Originally posted by VolvoTDi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10\F11 tehonlisäykset vol.2
Collapse
X
-
Originally posted by kktune View PostPystytkö tekemään näin: tuon autoni sinulle, otat siitä tuon 340/720 ja jos pidän siitä kuinka se käyttäytyy, maksan sen. Jos nykyinen ohjlema on parempi, palautat auton sellaiseksi kuin se nyt on enkä maksa mitään?Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostEli se penkki mikä antaa vähiten on oikeassa... Miten vain, mutta jos 78Nm saadaan enemmän ohjelmoinnilla 530d:stä niin eipä sillä vielä mitään rajoja hätyytellä
Tiedossa on toiseen suuntaan aikamoisia tiputuksia mitatuista kun on käyty eri penkissä myöhemmin. Eli nämä kaksi autoa peräkkäin samaan penkkiin niin sitten voidaan sanoa onko niissä oikeasti noin iso ero todellisuudessa. Pääasia että molemmat toimiiE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostPointti on että eri penkeissä mitattuja tuloksia ei oikein voi vertailla.
Tiedossa on toiseen suuntaan aikamoisia tiputuksia mitatuista kun on käyty eri penkissä myöhemmin. Eli nämä kaksi autoa peräkkäin samaan penkkiin niin sitten voidaan sanoa onko niissä oikeasti noin iso ero todellisuudessa. Pääasia että molemmat toimiiJaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by kktune View PostMinä en meinaa mitään, minä kysyn teiltä muilta tiedättekö mitä syitä tällaiseen on?
Loppujen lopuksi penkkituloksen huipputeholla et tee mitään, sitä huippupiikkiä käytetään äärimmäisen harvoin, ennemmin kannattaa seurata käyrän muotoa.
Se nimittäin voi olla että sinun autosi suorituskyky on parempi kuin 340/720 penkitetyn, sehän riippuu täysin siitä minkälainen ohjelman luonne on tai mitä se antaa siellä käyttöalueella.
Joten ei se huipputeho sitä softaa tee paremmaksi tai suorituskykyisemmäksi tai mukavaksi ajaa. Toisen tekijän 330/700 ja toisen 330/700 voi olla aivan erilaiset ajettavuudeltaan. Vaikka samasta penkistä sama huipputeho mitattaisiinkin.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostSopii, mutta tuo vaatii ecun avauksen jos halutaan säästää nykyinen ohjelma kun se varmasti tehtiin portin kautta. Portin kautta kun tuota ei pysty lukemaan.F20 116i M-sport
F11 530dA M-sport
Comment
-
-
Originally posted by kktune View PostKiitos vastatarjouksesta. Taidan vetää kuitenkin tuon haasteeni takaisin, olen tyytyväinen autooni tuollaisena enkä pienen tehonlisäyksen takia halua muutella siitä mitään.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Last edited by VolvoTDi; 24-06-2018, 20:12.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Laitetaan nyt tuo minunkin tulos tänne vaikka numerot ei niin näyttävät olekaan. Aika jännä miten iso ero noiden eri printtien käyrissä on, osittain tietysti johtuu käytetystä asteikosta.
Tulipa sellainenkin mieleen että ohjelmalta toivoin lineaarista, "bensamoottorimaista" tehontuottoa. Kävikö siis niin että sen saavuttamiseksi vääntöä rajattiin ja se myös siten rajaa saatavaa huipputehoa vaikka käyrän muoto onkin hyvä ja tasaisesti nouseva...?Last edited by kktune; 24-06-2018, 20:43.F20 116i M-sport
F11 530dA M-sport
Comment
-
-
Kktune, kokemus mitä minulla on eri penkeistä, sanoisin että motorbitin penkki näyttää ihan omia lukemiaan, alaspäin.. Monet "400hv" tunnetulla softauksella penkitetyt x35d:t ovat saaneet Pekan luona 340-350hv lukemia.
Penkkien tuloksia ei pitäisi keskenään vertailla, ellei auto ja olosuhteet pysy muuttumattomia, vain samassa penkissä käytetyt autot ovat vertailukelpoisia keskenään.
Esim, Kotkassa KTA penkissä olen käynyt 2003 lähtien autot mittauttamassa (lukee siellä tarkalleen saman rengastehon kuin Motorbit, mutta arvioi tehohukkaa enemmän kuin MBit mittaa = arvioitu koneteho hieman suurempi).
