Onko faktaa siitä että agm ei ota virtaa vastaan pakkasella?
"While AGM batteries have up to 40% better recharge capacity across all temperature ranges they will still require more time in cold weather to recharge than driving laws allow."
No eikös tuo sinun lauseesi juuri kerro tuon...
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ja taas vähän ajelua, keli noin -16C, auto oli ajossa 25km rauhallista maantieajoa (50-80 km/h) ja sen jälkeen parkissa noin 4 tuntia. Sitten sama 25km kotiin eikä millään oikein nouse öljyn lämpötilamittari yli 75 asteen viivan.
Onko tämä normaalia pakkasella vai selkeesti termarivika?
Menispä pakkasen noin nollaan asteeseen niin näkisi, että mihin nousee.
Ensiviikolla auto menossa öljyjen vaihtoon + laatikko-öljyvaihtoon. Millainen homma termostaatin vaihto on rahassa ja vaivassa? Onko jotain mitä samassa voisi tehdä vai onko termarihomma ihan oma juttunsa koneessa?
Mä löin padan tulille tänään -36 asteessa aamulla ja ei se lämpötila noussut kovin paljoa yli 75 asteen, ennenkuin pääsi motarille noin kolmen tunnin ajon jälkeen ja lämpötila oli noussut noin -20 asteeseen. Sitten nousikin sataan ja siinä pysyy, jos kaasua antaa.
Ja taas vähän ajelua, keli noin -16C, auto oli ajossa 25km rauhallista maantieajoa (50-80 km/h) ja sen jälkeen parkissa noin 4 tuntia. Sitten sama 25km kotiin eikä millään oikein nouse öljyn lämpötilamittari yli 75 asteen viivan.
Onko tämä normaalia pakkasella vai selkeesti termarivika?
Menispä pakkasen noin nollaan asteeseen niin näkisi, että mihin nousee.
Ensiviikolla auto menossa öljyjen vaihtoon + laatikko-öljyvaihtoon. Millainen homma termostaatin vaihto on rahassa ja vaivassa? Onko jotain mitä samassa voisi tehdä vai onko termarihomma ihan oma juttunsa koneessa?
Ei nää bemarin kiukaat tollasella 25km pyrähdyksellä tollasella pakkasella kerkee kunnolla lämmetä. Pääasia että tulee sen verran reipasta maantieajoa että lämmöt saa riittävän usein niin ylös että dpf poltot lähtee päälle. Puoli tuntia vähintään 80km/h ja jos sitten ei lämmöt oo yli 80 ni voi harkita termarijumppaa, ja pakkaset kun menee pariin kymppiin ja kireemmäksi ni lämmön nousu on vielä hitaampaa... Mulla omat kokemukset 535d:stä reilut 100tkm ja yleensä lämmöt on viisarin parin leveyden verran alle sata, joskus ehkä dpf polton aikana nousee sataan tai vähän yli. En olisi vielä noiden koeajojen perusteella kovin huolissaan. Pidempää lenkkiä vaan testiin ja kattoo sitten. Ei nää pakkasetkaan ikuisesti jatku, kevättä kohti mennään...
Ei nää bemarin kiukaat tollasella 25km pyrähdyksellä tollasella pakkasella kerkee kunnolla lämmetä. Pääasia että tulee sen verran reipasta maantieajoa että lämmöt saa riittävän usein niin ylös että dpf poltot lähtee päälle. Puoli tuntia vähintään 80km/h ja jos sitten ei lämmöt oo yli 80 ni voi harkita termarijumppaa, ja pakkaset kun menee pariin kymppiin ja kireemmäksi ni lämmön nousu on vielä hitaampaa... Mulla omat kokemukset 535d:stä reilut 100tkm ja yleensä lämmöt on viisarin parin leveyden verran alle sata, joskus ehkä dpf polton aikana nousee sataan tai vähän yli. En olisi vielä noiden koeajojen perusteella kovin huolissaan. Pidempää lenkkiä vaan testiin ja kattoo sitten. Ei nää pakkasetkaan ikuisesti jatku, kevättä kohti mennään...
Ajattelin itsekin, että jos tässä 2-3 vko kestäisi niin sen jälkeen on pakkaset ohi ja kelit alkaa olla nollan tuntumassa.
Termarin vaihtaisin mielummin syksyllä koska nyt alkuun on auton kanssa montaa muuta hommaa.
Kulutus on pientä eli siihen ei ainakaan vaikuta, mutta miten on meneekö kone karstaan tai se, että DPF-poltto mene millään päälle? Onko DPF-poltto sellainen, että se menee päälle kun koneen lämmöt nousee tarpeeksi? Vai olikos siinä joku paine-eronmittaus millä tarkaillaan loukun tukkoisuutta?
Kuuleeko polton selvästi jos kävisin motarilla luukuttamassa lämmöt 100 asteeseen? Ilmeisesti poltto vaan ei mene päälle jos sille ei ole tarvetta?
Ilmeisesti näissä pre-LCI-malleissa ei ole niitä keulan kaihtimia viimaa tukkimassa?
AMeneekö kone karstaan tai se, että DPF-poltto mene millään päälle? Onko DPF-poltto sellainen, että se menee päälle kun koneen lämmöt nousee tarpeeksi?
