Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyyn0
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 1053
    • Fin

    Kuka on N57 koneen hehkujen OEM valmistaja, vieläkö on Beru?

    EDIT: taitaa olla Bosch
    Last edited by pyyn0; 09-05-2017, 21:52.
    -BMW F11 530xd -12
    -BMW E60 530dA -04
    -BMW E23 735iA -85
    Ex
    -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
    -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
    -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
    -BMW E39 528i 96

    Comment

    • PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1071
      • Espoo

      Dipped beam failure left pamahti tänään näytölle eli xenonin polttimo kuskin puolella lienee tiensä päässä. Välillä palaa käynnistyksen jälkeen hetken, minkä jälkeen vikavalo syttyy. Onko todennäköistä, että olisi muuta vaihdettavaa kuin polttimo ja onko esim halogeenipolttimon vaihtoa hankalampi homma kaverille, joka "tekee kyllä ohjeiden mukaan mutta soveltamista vasta harjoitellaan"? Täältä tähän parhaan vastauksen kuitenkin saan googlettelujen lisäksi.

      Edit: Jaahas, samalta osastolta löytyikin ketju asialle. Mitä akun miinusnavan irroittaminen muuten mahdollisesti nollaa?
      Last edited by PNM2; 10-05-2017, 00:09.
      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1822
        • N/A

        Originally posted by PNM2 View Post
        Dipped beam failure left pamahti tänään näytölle eli xenonin polttimo kuskin puolella lienee tiensä päässä. Välillä palaa käynnistyksen jälkeen hetken, minkä jälkeen vikavalo syttyy. Onko todennäköistä, että olisi muuta vaihdettavaa kuin polttimo ja onko esim halogeenipolttimon vaihtoa hankalampi homma kaverille, joka "tekee kyllä ohjeiden mukaan mutta soveltamista vasta harjoitellaan"? Täältä tähän parhaan vastauksen kuitenkin saan googlettelujen lisäksi.

        Edit: Jaahas, samalta osastolta löytyikin ketju asialle. Mitä akun miinusnavan irroittaminen muuten mahdollisesti nollaa?
        Polttimon vaihto periaatteessa on ihan yhtä helppo kuin halogeenillekin, kun vain pääsee polttimoon käsiksi.

        Akun miinus-navan irroittamisesta varoitellaan ja peloitellaan, mutta tuskinpa se sieltä käytännössä mitään nollaa. Terv. nimim. "akun irroittanut monenlaisista bemareista ilman mitään harmia".

        Mutta ei sitä akun miinusnapaa tarvitse polttimon vaihdon takia irroittaa. Xenon polttimon sytytysvaiheessa polttimon kannalle menee kyllä erittäin suuri jännite, mutta tämä siis vain sytytysvaiheessa.
        Nyt:
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        BMW 850i (e31)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • pexodus
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2009
          • 1577
          • Leppävirta/Oravikoski

          Originally posted by bmw323it View Post
          Polttimon vaihto periaatteessa on ihan yhtä helppo kuin halogeenillekin, kun vain pääsee polttimoon käsiksi.

          Akun miinus-navan irroittamisesta varoitellaan ja peloitellaan, mutta tuskinpa se sieltä käytännössä mitään nollaa. Terv. nimim. "akun irroittanut monenlaisista bemareista ilman mitään harmia".

          Mutta ei sitä akun miinusnapaa tarvitse polttimon vaihdon takia irroittaa. Xenon polttimon sytytysvaiheessa polttimon kannalle menee kyllä erittäin suuri jännite, mutta tämä siis vain sytytysvaiheessa.
          Vaihto on helppo sisälokasuojan "vaihtoluukusta" onnistuu melko kädettömältäkin, kuten minulta. Ainakin iso vanne kannattaa ottaa pois niin helpottua kummasti. Itse vaihdoin toisen vanne paikallaan (255-rengas) toisen otin suosiolla heti pois, nopeutti käytännössä vaihdon minuuttiin.

          Poltin D1S eli sytytin polttimossa kiinni, itselläni ainakin riitti pelkkä polttimo vaihto(sytytin) vaikkakin tuo polttimon välillä sammuminen kesken "palon" viittaisikin kyllä ballasti vikaan, jota itsekin pelkäsin.

