Originally posted by Bisnes^
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
-
-
Originally posted by PNM2 View PostMä oon nyt mennyt muutaman päivän tolla akkuherjalla. Ei se AGM-akku ota kovin kummoisesti virtaa vastaan kovalla pakkasella. Eilen laitoin noin viideksi tunniksi 4A:n älylaturin lataamaan, kun lämpötila nousi enää -15 asteeseen, mutta pitänee laulattaa tota laturia pidempään, että siitä olisi hyötyä. Katotaan tänään, mitä herjaa, mutta kyllä tuo on käymään lähtenyt laakista toistaiseksi aina pari tuntia tolpannokassa roikuttuaan.🚗
Comment
-
-
520d
Moro!
Moottorin vikavalo syttyi ja antoi seuraavat vikakoodit:
- 290900 Air system, air to EGR air mass flow, plausibility Measured air mass compared with calculated air mass too high
- 279800 Radiator shutter, diagnosis feedback. Open limit position was detected too quickly.
Eli onko tässä nyt kaksi vikaa vai johtuuko toisistaan? Eikös tuo toinen viittaa tuloilman lämpötila-anturin viallisuuteen ja toinen EGR:ään? Jos egr on viallinen, niin poistuuko ongelma jos vaan ohjelmoi egr:n pois käytöstä? Vai miten tässä pitäisi toimia🤔 Autolla ei varmaan uskalla nyt hirveästi ajella?
Tesla Model 3 LR -20
E36 Compact M43B16 turbo
Ex:
F11 530D xDrive M-sport
F21 M135i xDrive -14
E30 316 -85
F01 730D -09
E61 M5 -07 Silverstone II
F21 M135i xDrive -13
E92 335i -06
F11 520d -11
E61 535d -06 M-sport (377hp/766nm)
E91 320d -06
E30 324td Touring -89
Muita: Porsche Cayenne 958, MB (w205,w213),
4x Ford
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostMä oon nyt mennyt muutaman päivän tolla akkuherjalla. Ei se AGM-akku ota kovin kummoisesti virtaa vastaan kovalla pakkasella. Eilen laitoin noin viideksi tunniksi 4A:n älylaturin lataamaan, kun lämpötila nousi enää -15 asteeseen, mutta pitänee laulattaa tota laturia pidempään, että siitä olisi hyötyä. Katotaan tänään, mitä herjaa, mutta kyllä tuo on käymään lähtenyt laakista toistaiseksi aina pari tuntia tolpannokassa roikuttuaan.F11 530Xd M-sport
ex. E92 325d -07
ex. E30 320tic -87
Comment
-
-
Originally posted by Norkin View PostMoro!
Moottorin vikavalo syttyi ja antoi seuraavat vikakoodit:
- 290900 Air system, air to EGR air mass flow, plausibility Measured air mass compared with calculated air mass too high
- 279800 Radiator shutter, diagnosis feedback. Open limit position was detected too quickly.
Eli onko tässä nyt kaksi vikaa vai johtuuko toisistaan? Eikös tuo toinen viittaa tuloilman lämpötila-anturin viallisuuteen ja toinen EGR:ään? Jos egr on viallinen, niin poistuuko ongelma jos vaan ohjelmoi egr:n pois käytöstä? Vai miten tässä pitäisi toimia🤔 Autolla ei varmaan uskalla nyt hirveästi ajella?F11 530Xd M-sport
ex. E92 325d -07
ex. E30 320tic -87
Comment
-
-
Meneekö F1x nukkumaan, jos jättää näillä keleillä lämpimään lukittuun talliin ovet apposen auki kuivumistarkoituksessa?Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Bisnes^ View PostNo joo, lähtihän se käyntiin mut herjas vasta kun olin työpaikan pihassa. Onneks keli lauhtuu hieman (näytti et päivällä -9°c ) ja aamulla oli sen -26°c
Akkulaturi ja akun lämmitin.. suosittelen.
Comment
-
-
Originally posted by alspe View Post
Öljyt ja suodatin nyt ensimmäisenä vaihtoo ja samalla vähintään palat eteen. (ehkä samalla ne levyt...)
Öljyinä käytetään BMW LL 04-luokitusta? Kaikki Motox synergyä myöden siis käy, entäs käytäntö? Mitä suositte? Kannattaisiko öljy olla 0W-30 koska konekin tuntuu käyvän viileänä?
Ostin jo 8l Mobil 1 ESP 5W-30 (vielä odottavat vaihtoa), mutta sitten tuli mieleen että kun nämä vähänkuluttavat käyvät enemmän vähemmän viileänä ja ajo monesti pätkää niin olisko asiaa käyttää 0W-öljyä?
Onko riskiä öljyn syönnille 0W-öljyllä tai onko siitä mitään erityistä hyötyäkään?G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostMeneekö F1x nukkumaan, jos jättää näillä keleillä lämpimään lukittuun talliin ovet apposen auki kuivumistarkoituksessa?G30 530e xDrive A M-Sport -20
ex-Bimmerit:
F10 525dA xDrive M-Sport -13
E21 316 -80
E91 330xdA M-Sport -06
E53 X5 3.0iA Sport -04
E91 335xiA M-Sport -08
E60 530iA M-Sport -06
E36 320i Cabriolet M-Sport -96
E91 320d -06
E39 530iAT M-Sport -01
E36 328iA -96
E39 528iA -96
E36 325i -92
Comment
-
-
Originally posted by Bisnes^ View PostNo joo, lähtihän se käyntiin mut herjas vasta kun olin työpaikan pihassa. Onneks keli lauhtuu hieman (näytti et päivällä -9°c ) ja aamulla oli sen -26°ci4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostJoo lähtee käymään ja herjaa nimenomaan sammuttaessa aina mullakin. Viis-kuus tuntia eilen laturissa riitti ja tänään herjat olivat menneitä. Lämpötilakin oli tosin tänään enää 10-15 astetta pakkasella, joten ajossakin lienee ladannut.ei täälläkään mitään oireita enään ollut
🚗
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostKokeilin äsken ekaa kertaa salavalikon lämpötilan seurantaa. Aamulla ajoin kylmällä koneella ~3km töihin lämpöiseen talliin, 2-3h päästä kävin kokeilemassa valikot ja sieltä löysin että coolant temp ja oil temp ~30C.
