Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1400
    • Kuopio

    Mulla kitisee vaihdettukin puhallin. Siihen auttaa kun rasvaa sen puhaltimen laakerit kunnolla.

    Laakerit menee välillä 120tkm-150tkm, joten sieltä se ääni tulee.. nypytys johtunee lievästi kieroista etulevyistä sekä etummaisen alatukivarren puslien huonosta kunnosta. Uudet puslat ei kalliita mutta sama vaihtaa koko alatuiivarsi. Saksasta lemförderiä n. 180€ posteineen yhteensä. Suomesta se reilu 300€.

    Mulla just tuo remppa edessä parin vk päästä, samoin vaihtedaan ohjausnivel kun ratissa väljää..
    Alkaa näitä tulemaan mutta silti halvempaa ylläpitää tätä kun vaihtaa uuteen..
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3399
      • Tre

      Originally posted by Ceeray View Post
      Mulla kitisee vaihdettukin puhallin. Siihen auttaa kun rasvaa sen puhaltimen laakerit kunnolla.

      Laakerit menee välillä 120tkm-150tkm, joten sieltä se ääni tulee.. nypytys johtunee lievästi kieroista etulevyistä sekä etummaisen alatukivarren puslien huonosta kunnosta. Uudet puslat ei kalliita mutta sama vaihtaa koko alatuiivarsi. Saksasta lemförderiä n. 180€ posteineen yhteensä. Suomesta se reilu 300€.

      Mulla just tuo remppa edessä parin vk päästä, samoin vaihtedaan ohjausnivel kun ratissa väljää..
      Alkaa näitä tulemaan mutta silti halvempaa ylläpitää tätä kun vaihtaa uuteen..
      Edellisen auton puhaltimen taisin "rasvata" ihan WD-40:lla, se meni akselin laakerille aivan riittävästi. Kitinä tosin alkoi ~450tkm kohdilla
      Sen verran pientä on nykyisessä kitinä, että purku saa odottaa kevääseen.

      Jarrulevyistä vielä, normihuolto tarkoittanee vain paloja, eikös niin? Jos nyt on 200tkm mittarissa niin voiko alkuperäiset levyt olla vielä kauankin hyvät jos ovat silmällä/sormella katsoen OK? Eli uutta levyä vai selvitykseen, ravistaako puslasta vai levystä?
      Motonetissa OE-laatuiset levyt ja palat eteen 310€. Saksasta minkä verran ja mikä paikka suositeltava tilaamiseen?

      Öljyt ja suodatin nyt ensimmäisenä vaihtoo ja samalla vähintään palat eteen. (ehkä samalla ne levyt...)
      Öljyinä käytetään BMW LL 04-luokitusta? Kaikki Motox synergyä myöden siis käy, entäs käytäntö? Mitä suositte? Kannattaisiko öljy olla 0W-30 koska konekin tuntuu käyvän viileänä?
      Last edited by alspe; 09-02-2018, 10:28.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1121
        • Espoo

        Originally posted by alspe View Post
        Edellisen auton puhaltimen taisin "rasvata" ihan WD-40:lla, se meni akselin laakerille aivan riittävästi. Kitinä tosin alkoi ~450tkm kohdilla
        Sen verran pientä on nykyisessä kitinä, että purku saa odottaa kevääseen.

        Jarrulevyistä vielä, normihuolto tarkoittanee vain paloja, eikös niin? Jos nyt on 200tkm mittarissa niin voiko alkuperäiset levyt olla vielä kauankin hyvät jos ovat silmällä/sormella katsoen OK? Eli uutta levyä vai selvitykseen, ravistaako puslasta vai levystä?
        Motonetissa OE-laatuiset levyt ja palat eteen 310€. Saksasta minkä verran ja mikä paikka suositeltava tilaamiseen?