          Itse en ottanut miinus napaa irti, laitoin vain ovet lukkoon ja tuplapainallus lukitusnapista jotta ferrymode menee päälle eikä sireenit ala huutaa kun tunkkaat auton ylös. Irroitin polttimon vasta kun auto nukkui (16min) tuskin tuo olisi kuitenkaan mitään antanut vaikka ei olisi unilla ollutkaan.

          Itselläni siis, ei kääntyvillä xenoneilla oleva malli. En tiedä eroaako jos adaptiiviset
          BMW F11 LCI 530da x-drive
          Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

          Comment

          • HV530XD
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 399
            • Lappeenranta

            Originally posted by pexodus View Post
            Vaihto on helppo sisälokasuojan "vaihtoluukusta" onnistuu melko kädettömältäkin, kuten minulta. Ainakin iso vanne kannattaa ottaa pois niin helpottua kummasti. Itse vaihdoin toisen vanne paikallaan (255-rengas) toisen otin suosiolla heti pois, nopeutti käytännössä vaihdon minuuttiin.

            Poltin D1S eli sytytin polttimossa kiinni, itselläni ainakin riitti pelkkä polttimo vaihto(sytytin) vaikkakin tuo polttimon välillä sammuminen kesken "palon" viittaisikin kyllä ballasti vikaan, jota itsekin pelkäsin.

            Itse en ottanut miinus napaa irti, laitoin vain ovet lukkoon ja tuplapainallus lukitusnapista jotta ferrymode menee päälle eikä sireenit ala huutaa kun tunkkaat auton ylös. Irroitin polttimon vasta kun auto nukkui (16min) tuskin tuo olisi kuitenkaan mitään antanut vaikka ei olisi unilla ollutkaan.

            Itselläni siis, ei kääntyvillä xenoneilla oleva malli. En tiedä eroaako jos adaptiiviset
            Kääntyvillä xenoneilla ihan yhtä helppo homma. Minäkin suosittelen eturenkaan irrotusta ennen polttimon vaihtoa, se antaa niin paljon enemmän tilaa. Ja itse annoin myös auton mennä lepotilaan ennen vaihtoa, niin ei ainakaan mulla ollut mitään ongelmia.

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1071
              • Espoo

              Originally posted by pexodus View Post
              Poltin D1S eli sytytin polttimossa kiinni, itselläni ainakin riitti pelkkä polttimo vaihto(sytytin) vaikkakin tuo polttimon välillä sammuminen kesken "palon" viittaisikin kyllä ballasti vikaan, jota itsekin pelkäsin.

              Itse en ottanut miinus napaa irti, laitoin vain ovet lukkoon ja tuplapainallus lukitusnapista jotta ferrymode menee päälle eikä sireenit ala huutaa kun tunkkaat auton ylös. Irroitin polttimon vasta kun auto nukkui (16min) tuskin tuo olisi kuitenkaan mitään antanut vaikka ei olisi unilla ollutkaan.

              Itselläni siis, ei kääntyvillä xenoneilla oleva malli. En tiedä eroaako jos adaptiiviset
              Mä en ole tehnyt mitään lukituskommervenkkejä renkaita vaihtaessa eikä auto ole laivassa ollessaankaan huutanut, joten lienee tarpeeksi kulimalli, ettei tuota tuplapainallusta tarvitse huomioida? Reilu vartti mulla sen sijaan on aina aikaa odotella virtojen sammuttamisen jälkeen.

              Millaisia polttimoita näihin on laitettu tai mitä tuolla alkuperäisenä Bemari on käyttänyt, kun kuitenkin vaihdan vain tuon toisen puolen?
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • Terou
                BTCF Member
                • May 2005
                • 791
                • Tampere

                Et saa xenoneilla itseäsi tapettua vaikka miten yrittäisit. Nimim. yli 10 vuotta joka päivä paljain käsin niitä sytyttelen ja sammuttelen irrallaan. Voit saada napsun sormeen jos pidät tuosta D1S-lampun lasiputken kärjen johdinlangasta kiinni ja joku sytyttää samaan aikaan xenonit palamaan. Se nipistää, ei muuta. Eli ennen kuin otat polttimon pois umpiosta, niin otat vain sen johdon irti siitä polttimosta, niin edes teoriassa et voi saada mitään nipistyksiäkään. Muita varotoimenpiteitä ei tarvita. Tai vielä jos oikein varma haluaa olla, niin ei pidä avainta taskussa, ettei vahingossa paina "saattovalo"nappia touhutessaan, niin ei tule mitään virtoja sinne lampun suunnille. Hälytinkään ei huuda jos autoa ei ole lukinnut.
                Käytä vain Osramin tai Philipsin valmistamia D1S-polttimoita, niin vältyt ongelmilta. Itse laiton Osramin Cool blue Intenset.
                E46 M3 perän lukkoyksikkö
                Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                Comment

