Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    Onko kukaan 8hp laatikon omaava, havainnut aaltoilua kiihtymisessä pinta-/osakaasulla kiihdyttäessä? Itsellä tekee tätä kun keppi d-asennossa, kovemmin tai manuaalipuolella kiihdyttäessä ei oireita ole, autona m550d.
    M550d

    Comment

    • JNo
      Newbiemmer
      • Oct 2020
      • 9
      • Espoo

      535d perushuolto

      Osaisko joku auttaa seuraavan ongelman kanssa?
      Moottori pyörähtää yhden kierroksen kampiakselin päästä kääntämällä ja jää jumiin (liikkuu vastapäivään). Konetta pyöritetty nyt noin 4 kierrosta ennen ongelman ilmenemistä.

      -koneessa ei ole öljyä eikä vettä.
      -polttoainelinjat irti myös pumpulta.
      -hehkut ja suuttimet irti
      -apulaitehihna irti
      Joten mitään vastusta ei pitäisi olla? ​

      Avattu venttiilikoppa, ei löydy mitään jumittavaa tai ylimääräistä ja kaikki liikkuu.

      Ketjut näyttää olevan kunnossa.

      Moottori n57 313hp

      Jos joku vois vaikka yv:nä laittaa puhelinnumeron tai viestiä jos tuttu tilanne tai jokin epäilys mistä vois johtua.

      Comment

      • Markkanenn
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2016
        • 262
        • Vantaa

        Tuli tuossa lapinreissulla huomattua sellainen homma että pitkissä ylämäissä/nousuissa jäähdytysnesteen lämpötila alkaa nousemaan sieltä 94-95C -> 97-100C. Myös öljynlämpö nousee siitä kiinteästä 100C:stä 101-103. Niin pitkää ylämäkeä ei ollut että jäähdytysnesteen lämpötila ois ehtinyt tuosta nousemaan mutta oisi varmaan noussut pidemällä nousulla. Pari pykälää pienemmällä vaihteella ajo alkaa heti laskemaan lämpöjä. Tasasella motarilla lämmöt ei nouse siitä normaalista 94-95C vesi ja 100C öljy. :think Myöskään dpf poltto ei ollut käynnissä kun näitä lämpöjä seurailin. Missä vaiheessa munuaisten takana olevien kaihtimien tulisi aueta?
        F11 520d -12

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7518
          • Jyväshyvä

          Originally posted by JNo View Post
          Osaisko joku auttaa seuraavan ongelman kanssa?
          Moottori pyörähtää yhden kierroksen kampiakselin päästä kääntämällä ja jää jumiin (liikkuu vastapäivään). Konetta pyöritetty nyt noin 4 kierrosta ennen ongelman ilmenemistä.

          -koneessa ei ole öljyä eikä vettä.
          -polttoainelinjat irti myös pumpulta.
          -hehkut ja suuttimet irti
          -apulaitehihna irti
          Joten mitään vastusta ei pitäisi olla? ​

          Avattu venttiilikoppa, ei löydy mitään jumittavaa tai ylimääräistä ja kaikki liikkuu.

          Ketjut näyttää olevan kunnossa.

          Moottori n57 313hp

          Jos joku vois vaikka yv:nä laittaa puhelinnumeron tai viestiä jos tuttu tilanne tai jokin epäilys mistä vois johtua.
          Pyöritettu väärään suuntaan ja jako hypännyt?
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • JNo
            Newbiemmer
            • Oct 2020
            • 9
            • Espoo

            Originally posted by MajorDrake View Post
            Pyöritettu väärään suuntaan ja jako hypännyt?
            Kiitos Major, mutta ei tämäkään tuottanut tulosta.

            Yläketju tuntuu uuden veroiselta joten hyppääminen ei ollut käynyt edes mielessä ja tämä vaikutti jo ratkaisulta ongelmaan.

            -TDC (varmistettu suuttimen aukosta "mittaamalla")
            -Rattaiden merkit kohtaa ja nokkien suunnat sopivat.
            -Nokkien osanumerot luettavissa.

            Ei taida tuo polttoainepumppukaan tehdä itsestään liikkumatonta pyörittämällä?

            Varmuuden vuoksi vielä pytyt ja imukanava huuhdeltu, imuroitu ja puhallettu paineilmalla.

            Muita ideoita?

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              Originally posted by JNo View Post
              Kiitos Major, mutta ei tämäkään tuottanut tulosta.

              Yläketju tuntuu uuden veroiselta joten hyppääminen ei ollut käynyt edes mielessä ja tämä vaikutti jo ratkaisulta ongelmaan.

              -TDC (varmistettu suuttimen aukosta "mittaamalla")
              -Rattaiden merkit kohtaa ja nokkien suunnat sopivat.
              -Nokkien osanumerot luettavissa.

              Ei taida tuo polttoainepumppukaan tehdä itsestään liikkumatonta pyörittämällä?

              Varmuuden vuoksi vielä pytyt ja imukanava huuhdeltu, imuroitu ja puhallettu paineilmalla.

