.
Pitäisköhän minun kirjoittaa pari niksiä, jotka helpottaa niiden tuplaturbojen takaisin asennusta, jos joku hommaan ryhtyy.
Hankalinta on saada se iso ahdin kiinni ja omalle paikalleen.
Muut osat on helppoja laittaa.
- Muista laittaa ison ahtimen öljyn paluu valmiiksi kiinni ahtimeen.
- Ota ja vaihda kaikki pinnapultit kanteen, eläkä laita uusia vielä paikoilleen.
- Laita iso ahdin valmiiksi kiinni pakosarjaan, tai viimeistään tee se konehuoneessa, ennen kuin laitat pinnapultteja, tai mitään muuta, ahtimen takakiinnitys pultteihin ei muuten pääse kunnolla käsiksi.
- Muista tiiviste ja läpälle sellainen metallirinkula pakosarjan ja ahtimen väliin.
- Kun isoahdin pakosarja on oikealla paikallaan konehuoneessa, voit kiertää pinnapultit kanteen ja kiinnittää pakosarjan.
- Pakosarjan muttereissa käytä sitä keskikokoista 3/8 karallista pitkää 10millin kuusikulmaista hylsyä, sillä ei lipsu ja saa varmasti riittävän tiukkaan ja juuri ja juuri mahtuu kirimään ne keskimmäisetkin mutterit, jotka ovat aika ahtaassa paikassa.
Done that, been there... viikonloppuna tuli juurikin kyseinen operaatio tehtyä. Öljynpaluuputken kyllä saa ahdin paikallaankin laitettua, mutta HELVETIN ahdas paikka. Helpoin tosiaan on, kun kiinnittää ahtimen pakosarjaan valmiiksi kiinni öljyputkien kera. Itse laittoin kyllä vanhat pinnapultit, mutta harjasin/pesin ne kunnolla. Uudet mutterit tuli haettua marmorilta kaikkine tiivisteineen päivineen (about 200€ keikka). Pinnapultteihin vedin ohuella laikalla urat päätyyn niin oli helppo jengata paikoilleen tasapää meisselillä.
Imuilmaputkikin loppusalla oli melko nätti modata käyttäen 2,5" 45ast alumiinikulmaa. Ahtimeen puoleen 70mm-63mm suppariholkki niin kaikki istuu helposti paikoilleen. Vois varmaan itsekkin jossain välin jonku projektitopicin aloitella ja lisäillä kuvia.
Tuikulle iso kiitos kaikista hyvistä vihjeistä. Vieläkö ohjelman sais modattua
.
Pitäisköhän minun kirjoittaa pari niksiä, jotka helpottaa niiden tuplaturbojen takaisin asennusta, jos joku hommaan ryhtyy.
Hankalinta on saada se iso ahdin kiinni ja omalle paikalleen.
Muut osat on helppoja laittaa.
- Muista laittaa ison ahtimen öljyn paluu valmiiksi kiinni ahtimeen.
- Ota ja vaihda kaikki pinnapultit kanteen, eläkä laita uusia vielä paikoilleen.
- Laita iso ahdin valmiiksi kiinni pakosarjaan, tai viimeistään tee se konehuoneessa, ennen kuin laitat pinnapultteja, tai mitään muuta, ahtimen takakiinnitys pultteihin ei muuten pääse kunnolla käsiksi.
- Muista tiiviste ja läpälle sellainen metallirinkula pakosarjan ja ahtimen väliin.
- Kun isoahdin pakosarja on oikealla paikallaan konehuoneessa, voit kiertää pinnapultit kanteen ja kiinnittää pakosarjan.
- Pakosarjan muttereissa käytä sitä keskikokoista 3/8 karallista pitkää 10millin kuusikulmaista hylsyä, sillä ei lipsu ja saa varmasti riittävän tiukkaan ja juuri ja juuri mahtuu kirimään ne keskimmäisetkin mutterit, jotka ovat aika ahtaassa paikassa.
Yli 100tkm takana ongelmitta AJ softalla. 377 / 700 jotain. JW-Service Turussa pukkaa Sedox ohjelmaa näihin. Persdynolla en eroa huomannut. Mielestäni, kun tuosta lähdetään etiäpäin, tulee jarruksi auton paino.
Autona 535d 2006
Last edited by Amex10; 31-01-2016, 14:35.
Reason: tarkenne
Jos haluat lisää vetoja, niin täytyy.
Edellytyksenä on, että ahtimille on tehty jotain muutakin kun billetti siivet.
En tiedä oikein, kun en ahtimien päälle ymmärrä. Dokumentit muutoksista löytynee. Arctic performancen pojat oli kyseessä.
Halusin herkkyyttä/kaasuun vastaavuutta lisää ahtimien osalta.