                • pexodus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2009
                  • 1577
                  • Leppävirta/Oravikoski

                  Originally posted by PNM2 View Post
                  Mä en ole tehnyt mitään lukituskommervenkkejä renkaita vaihtaessa eikä auto ole laivassa ollessaankaan huutanut, joten lienee tarpeeksi kulimalli, ettei tuota tuplapainallusta tarvitse huomioida? Reilu vartti mulla sen sijaan on aina aikaa odotella virtojen sammuttamisen jälkeen.

                  Millaisia polttimoita näihin on laitettu tai mitä tuolla alkuperäisenä Bemari on käyttänyt, kun kuitenkin vaihdan vain tuon toisen puolen?
                  minulla oli oletettavasti orkkikset ja olivat Osramin perus 4700k

                  itse vaihdoin molempiin Philipsin X-Visionit, valoteho parani huomattavasti.

                  ja tosiaan, ei siihen varmasti kuole vaikka sähöt saisikin.

                  väittäisin että kaikissa on tuo kallistuksen tunnistin, toki ovien täytyy olla lukossa jotta se on aktivoituneena (ja mikäli haluaa että auto nukkuu 16minuuttiin, oletan että ovien täytyy olla lukossa)
                  BMW F11 LCI 530da x-drive
                  Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    Joo ei se xenon polttimoiden vaihtaminen mitää ihme temppua vaadi. Valot päällä ei toki kannata alkaa touhuamaan, mutta jos valot ei ole päällä ja kukaan ei ole katkaisijaa räpläämässä, niin ihan rauhassa saa vaihtaa.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • HV530XD
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2015
                      • 399
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by pexodus View Post

                      itse vaihdoin molempiin Philipsin X-Visionit, valoteho parani huomattavasti.
                      Xenon polttimot ikääntyvät ja himmenevät reilusti jo alle 100tkm ajosuoritteella. Siksi merkittävin syy valotehon paranemiseen on vanhan polttimon vaihto uuteen kirkkaasti palavaan. Polttimon merkin vaikutus on mitättömän pieni niin kauan kun pitäytyy originaaleissa esim Philipsin tai Osramin laatumerkeissä, halpis kiinakopiot on sitten asia erikseen. Uskallan väittää että jos uusia laatupolttimoita laittaisi sokkotestiin samoihin umpiohin niin normikäyttäjä ei eroa näe. Laadukkaat E-hyväksytyt polttimot pitää olla normien toleransseissa sähkön kulutuksen ja valomäärän mukaan niin oikeasti niissä ei isoja eroja ole valotehossa.

                      Comment

                      • kmr
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 175
                        • Turku / Kotka

                        Edellisessä E92:sessa vaihdoin Xenon-polttimot ensin ebaysta tilattuihin Phillipsin alkuperäisiin, jotka osoittautuivat kuitenkin kopioiksi (näitä paljon liikkeellä). Ne eivät kestäneet kovin kauaa ja valokuviossa oli sanomista.

                        Sitten laitoin kalleimmat 6000K polttimot mitä Motonetista löysin. Näillä ehkä hieman parempi valoteho, mutta pitkät valot edelleen todella huonot. Silloin ajattelin, että tuossa kun ei erillistä polttimoa ole pitkille, niiden vaan olevan alunperinkin huonot.

