Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 Automaattilaatikon öljyt (ZF 6HP26) IHMEELLISTÄ!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hjördis
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 174
    • Kirkkonummi

    Originally posted by -rik View Post
    Hirveesti kun näistä laatikoista en tiedä, niin kytkinpakat, turbiini ym. Sisältyykö ne kaikki tuohon momentinmuuntimee? Jos ei, niin onko se nimenomaan tämä momentinmuunnin joka tuolta laatikoista loppuu ensinnä ja aiheuttaa esim humppaamista? (Jos mekatroniikkaa ei lasketa) monesti kuulee puhuttavan turbiinin vaihdosta ja toisinaan taas momentinmuuntimen vaihdosta. Sama vai eri asia?
    Laatikko koostuu kolmesta isommasta kokonaisuudesta: momenttimuunnin, ventiilikoneisto ja kytkinpakat.

    Tutun humppaamisen aihuttaja on yleensä kulunut momenttimuuntimen kytkimen ohjausventiili ja solenoidi joka sitten kuluttaa momenttimuuntimen kytkinpinnat pahentaen tilanetta. Humppaus joka johtuu laatikosta korjantuu yleensä ventiilikoneiston remontilla (sis. solenoidit) ja viimeistään momenttimuuntimen remontilla.

    Comment

    • Hjördis
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 174
      • Kirkkonummi

      Originally posted by buksin-1 View Post
      Ei se ihan noin halpaa ole, mutta halvempaa kuin muualla

      Tällä hetkellä jonoa on noin kuukausi.
      Kyllä se toukokuussa viikon odotusajalla oli noin halpaa. Tietysti hintaa nostaa hieman matkakulut ja yöpyminen (n.300€).

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7531
        • Jyväshyvä

        Hinta riippuua aika paljon siitä että onko kyseessä 6HP26 vai 6HP19
        tai joku muu laatikko...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3609
          • Raisio

          Recrolla hinnat kyllä kohdillaan, kysyin tuoretta tarjousta vanhempaan 5Hp24 laatikkoon taysremppa sisältäen venttiilikoneiston venttiilit ja solenoidit ja alle 2000€ jää.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • BMW-6hp
            Newbiemmer
            • Sep 2014
            • 9
            • pk-alue

            Hyvää tietoa tuo Recro. Paljonko Siekkinen veloitti hommasta ja mitä tekivät, jos saa kysyä?

            Tarkoittaakohan venttiilikoneiston remontti käytännössä samaa kuin sen pesu/puhdistus ja mahdollisesti uusien solenoidien vaihto viallisten tilalle? Ja ovatko nämä solenoidit käytännössä vain sähkömagneetteja, jotka ohjaavat/liikuttavat venttiileitä ja voisiko olla niin, että venttiilipöydän kanavien tukkeutuminen kytkinpinnoista irtoavasta "mudasta" ajan kanssa aiheuttaa nämä nykimiset ym., kun öljy ei pääse siellä kanavissa virtaamaan toivotulla tavalla ja tahmaa venttiilien liikettä? Päällisin puolin tarkasteltuna näyttäisi siltä, että joissakin laatikoissa ohjaussolenoidit ovat nätisti rivissä näkösällä joten olisikohan niiden vaihto vaikeusasteeltaan vähän samaa kuin vaihtaisi hehkutulpat, suuttimet tms.?
            Niin ja eikö esim. tuota turbiinin lukitussolenoidia saa erikseen ostaa jos sen epämääräinen toiminta aiheuttaa ongelmaa? Mersuissa ymmärtääkseni tuon ns. KYB-solenoidin vaihto on aika yleistä. Itselläkin ollut kolme yksilöä (W211), joissa kaikissa kyseinen vika.
            Nämä nyt vain tällaisia omissa päissään pohdittuja ajatuksia siitä, mikä laatikkoon murheita aiheuttaa ja kun täällä tuntuu olevan alan ammattiaisia, niin tuohon olisi mukava saada valistusta, jos olette laatikoiden kanssa ropeloineet tai niiden sielunelämään tarkemmin tutustuneet.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              Noita venttiilipöytiä "hoonataan" ja laitetaan ylikoon venttiileitä jos on pahasti kulunut, Sonnaxilta löytyy työkalut ja venttiilit tuohon...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • BMW-6hp
                Newbiemmer
                • Sep 2014
                • 9
                • pk-alue

