Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • salmol
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2013
    • 244
    • Helsinki

    Originally posted by fraatti View Post
    Onko faktaa siitä että agm ei ota virtaa vastaan pakkasella?
    "While AGM batteries have up to 40% better recharge capacity across all temperature ranges they will still require more time in cold weather to recharge than driving laws allow."
    No eikös tuo sinun lauseesi juuri kerro tuon...
    Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

    Comment

    • PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1121
      • Espoo

      Originally posted by alspe View Post
      Ja taas vähän ajelua, keli noin -16C, auto oli ajossa 25km rauhallista maantieajoa (50-80 km/h) ja sen jälkeen parkissa noin 4 tuntia. Sitten sama 25km kotiin eikä millään oikein nouse öljyn lämpötilamittari yli 75 asteen viivan.
      Onko tämä normaalia pakkasella vai selkeesti termarivika?
      Menispä pakkasen noin nollaan asteeseen niin näkisi, että mihin nousee.
      Ensiviikolla auto menossa öljyjen vaihtoon + laatikko-öljyvaihtoon. Millainen homma termostaatin vaihto on rahassa ja vaivassa? Onko jotain mitä samassa voisi tehdä vai onko termarihomma ihan oma juttunsa koneessa?
      Mä löin padan tulille tänään -36 asteessa aamulla ja ei se lämpötila noussut kovin paljoa yli 75 asteen, ennenkuin pääsi motarille noin kolmen tunnin ajon jälkeen ja lämpötila oli noussut noin -20 asteeseen. Sitten nousikin sataan ja siinä pysyy, jos kaasua antaa.
      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

      Comment

      • HV530XD
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2015
        • 399
        • Lappeenranta

        Originally posted by alspe View Post
        Ja taas vähän ajelua, keli noin -16C, auto oli ajossa 25km rauhallista maantieajoa (50-80 km/h) ja sen jälkeen parkissa noin 4 tuntia. Sitten sama 25km kotiin eikä millään oikein nouse öljyn lämpötilamittari yli 75 asteen viivan.
        Onko tämä normaalia pakkasella vai selkeesti termarivika?
        Menispä pakkasen noin nollaan asteeseen niin näkisi, että mihin nousee.
        Ensiviikolla auto menossa öljyjen vaihtoon + laatikko-öljyvaihtoon. Millainen homma termostaatin vaihto on rahassa ja vaivassa? Onko jotain mitä samassa voisi tehdä vai onko termarihomma ihan oma juttunsa koneessa?
        Ei nää bemarin kiukaat tollasella 25km pyrähdyksellä tollasella pakkasella kerkee kunnolla lämmetä. Pääasia että tulee sen verran reipasta maantieajoa että lämmöt saa riittävän usein niin ylös että dpf poltot lähtee päälle. Puoli tuntia vähintään 80km/h ja jos sitten ei lämmöt oo yli 80 ni voi harkita termarijumppaa, ja pakkaset kun menee pariin kymppiin ja kireemmäksi ni lämmön nousu on vielä hitaampaa... Mulla omat kokemukset 535d:stä reilut 100tkm ja yleensä lämmöt on viisarin parin leveyden verran alle sata, joskus ehkä dpf polton aikana nousee sataan tai vähän yli. En olisi vielä noiden koeajojen perusteella kovin huolissaan. Pidempää lenkkiä vaan testiin ja kattoo sitten. Ei nää pakkasetkaan ikuisesti jatku, kevättä kohti mennään...

        Comment

        • Routa
          BTCF Member
          • May 2005
          • 607
          • Halsua-Kokkola

          Kyseessä 190heppainen 2 litrainen diesel vitonen, eli vm 2015->. Onko noissa adblue systeemiä? Milloin ja missä koneissa tuo adblue on?
          NYX: Auris sekä Giant ja Scott "sähkömaasturit"

          EX: F20 M-Sport
          Mondeo
          E91 320D -07 AjTech power
          E34 M5 Tipu
          Muutama japsirottelo

          Comment

          • Bisnes^
            Bimmer Rookie
            • May 2014
            • 82
            • uusimaa

            Joku tilanne vasemman puolen ilmaräppänää jostain? Omast menny ne ritilät rkkki :(
            🚗