                        F11 kanssa tuli yllätyksenä todella hyvä valoteho niin pitkissä kuin lyhyissä valoissa, joten oletan, että edellisessä kulkineessa oli umpion peilit puhdistuksen tarpeessa.
                        F11 530Xd M-sport
                        ex. E92 325d -07
                        ex. E30 320tic -87

                        Comment

                        • pexodus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2009
                          • 1577
                          • Leppävirta/Oravikoski

                          Originally posted by HV530XD View Post
                          Xenon polttimot ikääntyvät ja himmenevät reilusti jo alle 100tkm ajosuoritteella. Siksi merkittävin syy valotehon paranemiseen on vanhan polttimon vaihto uuteen kirkkaasti palavaan. Polttimon merkin vaikutus on mitättömän pieni niin kauan kun pitäytyy originaaleissa esim Philipsin tai Osramin laatumerkeissä, halpis kiinakopiot on sitten asia erikseen. Uskallan väittää että jos uusia laatupolttimoita laittaisi sokkotestiin samoihin umpiohin niin normikäyttäjä ei eroa näe. Laadukkaat E-hyväksytyt polttimot pitää olla normien toleransseissa sähkön kulutuksen ja valomäärän mukaan niin oikeasti niissä ei isoja eroja ole valotehossa.
                          Valotehon hiipuminen on kyllä tiedossa.

                          Itse väitän toisin, olen kaikkiin autoihin vaihtanut Philipsit, myös uusiin. Ero on kyllä silmin nähtävä mielestäni huomattava.

                          En toki tiedä onko esim volkarin tai Mersun ensiasennus Osramit erilaisia kuin ad:lta ostetut? ei kokemusta ostetuista Osrameista vuosiin, mutta ainakin autojen ensiasennus osrameihin vrt ero on suuri Philipsin eduksi
                          BMW F11 LCI 530da x-drive
                          Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                          Comment

                          • PNM2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2015
                            • 1071
                            • Espoo

                            Originally posted by pexodus View Post
                            Valotehon hiipuminen on kyllä tiedossa.

                            Itse väitän toisin, olen kaikkiin autoihin vaihtanut Philipsit, myös uusiin. Ero on kyllä silmin nähtävä mielestäni huomattava.

                            En toki tiedä onko esim volkarin tai Mersun ensiasennus Osramit erilaisia kuin ad:lta ostetut? ei kokemusta ostetuista Osrameista vuosiin, mutta ainakin autojen ensiasennus osrameihin vrt ero on suuri Philipsin eduksi
                            Saisko vielä ton Phiipsin X-Visionin mallin, joita olet käyttänyt, jos niitä on useita? Täältä tulleiden vastausten perusteella melkein vaihtelen polttimon itse, koska eipä halogeenienkaan vaihtamisessa mitään ongelmaa koskaan ole ollut. Paljonkohan marmori/muu paja mahtaa polttimoineen hommasta veloittaa?
                            i4 M50
                            ex: G30 530e xDrive M-Sport
                            ex: F11 525d xDrive
                            ex: F11 520d
                            ex: E91 318i

                            Comment

                            • HV530XD
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 399
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by pexodus View Post
                              Valotehon hiipuminen on kyllä tiedossa.

                              Itse väitän toisin, olen kaikkiin autoihin vaihtanut Philipsit, myös uusiin. Ero on kyllä silmin nähtävä mielestäni huomattava.

                              En toki tiedä onko esim volkarin tai Mersun ensiasennus Osramit erilaisia kuin ad:lta ostetut? ei kokemusta ostetuista Osrameista vuosiin, mutta ainakin autojen ensiasennus osrameihin vrt ero on suuri Philipsin eduksi
                              Saksalaisen auto bildin Xenon polttimoiden testissä kaikki Osramin ja Philipsin aftermarket polttimot saivat muistaakseni täydet pisteet sekä valotehossa että geometriassa. Jos niihin ei labramittauksissa saa eroa, niin tuskin huomaa normikäyttäjä mitään eroa käytössä...

                              Comment

                              • pexodus
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2009
                                • 1577
                                • Leppävirta/Oravikoski

                                Originally posted by PNM2 View Post
                                Saisko vielä ton Phiipsin X-Visionin mallin, joita olet käyttänyt, jos niitä on useita? Täältä tulleiden vastausten perusteella melkein vaihtelen polttimon itse, koska eipä halogeenienkaan vaihtamisessa mitään ongelmaa koskaan ole ollut. Paljonkohan marmori/muu paja mahtaa polttimoineen hommasta veloittaa?
                                http://www.motonet.fi/fi/tuote/43001...-D1S-12V35W-50


                                Kannattanee vaihdattaa jollain peruskorjaamolla, marmori voi äkkiä veloittaa tuosta hommasta 50euroa töitä :think

                                BMW F11 LCI 530da x-drive
                                Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