Sitten lähdin ajamaan kaupunkipyöritystä arviolta 10km ja 20min, parkissa seisomista, valoissa jne.. Lämmöt nousivat, parhaimmillaan oil temp ~86C ja coolant 80C eli ei kyllä "haluttua" 100 astetta saavuttanut, mutta ilmeisesti ei viittaisi ainakaan pahaan termostaattivikaan kun pikaisessa kaupunkimatelussa nousee -13C kelillä noin?Originally posted by salmol View PostViittaisi että ei ole ongelmaa termostaatin kanssa. Yleensä termostaattiviallisten jäähdytysnesteen lämmöt on 60 c - 70 c välissä eikä nouse noin hyvin.
Kai tuossa jotain vikaa on varmaan vai onko vaan niin, että -16-18C kelillä konetta saa oikeasti huudattaa sport-asennolla tai sitten ajaa useita kymmeniä kilometrejä jotta koneen saisi kuumaksi? Lämmityslaite tietysti imee koneesta tehoa aika paljon koska kabiini on kylmä. Ihan hyvin bemmu kyllä lämmittää sisustaa, ilmeisesti lämppärin kennossa on pinta-alaa tuohon hommaan tarpeeksi.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by salmol View PostAGM-akku ei ota virtaa kunnolla vastaan pakkasella. Latausmaksimi on 80%, jota täydemmäksi laturi ei akkua lataa. Eli akun kapasiteetti voi hyvinkin olla noin 50%-80% täydestä riippuen ajoprofiilista. Kylmässä AGM-akku voi luovuttaa hyvinkin huonosti virtaa, esim. vain 20ah, niin ongelmat voivat alkaa.
Eli esim. 80ah akku voi olla 60% latingissa, joka tarkoittaa 48ah kapasiteettia. Sitten kun on kylmä keli, niin akku voi purkaa esim. maksimissaan 20ah ja kun starttimoottori voi käyttää virtaa jopa 400A, niin 20ah purettavissa oleva akkukapasiteetti kestää 400A starttia maksimissaan 3 minuuttia. Ja toki paljon ennen auto varoittaa alhaisesta akkukapasiteetista. Viimeistään tuon 3 minuutin sahaamisen jälkeen sitten on laitettava karvahattu päähän ja huopikkaat jalkaan.
Se mitä olen aiheesta nähnyt on ollut niin että AGM:n pystyy tuuppaamaan 5x suuremmalla latausvirralla tavaraa kuin perus WET CELL akkuun. Toki viimeiset prossat menee matelemalla. Tällähetkellä auto lämpöisessä 50A älylaturin perässä mutta viimeiset mehut menee alle 2A virralla sisään.
"While AGM batteries have up to 40% better recharge capacity across all temperature ranges they will still require more time in cold weather to recharge than driving laws allow."
Edellisen kerran auto oli 5A ällylaturin perässä 15h ilman että laturi olisi ilmoittanut että akku on täynnä. Vajaan kahden vuorokauden levon ja 15min webaston jälkeen startti oli sen verran tahmeaa että halusin varmistaa että akku on "tapissa". Lataukseen laittaessa jännite oli 12.65 joka viittaisi että akku oli noin 80% latingissa. Onko sulla jotain faktaa tuosta 80%:sta? Muistan lukeneeni jostain että jos efficient dynamics on päällä niin sitten ei lataa korkeammalle ollenkaan. Itsellä kyseessä e90 mutta akku siinäkin on...
Last edited by fraatti; 24-02-2018, 01:44.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostNyt tuli ajettua Ideapariklta Tampereelle eli noin 17km moottoritietä rauhallisesti. Kone oli ollut parkissa vajaa 3 tuntia eli koneen lämmöt lähtiessä varmaan 20C kun ulkona oli -16C. Kotona lämpömittari saavutti juuri ja juuri 75C ja coolant oli 70C.
Kai tuossa jotain vikaa on varmaan vai onko vaan niin, että -16-18C kelillä konetta saa oikeasti huudattaa sport-asennolla tai sitten ajaa useita kymmeniä kilometrejä jotta koneen saisi kuumaksi? Lämmityslaite tietysti imee koneesta tehoa aika paljon koska kabiini on kylmä. Ihan hyvin bemmu kyllä lämmittää sisustaa, ilmeisesti lämppärin kennossa on pinta-alaa tuohon hommaan tarpeeksi.
Onko tämä normaalia pakkasella vai selkeesti termarivika?
Menispä pakkasen noin nollaan asteeseen niin näkisi, että mihin nousee.
Ensiviikolla auto menossa öljyjen vaihtoon + laatikko-öljyvaihtoon. Millainen homma termostaatin vaihto on rahassa ja vaivassa? Onko jotain mitä samassa voisi tehdä vai onko termarihomma ihan oma juttunsa koneessa?G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
Comment