Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laur77
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 187
    • Finland

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Koneen pitää ehdottomasti olla kuuma kun hehkun irroitukseen ruvetaan.
    Irroitus ko. koneesta momenttiavaimella jos kotikonstein yritetään irroittaa.
    WD40 tms. väliin. Momenttia avaimeen ensin joku 20 ja siitä voi vähän nostaa 5 Nm pykälissä. Yli 35 ei kannata mennä. Lämpö ja liotus auttaa asiaan...

    M57:n hehkut katkeaa n. 50 Nm, testattiin vasta kaverin kanssa ruuvipenkissä, jäkriään katkesivät 50-51 Nm, 49 Nm kesti väännellä vaikka kuinka monta kertaa, pl. yksi kuudesta joka ketkesi 49 Nm.
    N57:ssa vaan on paljon ohuemmat ja pitemmät ja ne katkeaa ja juimii helpommin...

    OIkea tapa on irroittaa nuo tätä tarkoitusta varten tehdyllä "iskuporalla".

    Jos hehku katkeaa kannattaa viedä auto sellaiseen pakkaan missä on oikeat työkalut, harvoin sitä oikeasti pitää kantta irroitella...
    Kiitokset ohjeista.

    Ei siis mikään uusi juttu tosiaankaan että ovat herkkiä katkeamaan. Oli mielessä kokeilla kaverin tallissa ensin että lähteekö varovasti, jos tuntuu vaativan voimaa niin sitten ammatti-ihmiselle.

    Tiedätkö hyvää mestaa (Pk-seutu) jossa tällanen onnistuu?
    Nyt mennään Avensiksella, saa nauraa. Baijerilaisen paluuta odotellessa
    EX: 535D F10 M-Sport
    EX: Z4 Coupé -06

    Comment

    • Radon
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 463
      • Suomi-Finland

      Originally posted by bmw323it View Post

      Mitäs minä tämän kanssa teen? Ajossa ei huomaa mitään, eikä ole mitään valoja tai varoituksia mittaristossa. Ajanko vain huoleti? Vienkö merkkiliikkeeseen tai muuhun bmw-korjaamoon (Schmiedmann, Bemu Oy tms)?

      Tuo varmaan pomppaa katsastuksessa sitten aikanaan, koska tulee koodi myös yleismallin obd-lukijalla?
      Nollasitko ilmamassa adaptiot kun tuon lämpöanturin vaihdoit?

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3112

        Originally posted by laur77 View Post
        Kiitokset ohjeista.

        Ei siis mikään uusi juttu tosiaankaan että ovat herkkiä katkeamaan. Oli mielessä kokeilla kaverin tallissa ensin että lähteekö varovasti, jos tuntuu vaativan voimaa niin sitten ammatti-ihmiselle.

        Tiedätkö hyvää mestaa (Pk-seutu) jossa tällanen onnistuu?
        en nyt muista valmistajaa, mutta sellaista irroitusöljyäkin on jossa kylmäspray samassa. sen avulla tuli joskus aikoinaan hehkut irroiteltua.
        snap on:lta saa ainaskin työkaluja joilla katkenneet hehkut saa pois, jos niin ikävästi pääsis käymään.

        edit: tämmöistä http://m.motonet.fi/fi/tuote/606071/...otusoljy-500ml
        Last edited by poke; 22-04-2017, 07:21.
        Kulkineet/projektit:

        M2 F87
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1834
          • N/A

          Originally posted by Radon View Post
          Nollasitko ilmamassa adaptiot kun tuon lämpöanturin vaihdoit?
          Juu, kyllä.

          Mitäs seuraavaksi?

          Mites muuten se katsastus, pomppauttaako siinä mikä tahansa koodi, vai vain jotkin?
          Nyt:
          BMW X3 xDrive30e (g01)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          BMW 850i (e31)
          BMW 320i (e30)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          • laur77
            Bimmer Rookie
            • Aug 2011
            • 187
            • Finland

            Originally posted by poke View Post
            en nyt muista valmistajaa, mutta sellaista irroitusöljyäkin on jossa kylmäspray samassa. sen avulla tuli joskus aikoinaan hehkut irroiteltua.
            snap on:lta saa ainaskin työkaluja joilla katkenneet hehkut saa pois, jos niin ikävästi pääsis käymään.

            edit: tämmöistä http://m.motonet.fi/fi/tuote/606071/...otusoljy-500ml
            Okei, hyvä vinkki. Kiitokset.

