Onko kukaan 8hp laatikon omaava, havainnut aaltoilua kiihtymisessä pinta-/osakaasulla kiihdyttäessä? Itsellä tekee tätä kun keppi d-asennossa, kovemmin tai manuaalipuolella kiihdyttäessä ei oireita ole, autona m550d.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
535d perushuolto
Osaisko joku auttaa seuraavan ongelman kanssa?
Moottori pyörähtää yhden kierroksen kampiakselin päästä kääntämällä ja jää jumiin (liikkuu vastapäivään). Konetta pyöritetty nyt noin 4 kierrosta ennen ongelman ilmenemistä.
-koneessa ei ole öljyä eikä vettä.
-polttoainelinjat irti myös pumpulta.
-hehkut ja suuttimet irti
-apulaitehihna irti
Joten mitään vastusta ei pitäisi olla?
Avattu venttiilikoppa, ei löydy mitään jumittavaa tai ylimääräistä ja kaikki liikkuu.
Ketjut näyttää olevan kunnossa.
Moottori n57 313hp
Jos joku vois vaikka yv:nä laittaa puhelinnumeron tai viestiä jos tuttu tilanne tai jokin epäilys mistä vois johtua.
Comment
-
-
Tuli tuossa lapinreissulla huomattua sellainen homma että pitkissä ylämäissä/nousuissa jäähdytysnesteen lämpötila alkaa nousemaan sieltä 94-95C -> 97-100C. Myös öljynlämpö nousee siitä kiinteästä 100C:stä 101-103. Niin pitkää ylämäkeä ei ollut että jäähdytysnesteen lämpötila ois ehtinyt tuosta nousemaan mutta oisi varmaan noussut pidemällä nousulla. Pari pykälää pienemmällä vaihteella ajo alkaa heti laskemaan lämpöjä. Tasasella motarilla lämmöt ei nouse siitä normaalista 94-95C vesi ja 100C öljy. :think Myöskään dpf poltto ei ollut käynnissä kun näitä lämpöjä seurailin. Missä vaiheessa munuaisten takana olevien kaihtimien tulisi aueta?F11 520d -12
Comment
-
-
Originally posted by JNo View PostOsaisko joku auttaa seuraavan ongelman kanssa?
Moottori pyörähtää yhden kierroksen kampiakselin päästä kääntämällä ja jää jumiin (liikkuu vastapäivään). Konetta pyöritetty nyt noin 4 kierrosta ennen ongelman ilmenemistä.
-koneessa ei ole öljyä eikä vettä.
-polttoainelinjat irti myös pumpulta.
-hehkut ja suuttimet irti
-apulaitehihna irti
Joten mitään vastusta ei pitäisi olla?
Avattu venttiilikoppa, ei löydy mitään jumittavaa tai ylimääräistä ja kaikki liikkuu.
Ketjut näyttää olevan kunnossa.
Moottori n57 313hp
Jos joku vois vaikka yv:nä laittaa puhelinnumeron tai viestiä jos tuttu tilanne tai jokin epäilys mistä vois johtua.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostPyöritettu väärään suuntaan ja jako hypännyt?
Yläketju tuntuu uuden veroiselta joten hyppääminen ei ollut käynyt edes mielessä ja tämä vaikutti jo ratkaisulta ongelmaan.
-TDC (varmistettu suuttimen aukosta "mittaamalla")
-Rattaiden merkit kohtaa ja nokkien suunnat sopivat.
-Nokkien osanumerot luettavissa.
Ei taida tuo polttoainepumppukaan tehdä itsestään liikkumatonta pyörittämällä?
Varmuuden vuoksi vielä pytyt ja imukanava huuhdeltu, imuroitu ja puhallettu paineilmalla.
Muita ideoita?
Comment
-
-
Originally posted by JNo View PostKiitos Major, mutta ei tämäkään tuottanut tulosta.
Yläketju tuntuu uuden veroiselta joten hyppääminen ei ollut käynyt edes mielessä ja tämä vaikutti jo ratkaisulta ongelmaan.