Voimista en osaa sanoa ennen näitä remppoja, kun ei ole dynossa käytetty. Toiveena 350-400hp/sopiva määrä vääntöjä.
Tietäväisemmät neuvokoon.
Ehkä muistat joskus kesällä,vesalan pyynnöstä näpyttelit ohjelman jonka hän pukkas sisään ollessaan helsingissä lomilla
Nyt kansi kunnostettuna
Lohko läpikäytynä uusilla laakereilla ja m.renkailla sekä hoonattu etc
Vaihteisto siekkisen hoteissa täydellisesti kuntoon ja vahvistukset
Suuttimet huollettu
Turbot myös käsittelyssä saaden billetit sisäänsä
Pikkuhiljaa kasaanpäin menossa
Välijäähy hankintalistalla vielä
Tarvitseeko softaan vielä kajota uuemman kerran? DPF oli puukoteltu myöskin jo tuohon
Jos haluat lisää vetoja, niin täytyy.
Edellytyksenä on, että ahtimille on tehty jotain muutakin kun billetti siivet.
Täällä kun on aiheesta tietoa, paljonko tehoa ja missä järjestyksessä 530d pre-lci:hin on mahdollista loihtia ? Ohjelmalla pääsee sinne 280-300 kaakkiin ja 630-650 vääntöön, olen ymmärtänyt että tähän loppuvat sekä suuttimet että turbo ? mutta millä hiluilla ja missä järjestyksessä tästä on viisain edetä ? Eikös laatikko ole sama 26:nen mitä alkupään 35d:ssä ? Onko tästä vahvistamalla mahdollista saada "kaiken kestävä"? Mitenkäs perä ? Tuoko coolerin päivitys lisää tehoa vai pelkästään käyttövarmuutta ?
Ohjelmalla luokkaa 300-320, riippuu auton kunnosta.
Ensiksi kannattaa laittaa cooleri.
Sitten hybridi ahdin + daunpaippi.
Sitten, jos haluaa niin laatikko ja lukkoperä.
Suuttimet riitti mulla noin 360hv/850nm.
Tästä topiikista lainattu kuva vakiosuuttimilla.
Vääntöä voi rajoittaakkin.
Vahvistettu laatikko kyllä kestää.
Sama on.
Cooleri varmistaa tehontuoton lämpimälläkin ilmalla.
535,n suuttimilla sitten luokkaa 1000nm/400hp
Nyt kansi kunnostettuna
Lohko läpikäytynä uusilla laakereilla ja m.renkailla sekä hoonattu etc
Vaihteisto siekkisen hoteissa täydellisesti kuntoon ja vahvistukset
Suuttimet huollettu
Turbot myös käsittelyssä saaden billetit sisäänsä
Pikkuhiljaa kasaanpäin menossa
Välijäähy hankintalistalla vielä
Tarvitseeko softaan vielä kajota uuemman kerran? DPF oli puukoteltu myöskin jo tuohon
Täällä kun on aiheesta tietoa, paljonko tehoa ja missä järjestyksessä 530d pre-lci:hin on mahdollista loihtia ? Ohjelmalla pääsee sinne 280-300 kaakkiin ja 630-650 vääntöön, olen ymmärtänyt että tähän loppuvat sekä suuttimet että turbo ? mutta millä hiluilla ja missä järjestyksessä tästä on viisain edetä ? Eikös laatikko ole sama 26:nen mitä alkupään 35d:ssä ? Onko tästä vahvistamalla mahdollista saada "kaiken kestävä"? Mitenkäs perä ? Tuoko coolerin päivitys lisää tehoa vai pelkästään käyttövarmuutta ?
Tuikku voi tarkentaa, mutta laitetaan nyt jotain. Suuttimet riittävät kyllä ~350 hv. Turbo loppuu kesken ja siihen oikea lääke on tässäkin keskustelussa mainittu hybridiksi modattu orkkis-turbo. Isompi välijäähdytin tarvitaan, koska nostetuilla ahdoilla myös ahtolämmöt nousevat ja yli 50 C ahtolämmöillä ruiskutusta (tehoa) rajoitetaan.
Summa summarum modatulla turbolla ja softalla päästään sinne 350 hv haarukkaan ja vääntöä on tarjolla niin reilusti, että sitä kannattaa/joutuu joka tapauksessa alakierroksilla rajoittamaan. Ilman isompaa välijäähdytintä tehot jäävät kelistä (jäähdytysteho) riippuen jonnekin 310-330 maastoon. Laatikosta saa vahvistamalla selvästi kestävämmän. Omasta riskinsietokyvystä riippuen vääntöä voi sitten rajoittaa ~700-1000 Nm haarukassa. Yleensä DPF halutaan puukottaa samalla joka tapauksessa, mutta aika samoihin päästään myös DPF paikallaan.