            Kävi mielessä että kannattaako tuota vaihtaa lainkaan jollei meinaa irrota. Ilmeisesti vain kylmäkäynnistyksessä haittana, kun käy niin käy normisti. Näin ymmärsin.
            Nyt mennään Avensiksella, saa nauraa. Baijerilaisen paluuta odotellessa
            EX: 535D F10 M-Sport
            EX: Z4 Coupé -06

            Comment

            • HV530XD
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 399
              • Lappeenranta

              Originally posted by Laku View Post
              Yritän lisätä address bookiin, en numeronäppäimiin. Apua tähän?
              Osoitteen saa address bookiin kun ensin navissa näpyttelee kohteen osoitteen valmiiksi, ja ennenkuin hyväksyy sen määränpääksi painaa options näppäintä niin sieltä valikosta pääsee tallentamaan osoitteen, joko uudeksi yhteystiedoksi tai linkiksi olemassaolevaan yhteystietoon.

              Comment

              • bmw323it
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1834
                • N/A

                Originally posted by bmw323it View Post
                Vaihdoin nyt ilmamassa-anturin toiseen käytettyyn. Edelleen samat koodit, tosin huomasin että eka tulee vain kun auto ei ole käynnissä ja toinen vain käynnissä ollessa.

                Kävin myös läpi ISTA/D:n diagnosointi-suunnitelman. Johdotukset tuntuvat olevan ok, ja jopa funktionaalinen testi menee läpi, lukemat järkeviä, antureilla eroa noin 5-astetta, siis intake vs charge-pipe lämpötila. Ei siis löydy mistään mitään vikaa. Hö. Tosin mulla ei ole oskilloskooppia, joten ne testit jäi tekemättä.

                Mitäs minä tämän kanssa teen? Ajossa ei huomaa mitään, eikä ole mitään valoja tai varoituksia mittaristossa. Ajanko vain huoleti? Vienkö merkkiliikkeeseen tai muuhun bmw-korjaamoon (Schmiedmann, Bemu Oy tms)?

                Tuo varmaan pomppaa katsastuksessa sitten aikanaan, koska tulee koodi myös yleismallin obd-lukijalla?
                Tämä mysteeri selvisi. Ilmeisesti oil pressure switch ei ole hyvä mittaamaan ahtoilman lämpötilaa, eikä ahtoilman lämpömittari ole kummoinenkaan öljynpaineen mittaaja

                Homman nimi oli siis sellainen, että eräs korjaamo vaihtoi autoon suodatinjalan tiivisteet syksyllä. Tuolloin asentaja oli kytkenyt oljynpainekellon ja ahtoilman lämpötila-anturin johdot ristiin. Auto ilmeisestikin luovutettiin minulle ilman koodien lukua, koska erhe olisi muutoin tullut jo tuolloin esiin.

                Menköön inhimillisen virheen piikkiin, vaikka vähän keljuttaankin: tuli vaihdettua ahtoilman lämpötila-anturi ja ilmamassamittari turhaan.

                Nyt olisi siis ylimääräisiä antureita tarjolla :think
                Nyt:
                BMW X3 xDrive30e (g01)
                BMW 335i (e90)
                BMW 323iC (e36)
                BMW 850i (e31)
                BMW 320i (e30)
                Golf GTE
                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17540
                  • Turku

                  Originally posted by HV530XD View Post
                  Osoitteen saa address bookiin kun ensin navissa näpyttelee kohteen osoitteen valmiiksi, ja ennenkuin hyväksyy sen määränpääksi painaa options näppäintä niin sieltä valikosta pääsee tallentamaan osoitteen, joko uudeksi yhteystiedoksi tai linkiksi olemassaolevaan yhteystietoon.
                  Kiitos!
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Joni_R
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2015
                    • 134
                    • Ylivieska

                    Originally posted by touring39 View Post
                    Onneksi penarissa se on juuri noin päin. Volsussa tunnistin on aina päällä, jossei sitä ota pois. Arvaa, onko tullut talvella rouhittua jäätyneitä sulkia, kun onkin jonkun räntäsateen jälkeen tullut pakkanen...
                    Ehkä tosiaan parempi näin päin. Ei tuolla sadetunnistimella oikeastaan mitään teekään, niin heikko toiminta, vaikka herkemmällekin sitä koodasin.

                    Ja vielä lisäkysymys. Sport tila iDrive valikossa, missä näkyy vääntö ja hevosvoimat tai kilowatit, mistä tuo vetää nuo lukemat ja perustuivatko ne lainkaan todellisuuteen? Ainakaan ohjelmoidussa autossa asteikko ei riitä näyttämään tarvittavia lukemia. Ja silti mittarit harvoin käy pohjassa.
                    Last edited by Joni_R; 23-04-2017, 21:38.
                    F11 520dA (prd. 07/12) Sophistograu brillante
                    ex. E91 320dA LCI -09 (prd. 10/08)

                    Comment

                    • kmr
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2005
                      • 175
                      • Turku / Kotka

                      Originally posted by Joni_R View Post
                      Ehkä tosiaan parempi näin päin. Ei tuolla sadetunnistimella oikeastaan mitään teekään, niin heikko toiminta, vaikka herkemmällekin sitä koodasin.