                Tänään tuli sitten öljyt vaihdatettua. Vaihto suoritettiin Lahden Öljypisteessä laitteistolla, josta oli juttua paikallisessa Auto Uutiset -lehdessä noin viikko sitten. Öljynvaihto aloitettiin vaihteiston ”pesulla” lisäämällä vanhan öljyn sekaan joku kemikaali, jota kierrätettiin 15 minuuttia laitteen kautta auton käydessä. Tämän jälkeen vanhat öljyt ajettiin pois samalla, kun laite alkoi syöttää lennosta uutta öljyä järjestelmään. Vanhojen öljyjen kuntoa saattoi silmämääräisesti tarkastella laitteessa olevan tarkistusputken kautta samoin kuin uuden öljyn vaihtumisesta saattoi siitä varmistua. Laite vaikutti ihan pätevältä ja kotikonstein vastaavaa suoritusta voisi olla aika vaikea tehdä, mutta asiaan perehtyneeltä tee-se-itse –mieheltä homma toki voisi onnistuakin. Suurin etu nähdäkseni oli laatikon ”pesuominaisuus”, öljynvaihdon automaattisuus ja toimenpiteen nopeus.

                Omalla autollani on ajettu nyt 160tkm ja ikää sillä on 5 vuotta. Vaihteiston tyypiksi paljastui 6HP21. Ajosuoritteen perusteella voisi olettaa, että varsinaisia mekaanisia vikoja laatikossa ei välttämättä vielä ole ja mahdolliset epämääräisyydet vaihteiden vaihtumisessa saattaisivat toivottavasti johtua öljyn ominaisuuksien heikkenemisestä ja/tai mahdollisista epäpuhtauksista järjestelmässä. Mene ja tiedä, mutta omalla kohdallani toimenpiteen vaikutus laatikon toimintaan oli ainakin hyvin huomattava. Aikaisemmat terävät, suorastaan ikävät, vaihtonykäykset poistuivat, mutta toki 2->3 vaihtoon jäi vielä pieni kulmikkuus tilanteessa, jossa vauhtia nostetaan hyvin hitaasti ja vaihtoraja tulee ikään kuin varkain vastaan ja ollaan siinä rajalla mennäänkö kolmosella vai kakkosella ja auto päättää mennä kolmosella. Liekö sitten kyse enempi ominaisuudesta, siihen osaa varmaan suuri yleisö paremmin vastata. Aikaisemmin tässä tilanteessa oli seurauksena pääsääntöisesti hyvin terävä koko autoa nytkäyttävä vaihto, mutta nyt lyhyen ajokokemuksen perusteella tämäkin vaihto sujuu tyydyttävästi ilman turhia rykimisiä. Myöskään moottoritienopeuksilla lievän kick downin hakeminen ei aiheuttanut ainakaan Lahti – Hki välillä teräviä nykäyksiä, kuten aikaisemmin saattoi tapahtua. Selvennyksenä todettakoon että vaihteisto toimi aikaisemmin pääsääntöisesti moitteetta lukuun ottamatta näitä muutamia epämääräisyyksiä ja terävyyksiä tietyissä olosuhteissa. Aikaisempaa kokemusta BMW:n automaattivaihteiston toiminnasta on vuoden verran uudesta F30 automaatista ja tällä hetkellä laatikon toiminta lähenee tuota 8-portaisen askin toimintaa, mitä tulee vaihtojen pehmeyteen, täsmällisyyteen ja vaihteiden päällä pysymiseen.
                :think
                Oma henkilökohtainen näkemykseni (kerrottakoon nyt sekin) öljynvaihdon kannattavuudesta on ehdoton, mikäli öljynvaihto tehdään ajoissa, oikein ja säännöllisesti, oli sitten kyseessä laatikko-, perä- tai moottoriöljystä. Kannattavuudella tarkoitan öljyn voiteluominaisuuksien parantamista ja tätä kautta laitteen kestoiän lisäämistä/jatkamista. Onko hommassa rahallista kannattavuutta, riippuu varmaan näkökulmasta. Öljynvaihdolla ei varmastikaan kyetä korjaamaan mekaanisia vaurioita, ja siinä kohtaa kun esim. nämä mainitut laatikko, moottori tai perä eivät enää toimikaan, kuten olettaa sopii, on kyseenalaista, voiko öljynvaihto auttaa enää asiaan. Itselläni toivottavasti kävi tuuri ja sain öljynvaihdolla lykättyä kallista remonttia tuonnemmaksi. Kuinka paljon lisäaikaa sain hankittua, se jäänee nähtäväksi, mutta voin palata asiaan vielä myöhemmin käyttökokemusten muodossa, jos jotakuta asia kiinnostaa.

