Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Habaza
    Bimmer Rookie
    • Oct 2012
    • 73
    • Suomi

    Originally posted by Vesa View Post
    Tilasin termarin 89 asteen versiona. Asennan sen ensi viikonloppuna. Minkähän kokoinen ohivirtausreikä riittäisi?
    Tämä on mielenkiintoinen idea mutta itse jätin vielä toteuttamatta luettuani 4/2014 bemaristi lehden. Siellä kerrottiin että termostaatin rakennetta ja sijoitusta muuttamalla on saatu tyyppivikana olleet kannen halkeilut kuriin.

    En tiedä onko tämä ongelma näissä koneissa mutta en viittiny ruveta ilman tietoa kokeilemaan

    Comment

    • Kupsu
      Newbiemmer
      • Jul 2014
      • 2
      • Nastola

      Tänään vaihdettu 530xD:n vesipumppu, dampperi, termostaatit + moniurahihnat pyörineen...

      Nytpä sitten arvon tietäjät kyselen hölmöjä varmuuden vuoksi kun ei koskaan ikinä ennen coolant temp ole kivunnut tuonne 93-94 asteeseen...
      Siellä 90 paremmalla puolella tuntuu pysyttelevän tavan ajossa tasaisesti

      Pitääkö olla huolissaan vai onko kaikki täydellisesti ?

      Comment

      • -rik
        BTCF Member
        • Nov 2009
        • 827
        • Rovaniemi

        Kaikki on täydellisesti
        ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

        Comment

        • Orvix
          BTCF Member
          • Sep 2008
          • 140
          • Akaa

          Jännä juttu miten lämpenemistä käsittelevät ketjut aktivoituvat kun kunnon pakkaset iskee.

          Mulla on 2010 mallin 325d M57N2 koneella ja kylmää on meno. Auto on Seinäjoella softattu, egr poistettu ohjelmallisesti, egr termari tukittu, manuaalivaihteet ja tehdaswebastoon tehty letkumuutos lämmittämään konetta. Puskuriosastolla ei ole mitään kaihtimia kun on M-Sport eikä ilma-aukkoja ole mitenkään teippailtu umpeen.

          Nollakelien tuntumassa ja pikkupakkasilla auto lämpenee maantieajossa 90 asteen tienoille. Nyt näillä kovilla pakkasilla (17-22 astetta) webasto ei sammu ollenkaan, lämpeneminen tosi hidasta eikä sisätilatkaan lämpene kunnolla. Päätermarin vaihdoin viime talvena, tosin tarvikemalliin.

          Nyt olen kokeeksi puristanut syylärin alavesiletkun umpeen eikä lämpene sen kummemmin. Moottoritiellä vaivalloisesti pääsee muutaman asteen päälle 70 ja kun ajaa rampilta pois, niin lämmöt tippuu 60 asteen korville. Ja tämä siis webaston pyöriessä koko ajan.

          Edellinen peli oli E46 320d ilman webastoa ja se oli selvästi nopeampi lämpenemään ja lämpimämpi kuin tämä E91 eikä siihen koskaan termaria vaihdettu vaikka ajettu oli yli 300tkm. Mun mielestä kuutoskoneen pitäisi ehjillä termareilla lämmetä kunnolla ja pitää lämpönsä vielä taajamassa. Olen koittanut miettiä pääni puhki mihin auto lämmön hukkaa, mutta en vaan keksi. Onko kellään mitään ajatusta? Auto on Saksasta tänne uitettu, mutta eihän silläkään pitäisi olla mitään merkitystä.
          E91 325d -10 M-Sport

          Comment

          • Hakkapeliitta
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2014
            • 552
            • P-Sawo

            Jos EGR-termari on poissuljettu niin päätermari on paskana, ei kai siinä ole vaihtoehtoja?

            annetaan BMW-osaa

            Comment

            • jukkae
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3506
              • 70800

              Täällä m47 e91 320d ja -25 niin lämmöt 66-70. Eli termarit paskana, kannattaako sotkeutua tarvikkeisiin? Behr paketin sais 85€..

              Kumma juttu sinänsä, sisällä kyllä tulee hiki jos yli 22 astetta on asetettu, ei mitään ongelmaa lämpiämisessä. :think

              Comment

              • Orvix
                BTCF Member
                • Sep 2008
                • 140
                • Akaa

                Originally posted by Hakkapeliitta View Post
                Jos EGR-termari on poissuljettu niin päätermari on paskana, ei kai siinä ole vaihtoehtoja?
                Mutta kun olen kokeillut puristaa alavesiletkun lyttyyn, niin silloinhan koneeseen ei pitäisi kylmää vettä päästä lainkaan ja koneen pitäisi lämmitä nopeasti. Näin ei kuitenkaan tapahdu.