              Muita ideoita?
              Saako sylinteriin tuikattua suuttimen reijästi varovasti jonkun "tikun" jolla voi varovasti mittailla missä kohdassa mäntä on menossa ja näin voisi saada todettua että liittyykö asia esim jonkun tietyn sylinterin männän nousemiseen ylöspäin ja mahdollisesti yhtäaikaisesti hiukan raollaan oleviin venttiileihin? Oletan että jumi tulee aina samassa kohdassa?
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • JNo
                Newbiemmer
                • Oct 2020
                • 9
                • Espoo

                Originally posted by fraatti View Post
                Saako sylinteriin tuikattua suuttimen reijästi varovasti jonkun "tikun" jolla voi varovasti mittailla missä kohdassa mäntä on menossa ja näin voisi saada todettua että liittyykö asia esim jonkun tietyn sylinterin männän nousemiseen ylöspäin ja mahdollisesti yhtäaikaisesti hiukan raollaan oleviin venttiileihin? Oletan että jumi tulee aina samassa kohdassa?
                Sopivat oletukse ja tältähän se vaikuttaa.

                Suuttimen aukosta mauserilla mitattuna:

                Sylinterit 1 ja 6 sekä 3 ja 4
                Normaali puristus ~23,5mm

                Sylinterit 2 ja 5
                Puristus jää +24,5mm +-0,5mm. (5. sylinterissä suurempi.)

                Tuo millin sisällä oleva heitto vaikuttaa tosiaan likaiselta venttiilin seetipinnalta. Huuhdeltava vielä näitä kahta sylinteriä uudelleen.

                Kiitos Fraatti! Eiköhän se tuosta pyörimään nyt saada.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5257
                  • Pirkkala

                  Konetta ei koskaan tulisi pyörittää vastapäivään ellei tiedä tarkalleen mitä on tekemässä.

                  Katso endoskoopilla onko minkään männän päällä venttiilin jäljet, kuvauksesta päättelisin että on.

                  Eli venttiilit mutkalla eikä mene kiinni
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    Originally posted by JNo View Post
                    Sopivat oletukse ja tältähän se vaikuttaa.

                    Suuttimen aukosta mauserilla mitattuna:

                    Sylinterit 1 ja 6 sekä 3 ja 4
                    Normaali puristus ~23,5mm

                    Sylinterit 2 ja 5
                    Puristus jää +24,5mm +-0,5mm. (5. sylinterissä suurempi.)

                    Tuo millin sisällä oleva heitto vaikuttaa tosiaan likaiselta venttiilin seetipinnalta. Huuhdeltava vielä näitä kahta sylinteriä uudelleen.

                    Kiitos Fraatti! Eiköhän se tuosta pyörimään nyt saada.
                    Mikäs homma tuossa on käynyt jotta konetta noin joudutaan pyörittelemään?

                    Pahoin kanssa pelkään kuten urpo_rottakin tuossa veikkaili että taitaa tulla kannen nosto pois...

                    Ja ainakin jos laakerit on selvät niin männät voi tapailla myös venttiileitä...
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • JNo
                      Newbiemmer
                      • Oct 2020
                      • 9
                      • Espoo

                      Otetaanpa nyt ihan rauhassa.
                      Ihan tässä on menty manuaalin mukaan ja asiasta kysyin vaan perustuen aiempiin kokemuksiin prätkien parissa.

                      Hommana siis imusarjan vaihto ja kanavien puhdistu.
                      Konetta ei oltu pyöritetty väärään suuntaan ennen jumia, eikä kenenkään tule pyörittää koneita väärään suuntaan vaikka minä niin tässä tapauksessa teinkin!

                      En hommaa ehtinyt vielä jatkaa mutta tosiaan tuosta mittauksesta voisin päätellä että venttiilin väliin on jäänyt jotakin ja venttiili jää kantamaan. ​

                      Ei ole venttiilit solmussa eikä laakerit loppu tai mistä näistä tietää. 200tkm tuntuu olevan jonkinlainen lottoarvonnan hetki bemarilla.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        Originally posted by JNo View Post
                        Hommana siis imusarjan vaihto ja kanavien puhdistu.
                        Konetta ei oltu pyöritetty väärään suuntaan ennen jumia, eikä kenenkään tule pyörittää koneita väärään suuntaan vaikka minä niin tässä tapauksessa teinkin!

                        En hommaa ehtinyt vielä jatkaa mutta tosiaan tuosta mittauksesta voisin päätellä että venttiilin väliin on jäänyt jotakin ja venttiili jää kantamaan. ​
                        Ok. Miksi imusarja piti vaihtaa?
                        Itse puhalsin pähkinällä imukanavat. Muut kanavat oli tukittuna aina sen aikaa kun tuo yksi missä venttiilit oli kiinni oli työstettävänä. Varsin yksinkertainen homma tuo oli loppujen lopuksi. Imurilla ja paineilmalla loputkin muhjut lähti ihan mukavasti irti tuolta kanavasta.