Jos yhdellä turbolla tavoitellaan aiemmin mainittua suurempia tehoja ajaudutaan kannen modaukseen ja suurempiin suuttimiin. Kustannus/teho-suhde alkaa tulla selvästi arvokkaammaksi.
Täällä kun on aiheesta tietoa, paljonko tehoa ja missä järjestyksessä 530d pre-lci:hin on mahdollista loihtia ? Ohjelmalla pääsee sinne 280-300 kaakkiin ja 630-650 vääntöön, olen ymmärtänyt että tähän loppuvat sekä suuttimet että turbo ? mutta millä hiluilla ja missä järjestyksessä tästä on viisain edetä ? Eikös laatikko ole sama 26:nen mitä alkupään 35d:ssä ? Onko tästä vahvistamalla mahdollista saada "kaiken kestävä"? Mitenkäs perä ? Tuoko coolerin päivitys lisää tehoa vai pelkästään käyttövarmuutta ?
Paljonko x35d:hen joutuu sijoittamaan jos haluaa n. 400hv irti autosta, siten että voimansiirto sen kestää?
Turbot joutuu vaihtamaan, laatikon vahvistamaan, välijäähyn suurentamaan ja moottorin ohjelmoimaan?
Selviääkö 4000€:lla jollei ite tee?
Hyvällä softalla tulee auton kunnosta riippuen se 380-400 ja 700\800 ja tuolla kyllä kerkeää normaalin liikenteen mukana.
Laatikko pelaa todella hyvin X35d:ssa ohjelmoitunakin jos siis on lähtöjään jo kunnossa.
Ex 535d ajettu softauksen jälkeen 100 tkm ilman ongelmia ja kulkee ihan hyvin ,vartti 13.1 s ja 168km\h
ja autossa siis pelkkä softa ja dpf pois.
Toki tätä topicia kun lukee niin teho\vääntö lukema on seuraavilla sata sekä vääntö viisinumeroista ja se vaatineekin sitten vahvistusta laatikkoon yms.
.
Kylläpä ne suurimmaksi osaksi sen hyvin kestää.
Sitä ei käytetyssä oikein voi tietää etukäteen.
Noin neljäsataa heppaa neljässä tonnissa vaatii sielläkin vielä noin 700nm vääntöä.
Sen väännön takiakin olisi parempi kun max tehon saisi mieluummin 4000rpm yli kun alle. Mutta molempi parempi, vääntö ja teho.
Neljäsataahan on paljon tehoa, se on hyvä pitää mielessä.
Tehon noston yhteydessä riskitkin kasvaa, ei kait kukaan ilkiä sanoa, että paremmin kestäisi.
Nämä alkupään 535,set alkaa olla jo aika iäkkäitä, kyllä sitä kestävyyttä kannattaa miettiä.
Viritetty auto on harrasteauto ja monesti arvoton, siitä on hyvä lähtä pohtimaan aihetta.
Moottorin kestävyydellehän voi tehdä jotain.
Ensiksikin cooleri, vesiruisku ei varmaan haittaa tee ja riittävän usein vaihdetut hyvät öljyt, itse käytän ainoastaan hyvälaatuista 10w-60,stä
Laatikon kanssa voi oikeastaan vaan väännellä sormiaan.
Ei kait ne uudet öljyt - riittävä määrä mitään haittaa, muttei ne vahvistakkaan, eikä korjaa.
Kaiken kaikkiaan sanoisin, ettei autosta päällepäin oikeastaan kannata arvioida laatikon kuntoa, "vähän ajetussakin" tuontiautossa voi olla jo kypsä laatikko.
535d,n laatikon ohjaus on fiksumpi, harvemmin noissa on lastutettaessa ruvennut oireilemaan.
Loppuviimein sen kunnon tietää vasta kokeilemalla.
Hybridi - ahtimen laitto, kumpaan malliin vaan X30-X35, lisää tehon nostomahdollisuutta niin runsaasti, että jos sen haluaa hyödyntää, niin väistämättä tullaan laatikon vahvistamiseen.
Ja kun laatikko on vahvistettu, niin vääntöä saadaan ulos molemmista niin paljon että takapotkumalleissa tulee sen lukon osto, kun se voima menee sen toisen renkaan tyhjän pyörittämiseen.
Yksi asia johtaa toiseen.
Mutta kyllä ~tuhat nyyttonia työntääkin kivasti.
Se laatikon vahvistuttaminen on kallista - myönnän sen, mutta lasken sen kuitenkin vielä kannattavammaksi, kun lukkoperän laiton, se aukaisee kokonaan uuden ikkunan näiden vanhempien ajettavuuteen ja voiman siirtymiseen tiehen.
Leave a comment: