Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset vol.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Rajansa kaikella, mutta tietyissä tapauksissa kyllä.
    Mitkä ne rajat ovat? Eikai niitä taida kuitenkaan olla jos softakin muutetaan sellaiseksi että kaasupolkimen alla pitää olla kapula jos meinaa että aski ei mene hajalle.

    Vai softa tehdään vain ajatellen moottoria?

    Mulla on yhden kädettömän softa(Harinen) ollut autossa ja en näe kovin positiivisena asiana sitä että jos ei osata tehdä asioita oikein niin sitten puukotetaan softaa karsimalla asioita kunnes homma toimii. Tässä tapauksessa ei ole mitään väliä onko autossa enää tämän jälkeen vikakoodeja vai ei. Pääasia on kuitenkin se että artistin lompakko on saatu tyhjättyä.

    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Minun kohdalla ei ole ollut ongelmia yhdessäkään 8-vaihteisessa, mutta 6-vaihteisessa kerron aina, että on käytettävä S-asentoa kun kiusataan, D-asennolla on noita hajonnut tai onhan niissä jo ollut lopun alkua, mutta kuitenkin.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      Originally posted by VolvoTDi View Post
      Ylempään kysymykseesi saat vastauksen kun luet aiemman kirjoitukseni. Vikakoodi hyvin suurella todennäköisyydellä johtuu juuri siitä kun ei ole osattu kertoa kaikkea oikein.
      Niin, ymmärsin aikaisemmasta kirjoituksestasi että sun softalla täytyy ajaa puukapula kaasupolkimen alla jos meinaa että laatikko pysyy ehjänä. Siksi kysyinkin että osaako/pystyykö tuikku tehdä sellaisen softan että vääntötieto kulkee eteenpäin kuten pitää. Vaikka tämä sitten vaatisikin laatikon softan puukottamista että aski ei käskytä DDE:tä rajoittamaan vääntöä kun halutaan saada ulos täydet paukut.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6746
        • PK-seutu

        Sitä nyt itsekin vielä pohdin, että tarkoittaako herrat sitä, että kun homma tehdään oikein niin vikakoodeja ei tule ja auton mielestä kaikki normaalisti. Ja tuo saavutetaan sillä, että näytetään laatikolle vähemmän vääntöä kuin mitä oikeasti sille annetaan? Eli laatikko luulee kaiken olevan normaalisti ja käyttää normaaleja paineita, jotka ovat liian pieniä kasvaneille väännöille?
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          Originally posted by pyroz View Post
          Sitä nyt itsekin vielä pohdin, että tarkoittaako herrat sitä, että kun homma tehdään oikein niin vikakoodeja ei tule ja auton mielestä kaikki normaalisti. Ja tuo saavutetaan sillä, että näytetään laatikolle vähemmän vääntöä kuin mitä oikeasti sille annetaan? Eli laatikko luulee kaiken olevan normaalisti ja käyttää normaaleja paineita, jotka ovat liian pieniä kasvaneille väännöille?
          Jos tarkoitat tätä:
          XHP Flashtool
          11. lokakuu kello 20.48 ·
          Line Pressure vs. Engine Torque

          ......and what this has to do with the durability of your ZF6/ZF8 Auto-Trans!

          Auto Transmissions can sometimes play bad with your engine tune, with the outcome of bad shifting, extended slip times or low torque in certain gears. But why is that?

          One of the main inputs for the Transmission to do it's job is the engines actual torque. Around 50% of the maps in the TCU use actual engine torque (or some stuff calculated from it) as one of it's inputs. For example Line pressure (thats the base pressure the transmission operates it's clutches with) has a direct relation to engine torque. The higher the torque, the higher the pressure in the trans is and vice versa (of course this is limited within certain boundaries).

          So where does it know this "Actual Torque" from? As a car obviously hasn't got a built-in Dyno to measure torque, it must be calculated somehow during operation. This is the job of the ECU. Simply put, it has various maps to factor the actual load situation (based on fuel delivery, boost pressure, ignition angle and many more) and output a calculated torque value from that. This torque value is transmitted to all other units via the Bus-System. One of the most important units (among others) to use that Torque Value is the TCU, you Transmission Controller.

          And here's comes the bad news for people tuning their car: All automatic transmissions have "Torque Limits" stored in their TCU. Once the calculated "Actual Torque" breaches the maximum, the TCU will request the ECU to back down boost and stay within this limits. Sneakily, those limits are different per gear. For the ZF6HP the 5th Gear has the lowest value, for the ZF8HP it's 3rd and 6th Gear. (sometimes only 6th Gear) The outcome is power loss, as soon as one of those gears is engaged. (on tuned vehicles)

          The common workaround for tunes to operate properly and not hit torque limits, is to "bend" the torque calculation in the ECU, so it well never calculate a value above the transmissions stock limits. Problem solved? Well, not really. Given what's said above, the trans will now operate with wrong clutch pressures. The torque calculation is calibrated to match real world torque very closely. If you alter this calculation, you create an offset between calculated and real world torque, which directly triggers the transmission to operate with too low line pressure.