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3399
              • Tre

              Originally posted by HV530XD View Post
              Ei nää bemarin kiukaat tollasella 25km pyrähdyksellä tollasella pakkasella kerkee kunnolla lämmetä. Pääasia että tulee sen verran reipasta maantieajoa että lämmöt saa riittävän usein niin ylös että dpf poltot lähtee päälle. Puoli tuntia vähintään 80km/h ja jos sitten ei lämmöt oo yli 80 ni voi harkita termarijumppaa, ja pakkaset kun menee pariin kymppiin ja kireemmäksi ni lämmön nousu on vielä hitaampaa... Mulla omat kokemukset 535d:stä reilut 100tkm ja yleensä lämmöt on viisarin parin leveyden verran alle sata, joskus ehkä dpf polton aikana nousee sataan tai vähän yli. En olisi vielä noiden koeajojen perusteella kovin huolissaan. Pidempää lenkkiä vaan testiin ja kattoo sitten. Ei nää pakkasetkaan ikuisesti jatku, kevättä kohti mennään...
              Ajattelin itsekin, että jos tässä 2-3 vko kestäisi niin sen jälkeen on pakkaset ohi ja kelit alkaa olla nollan tuntumassa.
              Termarin vaihtaisin mielummin syksyllä koska nyt alkuun on auton kanssa montaa muuta hommaa.
              Kulutus on pientä eli siihen ei ainakaan vaikuta, mutta miten on meneekö kone karstaan tai se, että DPF-poltto mene millään päälle? Onko DPF-poltto sellainen, että se menee päälle kun koneen lämmöt nousee tarpeeksi? Vai olikos siinä joku paine-eronmittaus millä tarkaillaan loukun tukkoisuutta?
              Kuuleeko polton selvästi jos kävisin motarilla luukuttamassa lämmöt 100 asteeseen? Ilmeisesti poltto vaan ei mene päälle jos sille ei ole tarvetta?

              Ilmeisesti näissä pre-LCI-malleissa ei ole niitä keulan kaihtimia viimaa tukkimassa?
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • kailinds
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2015
                • 230
                • Vantaa

                Originally posted by alspe View Post
                Ilmeisesti näissä pre-LCI-malleissa ei ole niitä keulan kaihtimia viimaa tukkimassa?
                Mulla oli 01/2011 valmistetussa 520da:ssa keulassa "verhot".
                Tesla Model X Performance Ludicrous Mode

                ex showroomit:
                BMW F11 535dA xDrive
                BMW F10 520dA ///M-Sport
                BMW E92 335dA

                Comment

                • salmol
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2013
                  • 244
                  • Helsinki

                  Originally posted by alspe View Post
                  AMeneekö kone karstaan tai se, että DPF-poltto mene millään päälle? Onko DPF-poltto sellainen, että se menee päälle kun koneen lämmöt nousee tarpeeksi?
                  Kone ei mene tukkoon, mutta hiukkassuodatin menee tukkoon jos poltot ei toimi. Jotta poltot menisivät päälle, pitää koneen lämpöjen nousta. Normilämpö 20d-koneelle on 100c öljyt ja 86-87 c nesteet. Tarkkaa astemäärää en muista, mitä pitää olla jotta poltot lähtee. Mutta muistaakseni jos nesteet ei lämpene yli 70 asteiseksi, niin ei ainakaan lähtisi poltto päälle. Tämä nyt oli muistelua, ei varmaa tietoa.
                  Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    Originally posted by salmol View Post
                    No eikös tuo sinun lauseesi juuri kerro tuon...
                    Itse ainakin ajattelin tuon niin että tuo tarkoitti akun lataamista ylipäätään pakkasella eikä nimenomaisesti agm-tyyppistä akkua. Miltei kaikki mitä itse olen tutkinut liittyen AGM tai perus lyijyakkuun on ollut AGM akun hyväksi jatakuinkin jokaisen ominaisuuden puolesta. Ainut että AGM ei siedä lämpöisiä olosuhteita niin hyvin kuin perus lyijyakku. Tosin tästäkin on ristiriitaista tietoa kuten alempi kuva osoittaa. Hiekkamaissa taitaa lämpö tappaa akut kanssa varsin tehokkaasti... :think

                    Tiedän että akut ylipäätään latautuvat sekä luovuttavat virtaa huonosti pakkasella mutta jos piirrettä pidetään jotenkin enemmän agm akun ominaisuutena niin haluaisin jostain faktaa asiasta.





                    Tässä vielä käyrä mistä selviää että mitä suuremmalla virralla akkua kuormitetaan niin sen pahemmin se kylmällä kyykkää.


                    Pakkasella lataamisesta en löytänyt kuin tämän:
                    The effect of temperature on the charging behaviour of lead-acid cells was studied at a depth of discharge of ∼20% of their reserve capacity. As expected the charge acceptance rates dropped markedly at temperatures below 0°C. The ability to charge at these temperatures was limited by a precipitous increase in polarization at the negative plates which occurred immediately upon starting the charge. At −18°C the charge acceptance rates fell within a range of 20 to 40% of that observed at 25°C. The highest rates at −18°C were favoured where the charge followed a high-rate, low-temperature discharge, with a minimum time and temperature for the open circuit stand. We speculate that this is due to factors such as a small PbSO4 crystal size and a non-equilibrium electrolyte concentration in the pores of the plates. Direct evidence for this is lacking, however, because of the need forin situ determination of the physical structure of the plates in the discharged condition.

