Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset vol.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kktune
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 164
    • Tuusula

    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Eli se penkki mikä antaa vähiten on oikeassa... Miten vain, mutta jos 78Nm saadaan enemmän ohjelmoinnilla 530d:stä niin eipä sillä vielä mitään rajoja hätyytellä
    Pystytkö tekemään näin: tuon autoni sinulle, otat siitä tuon 340/720 ja jos pidän siitä kuinka se käyttäytyy, maksan sen. Jos nykyinen ohjlema on parempi, palautat auton sellaiseksi kuin se nyt on enkä maksa mitään?
    F20 116i M-sport
    F11 530dA M-sport

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      Originally posted by kktune View Post
      Pystytkö tekemään näin: tuon autoni sinulle, otat siitä tuon 340/720 ja jos pidän siitä kuinka se käyttäytyy, maksan sen. Jos nykyinen ohjlema on parempi, palautat auton sellaiseksi kuin se nyt on enkä maksa mitään?
      Sopii, mutta tuo vaatii ecun avauksen jos halutaan säästää nykyinen ohjelma kun se varmasti tehtiin portin kautta. Portin kautta kun tuota ei pysty lukemaan.
      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        Originally posted by VolvoTDi View Post
        Eli se penkki mikä antaa vähiten on oikeassa... Miten vain, mutta jos 78Nm saadaan enemmän ohjelmoinnilla 530d:stä niin eipä sillä vielä mitään rajoja hätyytellä
        Pointti on että eri penkeissä mitattuja tuloksia ei oikein voi vertailla.
        Tiedossa on toiseen suuntaan aikamoisia tiputuksia mitatuista kun on käyty eri penkissä myöhemmin. Eli nämä kaksi autoa peräkkäin samaan penkkiin niin sitten voidaan sanoa onko niissä oikeasti noin iso ero todellisuudessa. Pääasia että molemmat toimii
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          Originally posted by _nixu_ View Post
          Pointti on että eri penkeissä mitattuja tuloksia ei oikein voi vertailla.
          Tiedossa on toiseen suuntaan aikamoisia tiputuksia mitatuista kun on käyty eri penkissä myöhemmin. Eli nämä kaksi autoa peräkkäin samaan penkkiin niin sitten voidaan sanoa onko niissä oikeasti noin iso ero todellisuudessa. Pääasia että molemmat toimii
          Ei voi ei ja sen vuoksi penkissä pitääkin ottaa veto myös vakiona ja tehoero oli tuossa tapauksessa 62hv ja 78Nm.
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            Originally posted by kktune View Post
            Minä en meinaa mitään, minä kysyn teiltä muilta tiedättekö mitä syitä tällaiseen on?
            Jokaisella tekijällä on oma näkemys siitä minkälaisen softan tekee, se on vähän kuin taidetta jota jokainen tekee samasta maljakosta, kuitenkaan yksikään maalaus ei ole samannäköinen kuin toinen.

            Loppujen lopuksi penkkituloksen huipputeholla et tee mitään, sitä huippupiikkiä käytetään äärimmäisen harvoin, ennemmin kannattaa seurata käyrän muotoa.

            Se nimittäin voi olla että sinun autosi suorituskyky on parempi kuin 340/720 penkitetyn, sehän riippuu täysin siitä minkälainen ohjelman luonne on tai mitä se antaa siellä käyttöalueella.

            Joten ei se huipputeho sitä softaa tee paremmaksi tai suorituskykyisemmäksi tai mukavaksi ajaa. Toisen tekijän 330/700 ja toisen 330/700 voi olla aivan erilaiset ajettavuudeltaan. Vaikka samasta penkistä sama huipputeho mitattaisiinkin.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • kktune
              Bimmer Rookie
              • Oct 2013
              • 164
              • Tuusula