Kone ei mene tukkoon, mutta hiukkassuodatin menee tukkoon jos poltot ei toimi. Jotta poltot menisivät päälle, pitää koneen lämpöjen nousta. Normilämpö 20d-koneelle on 100c öljyt ja 86-87 c nesteet. Tarkkaa astemäärää en muista, mitä pitää olla jotta poltot lähtee. Mutta muistaakseni jos nesteet ei lämpene yli 70 asteiseksi, niin ei ainakaan lähtisi poltto päälle. Tämä nyt oli muistelua, ei varmaa tietoa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Itse ainakin ajattelin tuon niin että tuo tarkoitti akun lataamista ylipäätään pakkasella eikä nimenomaisesti agm-tyyppistä akkua. Miltei kaikki mitä itse olen tutkinut liittyen AGM tai perus lyijyakkuun on ollut AGM akun hyväksi jatakuinkin jokaisen ominaisuuden puolesta. Ainut että AGM ei siedä lämpöisiä olosuhteita niin hyvin kuin perus lyijyakku. Tosin tästäkin on ristiriitaista tietoa kuten alempi kuva osoittaa. Hiekkamaissa taitaa lämpö tappaa akut kanssa varsin tehokkaasti... :think
Tiedän että akut ylipäätään latautuvat sekä luovuttavat virtaa huonosti pakkasella mutta jos piirrettä pidetään jotenkin enemmän agm akun ominaisuutena niin haluaisin jostain faktaa asiasta.
Tässä vielä käyrä mistä selviää että mitä suuremmalla virralla akkua kuormitetaan niin sen pahemmin se kylmällä kyykkää.
Pakkasella lataamisesta en löytänyt kuin tämän:
The effect of temperature on the charging behaviour of lead-acid cells was studied at a depth of discharge of ∼20% of their reserve capacity. As expected the charge acceptance rates dropped markedly at temperatures below 0°C. The ability to charge at these temperatures was limited by a precipitous increase in polarization at the negative plates which occurred immediately upon starting the charge. At −18°C the charge acceptance rates fell within a range of 20 to 40% of that observed at 25°C. The highest rates at −18°C were favoured where the charge followed a high-rate, low-temperature discharge, with a minimum time and temperature for the open circuit stand. We speculate that this is due to factors such as a small PbSO4 crystal size and a non-equilibrium electrolyte concentration in the pores of the plates. Direct evidence for this is lacking, however, because of the need forin situ determination of the physical structure of the plates in the discharged condition.
Näyttää myöskin että lyijyakun tekniikka ei ole merkittävästi kehittynyt 40v aikana
Äsken kotiin tullessa kun peruutin niin ihmettelin, että onko kansipahvi mennyt kun sauhusi niin pirusti. Sitten huomasin, että paremminkin se on mustempaa savua. Koneen lämmöt oli 85 astetta ja jäähdytysnesteen noin 80C. Ajelin vähän lisää ja sauhua pukkasi jonkin verran, mitään erityistä ääntä en kyllä pannut merkille. Olisiko tuo sitten ollut DPF-poltto? Haju oli kotiin tullessa vähän kumin kärymäinen tai öljyn käry.
Jääkö DPF-poltto auton logiin, näkeekö sen katsoa jälkikäteen kun joskus saa Carly Pron hommattua?
Äsken kotiin tullessa kun peruutin niin ihmettelin, että onko kansipahvi mennyt kun sauhusi niin pirusti. Sitten huomasin, että paremminkin se on mustempaa savua. Koneen lämmöt oli 85 astetta ja jäähdytysnesteen noin 80C. Ajelin vähän lisää ja sauhua pukkasi jonkin verran, mitään erityistä ääntä en kyllä pannut merkille. Olisiko tuo sitten ollut DPF-poltto? Haju oli kotiin tullessa vähän kumin kärymäinen tai öljyn käry.
Jääkö DPF-poltto auton logiin, näkeekö sen katsoa jälkikäteen kun joskus saa Carly Pron hommattua?
Kyllä, olet juuri todennut dpf polton. Kuvaamasi käryt ovat selvä merkki tapahtuneesta. Carlyllä näet dpf:n sielunelämän eli viimeiset poltot ym. hiukkassuodattimen kuntoon liittyviä juttuja.
Voiskohan olla kuuluisaan egr:ään liittyvää kun siihen aineki muualla oireet viittaavat. Eli aamulla töihin ajellessa motarilla 110km/h cruisella ja pakkasta n.-22 matkaa takana 70km alkoi pieni nypytys tuntumaa ja iski drivedrain fault ja suojat päälle, Hävisi muutaman kilsan jälkee ja kokeilin kiihyttää niin samantien takas ja hävisi uudestaan jonka jälkee kärsi polkee ja toimi muuten kyllä moitteettomasti kaikki vaihdot yms :think
Onnistuuko näissä malleissa ajotietokoneen ja navigaattorin kielen vaihtamaan ihan valikoista vai joutuuko päivitys tai koodauspuuhiin? Varmaan isälle tulossa Saksantuonti f10 vm 2015 ja uudempi.
NYX: Auris sekä Giant ja Scott "sähkömaasturit"
EX: F20 M-Sport
Mondeo
E91 320D -07 AjTech power
E34 M5 Tipu
Muutama japsirottelo
Comment