaapelila kuuluisi vielä ok.
                    On joo, siis selvää, ku päivä... mikä päivä nyt on
                    "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                    F11 525d -11
                    E60 M5 -05
                    E12 530i -75
                    E32 730i - 91
                    Chevy Silverado 3500 -93
                    R33 Skyline GTS-T -93

                    Comment

                    • Pex
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2010
                      • 353
                      • Kuusamo

                      Originally posted by jaki View Post
                      Tuo on selvästi parempi vaihtoehto kuin edellisen kirjoittajan. Ongelma korjauksessasi on se, päivänselvää kaikille, että tuon kutistesukan dielektrisyyskerroin on eri kuin koaksiaalin normaalieristyksen. Siksi tuohon tulee impedanssimuutos, joka, kuten tunnettua, aiheuttaa heijastuksen ja sitä kautta vaimentumista
                      Mutta: E60:n professional radion virttimen esiasteet on niin hyvät, että tuskin tuollainen korjaus käytännössä haittaa yhtään mitään. Varmaan jossakin hevonkuusessa ihan rajoilla joku asema ei enää kuulu, kun ehjällä kaapelila kuuluisi vielä ok.
                      menee sen verran vähemmän tuttuihin insinööritieteisiin ettei mene tuo teoria jakeluun ...mutta eipä mitään, käytännössä tuo kuitenkin oireilee juuri noin. Eli tuota aaltoilevaa vaimentumista ei juurikaan taajamissa ilmene. Ongelma tulee kun ajelee tuolla mettätaipaleilla, lienee signaalit siellä niin paljon sitten heikommat että tuo omatekoinen viritys ottaa häiriötä. Eikä auta vaikka on Professional Hifit.

                      Pitää vielä jatkaa etsintää josko jonkinlaisia jatkoliitinpaloja olis olemassa, muussa tapauksessa pitää yrittää tuota teppo_h:n konstia ja yrittää venyttää vaippaa ympärille. Jostakin luin, että joku oli laittanu foliota tuon vaipan tilalle ja kutistesukkaa sitten päälle.
                      Nykyään mennään Volkkarilla

                      Ex. E61 520dA 2006

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        Originally posted by GuGi_ View Post
                        On joo, siis selvää, ku päivä... mikä päivä nyt on
                        Mtä, lintsasitko sekä tiedonsiirtotekniikan ja komponenttitekniikan luennot Ai ai ai.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • Pex
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 353
                          • Kuusamo

                          Originally posted by harriba View Post
                          Tsekkaa sulakkeet sieltä takapaksin taulusta. Jos sulla ei ollut akku irti niin todennäköisyys sille että johtojen kanssa turatessa kaukarin vastaanottimen virtapiuha on ottanut runkokosketusta on melkoisen suuri.
                          akku oli rempan ajan irti, mutta tsekkasin äsken noita sulakkeita. Onko se sulake nro 59 (5A) vai mikä kun ei tuosta sulakekartasta 59:lle löydy mitään symboliselitystä? Ehjä oli. Toisesta threadista luin että se olis vissiin tuo 59 :think
                          Nykyään mennään Volkkarilla

                          Ex. E61 520dA 2006

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2978
                            • Uusimaa

                            Originally posted by Pex View Post
                            menee sen verran vähemmän tuttuihin insinööritieteisiin ettei mene tuo teoria jakeluun ...mutta eipä mitään, käytännössä tuo kuitenkin oireilee juuri noin. Eli tuota aaltoilevaa vaimentumista ei juurikaan taajamissa ilmene. Ongelma tulee kun ajelee tuolla mettätaipaleilla, lienee signaalit siellä niin paljon sitten heikommat että tuo omatekoinen viritys ottaa häiriötä. Eikä auta vaikka on Professional Hifit.

                            Pitää vielä jatkaa etsintää josko jonkinlaisia jatkoliitinpaloja olis olemassa, muussa tapauksessa pitää yrittää tuota teppo_h:n konstia ja yrittää venyttää vaippaa ympärille. Jostakin luin, että joku oli laittanu foliota tuon vaipan tilalle ja kutistesukkaa sitten päälle.
                            Paras vaihtoehto on katkaista kaapeli ja laittaa toiseen naaras- ja toiseen uros koaksiaaliliitin. Eikös tuossa ole impedanssi 75 ohm, niin valitsee liittimet sen mukaan (kysy alan putiikista, Partco tms). Radioaallot on siinä mielessä veemäisiä, että jopa juotosjatko on niiden mielestä yhden sortin epäjatkuvuuskohta, mutta tuollainen sovitettu liitinpari taas toimii paremmin. Ihmeellistä, mutta noin se menee.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • Pex
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 353
                              • Kuusamo

                              Originally posted by jaki View Post
                              Paras vaihtoehto on katkaista kaapeli ja laittaa toiseen naaras- ja toiseen uros koaksiaaliliitin. Eikös tuossa ole impedanssi 75 ohm, niin valitsee liittimet sen mukaan (kysy alan putiikista, Partco tms).
                              ok, täytyypä yrittää tuota. Onko tuo 75 ohmia muuten varma tieto?

                              tuollapa näkyy olevan myös juttua aiheesta
                              Nykyään mennään Volkkarilla

                              Ex. E61 520dA 2006

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2978
                                • Uusimaa

                                Originally posted by Pex View Post
                                ok, täytyypä yrittää tuota. Onko tuo 75 ohmia muuten varma tieto?

                                tuollapa näkyy olevan myös juttua aiheesta
                                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278712
                                Nuo Fakra liittimet ovat 50 ohm, mutta niitä kuitenkin käytetään autokäytössä. No, kyllä ne sitten käy, en minä ainakaan vastaan väitä.
                                Motonetin palstalla joku, todennäköisesti radioamatööri, väittää, että vireessä oleva autoradioantenni on jopa alle 50 ohm. Silloinhan nuo liittimet ovat ok.
                                Tärkeintä joka tapauksessa on se, että liitos, oli se mikä tahansa, tehdään hyvin.
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