          The effects can be various and are not necessarily recognized instant. Let's suppose your 335i F30 makes around 450 Nm at crank from factory. With a typical Stage 2 tune you add 150 Nm so get 600 Nm at crank. The transmission used is the 8HP45. 45 stands for the suggested max. Torque -> 450 Nm. The electronic limiter sits at 465 Nm, so just a tad above stock torque level. Your tuner now adjusts the torque calculation, so it never triggers this trans limit. The offset between real world and calculation is 150 Nm, or nearly 30%. This means, your transmission will operate with approx. 30% lower pressures, as it would with adjusted torque limits and proper torque calculation.

          Short term you may feel that shifting is sometimes a bit off, delayed or not as crisp as it should be. Long term this will lead to extended clutch wear as there is more slip on every shift and even in gear. (Microslip) Adapting the torque limits and using a tune with proper torque calculation will avoid all that AND will increase holding power of your transmission dramatically!

          Especially important for people with upgraded Turbos, which are pushing the limits of their platform. The ZF transmissions are incredibly well built and can last forever, even when operated well above stock torque, as long as they are adjusted properly.

          For our upcoming 8HP solution, people will be able to chose between a standard map, which keeps 90% stock behaviour but has the torque nannys adjusted, or go for the full solution with a lot of features added.

          Stay tuned for more info the next weeks!
          Niin siinähän juuri kerrotaan se että jos DEE/DDE:stä mulkataan laatikolle lähtetevää tietoa niin että laatikon vääntörajat ei pauku niin tällöin laatikko käyttää vääriä paineita, ts liian pieniä todelliseen vääntöön nähden. Tällöin ollaan syvällä suossa.

          Jos homma tehdään oikein niin myös laatikon vääntörajoja muutetaan ja myös moottorinohjaus kertoo askille sellaisen väännön kuin pitääkin.

          Toisin sanoen osa softista muuttaa hommaa niin että laatikon kesto menee kyseenalaiseksi. Kai se sitten on tuo "aja vain varpaankynnellä D:llä" on. Toinen voi tietysti olla hiljaakin koko asiasta. Sinällään vaikka nämä patit jo ikuisuuden vanhoja ovatkin niin epäilen että vasta nyt osataan softat mahdollisesti tehdä oikein. Ja se vaatii myös laatikon softalla käymistä?
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            Originally posted by fraatti View Post
            Niin, ymmärsin aikaisemmasta kirjoituksestasi että sun softalla täytyy ajaa puukapula kaasupolkimen alla jos meinaa että laatikko pysyy ehjänä. Siksi kysyinkin että osaako/pystyykö tuikku tehdä sellaisen softan että vääntötieto kulkee eteenpäin kuten pitää. Vaikka tämä sitten vaatisikin laatikon softan puukottamista että aski ei käskytä DDE:tä rajoittamaan vääntöä kun halutaan saada ulos täydet paukut.
            Ymmärsit kirjoitukseni väärin. Rajoittaa polkemista ei pidä, mutta kyllä itse pitää ymmärtää, että jos kaikki otettu ulos mitä saa ja preLCI 535d vaikka kyseessä niin kyllä se laatikko pirun lujilla on ja auttaa kestoa jos käyttää S-asentoa. Tuohon ei auta vaikka kuinka kertoo väännöt oikein kun se käyttää sopeutusarvoja D-asennolla. Xhp kun on laitettu niin sen S-asennon käyttö ei niin ole pakollista, koska xhp nostaa paineet jo D-asennolla.

            Itse kerron moottorin softan puolesta maksimi väännöt, jotta juurikin vaihteisto ja diagnostiikalla olisi jotain luotettavaa tietoa käyttää hyödykseen. Itse en tapa koodeja softasta kun ei ole tarve, koska moottorin ecu ja vaihteiston ecu keskustelee keskenään samalla kielellä. Mielestäni softan voisi jättää tekemättä jos pitää 1/6 softan alusta vetää nollille kun muuten ei saa toimimaan.
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              Originally posted by VolvoTDi View Post
              Ymmärsit kirjoitukseni väärin. Rajoittaa polkemista ei pidä, mutta kyllä itse pitää ymmärtää, että jos kaikki otettu ulos mitä saa ja preLCI 535d vaikka kyseessä niin kyllä se laatikko pirun lujilla on ja auttaa kestoa jos käyttää S-asentoa. Tuohon ei auta vaikka kuinka kertoo väännöt oikein kun se käyttää sopeutusarvoja D-asennolla. Xhp kun on laitettu niin sen S-asennon käyttö ei niin ole pakollista, koska xhp nostaa paineet jo D-asennolla.