                Comment

                • impi80
                  BTCF Member
                  • Apr 2007
                  • 66
                  • Leppävirta

                  Itse meinasin tuota samaa öljypisteen systeemiä, ainut vaan että mitenkäs kun suodatin ei vaihdu ollenkaan...

                  E46 318i M Sport/M Tech -00
                  Kawasaki Z750 -09

                  EX Bemmit: E46 325Ci Cabriolet M Sport II -03|E53 X5 3.0d -03|E90 330iA M Sport -06|E70 X5 3.0d -08|E36 325Ci Turbo Cabriolet M Sport -93|G31 530dA xdrive M Sport -17|E46 330xdA touring -01|BMW E39 520i Touring -01
                  |BMW E46 320CiA -01|BMW E39 525dA -00|BMW E46 320CiA -00|BMW E46 320dA Touring -01|BMW E36 318tds Touring -95|BMW E61 530dA -06|
                  BMW 316 -87|BMW E30 316i -89|+ Useita muita rysiä.


                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7531
                    • Jyväshyvä

                    Originally posted by impi80 View Post
                    Itse meinasin tuota samaa öljypisteen systeemiä, ainut vaan että mitenkäs kun suodatin ei vaihdu ollenkaan...
                    Operaation lopuksi pitäisi vaihtaa öljypohja johon suodatin on integroitu ja
                    tietysti tarkistaa öljyjäärä toimenpiteen jälkeen...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • BMW-6hp
                      Newbiemmer
                      • Sep 2014
                      • 9
                      • pk-alue

                      Tuosta asiasta oli juttua heidän kanssaan ennen öljynvaihtoa ja vielä öljynvaihdon aikanakin.
                      Olivat sitä mieltä että suodatin puhdistuu pesun aikana niin hyvin, että ei kannata vaihtaa. Ilmeisesti asiasta on ollut aikaisemminkin puhetta ja olivat asian tiimoilta koulutuksessa käyneet keskustelua. Itse olen taipuvainen uskomaan, että suodatin puhdistuu kyllä varsin tehokkaasti, mutta jos epäilyttää niin homma on kuulemma mahdollista tehdä myös niin että suodatin vaihdetaan samalla. Siitä tulee tietysti hiukan lisäkustannusta ainakin suodattimen verran + työtä hiukan. Noh, ei siitä varmasti haittaakaan olisi, jos homman haluaa viimeisen päälle tehdä. Itselläni oli tarkoitus lähinnä selvittää, saadaanko laatikkoon eloa ja kun kerta saatiin, niin otan varmaankin seuraavan öljynvaihdon lyhyemmällä välillä ja vaihdan sitten myös suodattimen. :think

                      Comment

                      • exautisti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1267
                        • oulu

                        Originally posted by BMW-6hp View Post
                        Tuosta asiasta oli juttua heidän kanssaan ennen öljynvaihtoa ja vielä öljynvaihdon aikanakin.
                        Olivat sitä mieltä että suodatin puhdistuu pesun aikana niin hyvin, että ei kannata vaihtaa. Ilmeisesti asiasta on ollut aikaisemminkin puhetta ja olivat asian tiimoilta koulutuksessa käyneet keskustelua. Itse olen taipuvainen uskomaan, että suodatin puhdistuu kyllä varsin tehokkaasti, mutta jos epäilyttää niin homma on kuulemma mahdollista tehdä myös niin että suodatin vaihdetaan samalla. Siitä tulee tietysti hiukan lisäkustannusta ainakin suodattimen verran + työtä hiukan. Noh, ei siitä varmasti haittaakaan olisi, jos homman haluaa viimeisen päälle tehdä. Itselläni oli tarkoitus lähinnä selvittää, saadaanko laatikkoon eloa ja kun kerta saatiin, niin otan varmaankin seuraavan öljynvaihdon lyhyemmällä välillä ja vaihdan sitten myös suodattimen. :think

                        Öljy kiertää kaikissa tapauksissa aina samaan suuntaan. Jos hiukkaset ovat tarpeeksi suuria jäädäkseen suodattimeen,niin ei ne sieltä läpi tule minkään puhditus aineen avullakaan.
                        -99 punane passatti

                        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                        Tuikun softat
                        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                        www.mcars.fi