-TDC (varmistettu suuttimen aukosta "mittaamalla")
-Rattaiden merkit kohtaa ja nokkien suunnat sopivat.
-Nokkien osanumerot luettavissa.
Ei taida tuo polttoainepumppukaan tehdä itsestään liikkumatonta pyörittämällä?
Varmuuden vuoksi vielä pytyt ja imukanava huuhdeltu, imuroitu ja puhallettu paineilmalla.
Muita ideoita?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostSaako sylinteriin tuikattua suuttimen reijästi varovasti jonkun "tikun" jolla voi varovasti mittailla missä kohdassa mäntä on menossa ja näin voisi saada todettua että liittyykö asia esim jonkun tietyn sylinterin männän nousemiseen ylöspäin ja mahdollisesti yhtäaikaisesti hiukan raollaan oleviin venttiileihin? Oletan että jumi tulee aina samassa kohdassa?
Suuttimen aukosta mauserilla mitattuna:
Sylinterit 1 ja 6 sekä 3 ja 4
Normaali puristus ~23,5mm
Sylinterit 2 ja 5
Puristus jää +24,5mm +-0,5mm. (5. sylinterissä suurempi.)
Tuo millin sisällä oleva heitto vaikuttaa tosiaan likaiselta venttiilin seetipinnalta. Huuhdeltava vielä näitä kahta sylinteriä uudelleen.
Kiitos Fraatti! Eiköhän se tuosta pyörimään nyt saada.
Comment
-
-
Konetta ei koskaan tulisi pyörittää vastapäivään ellei tiedä tarkalleen mitä on tekemässä.
Katso endoskoopilla onko minkään männän päällä venttiilin jäljet, kuvauksesta päättelisin että on.
Eli venttiilit mutkalla eikä mene kiinniE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by JNo View PostSopivat oletukse ja tältähän se vaikuttaa.
Suuttimen aukosta mauserilla mitattuna:
Sylinterit 1 ja 6 sekä 3 ja 4
Normaali puristus ~23,5mm
Sylinterit 2 ja 5
Puristus jää +24,5mm +-0,5mm. (5. sylinterissä suurempi.)
Tuo millin sisällä oleva heitto vaikuttaa tosiaan likaiselta venttiilin seetipinnalta. Huuhdeltava vielä näitä kahta sylinteriä uudelleen.
Kiitos Fraatti! Eiköhän se tuosta pyörimään nyt saada.
Pahoin kanssa pelkään kuten urpo_rottakin tuossa veikkaili että taitaa tulla kannen nosto pois...
Ja ainakin jos laakerit on selvät niin männät voi tapailla myös venttiileitä...F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Otetaanpa nyt ihan rauhassa.
Ihan tässä on menty manuaalin mukaan ja asiasta kysyin vaan perustuen aiempiin kokemuksiin prätkien parissa.
Hommana siis imusarjan vaihto ja kanavien puhdistu.
Konetta ei oltu pyöritetty väärään suuntaan ennen jumia, eikä kenenkään tule pyörittää koneita väärään suuntaan vaikka minä niin tässä tapauksessa teinkin!
En hommaa ehtinyt vielä jatkaa mutta tosiaan tuosta mittauksesta voisin päätellä että venttiilin väliin on jäänyt jotakin ja venttiili jää kantamaan.
Ei ole venttiilit solmussa eikä laakerit loppu tai mistä näistä tietää. 200tkm tuntuu olevan jonkinlainen lottoarvonnan hetki bemarilla.
Comment
-
-
Originally posted by JNo View PostHommana siis imusarjan vaihto ja kanavien puhdistu.
Konetta ei oltu pyöritetty väärään suuntaan ennen jumia, eikä kenenkään tule pyörittää koneita väärään suuntaan vaikka minä niin tässä tapauksessa teinkin!
En hommaa ehtinyt vielä jatkaa mutta tosiaan tuosta mittauksesta voisin päätellä että venttiilin väliin on jäänyt jotakin ja venttiili jää kantamaan.