              Itse kerron moottorin softan puolesta maksimi väännöt, jotta juurikin vaihteisto ja diagnostiikalla olisi jotain luotettavaa tietoa käyttää hyödykseen.
              Etkö nyt sitten puhu hiukan ristiriitaisesti kun aikaisemmin sanoit että et näe XHP:n käytöstä mitään hyötyä ja tästä kirjoituksestasi taas saa sellaisen kuvan että sen asentaminen on hyväksi askille? Toki kynnys softauttaa autonsa kasvaa jos siihen vaaditaan sekä askille että moottorinohjaimeen softat joka tietysti maksaa enemmän.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                Originally posted by fraatti View Post
                Etkö nyt sitten puhu hiukan ristiriitaisesti kun aikaisemmin sanoit että et näe XHP:n käytöstä mitään hyötyä ja tästä kirjoituksestasi taas saa sellaisen kuvan että sen asentaminen on hyväksi askille? Toki kynnys softauttaa autonsa kasvaa jos siihen vaaditaan sekä askille että moottorinohjaimeen softat joka tietysti maksaa enemmän.
                No on siitä se hyöty, että D-asennolla voi ajella huoletta, mutta muuten en näe mainittavaa hyötyä jos tietää asian. Tämä siis preLCI 6hp laatikolla olevat.
                Last edited by VolvoTDi; 14-10-2018, 23:23.
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Sitä nyt itsekin vielä pohdin, että tarkoittaako herrat sitä, että kun homma tehdään oikein niin vikakoodeja ei tule ja auton mielestä kaikki normaalisti. Ja tuo saavutetaan sillä, että näytetään laatikolle vähemmän vääntöä kuin mitä oikeasti sille annetaan? Eli laatikko luulee kaiken olevan normaalisti ja käyttää normaaleja paineita, jotka ovat liian pieniä kasvaneille väännöille?
                  Herrat nyt kyllä lähinnä nokittelee toisiaan.
                  Mutta on siinä ihan asiaakin.

                  Se öljynpaineen nousu laatikossa (linjapaine, työpaine, tai miten vaan) ei jatku ja jatku loputtomiin, vaikka kuinka kertoisi vääntötietoa oikein. Tietyn vääntötason/syöttömäärän jälkeen se on tavoittanut maksimiarvonsa, eikä se siitä enää sitten nouse. Se on eri autoilla eri, mutta sanotaan nyt että vaikkapa 530d,n taso eri vuosimlleissa vaihtelee välillä 550-650nm, tämän ylittävillä arvoilla ohjelmassa ei ole mitään käytännön merkitystä.

                  Liian matalala öljynpaine laatikossa kyllä ensin jo hyvissä ajoin oireilee.
                  Sen tuntee ylenmääräisenä turbiinin luistona, se ei kuitenkaan niin kamalan vaarallista ole, turbiinin rakenne sallii jatkuvan luistonkin. Laatikon ohjain osaa herjata liiallisesta luistosta.

                  Mikäli laatikon sisällä kytkinlevyt luistaa, niin senkin laatikon ohjain havaitsee ja asettaa laatikon vikatilaan.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    Tässä kun nyt pyörii Tuikku ja VolvoTDi hollilla, ni onko teillä mitään hajua noiden 535d (299hp, 313hp) ja 550d suuttimien koosta/riittävyydestä?
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      .
                      550d,n suuttimet hiukan suuremmat, kun 535,n.
                      Sanoisinko, että noin 10%,n ero.
                      535,ssa eri aikoina ei suuria eroja, piezot paremmat, kestävät enemmän painetta.
                      Kaikilla 535,n suuttimilla pääsee viiteen sataan 1800bar paineilla.
                      550d,ssä vakiona korkein ruiskutuspaine, max 2300bar.

                      R90 pumppu antaa sen hyvin lähelle 500, vakionakin.
                      R93 pumppu yli 500, vakionakin.

                      Anteeksi Makkis, olen unohtanut sen sinun projektisi.
                      Last edited by tuikku; 15-10-2018, 23:04.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        Originally posted by tuikku View Post
                        .
                        550d,n suuttimet hiukan suuremmat, kun 535,n.
                        Sanoisinko, että noin 10%,n ero.
                        535,ssa eri aikoina ei suuria eroja, piezot paremmat, kestävät enemmän painetta.
                        Kaikilla 535,n suuttimilla pääsee viiteen sataan 1800bar paineilla.
                        550d,ssä vakiona korkein ruiskutuspaine, max 2300bar.