              Originally posted by VolvoTDi View Post
              Sopii, mutta tuo vaatii ecun avauksen jos halutaan säästää nykyinen ohjelma kun se varmasti tehtiin portin kautta. Portin kautta kun tuota ei pysty lukemaan.
              Kiitos vastatarjouksesta. Taidan vetää kuitenkin tuon haasteeni takaisin, olen tyytyväinen autooni tuollaisena enkä pienen tehonlisäyksen takia halua muutella siitä mitään.
              F20 116i M-sport
              F11 530dA M-sport

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                Originally posted by kktune View Post
                Kiitos vastatarjouksesta. Taidan vetää kuitenkin tuon haasteeni takaisin, olen tyytyväinen autooni tuollaisena enkä pienen tehonlisäyksen takia halua muutella siitä mitään.
                Ole hyvä vaan, tarjous on voimassa jos joskus haluat koittaa
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  Makkis puhuu asiaa, on taito tehdä ohjelma, joka käytettävyydeltään hyvä ja toimiva, tehopiikki, jota ei voi käyttää on turha.

                  Tuossa tämä rykäisy:
                  Click image for larger version

Name:	26B0813E-953A-4D7E-B2AF-3885E22597F2.jpeg
Views:	1
Size:	127.6 KB
ID:	4836395
                  Last edited by VolvoTDi; 24-06-2018, 20:12.
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • kktune
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2013
                    • 164
                    • Tuusula

                    Laitetaan nyt tuo minunkin tulos tänne vaikka numerot ei niin näyttävät olekaan. Aika jännä miten iso ero noiden eri printtien käyrissä on, osittain tietysti johtuu käytetystä asteikosta.
                    Tulipa sellainenkin mieleen että ohjelmalta toivoin lineaarista, "bensamoottorimaista" tehontuottoa. Kävikö siis niin että sen saavuttamiseksi vääntöä rajattiin ja se myös siten rajaa saatavaa huipputehoa vaikka käyrän muoto onkin hyvä ja tasaisesti nouseva...?
                    Attached Files
                    Last edited by kktune; 24-06-2018, 20:43.
                    F20 116i M-sport
                    F11 530dA M-sport

                    Comment

                    • Jacques
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 573
                      • pk

                      Kktune, kokemus mitä minulla on eri penkeistä, sanoisin että motorbitin penkki näyttää ihan omia lukemiaan, alaspäin.. Monet "400hv" tunnetulla softauksella penkitetyt x35d:t ovat saaneet Pekan luona 340-350hv lukemia.
                      Penkkien tuloksia ei pitäisi keskenään vertailla, ellei auto ja olosuhteet pysy muuttumattomia, vain samassa penkissä käytetyt autot ovat vertailukelpoisia keskenään.
                      Esim, Kotkassa KTA penkissä olen käynyt 2003 lähtien autot mittauttamassa (lukee siellä tarkalleen saman rengastehon kuin Motorbit, mutta arvioi tehohukkaa enemmän kuin MBit mittaa = arvioitu koneteho hieman suurempi).

                      Olen Kotkaan menossa taas tässä kesän aikana, laita KKtune privaa jos haluat mukaan (tunnin ajomatka täältä pk-seudulta).

                      Pekka ottaa järkevän määrän tehoa ulos, epäilen että samalla linjalla muutkin ovat. Kyllä siellä on varaa useimmiten ottaa vielä lisää, mutta siinä vaiheessa rupeaa vikakoodeja häipymään erinäisistä syistä. Ja minun autolla on aikanaan testattu että vikakoodit toimivat 100% kun moottoritilaa purettiin ja seurattiin koodien esiintymistä. Samassa testissä toisilla softilla vikakoodeja ei tullutkaan.