                        Kysy 041-5056506

                        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          Originally posted by BMW-6hp View Post
                          Tuosta asiasta oli juttua heidän kanssaan ennen öljynvaihtoa ja vielä öljynvaihdon aikanakin.
                          Olivat sitä mieltä että suodatin puhdistuu pesun aikana niin hyvin, että ei kannata vaihtaa. Ilmeisesti asiasta on ollut aikaisemminkin puhetta ja olivat asian tiimoilta koulutuksessa käyneet keskustelua. Itse olen taipuvainen uskomaan, että suodatin puhdistuu kyllä varsin tehokkaasti, mutta jos epäilyttää niin homma on kuulemma mahdollista tehdä myös niin että suodatin vaihdetaan samalla. Siitä tulee tietysti hiukan lisäkustannusta ainakin suodattimen verran + työtä hiukan. Noh, ei siitä varmasti haittaakaan olisi, jos homman haluaa viimeisen päälle tehdä. Itselläni oli tarkoitus lähinnä selvittää, saadaanko laatikkoon eloa ja kun kerta saatiin, niin otan varmaankin seuraavan öljynvaihdon lyhyemmällä välillä ja vaihdan sitten myös suodattimen. :think
                          Nyt kun vielä testerillä kerrotaa autolle, että laatikon öljyt on vaihdettu niin loppuu se pieni terävyyskin sieltä
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2979
                            • Uusimaa

                            Originally posted by exautisti View Post
                            Öljy kiertää kaikissa tapauksissa aina samaan suuntaan. Jos hiukkaset ovat tarpeeksi suuria jäädäkseen suodattimeen,niin ei ne sieltä läpi tule minkään puhditus aineen avullakaan.
                            Tuo, että jätetään suodatin vaihtamatta, on täysin älyvapaa juttu. Jos, taasen vaihdetaan myös suodatin = koko pohja, silloinhan laatikosta tulee valtaosa öljyistä pois joka tapauksessa, eli tuo kierrättyssysteemi esitetyllä tavalla ei enää toimi.
                            Oleellista on kuitenkin se, että ZF:n virallisten ohjeiden mukaan laatikosta otetaan pohja pois, annetaan valua pitkään (= valtaosa öljyistä tulee pois) ja sitten uusi pohja kiinni ja uudet öljyt sisään. Itse ainakin aion tehdä sen noin. Jos laatikon valmistaja noin ohjeistaa, se riittää minulle.
                            Vai oliko tuo uusi nimimerkki joku Öljypisteen mainos nikki.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • BMW-6hp
                              Newbiemmer
                              • Sep 2014
                              • 9
                              • pk-alue

                              Hyviä pointteja on tullut tuosta hiukkasten suodattuvuudesta samoin kuin suodattimen vaihdosta. Oman autoni kohdalla kyseisellä menetelmällä öljynvaihto auttoi ja halusin tuon tiedon muiden harrastajien kanssa jakaa, koska olen ihan tyytyväinen lopputulokseen. Vaihdattamalla myös suodattimen olisi lopputulos varmaan vielä parempi, mutta mihin kohtaa suodatin tuossa menetelmässä kannattaa vaihtaa, onkin sitten toinen juttu. Oliko laatikon pesulla vaikutusta, sitä en pysty sanomaan enkä sitä olisiko samaan lopputulokseen päästy puolella öljytilavuuden vaihdosta. Minulla on omat argumenttini, miksi valitsin pesun ja öljynvaihdon ilman suodattimen vaihtoa. Kukin tehköön niin kuin parhaaksi näkee, eikö niin ja hyvään lopputulokseen on mahdollista päästä monilla eri tavoilla vaikka se joskus sivullisesta hiukan älyvapaalta touhulta vaikuttaisikin.

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10064
                                • KVLA

                                Originally posted by exautisti View Post
                                Öljy kiertää kaikissa tapauksissa aina samaan suuntaan. Jos hiukkaset ovat tarpeeksi suuria jäädäkseen suodattimeen,niin ei ne sieltä läpi tule minkään puhditus aineen avullakaan.
                                Juurikin näin.Ja mikäli ne paskat menisi tuolla "huuhteluvaihtajalla" jostain syystä suodattimen läpi,niin sama läpivirtaus varmaan jatkuisi sitten autolla ajellessakin.Eli ei todellakaan.

                                Tulee sama fiilis,kun vaihtaisi moottoriin ölyt ja jättäisi vanhan suodattimen.Kuten Jaki kirjoitti,niin oltaisiinko nyt kuitenkin "firman asialla".Eikä pelkästään pelkkää viatonta "infoa" jakamassa..?

                                Mikä lienee vaihtofirman vastuu,jos/kun alkaa ongelmat?Itse en varmasti moiseen erehdy.
                                Last edited by Heguli 31; 10-09-2014, 09:35.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