Olen Kotkaan menossa taas tässä kesän aikana, laita KKtune privaa jos haluat mukaan (tunnin ajomatka täältä pk-seudulta).
Pekka ottaa järkevän määrän tehoa ulos, epäilen että samalla linjalla muutkin ovat. Kyllä siellä on varaa useimmiten ottaa vielä lisää, mutta siinä vaiheessa rupeaa vikakoodeja häipymään erinäisistä syistä. Ja minun autolla on aikanaan testattu että vikakoodit toimivat 100% kun moottoritilaa purettiin ja seurattiin koodien esiintymistä. Samassa testissä toisilla softilla vikakoodeja ei tullutkaan.
Pyysin Pekalta aikanaan samanlaista lineaarista vääntökäyrää, eli bensamaistas kierrosherkkyyttä. Nyt on edelleen softa enemmän viritetyssä vielä iloisempi kierroksilla, täysi vääntö pyydetään vasta 3000rpm, kun taas alle 2000rpm mennään vakiolla 580nm pyynnöllä.G30 540i
F32 435d
Comment
-
-
Originally posted by Jacques View PostKyllä siellä on varaa useimmiten ottaa vielä lisää, mutta siinä vaiheessa rupeaa vikakoodeja häipymään erinäisistä syistä
Tämä on taas ihan huuhaata ja omia olettamuksia, ilman totuuden häivää. Tai sanotaanko näin että kannattaa kattoa mistä softansa ottaa.
Osaava tekijä sieltä ottaa tehoa ilman turvarajojen siirtoja tai vikakoodien poistoa.
Minun laittamissa softissa ei ole koskaan hävitetty vikakoodeja paitsi jos on pyydetty, vaikka olen testannut vähän halvempiakin ulkomaalaisia softatehtailijoita.
Mutta tuo Kta:n penkki on kyllä aika surkuhupaisa, suht tarkaa se kyllä näyttää vaparibensojen kanssa, mutta kun vedetään vain 3 vaihteella niin dieseleiden kanssa ei tule tarpeeksi vastusta, jolloin ei tule ahtoa, jolloin ei tule tehoa, eikä totuutta.
Kotkassa kannattaa suunnata Ilpowerin penkkiin, on nykyaikainen eikä tule lahjahevosia.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
.
Aika pitkälle Makkiksen kanssa samoilla linjoilla.
Penkissä tilanne auton kannalta on aikatavalla erilainen, kun maantiellä.
Sitten sellainen asia, että softauksen onnistumisen kannalta on tärkeää, että se, kuka sen softan sinne autoon laittaa, myös käy siellä kyytissä ja varmistuu siitä, että oikeanlainen muutos on todellakin tapahtunut ja jos ei ole, niin ei ala puhumaan asiaa toiseksi, vaan kertoo asian eteenpäin. Ei toisella puolen Suomea voi tietää, miten auto siellä toisella puolen käyttäytyy, jos ei kukaan kerro.
Tilanteen arvioinnin kannalta ei kyllä ole mitään haittaa siitä, että testeri kertoo kaiken edelleen oikein, vaan sanoisinpa että se on huomattavasti tärkeämpää, kun, kun teholappu, joka ei kerro moottorin käyttäytymisestä oikein mitään, siinä näkyy vaan kaasupohjassa - tilanne.
Jos halutaan mahdollisimman tasainen vääntökäyrä, niin käytännössä se merkitsee sitä, että sitä rajataan tietylle tasolle. Samalla ohjelmaan pitää ladata syöttöjä kuitenkin reilusti, jotta rajatulle tasolle todellakin päästään mahdollisimman laajalla skaalalla. Tälläkeinon tehdystä softasta tulee nimenomaan "bensamoottorimainen".
Lisäteho, lisääntynyt kierrosherkkyys ja vakiomoottori ovat mahdoton yhtälö, piste.
Kun vakiot osat alkavat ahdistamaan lyhenevässä ruiskutusikkunassa kierrosten lisääntyessä, niin se ei mitenkään voi lisätä herkkyyttä, vaan se vähenee ja samalla max tehon kierrokset laskee. Vetäviä kierroksia voi pakottaa lisää, mutta siitä seuraa vääjäämättä savua, toimintaperiaate, sekä osien mekaaniset ominaisuudet ohjaavat tähän suuntaan, ohjelmalla ei voi muuttaa osia. Tämä siis vakiomoottorissa.