                Viime talvena mulla oli ajatus laittaa tässä ketjussa mainittu letkutermari ylävesiletkuun. Se osottautui vähän turhan hankalaksi, joten termari päätyi alavesiletkuun. Tuolla se ei kuitenkaan toiminut, eli ei auennut vaikka koneen lämmöt pikkupakkasilla nousi. Ajelin letkutermarivirityksellä kuitenkin aika pitkään kevääseen kunnes ongelmat ilmojen lämpenemisen johdosta poistui ja otin termarin pois. Sellainen havainto tuosta jäi käteen, että kun pakkasta oli viiden asteen tienoilla tai enemmän niin pystyin ajamaan työmatkan (puoli tuntia moottoritietä) rikesakkorajoilla eikä lämmöt noussu yli 95, jota pidin rajana. Lämpösemmillä keleillä piti vähän loppumatkasta nostaa kaasua.
                E91 325d -10 M-Sport

                Comment

                • Orvix
                  BTCF Member
                  • Sep 2008
                  • 140
                  • Akaa

                  Nyt aamulla lämmöt vakiintui moottoritieajossa 70 asteeseen, ylämäessä aste enemmän, alamäessä aste vähemmän. Työpaikan pihassa enää 62. Toki pakkastakin 27. Weba päällä koko ajan ja alavesiletku ummessa. Pitäisikö lämmitä enemmän?
                  E91 325d -10 M-Sport

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10057
                    • KVLA

                    Originally posted by Orvix View Post
                    Nyt aamulla lämmöt vakiintui moottoritieajossa 70 asteeseen, ylämäessä aste enemmän, alamäessä aste vähemmän. Työpaikan pihassa enää 62. Toki pakkastakin 27. Weba päällä koko ajan ja alavesiletku ummessa. Pitäisikö lämmitä enemmän?
                    Jos kaikki on kunnossa,niin kyllä pitäisi diiselinkin enemmin lämmetä näillä(kin) keleillä,mikäli ajomatka on 20-30km.Ainakin omassa nousee yli +80 ast.

                    Comment

                    • jämerä
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2014
                      • 58
                      • Uusimaa

                      Itse kävin tänään kokeilee termareita,ja noin 25 kilsan ja -25° asteen kelissä lämpötila oli noussut 90°.Joten kyllä se Dieselkin lämpimänä käy
                      No tallista kyllä lähdin.
                      Last edited by jämerä; 07-01-2016, 18:50.
                      G11 740e Pure Excellence -16
                      E85 Z4 Roadster 2.5i -03 kesäauto
                      Ex: F30 330e M-Sport -16
                      Ex: F11 530d xDrive M-Sport -12
                      Ex: E60 530d LCI -08
                      Ja pitkä lista muita😎

                      Comment

                      • ekaBMW
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 445
                        • Oulu

                        Omat kokeilut... Pakkasta 27-31.
                        Eilen:
                        reilu 100km, lämmöt 60 luokkaa. (10km ajon jälkeen lämmöt oli 60)
                        Vartin tauko ja 25km ajoa, lämmöt 60 luokkaa.
                        Vartin tauko ja 25km ajoa, lämmöt 60 luokkaa mutta parin viimeisen kilometrin aikana kävi 80. Täryyttikö loppumatkan huono tie jumittuneen termarin irti vai yrittikö polttaa nokea hiukkassuodattimesta.... Olisi kiinnostanut ajaa pidemmälle mutta loppui matka "kesken".
                        Parin tunnin tauon jälkeen reilu 100km, lämmöt 60 luokkaa.
                        Oli sisälläkin aika vilpoisaa....

                        Tänään jatkoa:
                        Säteilylämmitin koko yön päällä. Aamulla moottorin lämpö +1 astetta.
                        15km ajoa, lämmöt 60 luokkaa.
                        Töiden jälkeen muutama km ajoa ja emission herja tauluun. Ajoa tuli 10 km, lämmöt 60 luokkaa.
                        Motonetista letkupuristimia. Ylävesiletku littuun. 5 km ajon jälkeen lämmöt 60 luokkaa.
                        Puristimen säätöä. 5 km ajoa, lämmöt 60 luokkaa.
                        Puristin irti ja toinen letku tukkoon (alavesiletkun yläpuolella oleva pienempi letku, kivisydämessä oli lämmintä ja valoisaa värkätä) ajoa 10km, lämmöt nousi 80 paikkeille.
                        Ajoa 40km, lämmöt 80 luokkaa.
                        Kotona läppäri kiinni. Emission herja oli tullut EGR:n takia (4501 Exhaust-gas recirculation, control deviation, SAE code P0401). Nollasin.
                        Ajoa 10 km, lämmöt 80 luokkaa.
                        Hiukkaspolton manuaalinen aktivointi. 3 km jälkeen lämmöt 90 luokkaa. Ajoin vielä 50km. Loppumatkasta lämmöt tippui lähemmäs 70 mutta saattoi johtua 60 rajoituksesta. Loppumatkasta katsoin myös vaihdelaatikon lämmöt, reilu 50. Samoin akun jännite 14.4V (olikohan akku täynnä ja IBS siirtyi ylläpitomoodiin. Akku on viikon vanha)
                        Jätin puristimen paikoilleen....
                        Ensi viikolla vaihdetaan takuuseen uusi lämmönvaihdin.
                        Tuo 80 on semmoinen lämpö että ei tarvitse auton sisällä palella vaikka ulkona on lähes -30.