        Öljyt ja suodatin nyt ensimmäisenä vaihtoo ja samalla vähintään palat eteen. (ehkä samalla ne levyt...)
        Öljyinä käytetään BMW LL 04-luokitusta? Kaikki Motox synergyä myöden siis käy, entäs käytäntö? Mitä suositte? Kannattaisiko öljy olla 0W-30 koska konekin tuntuu käyvän viileänä?
        Mä olen ajellu nyt pari vuotta Laakkosen OmaKaista-huollossa käyttämällä Mobil 5W-30:lla eikä ole mitään ongelmaa. Vaihdatan öljyt parinkympin välein, koska Laakkosen marmoritiskin öljyhuolto maksaa sen 160€.

        Varmaan voisit vaihtaa peräöljyt. Se ei kovin ihmeitä maksa.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • Björkka
          Bimmer Rookie
          • Jan 2012
          • 45
          • Helsinki

          Originally posted by Björkka View Post
          Eihän ne murot sitä pusseissa olevaa ilmaa kuivaa muuten kuin ’tuulettamalla’ eli tyhjentämällä ja täyttämällä pusseja. Niitä pieniä letkuja pitkin kosteus tuskin hirveästi diffundoituu sinne kompuran suuntaan. Millähän saisi helposti pumppailtua ilmaa systeemin läpi? Ihan vaan siltä varalta, josko se jäykkyys olisi ilmapuolella...
          Päivä päivältä tuntuu perä normaalimmalta. Tänään n. -7:ssä oli havaittavissa jäykkyyttä mutta ei ollenkaan siinä määrin kuin aiemmin, ja 23km/30min matkan loppuvaiheessa tais perä olla jo ihan normaali.

          Onko muuten Arnottin jousipusseista mahdollista saada kohtuu helposti se putki irti ja takaisin? Ajattelin, että otan pussit irti ja katson onko sisällä merkkejä kosteudesta, mutta kun se putkiliitin on muistaakseni ’yksisuuntainen’ pikaliitos niin ei viittis pussia irroittaa todetakseen, ettei olekaan homma niin yksinkertaista. Muuten ne pussit lähtee irti melkeimpä vartissa ihan vaikka pihalla tunkin ja pukkien kanssa touhutessa.
          i4 M50 ja ameriikkalainen akkuporakone...

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3399
            • Tre

            Originally posted by PNM2 View Post
            Mä olen ajellu nyt pari vuotta Laakkosen OmaKaista-huollossa käyttämällä Mobil 5W-30:lla eikä ole mitään ongelmaa. Vaihdatan öljyt parinkympin välein, koska Laakkosen marmoritiskin öljyhuolto maksaa sen 160€.

            Varmaan voisit vaihtaa peräöljyt. Se ei kovin ihmeitä maksa.
            Niin joo, nekin vielä. Mulla on tuossa yksi "halpakorjaamo" jota käytän. ZF 8HP:sta sanoi, etteivät tee, mutta kai perän öljyt pitäisi onnistua lähes kaikilta korjaamoilta. Luulis..
            50 euro/l OEM-öljy, litrallako vai kahdellako selviää?
            Last edited by alspe; 09-02-2018, 13:08.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1121
              • Espoo

              Originally posted by alspe View Post
              Niin joo, nekin vielä. Mulla on tuossa yksi "halpakorjaamo" jota käytän. ZF 8HP:sta sanoi, etteivät tee, mutta kai perän öljyt pitäisi onnistua lähes kaikilta korjaamoilta. Luulis..
              50 euro/l OEM-öljy, litrallako vai kahdellako selviää?
              Mulla nyt öljynä Castrolin 75W-140 ja se maksaa Motonetissa 20€/litra. Varmaan joku vahvistaa vielä, onko oikea, mutta mulla ton sisään valutti Bemareihin erikoistunut paja. Ja litralla taitaa selvitä.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • kmr
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 175
                • Turku / Kotka

                Originally posted by Björkka View Post
                Päivä päivältä tuntuu perä normaalimmalta. Tänään n. -7:ssä oli havaittavissa jäykkyyttä mutta ei ollenkaan siinä määrin kuin aiemmin, ja 23km/30min matkan loppuvaiheessa tais perä olla jo ihan normaali.