Valtaosa markkinoilla olevista ohjelmista on sen näköisiä, ettei tekijä joko oikeasti ymmärrä, tai ei halua tai välitä työnsä jäljestä yhtään mitään.
Olen kirjoittanut tämän täysin tietoisena siitä, etten ole millään tavoin virheetön itsekkään.
Olen aika vakuuttunut siitä, että varmaan 90% softan tekijöistä ei osaa edes nimetä niitä karttoja, joita muuttaa, saatikka perustella, miksi näin tekee.
Tällä alalla on vallalla tyyli, jossa työ tehdään jonkin editointiohjelman avustamana ja kopioimalla jonkun toisen työtä.
Aikaisemmin asia suututti kovin, mutta nykyään se saa vaan surulliseksi, olisivat edes puukottamatta selkään, raha kaiken pilaa...
No, jottei nyt itse asia kuitenkaan jäisi epäselväksi, niin kyllä ihan editointiohjelman avustuksellakin saa toimivaa softaa ja runsaasti tehoa, eipä siinä mitään.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostTämä on taas ihan huuhaata ja omia olettamuksia, ilman totuuden häivää. Tai sanotaanko näin että kannattaa kattoa mistä softansa ottaa.
Osaava tekijä sieltä ottaa tehoa ilman turvarajojen siirtoja tai vikakoodien poistoa.
Minun laittamissa softissa ei ole koskaan hävitetty vikakoodeja paitsi jos on pyydetty, vaikka olen testannut vähän halvempiakin ulkomaalaisia softatehtailijoita.
Mutta tuo Kta:n penkki on kyllä aika surkuhupaisa, suht tarkaa se kyllä näyttää vaparibensojen kanssa, mutta kun vedetään vain 3 vaihteella niin dieseleiden kanssa ei tule tarpeeksi vastusta, jolloin ei tule ahtoa, jolloin ei tule tehoa, eikä totuutta.
Kotkassa kannattaa suunnata Ilpowerin penkkiin, on nykyaikainen eikä tule lahjahevosia.
Mitä tulee KTA:n intertiapenkkiin, tai sen haukkumiseen, 335d:llä se näyttää vastaavaa rengastehoa kuin Motorbitin jarrupenkki. Vastus rupeaa jäämään pieneksi, olet oikeassa, silti se tähän asti on näyttänyt auton muutokset/ongelmat tehokäyrissä riittävän tarkasti. Eikä tässä ole kyse penkkien paremmuudesta, vaan vahvistaa sitä että niitä on huono vertailla keskenään. Minusta on surullista että mahdottoman kovia tehoja ilmoittava penkki = paras softa.
Tuikku, kiitos asian selvennöksestä.G30 540i
F32 435d
Comment
-
-
Paljon on näitä softauskeskusteluja ja viestejä luettu, mutta 99% tarinoista on maksimitehojen tavoittelua. Mitä jos haluaa vain sen kuuluisan "vähän" lisätehoa, ja ehkä jopa maantiellä ajettaessa kulutuksen tippumista, tai jos ei tippumista niin ei ainakaan saisi nousta yhtään? Kyseessä '11 525d N57. Laatikonkaan takia ei voi hulluja ottaa irti, mutta sellainen pieni piristys ilman, että minkään komponentin kestoa tai toimintaa ei heikennetä.
Jotkut Etelä-Suomen pajat Facebookissa mainostelevat n. ~250hp miedompia ohjelmia, mutta mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Puoliksi tehty ja huono?S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Jos haetaan autoon tielle tietynlaista toimintaa kannattaa testaus myös suorittaa tienpäällä. Tähän lopputulokseen pääsee parhaiten kun istuttaa sen softan tekijän pelkääjänpaikalle ja osoittaa käytännössä mitä haluaa moottorin käytöksessä muuttaa. Tästä on osaavan ja tietävän softaajan helpompi lähteä tekemään muutoksia. Sitten vain testiajoja ja vilausta niin luultavasti löytyy se mieleinen setuppi. Toki tässäkin pitää mennä mekaniikan asettamien rajoitteiden mukaan.F15 X5 M50d -15
Ex:
F11 530dA xDrive -11
E61 530xdA M-sport LCI -07
Comment
-
Comment