                        Edit:
                        3. Päivä
                        Aamulla edelleen kunnon pakkanen. Lämmitin oli koko yön päällä. 15km matkalla lämmöt kävi parhaimmillaan 65. Näin lyhyellä matkalla puristimesta ei näytä olevan kuin pieni apu.(ehkä letku ei ole ihan tukossa tai joku muukin termari valskaa)
                        Töiden jälkeen pakkasta vajaa 20.
                        37km ajelu. Lämmöt 80 luokkaa.
                        Varttia myöhemmin 25km ajelu. Lämmöt reilu 80.

                        Edit2
                        4. Päivä
                        Pakkasta 15 luokkaa.
                        Auto tunnin johdon nokassa. Koneen lämpö -7 ennen starttausta.
                        Lämmöt 80 vaikka enimmäkseen kaupungissa pyörimistä. Motarilla nousi 84.
                        Poistin puristimen. Huomenna näkee mikä on vaikutus.

                        Edit3
                        5. Päivä
                        Pakkasta 10 luokkaa
                        Auto 1.5 tuntia lämmityksessä. Koneen lämpö -2 ennen starttausta.
                        Lämmöt edelleen 80 pinnassa vaikka puristin poistettu. Sanoisin että lämmöt hieman alempana kuin eilen.
                        Osui hiukkaspolttokin kohdalle kun lämmöt kävi loppupuolella melkein 90.
                        Koska lämmöt nousi ilman puristintakin niin on pari vaihtoehtoa.
                        - lämmönvaihdin alkoi toimimaan
                        - enää ei ole liikaa pakkasta
                        - joku muu, mikä?
                        Last edited by ekaBMW; 10-01-2016, 19:36.
                        F11 530d xDrive 09/16
                        Ex E60 530d xDrive A 10/08
                        Ex E60 520dA 09/08 liisari
                        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                        Ex Opel Kadett 1.6 -89

                        Comment

                        • Jpa80
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2013
                          • 133
                          • Pirkanmaa

                          Jaaha, tuli taas vitutus hommattua, kun piti käydä ne lämmöt kattomassa. Siellähän ne pyöri 66-75 välillä, eikä oo kuin reilu vuosi siitä kun termostaatti ja vaihteiston lauhdutin uusittiin, egr on tulpattu. Ei muuta kun korjaamokierrokselle taas, toivottavasti tulee ees ekalla käynnillä kuntoon.

                          Comment

                          • ekaBMW
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 445
                            • Oulu

                            Originally posted by Jpa80 View Post
                            Jaaha, tuli taas vitutus hommattua, kun piti käydä ne lämmöt kattomassa. Siellähän ne pyöri 66-75 välillä, eikä oo kuin reilu vuosi siitä kun termostaatti ja vaihteiston lauhdutin uusittiin, egr on tulpattu. Ei muuta kun korjaamokierrokselle taas, toivottavasti tulee ees ekalla käynnillä kuntoon.
                            Onko osilla takuu? Marmoriosilla 2v. Voisi olla ilmainen kierros jolloin vitutus helpottaisi....

                            Jos noita pitää vuosittain vaihtaa niin joka toisen vaihdon joutuu maksamaan itse.
                            Last edited by ekaBMW; 09-01-2016, 18:56.
                            F11 530d xDrive 09/16
                            Ex E60 530d xDrive A 10/08
                            Ex E60 520dA 09/08 liisari
                            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                            Ex Opel Kadett 1.6 -89

                            Comment

                            • Jpa80
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2013
                              • 133
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by ekaBMW View Post
                              Onko osilla takuu? Voi olla ilmainen kierros jolloin vitutus helpottaisi....
                              No sitä laudutinta en ajatellut itse maksaa jos vika siinä on. Termari on vaihdettu 10/2014, tarvikeosa joten en usko että sillä on muuta kuin takavalotakuu.
                              Eihän tossa termostaatin vaihdossa mitään jos sen osaisi itse tehdä, mutta kun ei niin pajallehan se on vietävä.

                              Comment

                              • Vesa
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2010
                                • 363
                                • Oulu

                                Originally posted by Jpa80 View Post
                                Jaaha, tuli taas vitutus hommattua, kun piti käydä ne lämmöt kattomassa. Siellähän ne pyöri 66-75 välillä, eikä oo kuin reilu vuosi siitä kun termostaatti ja vaihteiston lauhdutin uusittiin, egr on tulpattu. Ei muuta kun korjaamokierrokselle taas, toivottavasti tulee ees ekalla käynnillä kuntoon.
                                Tämähän on todella tyypillistä: mulla on kaikki 3 termaria vaihdettu nyt 2 vuoden sisällä 2 kertaan. Ja taas lämmöt 70 hujakoilla vaikka koko jäähdyttimen edessä pleksi (pari aukkoa). Pitääpä taas tarkistaa, mikä/mitkä termarit rikki. Tältä osin paskoja nämä E6x-dieselit.
                                Nykyiset:
                                BMW F11 535DA xDrive -15
                                Toyota Yaris Hybrid -20

                                Exiä noin 60 kpl...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