                      Pyysin Pekalta aikanaan samanlaista lineaarista vääntökäyrää, eli bensamaistas kierrosherkkyyttä. Nyt on edelleen softa enemmän viritetyssä vielä iloisempi kierroksilla, täysi vääntö pyydetään vasta 3000rpm, kun taas alle 2000rpm mennään vakiolla 580nm pyynnöllä.
                      G30 540i
                      F32 435d

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        Originally posted by Jacques View Post
                        Kyllä siellä on varaa useimmiten ottaa vielä lisää, mutta siinä vaiheessa rupeaa vikakoodeja häipymään erinäisistä syistä

                        Tämä on taas ihan huuhaata ja omia olettamuksia, ilman totuuden häivää. Tai sanotaanko näin että kannattaa kattoa mistä softansa ottaa.
                        Osaava tekijä sieltä ottaa tehoa ilman turvarajojen siirtoja tai vikakoodien poistoa.
                        Minun laittamissa softissa ei ole koskaan hävitetty vikakoodeja paitsi jos on pyydetty, vaikka olen testannut vähän halvempiakin ulkomaalaisia softatehtailijoita.



                        Mutta tuo Kta:n penkki on kyllä aika surkuhupaisa, suht tarkaa se kyllä näyttää vaparibensojen kanssa, mutta kun vedetään vain 3 vaihteella niin dieseleiden kanssa ei tule tarpeeksi vastusta, jolloin ei tule ahtoa, jolloin ei tule tehoa, eikä totuutta.



                        Kotkassa kannattaa suunnata Ilpowerin penkkiin, on nykyaikainen eikä tule lahjahevosia.
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          .
                          Aika pitkälle Makkiksen kanssa samoilla linjoilla.

                          Penkissä tilanne auton kannalta on aikatavalla erilainen, kun maantiellä.
                          Sitten sellainen asia, että softauksen onnistumisen kannalta on tärkeää, että se, kuka sen softan sinne autoon laittaa, myös käy siellä kyytissä ja varmistuu siitä, että oikeanlainen muutos on todellakin tapahtunut ja jos ei ole, niin ei ala puhumaan asiaa toiseksi, vaan kertoo asian eteenpäin. Ei toisella puolen Suomea voi tietää, miten auto siellä toisella puolen käyttäytyy, jos ei kukaan kerro.
                          Tilanteen arvioinnin kannalta ei kyllä ole mitään haittaa siitä, että testeri kertoo kaiken edelleen oikein, vaan sanoisinpa että se on huomattavasti tärkeämpää, kun, kun teholappu, joka ei kerro moottorin käyttäytymisestä oikein mitään, siinä näkyy vaan kaasupohjassa - tilanne.

                          Jos halutaan mahdollisimman tasainen vääntökäyrä, niin käytännössä se merkitsee sitä, että sitä rajataan tietylle tasolle. Samalla ohjelmaan pitää ladata syöttöjä kuitenkin reilusti, jotta rajatulle tasolle todellakin päästään mahdollisimman laajalla skaalalla. Tälläkeinon tehdystä softasta tulee nimenomaan "bensamoottorimainen".

                          Lisäteho, lisääntynyt kierrosherkkyys ja vakiomoottori ovat mahdoton yhtälö, piste.
                          Kun vakiot osat alkavat ahdistamaan lyhenevässä ruiskutusikkunassa kierrosten lisääntyessä, niin se ei mitenkään voi lisätä herkkyyttä, vaan se vähenee ja samalla max tehon kierrokset laskee. Vetäviä kierroksia voi pakottaa lisää, mutta siitä seuraa vääjäämättä savua, toimintaperiaate, sekä osien mekaaniset ominaisuudet ohjaavat tähän suuntaan, ohjelmalla ei voi muuttaa osia. Tämä siis vakiomoottorissa.

                          Valtaosa markkinoilla olevista ohjelmista on sen näköisiä, ettei tekijä joko oikeasti ymmärrä, tai ei halua tai välitä työnsä jäljestä yhtään mitään.
                          Olen kirjoittanut tämän täysin tietoisena siitä, etten ole millään tavoin virheetön itsekkään.
                          Olen aika vakuuttunut siitä, että varmaan 90% softan tekijöistä ei osaa edes nimetä niitä karttoja, joita muuttaa, saatikka perustella, miksi näin tekee.
                          Tällä alalla on vallalla tyyli, jossa työ tehdään jonkin editointiohjelman avustamana ja kopioimalla jonkun toisen työtä.
                          Aikaisemmin asia suututti kovin, mutta nykyään se saa vaan surulliseksi, olisivat edes puukottamatta selkään, raha kaiken pilaa...