Itse puhalsin pähkinällä imukanavat. Muut kanavat oli tukittuna aina sen aikaa kun tuo yksi missä venttiilit oli kiinni oli työstettävänä. Varsin yksinkertainen homma tuo oli loppujen lopuksi. Imurilla ja paineilmalla loputkin muhjut lähti ihan mukavasti irti tuolta kanavasta.
Mulla imusarjan läppäakselin stefa vuosi tuolloin ja se vuotaa siihen koneen kylkeen etupuolelle. Tuolloin autossa taisi olla jotain 180tkm tms...F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by Markkanenn View PostTuli tuossa lapinreissulla huomattua sellainen homma että pitkissä ylämäissä/nousuissa jäähdytysnesteen lämpötila alkaa nousemaan sieltä 94-95C -> 97-100C. Myös öljynlämpö nousee siitä kiinteästä 100C:stä 101-103. Niin pitkää ylämäkeä ei ollut että jäähdytysnesteen lämpötila ois ehtinyt tuosta nousemaan mutta oisi varmaan noussut pidemällä nousulla. Pari pykälää pienemmällä vaihteella ajo alkaa heti laskemaan lämpöjä. Tasasella motarilla lämmöt ei nouse siitä normaalista 94-95C vesi ja 100C öljy. :think Myöskään dpf poltto ei ollut käynnissä kun näitä lämpöjä seurailin. Missä vaiheessa munuaisten takana olevien kaihtimien tulisi aueta?
Comment
-
-
Max aclla kaihtimet kyllä avautuu. Ihmettelen vain että minkätakia lämmöt nousee ylämäissä mutta ei esim. tasasella motarilla 130-140kmh ajaessa. Olen ymmärtänyy että ”öljynlämpö” 100C olisi aika vakio arvo jonka yli ei pitäisi normaaleissa ajotilanteissa mennä. Rata-ajot yms. äärimmäinen rääkki erikseen.F11 520d -12
Comment
-
-
Kyllä ylämäessä lämmöt nousee. Varsinkin vakkarilla ajaessa. Jotta vauhti pysyisi vakiona, pitää syöttää enemmän polttoainetta. Lisäpolttoaine kehittää enemmän lämpöä palaessaan.
Se on sitten toinen juttu kuinka hyvin tai nopeasti termostaatti/läpät tuohon reagoi.
Ehkä läpät on mitoitettu niin että norminopeuksilla tasaisella eivät aukea mutta heti kun lämmöt hieman nousee niin läpät auki.
Periaatehan tuossa on että jäähdytetään mahdollisimman pitkään flektillä. Jos se ei riitä (eli lämmöt nousee edelleen) niin sitten läpät auki jotta syyläri saa raikasta/viileää ilmaa.
Edit: peräkärryn osalta on pelattu varman päälle että läpät on heti auki kun kärry on perässä.Last edited by ekaBMW; 24-06-2021, 11:58.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Originally posted by ekaBMW View PostKyllä ylämäessä lämmöt nousee. Varsinkin vakkarilla ajaessa. Jotta vauhti pysyisi vakiona, pitää syöttää enemmän polttoainetta. Lisäpolttoaine kehittää enemmän lämpöä palaessaan.
Se on sitten toinen juttu kuinka hyvin tai nopeasti termostaatti/läpät tuohon reagoi.
Ehkä läpät on mitoitettu niin että norminopeuksilla tasaisella eivät aukea mutta heti kun lämmöt hieman nousee niin läpät auki.
Periaatehan tuossa on että jäähdytetään mahdollisimman pitkään flektillä. Jos se ei riitä (eli lämmöt nousee edelleen) niin sitten läpät auki jotta syyläri saa raikasta/viileää ilmaa.
Edit: peräkärryn osalta on pelattu varman päälle että läpät on heti auki kun kärry on perässä.Last edited by Markkanenn; 24-06-2021, 19:11.F11 520d -12
Comment
-
Comment