                        R90 pumppu antaa sen hyvin lähelle 500, vakionakin.
                        R93 pumppu yli 500, vakionakin.

                        Anteeksi Makkis, olen unohtanut sen sinun projektisi.
                        Suuret kiitokset tästä

                        Enpä ole itsekään saanut sulle soiteltua, ei oo ollu hätä tuon kanssa.
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • Vilkku89
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2017
                          • 91
                          • Sipoo

                          Ei suoranaisesti tänne mutta asiaa sivuuttaen. Kukaan vaihtanut f30 koppaan n57 korkeapainepumppua? F10 kopassahan on tilaa tulipellin ja jakopään välissä, mut tuolla ei tuntunut olevan tilaa yhtään. Pitänee purkaa ainakin imusarja pois edestä, suodatinkotelon kun irrottaa niin näkee pumpun ja tuen mutta ei pääse käsiksi jakopään proppuun, jotta saisi lukittua rattaan ja avattua akselin pultin. Ei ole ihan niin helppo kuin F10. 😒
                          Kaikki hauska ahistaa tuossa autossa... Meinasin Pro turbon ahdinta odotellessa vaihtaa pumpun 75:ksi, ei suurta apua, mut pääsis samal kattoo ton 93:n sovittamista. 🙂 Auto kun ei kerkee pahemmin seistä niin joutuu tekee kaiken vaikeimman kautta.
                          Suuttimetkin vaihtuu 2016vm 40d:n suuttimiin, on vaan näköjään erona noihin 30d:n suuttimiin se että ovat päältä syöttävät ja vanhat sivusta. Menee siis suutinputket ja ohivuotolinja uusiksi. Muuta eroahan noissa ei vissiin ole? 🤔
                          2013 F31 330d

                          Comment

                          • arska86
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 309
                            • Helsinki

                            Originally posted by Vilkku89 View Post
                            Ei suoranaisesti tänne mutta asiaa sivuuttaen. Kukaan vaihtanut f30 koppaan n57 korkeapainepumppua? F10 kopassahan on tilaa tulipellin ja jakopään välissä, mut tuolla ei tuntunut olevan tilaa yhtään. Pitänee purkaa ainakin imusarja pois edestä, suodatinkotelon kun irrottaa niin näkee pumpun ja tuen mutta ei pääse käsiksi jakopään proppuun, jotta saisi lukittua rattaan ja avattua akselin pultin. Ei ole ihan niin helppo kuin F10. 😒
                            Kaikki hauska ahistaa tuossa autossa... Meinasin Pro turbon ahdinta odotellessa vaihtaa pumpun 75:ksi, ei suurta apua, mut pääsis samal kattoo ton 93:n sovittamista. 🙂 Auto kun ei kerkee pahemmin seistä niin joutuu tekee kaiken vaikeimman kautta.
                            Suuttimetkin vaihtuu 2016vm 40d:n suuttimiin, on vaan näköjään erona noihin 30d:n suuttimiin se että ovat päältä syöttävät ja vanhat sivusta. Menee siis suutinputket ja ohivuotolinja uusiksi. Muuta eroahan noissa ei vissiin ole? 🤔
                            Ei kokemusta F30 pumpun vaihdosta. E90 onnistuu imusarjan irrotuksen jälkeen vaikka ahdasta on. Eikö sinulla ole jo 75 pumppu vakiona?

                            Comment

                            • Vilkku89
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2017
                              • 91
                              • Sipoo

                              70 pitäs olla vakiona ainakin numeroiden perusteella. Sama kuin 299hp 535d:ssä. Tarkoitus olis kattoo mihin päästään pelkällä dieselillä ja auttaako metanoli mitään taite vaiheessa.
                              2013 F31 330d

                              Comment

                              • arska86
                                BTCF Member
                                • Jan 2008
                                • 309
                                • Helsinki

                                Originally posted by Vilkku89 View Post
                                70 pitäs olla vakiona ainakin numeroiden perusteella. Sama kuin 299hp 535d:ssä. Tarkoitus olis kattoo mihin päästään pelkällä dieselillä ja auttaako metanoli mitään taite vaiheessa.
                                Eikös noissa 258hp ja 299hp koneissa ole pumpuissa rail-putkien lähdötkin keskenään eri päin(258hp koneessa toinen lähtö eteen ja toinen taakse ja 299hp molemmat eteen), joten ei se pumppu ainakaan täysin sama ole. Muistelisin, ettö siinä 258hp mallissa pitöisi olla L75 pumppu jo vakiona, mutta voin muistaa väärinkin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