                          No, jottei nyt itse asia kuitenkaan jäisi epäselväksi, niin kyllä ihan editointiohjelman avustuksellakin saa toimivaa softaa ja runsaasti tehoa, eipä siinä mitään.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • Jacques
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 573
                            • pk

                            Originally posted by makkis View Post
                            Tämä on taas ihan huuhaata ja omia olettamuksia, ilman totuuden häivää. Tai sanotaanko näin että kannattaa kattoa mistä softansa ottaa.
                            Osaava tekijä sieltä ottaa tehoa ilman turvarajojen siirtoja tai vikakoodien poistoa.
                            Minun laittamissa softissa ei ole koskaan hävitetty vikakoodeja paitsi jos on pyydetty, vaikka olen testannut vähän halvempiakin ulkomaalaisia softatehtailijoita.



                            Mutta tuo Kta:n penkki on kyllä aika surkuhupaisa, suht tarkaa se kyllä näyttää vaparibensojen kanssa, mutta kun vedetään vain 3 vaihteella niin dieseleiden kanssa ei tule tarpeeksi vastusta, jolloin ei tule ahtoa, jolloin ei tule tehoa, eikä totuutta.



                            Kotkassa kannattaa suunnata Ilpowerin penkkiin, on nykyaikainen eikä tule lahjahevosia.
                            Melkoista kommentoida näkemystäni huuhaaksi, perusteluiden puute ja negatiivisuus paistaa omasta kirjoituksestasi. En tunne sinua tai sinun softiasi, pyrkimykseni on vain kiinnittää huomio tärkeään asiaan. Kiinnostuneille lisälukemista löytyy: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=349523

                            Mitä tulee KTA:n intertiapenkkiin, tai sen haukkumiseen, 335d:llä se näyttää vastaavaa rengastehoa kuin Motorbitin jarrupenkki. Vastus rupeaa jäämään pieneksi, olet oikeassa, silti se tähän asti on näyttänyt auton muutokset/ongelmat tehokäyrissä riittävän tarkasti. Eikä tässä ole kyse penkkien paremmuudesta, vaan vahvistaa sitä että niitä on huono vertailla keskenään. Minusta on surullista että mahdottoman kovia tehoja ilmoittava penkki = paras softa.


                            Tuikku, kiitos asian selvennöksestä.
                            G30 540i
                            F32 435d

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6746
                              • PK-seutu

                              Paljon on näitä softauskeskusteluja ja viestejä luettu, mutta 99% tarinoista on maksimitehojen tavoittelua. Mitä jos haluaa vain sen kuuluisan "vähän" lisätehoa, ja ehkä jopa maantiellä ajettaessa kulutuksen tippumista, tai jos ei tippumista niin ei ainakaan saisi nousta yhtään? Kyseessä '11 525d N57. Laatikonkaan takia ei voi hulluja ottaa irti, mutta sellainen pieni piristys ilman, että minkään komponentin kestoa tai toimintaa ei heikennetä.

                              Jotkut Etelä-Suomen pajat Facebookissa mainostelevat n. ~250hp miedompia ohjelmia, mutta mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Puoliksi tehty ja huono?
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • atcc
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2014
                                • 373
                                • Joensuu

                                Jos haetaan autoon tielle tietynlaista toimintaa kannattaa testaus myös suorittaa tienpäällä. Tähän lopputulokseen pääsee parhaiten kun istuttaa sen softan tekijän pelkääjänpaikalle ja osoittaa käytännössä mitä haluaa moottorin käytöksessä muuttaa. Tästä on osaavan ja tietävän softaajan helpompi lähteä tekemään muutoksia. Sitten vain testiajoja ja vilausta niin luultavasti löytyy se mieleinen setuppi. Toki tässäkin pitää mennä mekaniikan asettamien rajoitteiden mukaan.
                                F15 X5 M50d -15
                                Ex:
                                F11 530dA xDrive -11
                                E61 530xdA M-sport LCI -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