                Onko muuten Arnottin jousipusseista mahdollista saada kohtuu helposti se putki irti ja takaisin? Ajattelin, että otan pussit irti ja katson onko sisällä merkkejä kosteudesta, mutta kun se putkiliitin on muistaakseni ’yksisuuntainen’ pikaliitos niin ei viittis pussia irroittaa todetakseen, ettei olekaan homma niin yksinkertaista. Muuten ne pussit lähtee irti melkeimpä vartissa ihan vaikka pihalla tunkin ja pukkien kanssa touhutessa.
                Onko näitä ollut autoissa, joissa ei ole EDC:tä? Ettei nyt korjattaisi väärää vikaa. Tuntuu vaan niin oudolta, että pussit voisi mennä noin jäykäksi, jos perän korkeus on kuitenkin normaali. Omassa en ole havainnut jäykkyyttä, eikä ole EDC:tä, mutta eihän tämä vika joka autossa olekkaan..
                F11 530Xd M-sport
                ex. E92 325d -07
                ex. E30 320tic -87

                Comment

                • Kimmo-R
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 400
                  • Tampere

                  Originally posted by Björkka View Post
                  Onko muuten Arnottin jousipusseista mahdollista saada kohtuu helposti se putki irti ja takaisin? Ajattelin, että otan pussit irti ja katson onko sisällä merkkejä kosteudesta, mutta kun se putkiliitin on muistaakseni ’yksisuuntainen’ pikaliitos niin ei viittis pussia irroittaa todetakseen, ettei olekaan homma niin yksinkertaista. Muuten ne pussit lähtee irti melkeimpä vartissa ihan vaikka pihalla tunkin ja pukkien kanssa touhutessa.
                  Joo ekalla kerralla vaan painetaan, mutta se nippa on ihan kierteillä. Valve blockin päästä ite syksyllä auoin pariin kertaan ja hyvin piti, muistaakseni samanlainen liitin pusseissakin. Aika pieni se paine ettei helposti mitään vuotoja pääse syntymään vaikka kerran auki kiertääkin.
                  Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                  --Audiokit.fi--
                  BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                  BMW i4 M50 Supercharged -23
                  BMW i3 60Ah -14

                  Comment

                  • HV530XD
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2015
                    • 399
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by alspe View Post

                    Jarrulevyistä vielä, normihuolto tarkoittanee vain paloja, eikös niin? Jos nyt on 200tkm mittarissa niin voiko alkuperäiset levyt olla vielä kauankin hyvät jos ovat silmällä/sormella katsoen OK? Eli uutta levyä vai selvitykseen, ravistaako puslasta vai levystä?
                    Mittaat sen jarrulevyn paksuuden, Ate:n sivuilta löytyy nettikatalogi, mistä selviää autosi levyn paksuus uutena ja levyn minimipaksuus. Paksuuden perusteella mietit tarviiko vaihtaa, ja jos on tutinoita, ni se on sitten eri pohdinnan paikka johtuuko levyistä vai puslista.

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3112

                      Originally posted by PNM2 View Post
                      Mulla nyt öljynä Castrolin 75W-140 ja se maksaa Motonetissa 20€/litra. Varmaan joku vahvistaa vielä, onko oikea, mutta mulla ton sisään valutti Bemareihin erikoistunut paja. Ja litralla taitaa selvitä.
                      tuo öljy käy tiettyyn vuosimalliin asti. muistaakseni 2012 vaihtui öljyn tyyppi ja uudempiin on kalliimpi öljy. bemarilta ostettu paketti on 3kpl puolenlitran purkkeja.
                      sigun f31:een meni tasan kaksi noista, koska laitettiin bg lisäaine. muutoin olis mennyt kolmatta purkkia
                      Kulkineet/projektit:

                      M2 F87
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • bmw323it
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1844
                        • N/A

                        Originally posted by HV530XD View Post
                        Mittaat sen jarrulevyn paksuuden, Ate:n sivuilta löytyy nettikatalogi, mistä selviää autosi levyn paksuus uutena ja levyn minimipaksuus. Paksuuden perusteella mietit tarviiko vaihtaa, ja jos on tutinoita, ni se on sitten eri pohdinnan paikka johtuuko levyistä vai puslista.
                        Aika usein se levyn minipaksuus löytyy myös siitä levyn reunasta stanssattuna.
                        Nyt:
                        BMW X3 xDrive30e (g01)
                        BMW 335i (e90)
                        BMW 323iC (e36)
                        BMW 850i (e31)
                        BMW 320i (e30)
                        Golf GTE
                        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                        Comment

                        • atcc
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2014
                          • 373
                          • Joensuu

                          Originally posted by PNM2 View Post
                          Mulla nyt öljynä Castrolin 75W-140 ja se maksaa Motonetissa 20€/litra. Varmaan joku vahvistaa vielä, onko oikea, mutta mulla ton sisään valutti Bemareihin erikoistunut paja. Ja litralla taitaa selvitä.
                          Itsellä ollut nyt kahdessa autossa samaa öljyä perissä ja hyvin on menty 150tkm. Litra/perä riittää vaihtoon, mutta ei vara venettä kaada.
                          F15 X5 M50d -15
                          Ex:
                          F11 530dA xDrive -11
                          E61 530xdA M-sport LCI -07

                          Comment

                          • HV530XD
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 399
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by bmw323it View Post
                            Aika usein se levyn minipaksuus löytyy myös siitä levyn reunasta stanssattuna.
                            Totta, noissa Zimmermannin tuuletetuissa levyissä mitä ite oon käyttäny, se stanssaus on siinä jarrulevyn "napaosan" yläreunassa. Aika hennosti näkyy uutenakin, ja jos on ollut levy jo kauan käytössä, niin likaa ja ruostetta voi olla sen verran ettei leima ihan helposti löydy.

                            Comment

                            • Ramram
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2011
                              • 64
                              • Espoo

                              Originally posted by atcc View Post
                              Itsellä ollut nyt kahdessa autossa samaa öljyä perissä ja hyvin on menty 150tkm. Litra/perä riittää vaihtoon, mutta ei vara venettä kaada.
                              Peräöljyjä kannattaa tosiaan tarkkailla /vaihtaa.
                              Omassa leikkasi perän laakerit kiinni n 500tkm kohdalla.
                              Kahvikupilisen öljyä löysivät perästä kun avasivat huollossa ihan mielenkiinnosta.
                              Oma moka , kun tulee alustakin pestyä hallilla huolella, ei pikku vuodot näy.
                              Ihanan kallista...
                              ---Bmw...ja olet jo perillä---
                              E30 320i Cabriolet -89
                              E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
                              exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
                              Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
                              ---Jo 3800000 km takana---

                              Comment

                              • nappe74
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 2846
                                • South Carelia

                                Mikäs toiminto tuossa kuvassa on?? Ei taida kuitenkaan liittyä auton alkup.webastoon mitä ei omassa kiesissä ymmärtääkseni edes ole...??
                                Last edited by nappe74; 02-04-2018, 21:13.
                                G30 530e xDrive A M-Sport -20

                                ex-Bimmerit:
                                F10 525dA xDrive M-Sport -13
                                E21 316 -80
                                E91 330xdA M-Sport -06
                                E53 X5 3.0iA Sport -04
                                E91 335xiA M-Sport -08
                                E60 530iA M-Sport -06
                                E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                                E91 320d -06
                                E39 530iAT M-Sport -01
                                E36 328iA -96
                                E39 528iA -96
                                E36 325i -92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