                        Mulla imusarjan läppäakselin stefa vuosi tuolloin ja se vuotaa siihen koneen kylkeen etupuolelle. Tuolloin autossa taisi olla jotain 180tkm tms...
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • k23811
                          Newbiemmer
                          • Mar 2005
                          • 16

                          Originally posted by Markkanenn View Post
                          Tuli tuossa lapinreissulla huomattua sellainen homma että pitkissä ylämäissä/nousuissa jäähdytysnesteen lämpötila alkaa nousemaan sieltä 94-95C -> 97-100C. Myös öljynlämpö nousee siitä kiinteästä 100C:stä 101-103. Niin pitkää ylämäkeä ei ollut että jäähdytysnesteen lämpötila ois ehtinyt tuosta nousemaan mutta oisi varmaan noussut pidemällä nousulla. Pari pykälää pienemmällä vaihteella ajo alkaa heti laskemaan lämpöjä. Tasasella motarilla lämmöt ei nouse siitä normaalista 94-95C vesi ja 100C öljy. :think Myöskään dpf poltto ei ollut käynnissä kun näitä lämpöjä seurailin. Missä vaiheessa munuaisten takana olevien kaihtimien tulisi aueta?
                          En ole huomannut koskaan, että aukeaisi ilman että ilmastointi huutaa, silloin on kyllä auki. Koeta laittaa Max -kylmää, niin pitäisi olla kaihtimet auki.

                          Comment

                          • Markkanenn
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2016
                            • 262
                            • Vantaa

                            Max aclla kaihtimet kyllä avautuu. Ihmettelen vain että minkätakia lämmöt nousee ylämäissä mutta ei esim. tasasella motarilla 130-140kmh ajaessa. Olen ymmärtänyy että ”öljynlämpö” 100C olisi aika vakio arvo jonka yli ei pitäisi normaaleissa ajotilanteissa mennä. Rata-ajot yms. äärimmäinen rääkki erikseen.
                            F11 520d -12

                            Comment

                            • ekaBMW
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 427
                              • Oulu

                              Kyllä ylämäessä lämmöt nousee. Varsinkin vakkarilla ajaessa. Jotta vauhti pysyisi vakiona, pitää syöttää enemmän polttoainetta. Lisäpolttoaine kehittää enemmän lämpöä palaessaan.
                              Se on sitten toinen juttu kuinka hyvin tai nopeasti termostaatti/läpät tuohon reagoi.
                              Ehkä läpät on mitoitettu niin että norminopeuksilla tasaisella eivät aukea mutta heti kun lämmöt hieman nousee niin läpät auki.
                              Periaatehan tuossa on että jäähdytetään mahdollisimman pitkään flektillä. Jos se ei riitä (eli lämmöt nousee edelleen) niin sitten läpät auki jotta syyläri saa raikasta/viileää ilmaa.

                              Edit: peräkärryn osalta on pelattu varman päälle että läpät on heti auki kun kärry on perässä.
                              Last edited by ekaBMW; 24-06-2021, 11:58.
                              F11 530d xDrive 09/16
                              Ex E60 530d xDrive A 10/08
                              Ex E60 520dA 09/08 liisari
                              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                              Ex Opel Kadett 1.6 -89

                              Comment

                              • Markkanenn
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2016
                                • 262
                                • Vantaa

                                Originally posted by ekaBMW View Post
                                Kyllä ylämäessä lämmöt nousee. Varsinkin vakkarilla ajaessa. Jotta vauhti pysyisi vakiona, pitää syöttää enemmän polttoainetta. Lisäpolttoaine kehittää enemmän lämpöä palaessaan.
                                Se on sitten toinen juttu kuinka hyvin tai nopeasti termostaatti/läpät tuohon reagoi.
                                Ehkä läpät on mitoitettu niin että norminopeuksilla tasaisella eivät aukea mutta heti kun lämmöt hieman nousee niin läpät auki.
                                Periaatehan tuossa on että jäähdytetään mahdollisimman pitkään flektillä. Jos se ei riitä (eli lämmöt nousee edelleen) niin sitten läpät auki jotta syyläri saa raikasta/viileää ilmaa.

                                Edit: peräkärryn osalta on pelattu varman päälle että läpät on heti auki kun kärry on perässä.
                                Flektihä lähinnä paikallaanoloa varten, ymmärtääkseni sen ei pitäisi pyöriä ajaessa vaan ilmaviiman hoitaa se homma. Ja eikä kai flektistä juurikaan ole hyötyä pyöriä jos läpät on kiinni? Eikai se ilma sen läpi tule? Ja tosiaan 110kmh vakkarissa suomen lapin ylämäessä ei jotenkin vaan tunnu niin kovalta rääkiltä että tuo huuhaa ”öljyn” lämpömittari näissä nousis yli sen vakioidun 100C. Sellasen huomion myös tein että tuo öljynlämpömittari nousee 101C:hen kun jäähdytysneste on 97C. Ja siitä sitten aina aste kerrallaan menevät käsi kädessä. 98C/102C, 99C/103C jne. Termarihan näissä taitaa olla 87C eli vois kuvitella että tuossa lähellä 100C termari olisi jo täysin auki.
                                Last edited by Markkanenn; 24-06-2021, 19:11.
                                F11 520d -12

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