                      Ja vielä lisäkysymys. Sport tila iDrive valikossa, missä näkyy vääntö ja hevosvoimat tai kilowatit, mistä tuo vetää nuo lukemat ja perustuivatko ne lainkaan todellisuuteen? Ainakaan ohjelmoidussa autossa asteikko ei riitä näyttämään tarvittavia lukemia. Ja silti mittarit harvoin käy pohjassa.

                      Itsellä nuo sadetunnistimet ovat olleet yleensä liian herkkiä. Nyt on aika hyvä kun koodasin mahdollisimman epäherkäksi. Ja itsellä nuo sport tilan lukemat käyttäytyy melko järkevästi kun auto on vielä vakiotehoinen. Varmaan siihen vaikuttaa, että miten auto on ohjelmoitu. Joitakin arvoja vääristelemällä saa sen ajotietokoneen kulutuslukemankin vituralleen, niin se varmaan vaikuttaa näihinkin viisareihin.

                      http://www.btcf.fi/forum/showthread....ulutus&page=64 Tuolla n. #630 paikkeilla taas näistä kulutuksista juttua..
                      Last edited by kmr; 24-04-2017, 17:19. Reason: Linkin lisäys
                      F11 530Xd M-sport
                      ex. E92 325d -07
                      ex. E30 320tic -87

                      Comment

                      • Juspa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1243
                        • Pori

                        F11 ja kitinä takaa. Eli takapään joustaessa pitää sellaista kuin kumi hankaisi johonkin. Onko tuohon mahdollisesti jotain ilmeistä aiheuttajaa ennen kuin alkaa tutkimaan paremmin? Ilmajouset? narinahelat?
                        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                        Ex.
                        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                        E90 320d -05 Schwartz 2
                        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                        E36 352i -91 Diamantschwartz

                        Comment

                        • Puuankkuri
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2006
                          • 161
                          • Ylöjärvi

                          Osaako joku kertoa missä voisi olla vika F07 530d kulkineessa kun pysähdyksen jälkeen liikkeelle lähdössä peräpäästä muljahtaa jokin väljä pois niin että perseessä tuntee sellaisen "klonks" -tyyppisen efektin. Auto on juur leimattu ja katsuri hemputteli pyynnöstä taka-akselin tuennat oikein ajan kanssa muttei löytänyt mitään. Onko näissä minkä tyyppinen nivel tuolla kardaanilla , voisko tulla sieltä :think tai nelipyöräohjauksesta kaikki vinkit otetaan vastaan.
                          Oli miten oli mutta näin on

                          Comment

                          • kmr
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 175
                            • Turku / Kotka

                            Originally posted by Juspa View Post
                            F11 ja kitinä takaa. Eli takapään joustaessa pitää sellaista kuin kumi hankaisi johonkin. Onko tuohon mahdollisesti jotain ilmeistä aiheuttajaa ennen kuin alkaa tutkimaan paremmin? Ilmajouset? narinahelat?
                            Takaluukun verho ääntelee itsellä kun vedettynä ulos. Sisään rullattuna ei ääntä. Nimimerkillä auton alta vikaa etsinyt..
                            F11 530Xd M-sport
                            ex. E92 325d -07
                            ex. E30 320tic -87

                            Comment

                            • Juspa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1243
                              • Pori

                              Originally posted by kmr View Post
                              Takaluukun verho ääntelee itsellä kun vedettynä ulos. Sisään rullattuna ei ääntä. Nimimerkillä auton alta vikaa etsinyt..
                              Jahas, täytyykin kokeilla. Kiitos vinkistä!
                              E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                              Ex.
                              F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                              E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                              E90 320d -05 Schwartz 2
                              E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                              E36 352i -91 Diamantschwartz

                              Comment

                              • laur77
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2011
                                • 187
                                • Finland

                                Tuli hommailtua tuota 3.sylinterin hehkun vaihtoa varten aiemmin linkitettyä CRC:tä irroitukseen + tietty itse hehku.

                                Mutta onkin kuulemma imusarjan alla, joten työllistää purkaessa jonkun verran enempi kuin oli ajatuksissa. Kaveri osais kyllä hehkun irroittaa mutta menee ilta pilalle muun puuhan kanssa.

                                Olisko Pk-seudulta vinkata minne kannattais viedä hehkun vaihtoon?
                                Schmiedmanille nyt voisi toki viedä, vaikka pelottelivatkin tuolla katkeamisella ja ilmeisesti tehdään kiireellä ja irroitetaan katkes tai ei.
                                Ajan kanssa ja oikealla tekniikalla saisi varmemmin ehjänä ulos mutta löytyykö tällaista paikkaa lähimain?
                                Nyt mennään Avensiksella, saa nauraa. Baijerilaisen paluuta odotellessa
                                EX: 535D F10 M-Sport
                                EX: Z4 Coupé -06

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