Pääsin itsekin tilaamaan omaan autoon vuorostaan tuon adbluen syöttökaapelin. Talvella huomasin bt lukijalla että piuhasta oli herjaa syöttökaapelin resistanssista. Muutama kuukausi myöhemmin iski adblue vikavalo tauluun. Tuo putki oli käsittääkseni vaihdettu bemarin piikkii jo aikaisemmin kun auto oli ollut Saksassa.
Huvikseen selasin hiukan aiheesta netistä löytyviä juttuja. Jossain oli patentti missä oli liittimen rakenne kuvattuna. Tuosta nuolen kohdaltahan se pettää ja neste tulee sitten ulos sieltä mistä helpoiten pääsee. Se on joko liittimen ja suorakuoren väli tai vaikka sitten johtoja pitkin.

Adblue liuoksen tilavuus kasvaa 7% kun se jäätyy. Jonkun valmistajan materiaalien mukaan putkisto kestää 5% tilavuusmuutoksen.
Jo kerran oikein toimiessaan linja pitäisi olla aina tyhjä käytön jäljiltä niin jotain on mentävä pieleen jotta jäätymistä voi tapahtua. Jääkö linja sitten tyhjentymättä vai jäätyykö se "lennossa" ? No, itse ajttelin laittaa tuon kaapelin päälle solukumiteipin kokomatkalle lukuunottamatta kohtaa missä se on pakoputken lähettyvillä. Tuolloin ainakin viiman yms vaikutus putkeen on pienempi ja ainakin käytössä ollessaan se pysyy lämpöisempänä.
Huvikseen selasin hiukan aiheesta netistä löytyviä juttuja. Jossain oli patentti missä oli liittimen rakenne kuvattuna. Tuosta nuolen kohdaltahan se pettää ja neste tulee sitten ulos sieltä mistä helpoiten pääsee. Se on joko liittimen ja suorakuoren väli tai vaikka sitten johtoja pitkin.

Adblue liuoksen tilavuus kasvaa 7% kun se jäätyy. Jonkun valmistajan materiaalien mukaan putkisto kestää 5% tilavuusmuutoksen.
Jo kerran oikein toimiessaan linja pitäisi olla aina tyhjä käytön jäljiltä niin jotain on mentävä pieleen jotta jäätymistä voi tapahtua. Jääkö linja sitten tyhjentymättä vai jäätyykö se "lennossa" ? No, itse ajttelin laittaa tuon kaapelin päälle solukumiteipin kokomatkalle lukuunottamatta kohtaa missä se on pakoputken lähettyvillä. Tuolloin ainakin viiman yms vaikutus putkeen on pienempi ja ainakin käytössä ollessaan se pysyy lämpöisempänä.

Comment