                    Näyttää myöskin että lyijyakun tekniikka ei ole merkittävästi kehittynyt 40v aikana

                    Last edited by fraatti; 26-02-2018, 06:23.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3399
                      • Tre

                      Äsken kotiin tullessa kun peruutin niin ihmettelin, että onko kansipahvi mennyt kun sauhusi niin pirusti. Sitten huomasin, että paremminkin se on mustempaa savua. Koneen lämmöt oli 85 astetta ja jäähdytysnesteen noin 80C. Ajelin vähän lisää ja sauhua pukkasi jonkin verran, mitään erityistä ääntä en kyllä pannut merkille. Olisiko tuo sitten ollut DPF-poltto? Haju oli kotiin tullessa vähän kumin kärymäinen tai öljyn käry.
                      Jääkö DPF-poltto auton logiin, näkeekö sen katsoa jälkikäteen kun joskus saa Carly Pron hommattua?
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • HV530XD
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2015
                        • 399
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by alspe View Post
                        Äsken kotiin tullessa kun peruutin niin ihmettelin, että onko kansipahvi mennyt kun sauhusi niin pirusti. Sitten huomasin, että paremminkin se on mustempaa savua. Koneen lämmöt oli 85 astetta ja jäähdytysnesteen noin 80C. Ajelin vähän lisää ja sauhua pukkasi jonkin verran, mitään erityistä ääntä en kyllä pannut merkille. Olisiko tuo sitten ollut DPF-poltto? Haju oli kotiin tullessa vähän kumin kärymäinen tai öljyn käry.
                        Jääkö DPF-poltto auton logiin, näkeekö sen katsoa jälkikäteen kun joskus saa Carly Pron hommattua?
                        Kyllä, olet juuri todennut dpf polton. Kuvaamasi käryt ovat selvä merkki tapahtuneesta. Carlyllä näet dpf:n sielunelämän eli viimeiset poltot ym. hiukkassuodattimen kuntoon liittyviä juttuja.

                        Comment

                        • N1ks
                          Newbiemmer
                          • Jan 2017
                          • 17
                          • Kotka

                          Voiskohan olla kuuluisaan egr:ään liittyvää kun siihen aineki muualla oireet viittaavat. Eli aamulla töihin ajellessa motarilla 110km/h cruisella ja pakkasta n.-22 matkaa takana 70km alkoi pieni nypytys tuntumaa ja iski drivedrain fault ja suojat päälle, Hävisi muutaman kilsan jälkee ja kokeilin kiihyttää niin samantien takas ja hävisi uudestaan jonka jälkee kärsi polkee ja toimi muuten kyllä moitteettomasti kaikki vaihdot yms :think

                          edit: 525Da -12/10

                          Comment

                          • Routa
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 607
                            • Halsua-Kokkola

                            Onnistuuko näissä malleissa ajotietokoneen ja navigaattorin kielen vaihtamaan ihan valikoista vai joutuuko päivitys tai koodauspuuhiin? Varmaan isälle tulossa Saksantuonti f10 vm 2015 ja uudempi.
                            NYX: Auris sekä Giant ja Scott "sähkömaasturit"

                            EX: F20 M-Sport
                            Mondeo
                            E91 320D -07 AjTech power
                            E34 M5 Tipu
                            Muutama japsirottelo

                            Comment

                            • PVBasstard
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2006
                              • 128
                              • Oulu Rock City

                              Pääseekö takailmajousien kompuran jäätyneisiin äänieristeisiin käsiksi ala- vai yläkautta? Pitävät ärsyttävää ääntä aina auton käynnistämisen jälkeen.
                              Last edited by PVBasstard; 28-02-2018, 16:32. Reason: Virheitä
                              Mercedes-Benz V250cdi Bluetec W447 -15

                              Ex:
                              Toyota Land Cruiser J150, Executive 7p. -10
                              BMW 530d xDrive A F11 -11
                              BMW X5 M-Sport individual E70 -08
                              Mercedes-Benz E270cdi S211 -03
                              BMW 530dA touring E39 -02
                              BMW 525 tdsa Touring E34 -94
                              Toyota avensis 2.0TD wagon -99
                              Audi 100 2.8 V6 -91
                              Nissan micra 1.0 -86

                              Comment

                              • pyyn0
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 1058
                                • Fin

                                Originally posted by PVBasstard View Post
                                Pääseekö takailmajousien kompuran jäätyneisiin äänieristeisiin käsiksi ala- vai yläkautta? Pitävät ärsyttävää ääntä aina auton käynnistämisen jälkeen.
                                Alakautta, muutama pohjamuovi pitää muistaakseni ottaa tieltä pos.
                                -BMW F11 530xd -12
                                -BMW E60 530dA -04
                                -BMW E23 735iA -85
                                Ex
                                -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                                -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                                -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                                -BMW E39 528i 96

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